kantelbeugels en amazon combi project

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
06-08-2024 22:42 - 06-08-2024 22:54 #1046091 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Goedenavond, daar was ik weer eens na een slordige 6 jaar pauze door verhuizen en verbouwen......

Ik zit nu met een probleempje waar ik graag even wat hulp bij vraag;

Mijn B20 met Impco gasinstallatie, 123 ontsteking en simons uitlaat met open luchtfilter maakte al veel te veel lawaai maar het is nu helemaal bal!

Dit is filmpje van 6 jaar geleden toen motor lawaai maakte maar op toeren wel goed trok en normaal draaide;

Tussentijds is nauwelijks gereden, max 1000km en vrij plotseling loopt motor heel beroerd.
Nadere inspectie bracht aan het licht dat de ontsteking verlopen is door losse klembout.
embord.Terug op tijd gezet maar geen land meer mee te bezeilen....

Compressie alle cil gelijk, bougies beetje roet!!
Verdelerkap, kabels, bobine alles nieuw gemonteerd. Klepspeling in orde. Stapsgewijs ontsteking 15vgraden vroeger tot 15 graden later gezet; nauwelijks effect.
Bosch ontsteking gemonteerd 0 0231 146 026 JFUR4 B18A en ook deze statisch, met sttoboscoop en proefondervindelijk afgesteld +15 graden -15 graden.

Motor klinkt zo;

youtube.com/shorts/tdzhC57D9c0?si=HOLn0F3q13A3Hpwl

Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat er iets gebeurd is in de gasinstallatie (Impco)waardoor deze nu veel te rijk staat. (bougies beetje zwart).

sorry! Filmpjes zijn omgedraaid, kleine telefoon, dikke vingers. Filmpje bij daglicht is 6 jaar geleden, motor liep "goed".
Filmpje in donker is nu, motor loopt beroerd.

Ben benieuwd naar jullie mening, al vast bedankt!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 06-08-2024 22:54 door Jan van Bochove.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2024 01:11 #1046093 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mij lijkt het iets in de uitlaat zelf, heb je al zonder uitlaat iets geprobeert?
En kleppen stellen en olie met zink erin zou geen overbodige luxe zijn als ik de motor zo hoor.
Ik gebruik  shopee.ph/Rislone-Hy-per-Lube-ZDDP-Engin...63-8aa2-fb5c5b8b9617 met Valvoline oile 20W50.
Ik heb pancake filters op de motor zitten  shopee.ph/-J-C-W-G-1PCS-Car-Chrome-Panca...80234261.25411926848  met toyota filter elementen.
Ik heb net als jij een Simons uitlaat, maar de achterdemper is wel zelfgemaakt en maakt minder kabaal dan de orginele.
Een K nokkenas en rijd op benziene.

En dat is iets wat jij ook eens moet proberen de motor goed op benziene laten lopen want dat is de basis om naar LPG te gaan.

succes

Johan Geers

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2024 01:48 #1046095 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ja, wat Johan oppert ben ik het mee eens. Eerst op benzine afstellen, met de K-nokkenas heb je niet een echt geschikte curve op je 123-ignition omdat er een relatief oude op moet zitten. Je zit in een moeras. Mijn advies; originele ontsteking erin, vernieuw alles (punten, condensator, bougies, rotor, verdeelkap, vervroeger, carb naald, olie+ filter ) Denk dat je met de vacuum vervroeger los eerst maar eens moet kijken of je rond de 21 graden wat bereikt met 1500 toeren. O ja, zorg dat je de oude benzine eruit haalt en 98 octane van Shell of BP er in doet, daar zit geen ethanol in. Ben benieuwd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2024 10:45 - 07-08-2024 10:55 #1046102 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Jan, goed om weer iets van je te horen/ te lezen!

Dan, zwarte bougies op lpg heb ik nog niet zo vaak gezien?. Heb je een Gunson colortune bougie om eens te testen? Anders heb ik die wel te leen, tenminste als je niet  heel ver verhuisd bent...;-)

En, loopt hij op benzine? Zoals hierboven ook staat uiteraard eerst je benzine verversen maar dat is een open deur. Meest eenvoudige manier om dingen uit te sluiten,

En, geen speling op je distributie tandwielen?

Hans
Laatst bewerkt 07-08-2024 10:55 door Hansw. Reden: Aanvulling

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
07-08-2024 12:24 - 07-08-2024 17:14 #1046109 door Jan van Bochove
Dag Johan, Ed en Hans,

Dankjulliewel voor jullie reacties!

