Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2015 16:55 - 01-02-2019 16:37 #149317 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Oh, wat een zalig zonnetje. Maar wat graag had ik de Amazon van stal gehaald om een ritje te maken. Zonde om daarentegen nog zes uren op het werk te moeten slijten, vanwaar ik echter wel getuige mag zijn hoe de overbuur een knappe oldtimer Porsche boxer (cabrio) van stal haalt (wist niet dat ie die had). (en dat alleen maar om zijn lelijke daily met platte batterij te reanimeren, tsk) Enfin. Ook gelegenheid om nog een stukje te schrijven over de Amazon:

Na de VKB gelijk aan de slag gegaan met het interieur. Zoals reeds gemeld zat in de Amazon een niet-origineel zwart interieur, bovendien van een later type (onder andere met achterbank zonder middenarmsteun). Volgens het type-plaatje onder de motorkap hoorde er echter oorspronkelijk een donkerrood (bijna paars) interieur in. Gelukkig had de eigenaar hiervan nog de beide voorstoelen en de achterbank bewaard. Weliswaar was dat volledig door de zon afgebleekt en herinnerde het nog weinig aan de originele mooie dieprode kleur. Voor de rest was het nog in behoorlijk goede staat.

Van de beide interieurs heb ik met de beste delen weer een nagenoeg gave set kunnen samenstellen. Van elke set vertoonde telkens één voorstoel beschadigingen (scheuren) in de bekleding, dus hield ik de twee beste. De stoelframes van de originele set waren beter dan deze van de zwarte stoelen en behoefden voornamelijk een grondige schoonmaak- en smeerbeurt.

Op dit forum meldde iemand de volledig verbleekte (ooit rode) stoelen van zijn Amazon te hebben geverfd met bordeaux HG-leerverf ( Link ). Op de bijgesloten foto’s was te zien dat het resultaat indrukwekkend was! Het interieur was weer bijna nieuw. Na bovendien ook een hoop positieve dingen te hebben gelezen op het wereld-wijde-web over de HG-leerverf besloot ik zelf ook de gok te wagen en heb een kit besteld.



Tussen de soep en de patatten ben ik er weken aan bezig geweest, maar het resultaat liegt er inderdaad niet om: het interieur lijkt weer bijna als nieuw! Top-product, echt waar! Ik kan deze HG-leerverf aan iedereen aanbevelen. Koop wel de kit, daar alles wat je nodig hebt reeds inbegrepen is: primer, verf, rollers, verfbakje en uitgebreide en duidelijke handleiding. De instructies zijn simpel, maar dienen wel strikt opgevolgd te worden. Het eindresultaat valt of staat met een goede voorbereiding. Dus: grondig reinigen met spiritus en de primer gebruiken.

Ik heb alle interieurdelen gedemonteerd en afgeplakt waar nodig (zoals rond de stoffen onderzijde van het zitkussen). Vervolgens grondig schoongeschrobt met schuurspons en zelfs metaalspons (kan geen kwaad, je mag zelfs licht opschuren met schuurpapier). 24 uur laten drogen en vervolgens goed ontvet met flink veel spiritus. Opnieuw laten drogen, gevolgd door een eerste laag primer. Na nog eens 24 uur drogen mag de eerste verflaag erop. Na minstens twee en uiterst 24 uur mag een volgende verflaag erop. Ik heb uiteindelijk drie lagen verf aangebracht. De dekkracht verbaasde me wel. Op veel plaatsen leken twee lagen reeds voldoende, maar op plaatsen waar een borstel in plaats van de verfrol diende te worden gebruikt, was het net nog onvoldoende. Bovendien wilde ik geen risico nemen, daar het om zitmeubelen gaat en dus onderhevig zullen zijn aan slijtage. De verwerkbaarheid van het spul is uitstekend. Het geurt nauwelijks en droogt zeer snel. Nog voor ik het ene uiteinde van de achterbank had bereikt, was het eerste uiteinde al reeds stofdroog. Enige minpuntje: daar de flacon verf goed moet worden geschud en de verf aangebracht wordt met een schuimrol, ontstaan veel luchtbelletjes in het oppervlak. De meeste verdwijnen tijdens het drogen, maar er bleven er genoeg achter om een ruw aanvoelen te veroorzaken. Dat kon uiteindelijk heel eenvoudig worden opgelost door onmiddellijk na het verven er overheen te gaan met een haardroger (koude stand). Probleem opgelost en glad resultaat.







