Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-05-2015 10:51 - 01-02-2019 16:39 #151386 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Ik denk dat ik toch ga opteren voor dubbelzijdige plakband, voor wat betreft die emblemen. Lijkt me de minst schadelijke optie.

Gisteren met de Amazon langsgeweest bij Paul Booij ('Booij-Trading'). Een naar België uitgeweken Nederlander en inmiddels een gevestigde waarde voor het Volvo Amazon-wereldje. Hij baat een soort doe-het-zelf garage uit en is tevens verdeler van allerhande onderdelen.

Kleppen gesteld, ontsteking nagekeken en gelijk de bougiekabels, bobinekabel, contactpuntjes en verdelerkap vervangen. Helaas blijkt de verdeler slijtage te vertonen. Er zit speling op de as, waardoor de contacthoek maar een beetje rondzwabbert - zeker stationair. Het valt nog allemaal wel mee, maar op termijn misschien toch maar opteren voor een 123-ignition.

Ik wilde ook de remtrommels eens verwijderen en nakijken of alles (nog) goed gangbaar was. Dat bleek geen overbodige luxe. De remtrommels gingen er tegen de verwachting wel heel vlot af, maar de remcylinder aan de linkerzijde zat wel muurvast. Aan die kant viel er weinig remkracht te ontdekken. :shock: De rechter remschoen was - in tegenstelling tot de linker - goed versleten en deels verbrand. Natuurlijk maar van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de remschoenen, veertjes en (linker)cylinder te vervangen.

Een flink stuk leger in de portemonnee, maar wel een beter gemoed. ;)

Kan er hopelijk weer even tegen:


In goede handen:




Vorige week heb ik de reflector van het rechterachterlicht eens onder handen genomen. Wat flink veel schuren, polijsten en noeste arbeid niet zoal kan opleveren; wat een verschil! Het hoeft niet gezegd dat de veiligheid en zichtbaarheid op de weg een pak is verbeterd! Nu nog de linkerzijde onder handen nemen. :D

Reflector voor:


Na:


Wat een verschil tussen de lichtopbrengst links (oude reflector) en rechts (gepolijst)!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 11:20 #151387 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Veiligheid voor alles.Zeker ook de achterkant. En ik kan het weten na een klap van een autobus op de achterkant. Schade 7000 euro. Met goede verlichting is dat voor een deel te vermijden. Vandaar ook mijn derde remlicht.

Goed bezig!!

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 11:38 #151388 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Helaas is er het een en ander bij de achterremmen niet goed gemonteerd.De foto is van de rechter remtrommel achteren laat dat zien.

-het verbindingsdeel dat horizontaal onder de remcilinder loopt van de ene remschoen naar de andere ,zit verkeerd.Dat ding heeft een omgebogen stukje dat op de foto zichtbaar is .Dat hoor je niet te kunnen zien.Het moet bij de achterste remschoen zitten,dat klopt,maar wel aan de binnenkant,zodat je het na montage niet meer ziet zitten.Dit is belangrijk.Hierdoor zou de gaffel van de handrem niet vastzitten aan de remschoen.

-de remschoenen zitten verkeerd gemonteerd.De voorste remschoen moet aan de bovenkankant een stukje hebben waar de voering ontbreekt,terwijl de achterste remschoen het ontbrekende stukje remvoering aan de onderkant moet hebben.Dit is van belang,omdat de remmen op de manier,waarop het nu zit kunnen gaan happen.

Ik zou voor de veiligheid dus alles maar weer uit elkaar halen en opnieuw monteren .Ook aan de andere kant!
Succes ! Niek de Boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 11:50 #151389 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Aanvulling:bovendien ligt de voorste remvoering zo te zien bovenaan niet op de nok van de remankerplaat.Hij zit te veel naar rechts en raakt daardoor de zuiger van de cilinder niet.Nu zal dat waarschijnlijk wel goed zijn gekomen,anders past de trommel er niet op.
Het is erg belangrijk bij reparaties aan de remmen heel erg precies te werk te gaan.Kijk naar afbeeldingen in werkplaatshandboeken en maak voor je begint met demonteren fotos,zodat je weet hoe het aanvankelijk zat.Het wil overigens niet zeggendat het eerst wel goed zat.
Vriendelijke groet niek de boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 12:28 #151390 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967

"Niek de Boer" schreef:
Helaas is er het een en ander bij de achterremmen niet goed gemonteerd.

Zeer nuttige opmerkingen en niet echt reclame voor meneer Booij...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 19:25 #151399 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Blijf altijd kritisch en oplettend bij het werk van de 'PO', hij is vaak je ergste vijand....
(Previous Owner)
Ik blijf me iedere keer verbazen, wat sommige mensen als oplossing kiezen om goed onderhoud te vermijden.
Hier betreft het waarschijnlij klakkeloos overgenomen foutief gemonteerde remschoenen, maar soms hangt een wagen van plakband en tie raps aan elkaar.

