Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-02-2015 12:58 - 01-02-2019 16:36 #148004 door Saskia De Vos
Donkerblauwe Amazon uit 1967 is gemaakt door Saskia De Vos
Het wordt stilaan tijd dat ik mijn 'jongste' aanwinst ook hier eens voorstel. Sinds 14/07/2014 staat deze Volvo Amazon op de oprit te blinken:



Praatje bij het plaatje:

Een Volvo Amazon met als eerste inschrijvingsdatum 27 oktober 1967. Zowel de inschrijvingsdatum als bepaalde uiterlijke kenmerken (met name het stuur) deden vermoeden dat dit exemplaar thuishoorde in de categorie "modeljaar 1968".



De Volvo werd via een advertentie in Kapaza aangeboden door een particulier in het ‘Mechelse’ Putte (België). Gezien ik specifiek op zoek was naar een Amazon uit modeljaar 1968 of later, kon ik het niet laten om de man in kwestie een bezoekje te brengen. De verkoper had naar eigen zeggen de Volvo enkele jaren geleden overgenomen van een bejaarde dame, waar de auto reeds geruime jaren stilstond na het overlijden van haar echtgenoot. Die echtgenoot zou de wagen nieuw hebben aangekocht bij de toenmalige Volvo-handelaar “Bovré” aan de Mechelbaan in Putte. Toen de nieuwe eigenaar de auto van de bejaarde dame overnam, was deze nog steeds in gezonde, harde conditie. Enkel de reservewielbak en de beide schutborden onder de voorschermen konden wel wat laswerk gebruiken. Ook zat er een gaatje in de vloer van de voetenruimte van de bestuurder. De rest was gezond. De nieuwe eigenaar voorzag de carrosserie van nieuw plaatwerk, waarop de buitenzijde van de wagen werd herspoten en met name de technische onderdelen grondig werden aangepakt.

Zo goed als elk mechanisch onderdeel werd gereviseerd of door nieuw vervangen! Radiator, waterpomp, benzinepomp, koppelingspompjes, fusee- en stuurkogels, batterij, rembekrachtiging, koplamppotten, achterlichten, nieuwe koppeling, .. You name it.. Hij bracht tevens extra’s en verbeteringen aan, zoals een verwarmde achterruit, rembekrachtiger, een alternator in plaats van een dynamo, een massa-onderbreking op de batterij, een extra zekeringkastje, mistlampen voor- en achteraan, kunststof binnenspatborden in zowel de achterste als voorste wielkuipen enzovoort. De cilinderkop werd overigens ook gereviseerd, bij het bedrijf waar hij werkte (Van Hool).

Helaas wist de verkoper zelf nauwelijks wat te vertellen over de historie van de auto. Hij hield zelf geen aankoopbewijzen van onderdelen bij en deed hij het meeste opknapwerk aan de wagen zelf, waardoor hier geen schriftelijke neerslag van bestaat. Hoewel je de motorkap maar hoeft te openen om het bewijs te zien. Voor de rest moet ik maar vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper...

Tijdens de bezichtiging ontstond evenwel twijfel over het bouw- en modeljaar van de auto. Modeljaar 1968 bleek helaas niet te kloppen. Het chassisnummer liet geen twijfel bestaan: de letter “M” duidt op modeljaar 1967. Het (vlinder)stuur was evenmin origineel. Jammer bleek enkel het stuurwiel vervangen en zat in de auto nog steeds de originele, maar dus ondeelbare stuurkolom. Er klopte wel meer niet aan de auto: helaas ontbreken zowel de chroomstrip aan de dakgoten en rond de voorruit. Op de motorkap prijken goudkleurige 'Volvo'-letters, in plaats van zilver, gezien de verkoper dat mooier vond staan bij de gele mistlampen (hij heeft wel gelijk). De geheel rode achterlichten (zonder het oranje glaasje) vond hij ook mooier bij de donkerblauwe carrosserie. Ook dat moet ik 'm nageven. Het chassisnummer vertelt me voorts dat er aanvankelijk een B18B in het vooronder lag. Als ik het goed heb, maakt dat van deze Amazon dan origineel een 122S, kan dat? Ofwel is de motor, ofwel het spruitstuk (met twee carburateurs) ooit vervangen, want er zit nu een B18A met een enkele zenith-carburateur in. Niet dat ik dat erg vind, het is toch weer wat zuiniger en het is lastig om de twee carburateurs samen goed af te stellen.