De zetels zien er weer bijna als nieuw uit! Personen aan wie ik het liet zien, konden niet geloven dat het zelf was geverfd. Uiteraard verschilt het kleur bordeaux wel wat van de oorspronkelijk rode kleur, maar eigenlijk benadert het dat best goed - vooral in het daglicht. Bij minder licht heeft het een meer bruinere tint dan origineel. Maar nogmaals: ik had niets te verliezen, daar het originele interieur volledig was afgeschenen, tot zelfs bijna beige.

Bij daglicht:


Bij minder licht:


Natuurlijk de stoelframes voorzien van nieuwe banden:


Zit beduidend beter (en hoger!) dan de oude:


Hoe slijtvast de verf in de praktijk is, zal de tijd moeten uitwijzen. Sinds de verfbeurt heb ik slechts één korte rit gemaakt in de Amazon. De verf hield het goed, het lijkt voldoende flexibel en vertoont (nog) geen scheurtjes of barstjes. En neen: het geeft niet af aan kleding, dus het is veilig (mee)rijden ? Naarmate de tijd vordert, zal ik mijn bevindingen over de duurzaamheid wel laten weten.

Oja: ook het zwarte dashboard-dek werd voorzien van een HG-laagje. Dat dash was niet diepzwart meer, vertoonde een scheurtje en leek bedekt met een soort hardnekkige spuitnevel, dat er met poetsen niet af te krijgen was. De scheur is opgevuld (niet perfect, maar het is wel een pak beter) en het dash is weer helemaal diepzwart en vlekvrij. Niet te onderscheiden van origineel!

De stoffen mantel rond de tochtband aan de (rechter) instapopening was over een groot deel losgescheurd, waardoor de tochtband maar wat hing te bengelen. Zie je wel vaker bij een Amazon. Met wat creativiteit heb ik dat weer hersteld door middel van (dubbel gelegd en met ecoline zwart geverfd) verbandgaas! De grove structuur van het gaas komt verrassend dicht bij de originele stof. Je ziet nauwelijks dat het gerepareerd is.

Op de foto nog het zwarte interieur.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2015 18:04 #149319 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Mooie resultaten! Op de verpakking van die HG leerverfkit staat dat het voldoende is voor een tweezitsbank. Maar voor twee stoelen plus een bank van een Amazon is één kit dus ook nog voldoende?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2015 18:12 #149322 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Om volledig te zijn: ik heb twee kits gekocht. Voor enkel de stoelen en de bank zal één kit wel voldoende zijn. Ik heb echter ook de zijpanelen (zowel voor als achter) meegeverfd en dan was één kit net te weinig. Primer wel, verf net niet. Ik wilde ook wat reserve hebben (op voorhand geen idee hoeveel lagen er op moesten), zodat ik later eventueel ook herstellingen of bijkomende delen (hoofsteunen) kon doen

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2015 15:05 #149404 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Ziet er, nogmaals, heel erg goed uit! Ik heb dezelfde ervaringen met deze leerverf, ik heb het interieur van mijn 1800s er mee gedaan (bruin --> zwart). Ik ben net als Saskia wel heel erg benieuwd hoe het zich houd na gewoon gebruik.


1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2015 11:49 - 01-02-2019 16:38 #150075 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
De heropfrissing van het interieur was meteen ook een goede gelegenheid om de alternatieven voor de originele, statische veiligheidsgordels te onderzoeken. De vorige eigenaar had die zelfs compleet weggehaald, maar had ze gelukkig nog ergens op zolder liggen en was zo vriendelijk ze terug te plaatsen voor ik de auto kwam ophalen.

Ik kon de achterste rolgordels van een 240 overnemen en met wat geëxperimenteer bleken deze prima monteerbaar in de Amazon. Ik diende wel een klein uitsteeksel achterop de behuizing van de rolgordels weg te slijpen, maar daarna was het plug and play. De behuizing met het rolmechaniek past exact op het onderste bevestigingspunt van de originele gordels (in de B-stijl), zodat de gordel precies verticaal naar boven afrolt, via het tweede bevestigingspunt bovenin de B-stijl.