-ik heb zonder uitlaat geprobeerd, behalve meer herrie achteraan geen verschil in geluid aan inlaatzijde.
-klepspeling is gecontroleerd en in orde.
-klepsmering en luchtfilter aanbevelingen gaan bij de to-do-lijst ;-)
-lopen op benzine wordt lastig; ik heb er voor gekozen alle benzineonderdelen te laten vervallen, het is dus helaas enkel LPG
-123 ontsteking heb ik vervangen voor Bosch 0 231 146 026 JFUR4 (b18A) zowel met als zonder vacuum vervroeger en volop gespeeld met tijdstippen.
-alle ontstekingsdelen zijn slechts 1000Km oud
-ik heb geen colortune bougie, ik houdt het in gedachten die eens langs te halen bij jou Hans
-distributie-speling ga ik straks zeker nog even na, zou zomaar kunnen.......

op een of andere manier blijft het gasmengsel mij ook bezig houden, ik heb al 6 jaar een lambdasonde met uitlezing liggen, die zal ik ook eens optuigen.
het blijft een raar verhaal, temeer omdat het in een rit van 20KM ineens verslechterd is

nogmaals dank en ik houdt jullie op de hoogte

update;

wezen rijden met lambdameting, stond VEEL te rijk, afgesteld, geen merkbare verbetering.
filmpje met vacuummeter, B18A bosch ontsteking, naald meter trilt rond de 20, toch indicatie slechte klep?

123 er weer opgeschroefd, afgesteld volgens documentatie,

geeft nauwelijks verschil, naald vacuummeter trilt idem.

Bougiekabels beurtelings losgenomen, cilinder 2 reageert minder op lostrekken dan 1,3 en 4.
Bougies 1 en 2 gewisseld, geen verschil.

Ik ga toch steeds meer twijfelen aan kleppen cilinder 2..........

update 2

Ik ben naar  Home - EG Engines gereden waar ik gevraagd heb of Gerard tijd had even te luisteren naar de motor. Gerard oordeelde dat het klinkt als backfires, verzekerde zich ervan of ik echt alles uitgesloten heb rondom ontsteking en kon toen nog maar een conclusie trekken; de motor kan zijn uitlaatgassen niet voldoende kwijt. Nieuw mengsel stroomt naar binnen en bingo, backfire.
Omdat hij toch toevallig een straat verderop moest wezen heb ik hem daarheen gebracht en ook onderweg vond hij het wel een typisch verhaal, niet iets wat je dagelijks tegenkomt.
Bekijk ook de klepstelboutjes even goed, zei hij, het kan wezen dat een cilinder al verder gesteld is dan de andere, dat kan indicatie zijn van versleten uitlaatnok. 

Ik ga denk ik maar even de zaak af laten koelen en dan stelboutjes bekijken en binnenkort wellicht de kop lichten om de rest ook aan een inspectie te onderwerpen.

wordt vervolgd

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 07-08-2024 17:14 door Jan van Bochove.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
07-08-2024 20:26 #1046113 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kantelbeugels en amazon combi project
Je geeft aan dat auto alleen op gas rijdt, dat je in 6 jaar slechts 100km gereden hebt.
UIt ervaring weet ik dat een LPG verdamper bij te lang stilstand erg kan lijden, bv membranen die uit verstijven etc. Geeft ook erg variabele effecten, variatie in loop, etc. Zeker als je daarvoor weer op andere onderdelen en systemen kom je steeds verder van optimaal af.
Samengevat: Controleer/reviseer/vervang ook de verdamper even!

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
07-08-2024 21:00 - 07-08-2024 21:11 #1046114 door Jan van Bochove
  Bovenstaand overzichtje toont klepspeling, maat klep helemaal ingedrukt en maat klep helemaal dicht, tuimelaar los. laatste kolom geeft de lifthoogte weer.Zoals Hans terecht opmerkt is de nokkenas dus gaar. Er ligt ook wel een verband met de toegenomen klepspeling uitschieter van .70mmIk zal nu overwegen welke nokkenas een mooie vervanger is, stiekem denk ik aan de TT3 ;-) en dan met nieuwe stoterbussen natuurlijk.Zal wel een heel verschil zijn met huidige nokken as.Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.En Bartju, als de motor straks weer loopt zal ik een mooi filmpje maken met lambda grafiek live op de laptop. Mocht er dan nog enige twijfel zijn zal ik de verdamper reviseren of zelfs vervangen. 

Laatst bewerkt 07-08-2024 21:11 door Jan van Bochove.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2024 21:02 #1046115 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic kantelbeugels en amazon combi project
Oei... Nokkenas??  

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
07-08-2024 21:03 #1046116 door Jan van Bochove
Ja Hans, scherp gezien, ik ga nog even praatje houden bij plaatje.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
08-08-2024 19:45 #1046134 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kantelbeugels en amazon combi project

[...]Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.En Bartju, als de motor straks weer loopt zal ik een mooi filmpje maken met lambda grafiek live op de laptop. Mocht er dan nog enige twijfel zijn zal ik de verdamper reviseren of zelfs vervangen. 

Wilde vooral proberen mogelijk blinde vlekken(die ik toen had) uit de dode hoek halen... Zo te horen heb je de waarschijnlijke oorzaak te pakken, dus zal dan niet (oook nog) de verdamper zijn. Maar zie uit naar het filmpje!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD