- Berichten: 1286
1800S '66
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Als de sleutel op contact gezet wordt, wordt de klep kort (een seconde of 5-10) open gezet zodat er genoeg tijd is om de sleutel verder te draaien en te starten
- Op het moment dat er op de 'sense' draad (die draad die je inderdaad om de bobinekabel draait of aan de min van de bobine aansluit) een wisselend signaal staat, en de motor+ontsteking blijkbaar draaien, blijft het veiligheidsrelais bekrachtigd zodat de gasklep open blijft staan.
Als je de auto op contact zet hoor je -als het goed is- het relais inschakelen. Als je dan even wacht (5-10 sec dus) moet het relais weer uitschakelen. Als dat niet gebeurt is er inderdaad iets mis..
Ik weet niet hoe het bij een 1800S is, maar het contactslot van een Amazon is niet direct geschikt om het veiligheidsrelais mee te voeden: op het moment dat je de sleutel in 'start' positie zet, staat er geen spanning meer op het relais, waardoor tijdens het starten de gasklep dicht staat. Dat kan met twee diodes worden opgelost (op het forum is wel te vinden hoe)
Succes!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zie bij Tinus dat hat principe is hetzelfde als de toepassing bij bijvoorbeeld 123 ignition.
Maar ik heb geen origineel contactslot meer, ik kan dus wel bij de voeding naar de bobine. Ik zal 'es kijken hoe dit zit.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dit zet mij aan het denken. Is het wel zo dat de motor ook daadwerkelijk nog verse LPG krijgt tijdens het ronddraaien van de startmotor?"Erik Ciesluk" schreef:
- Op het moment dat er op de 'sense' draad (die draad die je inderdaad om de bobinekabel draait of aan de min van de bobine aansluit) een wisselend signaal staat, en de motor+ontsteking blijkbaar draaien, blijft het veiligheidsrelais bekrachtigd zodat de gasklep open blijft staan.
Ik heb het idee dat er dan gewoon even geen spanning op het veiligheidsrelais staat en dat hij moet aanslaan op het 15sec pulsje LPG. Zodra je startmotor niet meer vraagt, is er gewoon spanning op het veiligheidsrelais en geeft hij dit door aan de toevoerkleppen, mits hij een puls ontvangt.
Bij mijn Amazon heb ik namelijk wel een stroomvoorziening via diodes voor de 123, maar niet voor LPG.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Lars Rengersen" schreef:
Dit zet mij aan het denken. Is het wel zo dat de motor ook daadwerkelijk nog verse LPG krijgt tijdens het ronddraaien van de startmotor?"Erik Ciesluk" schreef:
- Op het moment dat er op de 'sense' draad (die draad die je inderdaad om de bobinekabel draait of aan de min van de bobine aansluit) een wisselend signaal staat, en de motor+ontsteking blijkbaar draaien, blijft het veiligheidsrelais bekrachtigd zodat de gasklep open blijft staan.
Ik heb het idee dat er dan gewoon even geen spanning op het veiligheidsrelais staat en dat hij moet aanslaan op het 15sec pulsje LPG. Zodra je startmotor niet meer vraagt, is er gewoon spanning op het veiligheidsrelais en geeft hij dit door aan de toevoerkleppen, mits hij een puls ontvangt.
Bij mijn Amazon heb ik namelijk wel een stroomvoorziening via diodes voor de 123, maar niet voor LPG.
Opzich leuke vraag! Dan zou in theorie de auto dus aanslaan op het moment dat je even de contactsleutel draait naar de 'starten' positie, en dan los laat naar contact aan!?
Bij onze combi blijft het relais openstaan tijdens starten. Dus is puls gevoed. Als je hem af laat slaan dan treed de veiligheidsklep in werking.
Zal van het weekend eens kijken hoe het zit. Heeft mn pa 15jr geleden ingebouwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Nog vergeten te vermelden: Knap hoe je het dashboard in zn originele vorm hebt teruggekregen zonder mal! Ik had er een hard hoofd in. Ziet er netjes uit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"R.W. Dortangs" schreef:
Bij mijn 1800S is het draadje gewoon enkele keren om de hoogspanningkabel van de bobine naar de verdeelkap gedraaid zonder diodes etc., bij mijn 145's gewoon op de min van de bobine aangesloten. Volgens mij maakt het helemaal niets uit: het eerste beetje gas bij het op cantact zetten is als een soort choke te zien, dat gas is extra bij het starten (en om het lege aanzuiggedeelte al iets te vullen), zodra je start krijgen de bougies gewoon hun vonken (hoe zou hij anders moeten starten) en is er dus op beide manieren een puls op het kabeltej en dus ook op het gasrelais en zijn de afsluiters gewoon open.
Groeten, Rudi
Ja.. maar behalve dat het veiligheidsrelais pulsen binnen krijgt moet hij ook een vaste 12V aangeboden krijgen als voeding, toch? Die pulsen van de bobine zijn nooit genoeg om een relais te kunnen bekrachtigen.
En juist die 12V voeding van het veiligheidsrelais ontbreekt op het moment dat de sleutel op 'Start' staat.. dus dan staat die afsluiter volgens mij gewoon dicht. Totdat de motor gestart is en de sleutel weer op 'Contact' staat. Dan is er weer voeding voor het relais + er zijn pulsen, dus dan staat de afsluiter weer open.
Blijkbaar is die eerste dot gas genoeg om op te kunnen starten..
(maar niet bij mijn Amazon, want die startte zo beroerd dat dat kleine beetje nooit genoeg is, vandaar dat bij mij het veiligheidsrelais ook tijdens 'starten' gevoed wordt)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De puls komt nu van de - aansluiting op de bobine die via de toerenteller naar de verdeler gaat.
Maar het werkt niet. Helemaal niet. Op benzine start en loopt de motor goed.
Tips?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.