Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-07-2017 13:57 - 01-02-2019 16:34 #170373 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Die blauwe zooi is er inderdaad uitgegaan. Maar ik moet toegeven dat de foto van de blauwe slangen een misleidend beeld geeft. Ze toont nog de situatie toen ik de Volvo ging bezichtigen bij de vorige eigenaar (ik heb het maar achteraf gezien). Hij had er net LPG in geïnstalleerd (maar nog niet op gereden, noch ingeschreven). Ik heb 'm gevraagd de LPG-installatie weer te verwijderen. Sindsdien zag de situatie er zo uit:



En die situatie heb ik dus weer verwijderd, en vervangen door de originele slangen.

Verdorie: postimage laat me wel in de steek. Mijn foto's worden (tijdelijk) niet weergegeven.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2017 18:56 - 01-02-2019 16:34 #171161 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Donderdag gaat de Volvo naar Barneveld om een paar (vooral optische) klussen te laten uitvoeren. De voorruit wordt verwijderd, de sponning geïnspecteerd en waar nodig ontdaan van roest (duimen dat het meevalt..!) en vervolgens - hopelijk - ditmaal lekvrij teruggeplaatst. En met sierlijst, want die ontbreekt nu. Verder ook de rubbers van de beide klapraampjes voorin vervangen en het portier links stellen. Hopelijk zijn de scharnieren niet versleten en is stellen voldoende!

Inmiddels heb ik twee goede rugleuningen en een ander zitkussen gekocht. Eén van de voorstoelen in de Volvo is van een jonger model, dus zonder de dubbele (weliswaar fake) siernaad. Niet dat het erg opvalt. De 'nieuwe' rugleuningen hebben bovendien ook hoofdsteunen en blijken in mooiere staat dan de huidige. Ook blijkt het schuimrubber en de banden nog niet zo lang geleden vervangen, een meevaller!



Bij elke leuning zat plaatselijk een losgekomen naadje, maar niets wat niet kon opgelost met een (kromme) naald en draad.





Eén van de hoofdsteunen had een scheurtje, wat wel al eens was gelijmd. Met acrylaatpasta heb ik dit wat opgevuld, waardoor de scheur niet meer opvalt. Wel nog even schuren, maar na verven zal je er vermoedelijk nog maar weinig van zien. Want natuurlijk worden de stoelen nog geverfd in hetzelfde bordeauxrode kleur als de rest van het interieur.



Tussendoor ook de claxonschakeling opgeknapt van het pré-1968 stuur dat ik twee jaar geleden op de VKB had gekocht. Dit stuur hoort nl. origineel in de Volvo en zal er dus terug in komen. Na vijftig jaar was de het rubber tussen de twee contactschijfjes van de claxon volledig verstorven en verworden tot een soort vastgekoekte smurrie. Tip: een nachtje in Dasty laten weken en het is zo weg te spoelen! Nieuw rubber erin en het contact werkt weer zoals het hoort! Ik dien nu nog wel een andere claxondraad te kopen, want de aansluiting op dit oude model stuur is anders dan deze op het latere '68 stuur.




...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-10-2017 18:42 - 01-02-2019 16:35 #172592 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Tijd voor een update!

Volvo terug van Wim Bottinga. Die heeft goed werk geleverd! De rubbers van de klapraampjes zijn weer helemaal fris en de Volvo smoelt weer zoals het moet zijn met de gloednieuwe chroomrand rond de voorruit. top! De portieren zijn zo goed en zo kwaad mogelijk correct afgesteld. Rechts is goed, links niet perfect, maar dat had Wim ook al op voorhand al aangegeven. Ik had de laatste tijd wat problemen om de motor na een koude start aan de praat te krijgen (liep erg rommelig en neigde tot afslaan) en dat is nu ook verholpen met een betere afstelling. Wim gaf complimenten over het voorkomen van de wagen, wat altijd een goed gevoel geeft :D

Oja, het originele stuur zit er ook weer in:



De Volvo was op tijd weer terug in mijn bezit om een bezoekje aan Rockabillyday mee te pikken, aan de Singel in Gent. Toch weer een paar Amazons mogen tellen en een tweetal P1800's en (ik dacht) één Katterug, altijd fijn. Aan de praat geraakt met de bezitters van twee van die Amazons. Hopelijk komen we elkaar elders nog eens tegen. Misschien via dit forum?

