kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
04-08-2018 00:38 #178135 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik heb naganoeg dezelfde instellingen als jij heb en ik heb een lichter sturen als ik vroeger had met de scheefgemonteerde bovendraagarm.
Dat lichter sturen geeft een beetje zweverig gevoel echter stadswerk is nog steeds zwaar??? maar lichter als vroeger.
Ik ben er al mee naar Dumaguete gereden 45km van hier en dat gaat goed de auto gaat ook rechtuit op een vlakke weg (steur los).
En je moet er rekening mee jouden dat brede banden en de bandenspanning ook een ander steurgedrag geven.
Ik heb 205/55 16 inch banden rond liggen en heb mijn bandenspanning op 2.6bar staan.
Ik wil nog een keer nieuwe voorbanden monteren en ga dan verder kijken.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-08-2018 20:52 #178302 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het is blijkbaar ook een kwestie van wennen, afgelopen week naar keuring gereden en toen vond ik het weggedrag al stuk minder tegenvallen.



Alles is nogal anders vergeleken met een Volvo 240 diesel , duhh.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-08-2018 20:56 - 14-08-2018 10:16 #178303 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
De keuring vond plaats bij mijn voormalige werkgever, in het prachtig gerenoveerde APK station. Best even opletten dat je niet in de put rijdt, meest van tijd rijden er namelijk dikke Daf's over de put.

En toen wilde ik een paar foto's plaatsen en dat lukt ineens niet meer......
Als ik op de "bijlage-knop" klik dan verschijnt er niet de gebruikelijke omgeving waarin je foto's kiezen kunt.

Die houden jullie dus nog tegoed denk ik.
Of zou ik aan mijn tax zitten met foto's :-)

Ernest heeft het bijlage-probleem inmiddels opgelost, bedankt Ernest!
Gelijk even van de gelegenheid gebruik maken;





Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2018 13:04 #178315 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wow, je rijdt gewoon, mooi zeg! Dat is nog snel gegaan opeens. Gefeliciteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2018 22:43 #178567 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Jan,

Ik volg dit draadje al een tijdje omdat ik met een vergelijkbaar project bezig ben, ik heb in 2016 de combi van Arjan Vrielink overgenomen, deze:

www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...auratie-amazon-combi

Ik vroeg me af hoeveel lager de bak van je lpg tank / accu is geworden t.o.v. de originele benzinetank, en wat voor tank je gebruikt. Ik ben zelf van plan de originele benzinetank een paar cm te laten zakken om een zo groot mogelijke ringtank kwijt te kunnen onder de laadvloer. Idealiter komt er een 69 liter tank in maar dan moet de benzinetank ruim 10 cm omlaag... Een andere optie is om ook een bak te plaatsen icm een kleinere benzinetank maar dat doe ik liever niet.

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-09-2018 10:22 #179398 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dag Thomas, eerlijk gezegd heb ik het verschil in diepte van de bak nooit opgemeten, als ik in de gelegenheid ben zal ik dat eens voor je opmeten.
Bij mij ligt er een LPG tank in van 50 liter als ik mij niet vergis, in combinatie met een te rijk lopende motor rijd ik ongeveer van pomp naar pomp ;-)
Dat rijk lopen (1:5) moet iets aan gebeuren uiteraard en dat ga ik doen met behulp van een lambdasonde, maar ik zeg maar zo: liever te rijk dan te arm (risico op verbranden van je kleppen)

Mooi project heb je overgenomen!!! Ik heb het ook met veel interesse gevolgd toen Arjan er nog mee bezig was.
Hopelijk ga jij ook wel wat foto's posten?

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-09-2018 11:58 - 29-09-2018 12:03 #179401 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Zoals al eerder gezegd, de afgelopen maanden heb ik alles op alles gezet om de combi af te maken voor de bruiloft, daarom heb ik nog wel wat foto's gemaakt maar geen tijd gegund om die foto's hier te plaatsen.
Bij deze zal ik dan nog wat foto's uploaden om het verhaal combi af te maken, alhowel, áf zal hij nooit zijn..........
Ik ben er al tegenaan gelopen dat 4 versnellingen M40 leuk zijn voor B-wegen maar op de snelweg wordt ik gek van de toeren die de motor draait om alleen al tussen de vrachtwagens te rijden rechts met een gangetje van 90KMH.........
Dat vraagt om maatregelen; overdrive, 5-bak, 6-bak ??? Ik ben druk doende een 6-bak te selecteren met 2 overdrives ; BMW heeft op een wat modellen een 6-bak toegepast die de 5e en 6e versnelling als overdrive heeft. Iets in de orde van grootte 0,65 en 0,85 uit mijn hoofd. De eerste 4 versnellingen komen redelijk overeen met de M40.

Genoeg gedroomd, foto's van wat er al wél uitgevoerd is;



Het hemeltje monteren is niet iets waar ik naar uitgekeken had maar mijn jongste zoon bood hulp aan en dat was maar goed ook....





De stalen baleinen hebben een kleurcode die ik zo snel nergens terug kon vinden, gelukkig had ik de baleinen bij demontage ook met een stift gemerkt .
Ik plaats de foto's dus even voor hen die een bosje baleinen moeten monteren maar de kleurcode niet thuis kunnen brengen.




Het plaatsen van de baleinen is verder een fluitje van een cent, het in de auto vastklemmen van de baleinen met het hemeltje is kwestie van paar minuten, maar dan begint het pas.
Daar waar instructies suggereren dat de hemelbekleding "vanzelf" achter de tandjes blijft haken zodra je de hemelstof tussen de carrosserie en tand-strip schuift ging dat bij ons heel beroerd.
Op geven moment dachten we zelfs dat de tandjes niet ver genoeg naar buiten stonden, demontage van de tand-strip toonde echter dat de tandjes ver genoeg naar buiten stonden.
De tijd tikt door en op geven moment bood mijn zoon aan de auto mee te nemen en de hemel er zelf verder in te maken.