Ook is het interieur niet origineel: de kleurcode "424-551" duidt op een donkerrood interieur, terwijl er een zwart in zat. De achterbank is bovendien een later type, zonder middenarmsteun. " Daarentegen zijn de voorste en achterste zijpanelen professioneel herbekleed in kunstleder. Weliswaar in het zwart, maar wel netjes gedaan.

Genoeg zaken om een flinke poos te twijfelen over deze wagen. En de gulden regel zegt bovendien: als je twijfelt, niét doen. Maar wat mijn wederhelft opmerkte klopt ook: soms moet je eens een gokje wagen. En als het niet is wat je wilt, verkoop je toch weer :D . Dus: ben ik er toch maar voor gegaan! Kan ik tenminste (voorlopig?) weer Amazon-rijden. Op 14/07/2014 haalde ik de Volvo op en reed 'm naar zijn nieuwe stalling; in Evergem (B).

Bij de bezichtiging stak nog een LPG-installatie in de Amazon, die door de verkoper zelf was ingebouwd. Het enige wat nog diende te gebeuren, was het keuren van de LPG-installatie en de inschrijving hieromtrent in orde maken. Ik heb niets met LPG en gelukkig maalde de eigenaar er niet om de installatie weer uit te bouwen. Dat was gebeurd tegen ik de Amazon ophaalde en nog behoorlijk netjes ook. Inmiddels had hij ook de originele stoelen en banken op zolder teruggevonden. Dat bleek nog in best goede staat. Wel resteerde er nog nauwelijks een zweem van de mooie, diep paarsrode originele kleur, verbleekt door de zon als het was. Op bepaalde plaatsen was het vinyl helemaal beige geworden! De zijpanelen waren er helaas niet meer bij. Ik kreeg er ook nog een hoop andere spullen en oude onderdelen bij (waaronder de originele achterlichten, oude koppeling, oude ophangingsrubbers waaruit blijkt dat deze inderdaad werden vervangen.. ).

Op mijn vraag heeft de verkoper zelf een lijst bij elkaar getypt met alles wat vervangen is. Heb ik toch iets van 'historie'. Verder is het toch een beetje een mysterie: op de CarPass staat ‘eerste inschrijving in België: 17/06/1976'. Waar de auto juist vandaan komt en hoe het zit met dat verhaal van die weduwe, ik heb er geen idee van.

Ik heb inmiddels al heel wat veranderd, met name in het interieur.. maar dat is voer voor een volgende up-date :mrgreen:

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2015 23:38 #148025 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Je Amazon ziet er prachtig uit, de sierlijsten kun je nog (laten) aanbrengen als je dat wil.
In Zweden kun je de historie van de productie en eerste eigenaar opvragen, zelfs het tijdstip wanneer hij van de band is gerold.
Veel plezier met deze mooie Amazon

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2015 09:21 #148030 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hallo Ed, bedankt voor het compliment. Natuurlijk is er altijd wel e.e.a. aan de Amazon op te merken, maar hij ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Aan een oude auto heb je nu altijd wel werk, zeker? ;)

Ik ga inderdaad eens een mailtje sturen naar Zweden. De info die ze me kunnen bieden voor auto's die in het buitenland zijn geassembleerd is helaas wel behoorlijk beperkt, heel veel verder zal ik hiermee niet geraken. Ben wel benieuwd op welke datum 'm van de band is gerold. :D Op de originele gordels staat aan de binnenzijde een stempel met "februari 1967", dus alleszins al later dan februari :)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-02-2015 10:26 - 01-02-2019 16:36 #148353 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Eén van de eerste zaken die ik heb aangepakt, was een andere autoradio. Er stak een Blaupunkt Casablanca SQR49; een radio-cassettespeler uit 1989. Speelde redelijk goed, maar dat zware antraciete plastic ding vormde een visuele vloek voor het dashboard! Jammer genoeg bleef ook deze Amazon niet gespaard van een vorige eigenaar die het oorspronkelijke radiogat in het dashboard heeft aangepast aan een moderner - breder - formaat radio. Gevolg: een onregelmatig, rechthoekig gapend gat. Hierdoor was het terugplaatsen van een tijdscorrecte radio geen optie meer. Ik heb daarom gekozen voor het beste van twee werelden: een nieuwe radio met retro uitzicht:





