Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2015 18:28 - 08-07-2017 16:47 #151535 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Toch even een rechtzetting. Ik ben terug gegaan naar PB en na inspectie van beide trommelremmen besloten om de montage van de remschoenen te laten zoals ze is. Waarom? Als je volgende redenering volgt, is de huidige montage eigenlijk heel logisch: de vlakke zone op de remschoenen (dus het deel zonder remvoering) laat toe het remstof beter af te voeren. Rekening houdend met de draairichting van de wielen - bij het wiel op de foto dus in wijzerzin - wordt het vrijgekomen remstof dus ook in wijzerzin verplaatst. De vlakke delen op de schoenen laat toe dat het stof zich net op die plaatsen beter kan ophopen en verzamelen. Zitten de remschoenen omgekeerd, dan wordt het stof net tegenaan de zuiger verzameld. Of de remschoenen nu zo, of omgekeerd zitten, heeft geen enkele invloed op de veiligheid of remkracht. De remschoenen gaan heus niet loskomen ofzo. Vroeger waren de remschoenen over de gehele lengte voorzien van remvoering, die 'vrije zones' zijn maar later bedacht. Volvo gebruikt overigens verschillende montagevormen door elkaar, kijk maar eens in verschillende onderdelenboeken. PB monteert zijn remmen al dertig jaar op die manier, dus je kan ervan denken wat je wilt, maar ik volg wel zijn redenering.

De horizontale beugel bovenin, die tussen de remschoenen is geklemd, zit op de foto inderdaad wel verkeerd. Dat is louter een verstrooidheid geweest. Die zit inmiddels zoals het hoort. Dat op de foto de remschoen links bovenin niet tegen de zuiger lijkt te zitten, komt omdat de schoenen toen maar net losjes op hun plek waren gehangen. De remmen moesten zich nog even zetten en zijn daarna nog afgesteld. Ze zitten prima op hun plek.

De linker reflector is inmiddels ook onder handen genomen. Wat een verschil met de kaarsjes van voorheen: letterlijk een verschil tussen dag en nacht!




...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2015 20:52 #151541 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Mooie en volgbare redenering.
Het enige dat nu nog aan de achterkant ontbreekt is een juist retro rond chrome mistachterlicht :) Maar ik wil je natuurlijk niet de kop gek maken.


In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-05-2015 21:09 #151542 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Volgens mij zit het ook goed. Je kunt de richting toch niet omdraaien zelfs als je het zou willen. Beide hebben een boven en onderkant. Er is een voorste en een achterste schoen, die kunnen ook niet andersom tenzij je de handremhendel van de schoen haalt, en als je links en rechts wisselt kom je ook terug het zelfde uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2015 21:23 #151543 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
de remschoenen kunnen ook op een verkeerde wijze herbelegd zijn, zodat men niet anders kan dan de remschoenen fout, =niet volgens service manual, te monteren.

Omdat ik zelf de Volvo werkplaatshandboeken uiteindelijk als mijn leidraad beschouw:

voor een andere discussie over de correcte plaats van remschoenen in AM remtrommel ("positie remschoenen achter amazon"), zie:

positie remschoenen achter amazon

ik begrijp niet waarom men - eigenlijk "tegen beter weten in"=de analyses van Volvo's ingenieurs - toch wil afwijken van de door Volvo zelf aanbevolen montage in het werkplaatshandboek?

Zoals meermaals opgemerkt: remmen zijn van fundamenteel belang, en hier horen "trial and error" niet thuis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2015 14:20 #151564 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
@ Joop: prachtig mistachterlicht! Ik hou mijn ogen open, mocht er eentje langskomen. Dat gebeurt echter niet zo vaak en ze zijn bovendien prijzig. Alleen heb ik niet zo'n zin om bovenin de bumper een gat te boren, ik heb om die reden het mistlicht liever onder de bumper. Zo'n mooie als die van jou zou daar niet goed tot zijn recht komen, vrees ik.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2015 15:39 #151569 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Een enkele keer worden ze aangeboden. Deze was 24V maar een 12V lamp paste er ook in.
Het gat in de bumper is gemaakt en de lamp zal er niet meer afgaan, dus is het gat nooit lelijk :)
Er bestaan overigens ook kromme steunen die je met de bumperbout kunt vastzetten en die als het ware om de rozet heenbuigen. Gezien op Tradera.com

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2015 13:06 #152351 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Dit weekend de Amazon ook achterin voorzien van automatische driepuntsgordels. Deze gordels zijn van Carpoint en hebben als voordeel dat het oprolmechanisme in elke hoek, dus ook ondersteboven, kan worden gemonteerd. Ik heb het geluk de gordels te vinden voor 40,23 euro (nieuw) 't stuk bij Van Wiemeersch in Sleidinge. Elders en online heb ik geen prijzen gezien onder de 57 euro, dus dat was zeker een meevaller. En op nog eens 10 min. van mijn deur ook.

Ze monteren was plug and play. Zelfs de bijgeleverde bouten bleken de juiste draad te hebben, hoewel ik die ook al afzonderlijk had besteld bij de VKV webshop. 't Is wel een beetje wennen, want ze zijn nogal nadrukkelijk aanwezig in het interieur, maar veiligheid gaat voor.



De luidsprekers achterin (en gelijk ook de enige in de auto) klonken voor geen meter. De bedrading maar eens nagelopen en het bleek dat de vorige eigenaar bij één van de luidsprekers de plus en min verkeerd om had aangesloten. Dat kan op zich geen kwaad, maar dan moeten wel allebei de luidsprekers op dezelfde manier zijn aangesloten. Het klinkt nu een stuk beter en hoewel de geluidskwaliteit nog niet echt denderend is, kan ik eindelijk ABBA luid genoeg zetten. :lol:

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2015 18:58 #152354 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hallo Saskia,
dat ziet er keurig uit. Helaas kan ik je uit ervaring melden dat de locatie van het oprolmechanisme een slechte combinatie geeft met (half) slapende achter-passagiers en hobbels in de weg. En in mijn geval was het nog slechts het draaipunt van de gordel, het oprolmechanisme bevindt zich in onze auto lager en achter de rugleuning. Het kan echter goed zijn dat je in jouw auto geen andere oplossing hebt.

Met vriendelijke groet,
Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2015 00:25 #152361 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Dat zal wel meevallen, in die zin dat ik vermoed dat het eerder uitzonderlijk zal zijn dat er passagiers op de achterbank meereizen. En al helemaal niet voor lange afstanden. Reizen met de Volvo én dan nog eens vier mensen in de auto, dat wordt toch al een heel zeldzame combi hoor. Er zijn meerdere mensen met dat soort gordels achterin en eigenlijk nog nooit slechte ervaringen vernomen. En anders moet er maar een kussentje extra mee ;)

Het oprolmechanisme zou ook onderin kunnen worden gemonteerd, waardoor je dan onvermijdelijk uitkomt in de kofferruimte. Maar dat vergt dan sowieso boren en extra (gelaste) verstevigingen en dan moet er natuurlijk ook nog een gat in de hoedenplank worden gezaagd waardoor de gordel omhoog kan worden geleid.. Nee dank je.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2016 16:57 - 01-02-2019 16:40 #159877 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967


Deze is net met de post gearriveerd: een 'nieuwe' gereviseerde Smiths RVC toerenteller. Moet jammer genoeg nog even wachten op de plank voor hij kan worden ingebouwd, want de Volvo gaat volgende week naar de carrossier om de (binnenzijde) van de vloer te laten spuiten.

Can 't wait :D

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.