Donkerblauwe Amazon uit 1967

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
11-02-2015 16:49 #148365 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hallo,
Ook ik had/heb een gat in mijn dashboard (van mijn 1800E) eerdere eigenaar heeft met een 'kettingzaag' een gat gemaakt voor een lelijke Sony radio met afneembaar front. Voorlopig heb ik een nep frontje van een oude Philips gemaakt wat ik voor de radio kan plaatsen als het Sony frontje eraf is. Ziet er dan in ieder geval redelijk uit. Ook heb ik een overmaats rand gemaakt om de beschadigingen te camoufleren. Ik zou graag willen weten welke inbouw maten die Caliber RCD 110 heeft en ook de maten van het frontje.
Wellicht iets voor mij als nieuwe radio.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2015 16:55 #148366 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Alle digitale radio's met een zendergeheugen verbruiken stroom.
alleen de oude met een aan/uitschakelaar gaan ook echt uit.
Ehh , mooie auto zondermeer.
dat er onderdelen van verschillende bouwjaren op zitten zien we vaak en misschien wel steeds meer.
veel amazons worden nog steeds gesloopt en de onderdelen komen op de markt.
mogelijk is er bij de laatste restauratie van 2 auto's 1 auto gemaakt.
het zwarte interieur is populair , net als de rembekrachtigers , gedeelde stuurstangen , b20 mtoren enz enz.
vandaar dat vaak onderdelen van latere bouwjaren op vroegere modellen te zien zijn.
overigens was niet elke wijziging in het opvolgende modeljaar ook een verbetering.
veel mensen prefereren de b18a met zenith valstroom carburateur.
vandaar dat we nu veel amazons op maat zien ofwel naar eigen smaak gemodificeerd.
ik denk dat dit ook zo is met uw auto , gedaan door de vorige eigenaar.
in ieder geval heel veel rijplezier toegewenst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2015 17:01 #148367 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
@ Arnold.

de caliber heeft de standaard din afmeting die in elke moderne auto met enkel din opening geplaatst kan worden.
dus als er nu een moderne autoradio in past , past de caliber ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2015 09:00 #148383 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Het probleem bij de RetroSound is dat het display (met klok) blijft branden, ook als de radio 'uit' is. Dat vreet immens veel stroom, wat wellicht wel op te lossen is met een contactgeschakelde voeding of met een massa-schakelaar. Deze radio's - met oneindig veel stijl- en combinatiemogelijkheden (ook in de oorspronkelijke oude radio-openingen) - worden ook vaak in de VW-wereld gebruikt, waar de eigenaars van campers de radio ook willen gebruiken als het contact uit staat.

De Caliber heeft de normale, universele DIN afmetingen. De afmetingen van het frontje zijn 16 cm x 5,6 cm. Een mogelijk nadeel (maar mij stoort het niet zo), is dat het frontje wel erg dik is: 2 cm. Het ligt dus 2 cm bovenop het dashboard. Nu, zo'n Caliber kost rond de 100 à 120 euro en biedt veel radio aan voor deze scherpe prijs. Er is ook een beperkte variatie in het uitzicht van het frontje (ik dacht zo'n drie soorten: geheel chroom, chroom met zwart en voornamelijk zwart). Voor die prijs wou ik wel een gokje wagen en ik ben er vooralsnog tevreden van!

Ik ben wel iemand die originaliteit belangrijk vindt, maar het moet binnen de haalbare (en veiligheids-)normen blijven. Zo blijft de rembekrachtiger uiteraard zitten (die had ik er anders later nog wel aan toegevoegd) en ben ik aan het overwegen of het haalbaar is om een deelbare stuurkolom erin te (laten) plaatsen. Daarentegen zal ik het vlinderstuur vermoedelijk weer vervangen door het originele (en mooiere) stuur. Het zwarte interieur is er inmiddels uit... Dat wil zeggen: alles is nu weer donker (bordeaux)rood, wat het best bij de originele kleur aansluit. Ik heb van zowel het zwarte als het originele (maar compleet verbleekte) interieur de beste delen genomen en alles geverfd met HG-leerverf. Later meer hierover. ;)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2015 10:05 #148384 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hallo Saskia.

