Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2016 16:38 - 08-07-2017 18:37 #160243 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Bij het uitruimen van de garage nog een leuke ontdekking gedaan:

Een (ouderwets model van) Hella Interval schakelaar voor de ruitenwissers. Geen idee of het nog werkt, maar dat is het proberen wel waard. Helaas mist de knop, maar dat is met wat creativiteit vast wel op te lossen. :D

Bij het uitruimen van de garage nog een leuke ontdekking gedaan:

Een (ouderwets model van) Hella Interval schakelaar voor de ruitenwissers. Geen idee of het nog werkt, maar dat is het proberen wel waard. Helaas mist de knop, maar dat is met wat creativiteit vast wel op te lossen. :D




...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2016 06:42 #160258 door Paul Burghoorn
Beantwoord door Paul Burghoorn in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Leuke optie erbij als het het doet. Ben benieuwd. Wel de originele bedieningsknop behouden he. ;)

Groeten Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-05-2016 12:39 #160266 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Dat is het juist, ik heb de knop er niet bij. Maar ik vind vast wel iets dat er op past. Misschien in het gamma van de universele trekschakelaars. De knop van een originele trekschakelaar past net niet (te ondiep).

Uitproberen zal voor later zijn, geen idee wanneer ik de Volvo zal terug hebben. En een schema vinden. Bij dit oude model schakelaar nog niet echt iets bruikbaars gevonden.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2016 18:01 #160270 door Paul Burghoorn
Beantwoord door Paul Burghoorn in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Als de originele knop te ondiep is dan kan je misschien deze iets verder inboren en kijken of die dan past. Andere optie is na het uitboren de voet van de knop te verlengen met een buisje die klemmend over de pen van de schakelaar past.

Ik geef zomaar een idee aan...

Groeten Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-11-2016 12:53 - 01-02-2019 16:42 #165114 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Zo, alweer een hele poos geleden dat ik hier nog wat heb aangevuld. Er is weliswaar wel een en ander aan de Amazon gebeurd, maar dat liep nogal vertraging op.

Begin mei ging de auto naar de carrossier om de vloer in het interieur onder handen te nemen. De gekleefde isolatiematten gingen eruit (wat uitdraaide op een verschrikkelijk plakkerige bende, dat nauwelijks te verwijderen bleek). Daarna werd de bodem geïnspecteerd, voorzien van nieuwe anti-dreunmatten en een laklaag in kleur. Gelukkig geen narigheden gevonden. Behalve de oppervlakkige roest in de voetenbak van de bestuurder zat nergens roest of andere schade. Omdat het verwijderen van de schuim- en lijmresten van de isolatielaag zo onverwachts moeizaam ging, had ik de Volvo pas in juli weer terug. Ik ben wel heel blij dat die troep eruit is!

Voor:




Oppervlakkige roest waar ik de mat heb weggehaald, aan bestuurderszijde.


Na:

(natuurlijk ook links en rechts nieuwe schopplaten voorzien)



In afwachting had ik in juli bij Scandcar een zevendelige mattenset besteld. Bleek dat deze niet meer voorradig waren en moesten worden aangevoerd uit Zweden… waar ze kennelijk ook eerst nog dienden te worden gefabriceerd. “Kortom”: pas op 10 november kon ik de matten thuis in ontvangst nemen! Wat meteen ook de laatste keer is dat ik iets heb besteld bij Scandcar. Ik kan begrijpen dat ze er zelf ook weinig aan kunnen doen als ze moeten wachten op producten uit Zweden, MAAR er werd totaal niets gecommuniceerd, noch zelfs een commerciële geste voorgesteld. Uiteindelijk bleek zelfs dat de matten in oktober bij hen waren binnengekomen, maar dat ze vergeten waren ze naar mij op te sturen. Gelukkig gaf ik niet op en stuurde ik hen regelmatig een mail om te vragen hoe het zat.