Wat een luxe! :-) Ik kreeg de combi terug met de hemel kant en klaar gemonteerd.
Hij heeft tussen de carrosserie en de tandstrip compriband aangebracht (soort industriële tochtband) dat zorgde er voor dat de hemelstof krachtiger tegen de tandjes werd gedrukt.
Daarna trok de stof zich wél vast in de tandjes.




Een ander detail zijn de wielmoeren, de originele exemplaren zijn vervangen voor mooie chromen gesloten exemplaren.







Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-09-2018 12:18 #179403 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Op marktplaats kocht ik kunststof binnenschermen, van die mooie exemplaren welke je met 3 parkers aan je chassisbalk schroeft en langs de wielrand gewoon vastklikt.
Dat geloof ik graag, indien je originele stalen spatborden hebt.............
Mijn combi heeft uit praktische overwegingen echter polyester spatborden en dan gaat die vlieger van het klemmen helaas niet op.

Niet getreurd, de klemmethode vervangen voor RVS plaatjes met M5 schroefdraad.
Plaatjes met PU-kit gemonteerd op de polyester spatborden en in eerste instantie voorzien van stukje schroefdraad met puntig uiteinde.
Daardoor kon ik door stevig drukken (nadat de kit was uitgehard natuurlijk)in het binnenscherm een puntje drukken waar ik later een gaatje 6mm boorde.
Nu zit het binnenscherm dus met 6 stuks M5 vast aan het polyester buitenscherm.

De overlappende rand welke bij de stalen schermen net om de rand valt heb ik weggeslepen dat paste ook niet naar het zin.
Natuurlijk heb ik voor het definitief plaatsen nog even driftig de kwast met fluidfilm een rondleiding gegeven.
Het deel waar de chassisbalk de bodemplaat ontmoet vormt een ideale plaats voor opslag van modder, daar kom je ook slecht bij met een kwast, een flinke injectiespuit met slangetje bood uitkomst.


























Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-09-2018 12:20 - 29-09-2018 12:21 #179404 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-09-2018 12:57 #179405 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Tussendoor ben ik nog naar Hoogland gereden om de combi te laten taxeren, een heel aangename ervaring mag ik wel zeggen.
Niet zozeer vanwege het taxatiebedrag maar door de prettige manier waarop Dick (Lid technische commissie VKV) de auto getaxeerd heeft.

Ik verwachtte eigenlijk een heel strenge persoon die bijvoorbeeld de "sidepipe" die dwars door de rechter dorpel loopt hoofdschuddend zou bezien maar dat bleek totaal niet het geval.
Hij bekeek de auto zeer aandachtig en noteerde punctueel alle bijzonderheden / aanpassingen die ik gemaakt heb t.o.v. het origineel. Bepaalde zaken verhogen het taxatiebedrag zelfs.

Op mijn opmerking dat hij echt goed de tijd neemt voor de taxatie merkte Dick op dat hij recht wil doen aan de eigenaar die er zo veel tijd, geld en moeite in heeft gestoken.
Dat gevoel heb ik er dan ook zeker aan over gehouden, het was een leuke ervaring en ik moest het (gegokte) voorlopige verzekeringsbedrag van 12.500 zelfs nog wat naar boven bijstellen bleek uit het taxatierapport.
Na afloop kreeg ik zelfs nog een tegoedbon voor de VKV onderdelenshop, wat een geweldig krachtige service zet Dick hier namens de VKV neer, HULDE !!

Over onderdelenvoorziening gesproken..........ik ging de auto weer naar de schuur brengen in de regen, kijk ik wat om mij heen in de auto, zie ik het water gewoon naar binnen lopen $@#!^%#$
Denk je alles goed te doen met splinternieuwe rubbers uit originele VOLVO-zakjes krijg je nóg water binnen.





Ik neem dat niemand kwalijk hoor, achteraan had ik wellicht (net als bij voorraam) ruitenkit moeten gebruiken bij montage, maar ja origineel liepen ze in de fabriek ook niet met kitspuit rond dus heb ik het nagelaten. Ik los het wel weer op maar je wordt er wel eens moedeloos van hé.


De dorpelbeschermers / versieringen zagen er wat dof uit, een polijstbehandeling bracht ook hier uitkomst;







Tot slot nog iets óver het slot;

Ik schrok een beetje van de sluitconstructie van de portieren!
Wat blijkt; de overlapping van de slotvangers in de B en C-stijlen t.o.v. de sloten in de portieren zijn niet altijd "vanzelf in orde".
Ik heb de slotvangers eens goed bekeken (heb er ook nog verschillende in reserve) en het viel mij op dat het slijtagepatroon gemiddeld het beeld geeft dat de overlapping slecht 50% is.
Een van mijn achterportieren had echter nog maar een fractie overlapping, bij het minste of geringste zou hij open kunnen schieten.......laat staan bij een aanrijding.

Ik zou zeggen laat iedereen eens kritisch kijken of het bij zijn / haar volvo in orde is.
Voor mijzelf heb ik een methode met plakband en vulringen, gewoon net zoveel "stapelen / plakken" totdat het portier vastloopt op het laatst geplakte ringetje / stukje vulmateriaal.














Ik heb wel wat theorieën bedacht waarom de afwijking zo groot kan zijn, belangrijker is echter om het te controleren en te herstellen.
Aan beide zijden (portier / stijl) is echter niets te stellen, ik heb het opgelost door van een oude slotvanger de basisplaat te nemen en die er bij tussen te leggen.
LET DAN WEL OP DAT JE BOUTJES NOG LANG GENOEG ZIJN !!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.