Een Caliber RCD 110. Ik had heel goede recensies gelezen over dit model en het is nog niet eens een duur ding ook. Hij scoorde een stuk beter dan de veel duurdere "RetroSound"-modellen, die weliswaar er knap uitzien maar onder andere te lijden hebben van sluipverbruik en een zeer slechte klantenservice. 4X75Watt uitgangen, USB, CD en SD-aansluitingen. De oude Blaupunkt werd inmiddels verkocht. Nu de nieuwe radio erin zit, ben ik ook aan het denken om de luidspreker-kwaliteit te verbeteren. In de auto zitten enkel luidsprekers achterin, geen voorin. Het zijn opbouwluidsprekers die op de hoedenplank zijn geplaatst. Niet de mooiste optie, ze zijn nogal lomp. Ik zou deze graag vervangen door iets meer subtiele opbouwluidsprekers achteraan, in combinatie met luidsprekers voorin. Ik wil echter geen gaten zagen in de deurpanelen, dus ik moet nog even nadenken over de opties.

In september was de VKB aangebroken. Uiteraard met de Amazon! Spannend om gelijk zo'n grote afstand te doen met een auto die je nog helemaal niet kent, maar het was een succes! En ik had - tegen de verwachtingen in - zelfs nog wat benzine over in de tank ;)


...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2015 12:19 #148356 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Een fraaie Amazon en een leuk verhaal. Veel rijplezier ermee
Wat de radio betreft, ik heb zelf nog de originele Volvo radio erin, maar die is afgekoppeld ten behoeve van een moderne die onder het dashboard is gebouwd. Prima geluid maar het ziet er eigenlijk niet uit. Ik ben al een poosje op zoek naar een radio die in de oorspronkelijke gaten van het dashboard past. Ik wil namelijk niet zagen. Maar het valt niet mee om een mooie, moderne en passende radio te vinden.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Lodewijk van Donselaar (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-02-2015 13:06 #148358 door Lodewijk van Donselaar (GAST)
Beantwoord door Lodewijk van Donselaar (GAST) in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Inderdaad een mooie auto Saskia,

Joop hierbij even een site die ik met 5 seconden googlen heb gevonden.

www.multiplanet.ch/autoradios/classic-radio/

zo zijn er veel meer soorten radio's die in de oude (originele) gaten passen.

Gr.

Lodewijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2015 13:22 #148360 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Dank. De prijzen zijn behoorlijk prijzig :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-02-2015 15:07 #148362 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Dat is de RetroSound waar ik het eerder over had. Prachtige modellen, maar inderdaad zeer prijzig. En een niet onbelangrijk nadeel: sluipverbruik. Het ding trekt je batterij in snel tempo leeg bij stilstand (even google-en op "RetroSound" + "accu leeg"). Wellicht wel op te lossen met een goede massaschakelaar, maar het zou toch niet mogen bij een moderne radio!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2015 15:21 #148363 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Trekt zo'n radio de accu ook leeg als jij via het contact is geschakeld?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Lodewijk van Donselaar (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-02-2015 15:49 #148364 door Lodewijk van Donselaar (GAST)
Beantwoord door Lodewijk van Donselaar (GAST) in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Waarschijnlijk niet, als je m inderdaad maar goed aansluit.
Als je even goed verder zoekt op internet moeten er zeker goedkopere te vinden zijn.

Ik heb er ooit ergens een aantal voor rond de 125e gevonden. (weet alleen niet meer welke site)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.