Maar goed, ik liet aanvankelijk de Amazon zonder interieur in de garage wachten, maar ik begon stilaan te vrezen dat de zomer voorbij zou zijn voor ik matten had. Dan maar tijdelijke ‘ondermatten’ geknipt uit een rol isolerende ondervloer voor laminaat (het Quick-step spul dus) en het interieur er toch weer ingezet. Zo kon ik toch weer rijden en heb ik onder andere Rockabilly Day in Assenede bezocht (eind augustus).

Tussendoor heb ik aan beide zijden de (opgeknapte) 122S – schildjes weer op de zijschermen geplaatst. Ze zitten vast met dubbelzijdige tape.



Een tijdje geleden een originele alarmschakelaar uit een Volvo 140 kunnen bemachtigen op eBay. Kostte belachelijk veel aan verzendingskosten om het ding uit de States naar hier te krijgen, maar deze schakelaars worden niet vaak aangeboden. Hij is inmiddels aangesloten en werkt! Toch een geruststellend gevoel dat de Amazon nu vier knipperlichten tegelijk kan inschakelen en dus weer wat beter zichtbaar is bij pech of gevaar. Hopelijk hoef ik ze nooit echt te gebruiken!


(wel nog even de tekst terug bijwerken met witte verf)

Omdat veiligheid zo belangrijk is, ook een mechanische remlichtschakelaar ingebouwd. Deze wordt geactiveerd door beweging van het rempedaal, waardoor de remlichten veel eerder gaan branden. De remlichtschakelaar is er eentje van Facet, van hetzelfde model dat origineel in de Volvo 140 en late Amazon’s (vanaf 1969) wordt gebruikt. Ik heb de draden van de originele hydraulische gewoon verlengd naar de nieuwe schakelaar, zodat ze beide blijven werken. Bij het testen van de twee schakelaars, bleek dat de bestaande hydraulische wel nog erg goed werkte. De remlichten gingen al branden bij heel lichte druk. Des te beter natuurlijk. Mocht ie toch stuk gaan, is er meteen een back-up!



Oja: ook de nieuwe toerenteller zit er (net) in!



Ging niet zonder slag of stoot want de nieuwe toerenteller was vier millimeter langer dan de oude. En ja, dat maakte blijkbaar een groot verschil. Ook de bevestigingspunten zaten enkele millimeters verder van elkaar, waardoor het niet goed wilde passen in de behuizing. Maar goed, uiteindelijk zit hij redelijk. Ook voorzien van een (groene) LED-lamp, dat past bij de rest van de dashboardverlichting.

Er resten nog genoeg plannen met de Amazon (zoals de matten plaatsen), maar toch ook weer wat kunnen afvinken!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 14:30 #165115 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Ziet er fantastisch uit, Saskia.
En: goed werk heeft (soms, eigenlijk wel vaak) tijd nodig.
Maar het resultaat mag er zijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 16:25 #165117 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Goed bezig! Nog even een tip: lijm de nieuwe anti-dreun platen niet vast op de vloer, dan houd je altijd de mogelijkheid tot inspectie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-11-2016 17:40 - 24-11-2016 17:43 #165123 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967

Gert Vegter schreef : Goed bezig! Nog even een tip: lijm de nieuwe anti-dreun platen niet vast op de vloer, dan houd je altijd de mogelijkheid tot inspectie.


Daar is het helaas al te laat voor... ;) Jij zou ze gewoon los op de bodem hebben gelegd?

De nieuwe vloermatten en onderisolatie zullen wel los op de bodem komen.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 18:17 - 24-11-2016 19:17 #165128 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Anti-dreun platen wil ik niet, maar afgezien daarvan en ongeacht wat je op de vloer wilt, ik zou het zelf nooit vastlijmen. Heb bij diverse klassiekers te vaak gezien wat daarvan het gevolg kan zijn...

Eenzelfde alarmschakelaar van de 140-serie heb ik ook in mijn Amazon. Vorig jaar gekocht bij "Willem en Willem" in Nijbeets voor een paar tientjes. Ze hadden er toen meerdere liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 18:29 #165130 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Leuk en leerzaam zoals je het presenteert. Het wel een klus maar het resultaat mag er wezen!

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.