het vlinderstuur ook wel veiligheidsstuur genoemd is de opvolger van het oude stuur dat vaak mooier gevonden wordt.
echter het heet veiligheidsstuur omdat het beter scoort bij een ongeluk waarbij het stuur in contact komt met de bestuurder.
het stuur breekt in dat geval af , het oude stuur doet dat niet.

het stuurhuis met gedeelde stuurstang kan 1:1 zo worden omgebouwd , paar uur werk.
het vlinderstuur en de gedeelde stuurstang horen ook bij elkaar , het is zo gemaakt en verkocht in ik meen 2e helft 68" - 70".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2015 10:14 #148385 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Bedankt voor de toelichting Rene. Ik wou eventueel vragen aan Dries Bakkenes of hij de klus voor me kan klaren. Minpuntje is dat ik in België woon en dat ik bij voorkeur geen overnachting in Nederland moet doen. :)

Breekt het stuur zelf ook? Ik dacht dat enkel de stuurstang knikte / in elkaar schoof. Het 'nieuwe' vlinderstuur is bij mijn auto gewoon op de vaste stuurkolom gezet, dus ze zijn precies wel uitwisselbaar. Met het 'oude' stuur en deelbare stuurkolom hoopte ik de mooiste, maar toch meer veiligere (weliswaar niet optimale) optie te hebben.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2015 10:47 #148386 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hallo Saskia,

ik weet niet of het nodig is daarvoor naar Nl te gaan, er zijn dichterbij, en zelfs heel dicht, in B adressen te vinden/te geven
die dat ook makkelijk en graag kunnen/zullen uitvoeren (ben daar zelf niet bij). Is relatief eenvoudige klus.

Indien interesse, stuur PB.

Nog 1 info, ook voor Rene: mijn AM is ook van (2de helft) 1967, en heeft origineel reeds stuurhuis met gedeelde stuurstang, + het vlinderstuur.

Groeten WDB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2015 10:56 #148387 door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
Hoi Saskia, (en @Arnold)

Ook ik heb de Caliber (BT uitvoering) en deze bevalt zeer goed!

Wellicht nog een paar overwegingen voor je/jullie. ;)
Na vele weken te hebben gedacht over hoe ik de vervangende radio ging installeren, toch maar besloten deze te plaatsen onder het dashboard in een DIN 1 onderbouw bakje.
Ik wilde ‘m eigenlijk in de radio opening plaatsen, maar dit heeft standaard net niet genoeg ruimte voor een DIN 1 afmeting. Dit is allemaal aan te passen, echter kreeg ik het vermoeden dat als ik het originele gat naar DIN 1 formaat zou zagen ik hier spijt van zou krijgen. Ben dus op zoek gegaan naar een origineel radio paneel die ik heb geplaatst op de plek waar de ‘oude radio’ zit en heb de retroradio Caliber RCD120BT onder het dashboard gemonteerd. Een goede plek en een prima oplossing met zo weinig mogelijk schade aan het dashboard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2015 11:45 #148389 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
@Saskia.

wat het vlinderstuur betreft.
het vlinderstuur klapt of buigt bij een ongeluk , bij een heftige inpack zal het waarschijnlijk geheel afbreken , zo is het gemaakt en beproeft.
de gedeelde stuurstang voorkomt het naar binnen komen van de stuurstang bij frontale aanrijding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2015 11:58 #148390 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Donkerblauwe Amazon uit 1967
In mijn dashboard zitten de originele radiogaten. Dat wil zeggen 3 stuks: twee ronde voor de knoppen en 1 rechthoekige (niet al te groot) voor de display. Daar moet een retro radio dus wel inpassen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.