Een voorbeeld, wat echt gevaarlijk is, zag ik laatst toe ik bij een Amazon de voortrein reviseerde.
De bovenste fusee's waren van het verkeerde type, ze waren te breed voor de opening in de boventriangel en hadden aan beide zijden een scheur veroorzaakt.
Deze scheur liep door de openingen van de bevestigingsboutjes.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als zo'n triangel los komt, en de fusees kosten een paar tientjes....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 19:42 #151401 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Verstand hebben van de details helpt natuurlijk. Ik heb dat evenmin als Saskia en dan ga je af op mensen waarvan je verwacht dat die het wel hebben. Ook dan is kritisch blijven dus noodzakelijk.
Bij mijn Amazon was de stuurkolom bij een van de vorige eigenaren volkomen verkeerd in elkaar gezet waardoor ik het stuur zomaar los in mijn handen had kunnen houden. Ik kwam erachter omdat de richting aanwijzer aan de ene kant na gebruik goed terugkwam en aan de andere kant niet. Ook kom ik het stuur een paar centimeter naar me toe trekken.
Gelukkig op tijd ontdekt en laten herstellen.

Zou de auto van Saskia bij remmen die zo in elkaar gezet zijn niet of niet goed remmen?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2015 20:43 #151402 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Joop,de gaffel van de handrem zou los kunnen komen en dan de binnen-zijkant van de trommel kunnen raken en zo een eigen leven gaan leiden binnen de trommel ,waardoor er van alles zal beschadigen en mogelijk de remmen niet meer functioneren.Nu zul je dat waarschijnlijk wel horen en tijdig maatregelen nemen.Er zijn echter helaas nogal wat mensen die vreemde geluiden voor lief nemen en maar gewoon doorrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-05-2015 09:19 #151498 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Dank voor de kritische reacties en me te wijzen op de fouten die hier kennelijk gemaakt zijn. Helaas ben ik een technische leek en wist ik zo'n dingen zelf niet. Ik was bij PB om via zijn doe-het-zelf-garage net wat op te steken, maar hier maakt hij duidelijk niet zo'n goede beurt...

De achterste remmen aan de rechterzijde had hij nochtans zelf gemonteerd, als 'voorbeeld', zodat ik het links zelf kon doen. Merkwaardig genoeg wees hij me aan de linkerkant er wel zeer duidelijk op dat de verbindingsbeugel voor de handrem inderdaad met het lipje naar binnen moest worden gemonteerd! Die zit dus links zeker goed - wat verder niets zegt over hoe de remschoenen daar zijn gemonteerd (ik heb geen foto van links). Er moet aan de rechterkant dus duidelijk iets misgelopen zijn. Ik ga over een paar dagen terug en sowieso zullen we de twee kanten inspecteren en corrigeren waar nodig. Het voordeel is: ik weet nu genoeg om het zelf te doen.

De PO heeft hier niets te maken hoor. We hebben ons niet gebaseerd op hoe de remmen voorheen waren gemonteerd, maar alles tegelijk verwijderd. Misschien had dit net achteraf wel de foute montage kunnen besparen, wie weet. Echter herinner ik mij wel dat bij de 'vorige opzet' een veer niet goed gemonteerd was: de onderste veer zat met het 'rechte' uiteinde aan de verkeerde kant. Maar ook ik heb al slechte ervaringen gehad met PO's en het loont altijd om waakzaam te blijven. Het was wel prettig om de Amazon eens op de brug te hebben en te laten bekijken door anderen. Het algemene oordeel is dat ie er verder heel netjes en met zorg onderhouden lijkt te zijn. Dat is ook al wat waard. :D

Oja: er viel eigenlijk helemaal niets aan te merken op het remgedrag van de Amazon. Zelfs niet met de geblokkeerde zuiger (remde echt helemaal niet meer) aan de linkerachterkant. Trok niet scheef, remde goed, ook bij noodstops..

Ik ben wel iemand die oor heeft voor vreemde geluiden of vreemd gedrag van een auto, dat zal me altijd achterdochtig maken (soms ook te snel en te veel) en geeft me een reden om het op zijn minst te (laten) inspecteren. Maar in dat geval viel er nu eenmaal niets te ontdekken.. ;)

Enfin, ik hou het er maar op dat we er uit hebben geleerd. ;)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2015 23:41 #151508 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
We willen meneer Booij ook niet direct afbranden. Wellicht heeft hij tijdens het monteren van een en ander onder het toeziend oog van vrouwelijk schoon wat last gehad van verminderde concentratie... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.