Wel heb ik de originele gespen van de originele gordels gehaald en deze door een schoenmaker laten vastnaaien aan de nieuwe rolgordels, zodat ik de originele chromen gordelvanger op de tunnel kon behouden. De chromen gordelvanger zit met één bout vast op de tunnel en kan eenvoudigweg worden vervangen door nieuwe gordelvangers met drukknopen, mocht iemand dat willen, maar ik vond het wel prettig om zoveel mogelijk de originele look te behouden. Ik mis enkel nog de kapjes die de bouten verbergen in de B-stijl. En zeggen dat ik ze heb zien liggen op de VKB, maar toen twijfelde of het wel de goede waren (wel dus). :( Mocht iemand die hebben liggen, ik hoor het graag!


--- iemand afdekkapjes voor over deze gespen liggen? ---

In de tussentijd heb ik twee opzet hoofdsteunen kunnen scoren op Marktplaats. Ik ben er al lang naar op zoek en toen ik deze set voor 50 euro zag passeren, heb ik onmiddellijk toegeslagen. Een nadeel is dat ze van stof zijn en moeilijk in kleur kunnen worden geverfd. Voordeel is dat ik eindelijk een compleet paar heb kunnen vinden voor weinig, en ik blijf ondertussen wel uitkijken naar een set in kunstleder dat ik dan in hetzelfde kleur als de rest van het interieur kan verven.





Ok, het staat vreemd en lelijk in het interieur, maar het biedt toch meer veiligheid en comfort op langere ritten. En bij aankomst kan ik ze gewoon in de koffer deponeren. Ik ben er blij mee. :D

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2015 13:13 #150082 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Je stoelen zijn waarschijnlijk voorbereid op hoofdsteunen. Wellicht ooit nog eens de echte?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2015 13:24 #150084 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Ja, de stoelen zijn voorbereid. Maar ik slaag er niet in de bekleding van de rugleuning netjes (lees: zonder schade) terug te monteren. Ik heb al geoefend op een oude rugleuning. Losmaken en verwijderen lukt wel. Maar het terug plaatsen en die twee stalen staven weer terug op hun plek krijgen... GRRRRRRR! Na uren prutsen is het wel gelukt, maar helaas ook met lichte schade. Dus nee.. ik zie het niet zitten om dat nog eens te doen met de geverfde stoelen.. Ik vrees ook een beetje dat de 'leder'verf de bekleding ook weer wat stugger gemaakt heeft en zo moeilijker van het frame af te stropen is, of dat de verf gaat craqueleren. Ik ga gewoon rustig uitkijken naar goede rugleuningen met hoofdsteunen compleet en die dan in het geheel verven ;)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2015 17:14 - 01-02-2019 16:39 #150980 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Via dit forum kapjes gevonden en ze zitten al op hun plek:



Staat toch weeral een stukje netter. :D

Nadeel is dat de kapjes zo goed rond de gespen aansluiten, dat ze verhinderen dat de gordels automatisch oprollen. Bij de oude originele statische gordels maakte dat natuurlijk helemaal niks uit. Ik ben nu bezig aan een experiment waarbij ik de sleuf waar de gordels uitkomen breder maak. Het is al beter, maar ik ben er nog niet.

Deze sleuf dus:


Zoals bij vele ooit gerestaureerde Amazon's ontbreken ook hier de emblemen op de voorspatborden. Ik heb inmiddels eveneens twee emblemen "122 S" gevonden. Een beetje wear and tear, maar niets wat een beetje modelbouwverf niet kan verhelpen:



Links: voor. Rechts: na.


Links: voor. Rechts: na.


Ik moet nog de exacte afmetingen / locatie uitzoeken waar de emblemen moeten komen. Ik vond op Wiki alvast een heel duidelijk afbeelding waar ik vast wel wat mee kan doen (hier) . Ik heb echter geen zin om opnieuw gaten te boren in het spatbord, dus ik dacht eraan om de badges te lijmen met dubbelzijdige tape of rubbercement ofzoiets. Suggesties altijd welkom :D

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2015 18:36 #150981 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hoi Saskia.
dit soort dingen is perfect te lijmen met polymeerkit zoals bison one for all.
komt geen vocht meer achter , zit muurvast , geen ruzie met toekomstige autospuiters..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2015 16:01 #150998 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Thx voor de tip, René!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.