1800S '66

Lees meer
28-02-2011 10:20 - 16-05-2012 16:45 #100977 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 1800S '66
Oliedrukmeter: moet rond de 50 staan (lager alleen bij te weinig olie, versleten oliepomp of te grote speling op lagers waardoor de druk meteen wegvalt). Waarschijnlijk ook in combinatie met het blazen te zien: waarschijnlijk motor ver op zijn eind (helaas geen onbekend fenomeen bij auto's uit de VS). Bij een B18 hoort trouwens een klepje in de carterventilatieslangen, bij de B20 (ook bij de B18?) een gecalibreerde opening in het aansluitpunt op het spruitstuk, anders wordt er veel te veel lucht door het carter gezogen met een navenant hoog olieverbruik. Redelijk lopen doen ze al snel: behalve opvallend vermogenverlies bij hogere snelheden liep een motor van mij ook redelijk goed met compressies 1-8-8-4 bar (uitlaatklep cylinder 1 zodanig verbrand dat hij niet meer rond was, 4 volledig in kop ingeslagen). Wat je beschrijft is op vergaande slijtage van zuigers en lagers terug te voeren, dus loopt meestal nog enigzins maar te weinig vermogen en te hoog olieverbruik. Al met al hoop ik het beste voor je motor, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel goeds van.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-02-2011 10:38 #100979 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic 1800S '66
Mijn oliedrukmeter valt bij stationair en warme motor terug naar iets boven het eerste streepje. Compressie allemaal zo rond de 11,5 , weinig olieverbruik en het motortje heeft power zat. Maar als ik het goed begrijp mag er bij mij dus wel een andere oliepomp in? Ik heb overigens wel open carterventilatie.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 11:18 #100980 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800S '66
Kan natuurlijk ook zo zijn dat de oliedrukmeter niet goed is, of geen goede waarden geeft..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 11:27 #100982 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Ik ga binnenkort een compressiemeter te lenen, dan weet ik meer.
Het lijkt me dat het ventiel net boven het potje ik de carterventilatie bijdraagt aan de oliedruk, toch?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 11:50 #100984 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 1800S '66
Oliedruk: bij mij (een paar jaar geleden gereviseerde B20 inclusief nieuwe oliepomp, maar met oude B18 met oude oliepomp niet veel anders) normaal rond de 50, koud/normaal erboven, heel warm gereden en stationair iets eronder. Is natuurlijk ook afhankelijk van de olie (origineel iets dunner dan meestal erin). Oliedruk volgens onderhoudsboek: 2,5-6 kp/cm2 => 34-86 lb/in2, dus rond de 50.

Afdichten carterventilatie zal niet tot een hogere oliedruk leiden (alleen tot lekkages langs dichtingen), dus de originele klepjes en vernauwingen in de ventilatie leiden zeker niet tot oliedrukverhoging. De oliedruk wordt in de olieboring in het motorblok na de oliepomp gemeten, nog voordat deze bij de lagers etc. komt, dus is onafhankelijk van wat er in het carter gebeurd.

Mogelijke redenen voor een te lage oliedruk die mij op dit moment invallen: oliedrukmeter niet goed (ken ik niet bij deze mechanische), oliepomp versleten (niet genoeg drukopbouw), lagers erg versleten (druk valt weg), te weinig olie, te dunne olie.

Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2011 16:05 #101210 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
De demontage van het dashboard vordert. De klokken zijn eruit, de oliedrukmeter zit vast! Maar 'es openpeuteren. De klok is uiteraard ook stuk, dus ik ga de truc van Han Misdom proberen. Staat in de docu, onder P1800 en elektra. Uiteraard.
Nu nog een stuurtrekker lenen, want het stuur zit muurvast.
Gastank zit erin, een klein rvs tankje gaat er links naast passen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2011 19:58 #101219 door Ronald Everts
Beantwoord door Ronald Everts in topic 1800S '66
Rob,

ik kan welliswaar allen iets zeggen over het (donor) hart; dat is sowieso uitstekend, voor de rest lijkt zij erg verleidelijk,


ik zal in Essen een handtekening van de geestelijk vader vragen, houd je te goed
Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2011 22:39 #101220 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Haha, dat zou leuk zijn, Ronald!

Weet iemand of er een speciale stuurtrekker is voor de 1800S? Of moet je gewoon een passende pulleytrekker zoeken?
De Ama's hebben een andere stuurconstructie...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2011 00:31 #101691 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Pullytrekkers eindelijk gearriveerd, stuur eraf. Vervolgens het dashboard. Ik weet nu hoe het moet. De mantel van de stuurstang losschroeven! Het bovendek mee naar huis, om kaal te maken, schuim erop en bekleden met leer. Kijken of, hoe en waar er naden moeten komen...
Ondertussen met de kachel in de weer. Gedemonteerd, dennenaalden verwijderd en ontdekt dat die kachels niet echt helemaal OK ontworpen zijn. Er hoeft maar weinig mis te gaan, of de kachel loopt vol water. En stroomt over in het interieur.
Bij de montage maar proberen het beter te doen...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2011 19:23 #101707 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
De bovenkant van het dashboard kaalgehaald. Waarom hebben ze de vorm van de bult bij de klokken niet wat strakker gemaakt? De vorm in het staal is nogal hoekig. En er zitten nog drie gaten in ook. Waar zou dat voor zijn??






groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.