En het belangrijkste: de Amazon fungeerde op 29/09/2017 als onze trouwauto! Zelf aan het stuur ervan, zoals het hoort :-)




...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2017 19:29 #172593 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Geluk gewenst, zowel met het een als het ander... ;-)
Geen trouwfoto op het forum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2019 08:57 - 03-02-2019 08:59 #181729 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Ruim een jaar later inmiddels. De Volvo en ikzelf zijn er nog (gelukkig). Al moet ik bekennen dat het Volvo-gebeuren nogal op een laag pitje staat. Tot driemaal toe heb ik tot mijn spijt door omstandigheden de Volvo Klassiekerbeurs in NL gemist, maar ook het huidige anti-oldtimer klimaat geeft me niet veel optimisme voor de toekomst. De Volvo staat daarom momenteel vooral in de garage 'geld te kosten' ;-) Waarmee ik bedoel dat ik er af en toe wel wat aan doe, of aan uitgeef, maar dat er van rijden eigenlijk niets in huis komt.

In de tussentijd ook het rijbewijs ‘A’ behaald, wat daarnaast ook weer andere perspectieven opent.



De 'nieuwe' voorstoelen met hoofdsteunen zijn geverfd in hetzelfde kleur al de rest van het interieur en zitten er in.



Op Marktplaats heb ik voor een zeer redelijke prijs een heel leuke set vintage, gele mistlampen gevonden, die ondertussen ook een plekje op de bumper hebben gekregen. Persoonlijk vind ik deze een pak mooier dan de vorige rechthoekige SIEM-lampjes (origineel bedoeld voor een Peugeot 205 GT).






Ik heb de knoppen op het dash een beetje gereorganiseerd, hoewel ik uiteindelijk toch nog niet 100 % tevreden ben. De alarmschakelaar is van zijn tijdelijke plaats verhuisd naar waar ik ‘m initieel had bedoeld, waardoor de ruitenwisser-intervalschakelaar ein-de-lijk een plek heeft gekregen op het dash. Ik heb hiervoor een knop gebruikt die identiek is aan de andere in het dash, met een extra chroomring 'V-Tork'.





Het was tevens de ideale gelegenheid om de bedrading onder het dash wat 'op te ruimen' en e.e.a. te herorganiseren met nieuwe draden en stekkertjes waar nodig. Voor zo’n klusjes is de winter ideaal.

Er liggen ondertussen ook vier nieuwe schokdempers klaar, die ergens in februari erin zullen komen. Het stuurwiel blijkt wat speling te vertonen op de as, wat op te lossen zou zijn met een op maat afgedraaide kunststof bus.

Op het programma staan o.a. nog een set nieuwe achterbanden, nieuwe rubbers voor de ruitenwissers en nieuwe achterlichtreflectoren. Enkele jaren geleden heb ik weliswaar de 'oude' reflectoren gepolijst, maar die blijken toch weer stilaan dof te worden. Nieuwe reflectoren zullen wellicht wel iets duurzamer zijn.

Eéntje zit er al in. De tweede vraagt iets meer werk omdat de vorige eigenaar de bedrading van de trekhaak-stekker knullig met stroomdiefjes heeft afgetakt van die van het linkerachterlicht. Domweg deed hij dat vóór de connector van het achterlicht, waardoor ik de reflector niet kan verwijderen zonder die draden door te knippen. Die situatie was al langer een doorn in mijn oog en nu kan ik dat gelijk ook oplossen door hiervoor een afzonderlijke connector te voorzien. RDAE.nl verkoopt connectoren die identiek zijn aan wat Volvo in die tijd zelf heeft gebruikt voor o.a. de achterlichten. En gelijk even upgraden met nieuwe chroomrandjes rond de achterlichten.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.