kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-01-2014 23:29 - 30-08-2014 18:03 #136657 door Jan van Bochove
kantelbeugels en amazon combi project is gemaakt door Jan van Bochove
Al geruime tijd staat mijn combi om de nodige aandacht te schreeuwen maar ik heb helaas niet de beschikking over een hefbrug, althans, niet voor meerdere dagen achtereen.
En ja, dan weet je het wel; hele circus op de brug, dagje slijpen en lassen en de dag vliegt voorbij.....het hele circus weer inpakken opruimen en afwachten wanneer ik weer op de brug kan.

Ineens bedacht ik mij dat m'n zwager ooit eens met een kantelmechanisme in de weer was dus heb ik die gevraagd of hij die nog had en dat bleek het geval :D
Spul opgehaald, op internet bekeken hoe e.e.a. werkt (liqui kantelbrug op google), en de combi gekanteld.Omdat ik de combi haaks wilde zetten heb ik accu rem- en koppelingsvloeistof versnellingsbak -en diffolie verwijderd evenals de motorolie.

Best een maf gezicht zo op z'n kant(elbeugels) :o

Genoeg gepraat, de rest wijzen de foto's wel uit.
Je ziet o.a. een RVS bak i.p.v. de brandstoftank, daar komt de LPG-tank in samen met de accu, dit spul komt met hoeklijn opgehangen aan de chassisbalken.
Verder een beetje het standaard roest-slijp-las-verhaal.




















Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-01-2014 23:34 #136658 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mmm, ik kan slechts 10 foto's kwijt in 1 bericht.
Dan hier maar verder :lol:




















Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-01-2014 23:40 #136659 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Nog eentje;

Ik realiseer mij dat jullie heus wel eens foto's gezien hebben van amazons met laswerk maar het is meer om het kantelbrug-principe onder de aandacht te brengen.
Een relatief goedkoop principe (vergeleken met hefbrug) dat zeker het overwegen waard is bij langduriger klussen.
Even de uitlaat vervangen is wel een heel gedoe als je de auto daarvoor helemaal op de beugels moet zetten.......

Maar als je toch bezig bent is het vervangen van de versnellingsbakkeering en pignonkeerring dan wel weer een leuk klusje!
Die heb ik tesamen met spatbordranden dan ook gelijk maar meebesteld bij het VolvoKlassiekermagazijn :lol: .




Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2014 23:56 #136661 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic kantelbeugels en amazon combi project
Leuk halletje, leuke foto's!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2014 09:22 #136663 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
dit is perfect werken . . wat loopt er door de tweede (uitlaat) buis ?

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2014 11:57 #136664 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Ronald Stallmann" schreef:
dit is perfect werken . . wat loopt er door de tweede (uitlaat) buis ?


Vast een zeer exclusief b40 v8 blok ;)

Ziet er super uit zo'n kantelbrug!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-01-2014 12:08 #136665 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Door de buis lopen elektrakabels, 24 draden welke over de hele lengte genummerd zijn van 1-24 en een 6mm2 kabel voor de voeding van trekhaakdoos (gaat via 6 relais lopen om verlichtingsinstallatie niet nog extra te belasten) en last but not least; de 35MM2 accukabel welke naar het dashboard loopt naar de hoofdschakelaar.
In de toekomst kan ik er dan nog e.e.a. doorheen trekken om nog wat accesoires aan te sluiten zoals een luchtleiding voor luchtvering achter........

Wensen genoeg, tijd tekort maar dat kennen jullie wel denk ik :)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2014 16:52 #136668 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoe werkt dat met die boormachine die ik sommige foto's zie? Kun je 'm daarmee kantelen??

Enne.. heb je de olie uit het blok laten lopen? Zo niet dan ligt dat straks allemaal in je uitlaat en dat geeft lang en veel rook als je 'm straks weer start.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-01-2014 17:08 #136669 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Motorolie heb ik afgetapt op smeerput, één liter opgevangen in fles en die er weer in gedaan.
Motor gestart en gecontroleerd of hij oliedruk houdt; ja hoor, één liter blijkt voldoende.
Toen 600meter naar hal gereden en gekanteld, die ene liter blijft naar mijn inschatting nog wel onder de cilinders staan, in elk geval zal ik eerst de motor met de hand een paar slagen draaien om er zeker van te zijn dat er geen olie boven de zuiger is gekomen met alle nare gevolgen van dien.....

De boormachine drijft inderdaad een haakse overbrenging aan welke op zijn beurt een 2 meter lange schroefdraadspindel aandrijft die de auto op z'n kant beweegt.

Hier een filmpje van een soortgelijk apparaat;

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2014 13:36 #136694 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan,

600 meter rijden met maar 1 liter olie in de motor???? Vind ik erg onverstandig!Aftappen is toch zo gebeurd, ook zonder smeerput. Voor je weer gaat rijden zou ik hem iig bijvullen,.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.