kantelbeugels en amazon combi project

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2024 01:11 #1046153 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooi dat je het gevonden hebt, balen dat het de nokkenas lijkt te zijn. Ik heb nog twee opmerkingen. Ten eerste waarom gebruik je een B18A ontsteking ?. Is het niet logischer om een voor de B20A te gebruiken, voor B20B kan ook maar die is helemaal anders. Ten tweede, de nokkenas slecht ... zou dat met zink additieven in de olie voorkomen kunnen worden. Wel iets om over na te denken om dergelijke schade in de toekomst te voorkomen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2024 01:55 #1046155 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik heb heel in begin hier SHELL olie gebruikt was volgens de beschrijving ook goed voor oude motoren echter je hoorde altijd de kleppen.
Ik ben toen met Valvoline begonnen en die heeft zink in de olie zitten maar niet zoveel als Millers ik heb toen Rislone toegevoegd 1 flesje op 4 liter olie, motor liep gelijk een stuk soepeler en geruislozer.

En ik geloof dit 


m.vr.gr.

Johan Geers
.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
11-08-2024 12:17 #1046167 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Terechte opmerkingen Ed, de B18 ontsteking was vooral bedoeld om te kijken of de symptomen veroorzaakt werden door de 123 ontsteking welke ik er normaal in heb zitten. Op gegeven moment ga je overal aan twijfelen hé.  Dus daarom even de B18 er in gestoken als vergelijking. 123 gaat straks weer terug dus.

En ja, die zink-toevoeging ben ik inmiddels ook van overtuigd geraakt. Die gaat er dus ook in van nu af aan. 

In eerste instantie sloeg ik mijzelf voor mijn kop, "had ik nu maar die olie met extra zink gebruikt" maar het overzichtje van kleplift en klepspeling geeft duidelijk aan dat het leed al lang geschiedt was toen ik de amazon kocht. Vorige eigenaar heeft kleplift teruggebracht met slordige 6mm. Daar heb ik gezien de toegenomen klepspeling van .50 naar .70 dus slechts twee tiende mm aan toegevoegd. Daar had geen enkele olie nog iets aan kunnen doen.

Johan, dankjewel voor het delen van jouw ervaring, ik ga zeker een flesje bestellen.
Olietoevoegingen met monteurs bespreken is ongeveer even effectief als gezamenlijk vaststellen wat de beste voetbalclub is.......

Ik heb eens een flesje Fin25 toegevoegd aan mijn 2CV, ongelooflijk hoeveel stiller de motor daarvan werd. Stationair toerental moest zelfs iets teruggeschroefd worden.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2024 21:22 #1046174 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hier in Nederland is er voldoende keuze in oldtimerolie met een hoog ZDDP gehalte. Die fabrikanten hebben een uitgelezen concept neergezet. Waarom zou je dan gaan klooien met additieven?  Met het risico dat je de receptuur verprutst?.
Denk jij echt dat jij het beter kunt dan die fabrikanten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2024 01:38 #1046176 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Je hebt gelijk Han, maar ik wilde dat ik hier olie kon vinden met een hoog ZDDP gelijk aan Millers olie.
De enig hie die nog wat ZDDP in de olie heeft is Valvoline en is voor mij makkelijk te verkrijgen hier.
En dan heb je niet veel keus.
Maar je moet goed uitkijken wat je voor ZDDP koop (merk) want er is veel rotzooi op de markt.
Ik gebruik al jaren Rislone en die staat hoog genoteerd en is goed voor ouder motoren  www.bestproductsreviews.com/zddp-oil-add...M2gdhccaAhGuEALw_wcB   en is makkelijk te verkrijgen hier maar niet goedkoop.

m.vr.gr.

Johan Geers

m.vr.gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
16-08-2024 21:26 - 16-08-2024 21:34 #1046235 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Terwijl ik met het vervangen van de nokkenas begonnen ben viel mijn oog op de verbinding van de naaf in het pertinax tandwiel. Er zitten wat "frutsels" rond die verbinding. Het zal waarschijnlijk wel loslopen, of beter gezegd; het zal waarschijnlijk niet loslopen maar toch heb ik besloten voor een stalen set te gaan.

Op marktplaats penta B20 gevonden voor de onderdelen en die heb ik daarnet opgehaald.
Het stalen tandwielset was het reisdoel maar laat het nu ook nog een 8-gaats krukas zijn......
Leuk om wellicht nog eens op te laten boren tot 2100cc ook al omdat er van een zuiger stukje afgebroken is, daar zal cilinder niet van opgeknapt zijn.

De waarschuwing nokkenas moeren niet vaster aan te draaien dan 80Nm is ook niet helemaal binnengekomen bij vorige eigenaar volgens mij. Maar ja, je kunt niet alles hebben hé. 

Wordt vervolgd. 















Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 16-08-2024 21:34 door Jan van Bochove.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
28-09-2024 20:03 - 28-09-2024 20:07 #1046771 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Na lange tijd is mijn nieuwe nokkenas binnen, het is een D model geworden.

Motor vanochtend weer opgebouwd en einde middag was het moment daar om te starten.....
Niets, krab krab achter oor, ontstekingsasje wel op tijd gezet tov BDP maar even niet gedacht aan feit dat nokken van 4e cilinder dan wel op tuimelen moeten staan, m.a.w. de 1e cil moet aan zijn arbeidsslag beginnen vanaf BDP gerekend.
Gelukkig kreeg ik deze ingeving voordat accu leeggemleeggestart was en liep de motor daarna vlotjes.

Inloopprocedure gevolgd zoals o.a. beschreven op site van Tinus Techniek; pasta op nokken en nokvolgers en gelijk na starten motor op toeren houden en beetje variëren maar niet stationair laten lopen.

Na die procedure de lambda uitgelezen met laptop en picoscope er aan. 



De gascarburateur van Impco moest aardig geknepen worden om mengsel niet de rijk te laten staan. Logisch want deze installatie kan met gemak een 3liter motor voeden. Uiteindelijk heb ik de waarde bij gemiddelde motorbelasting nog iets strakker bij lambda 1.0 gekregen maar dat heb ik niet meer gefilmd omdat het al begon te schemeren.

De oscilloscoop schaal heeft een stippellijn die op 2.5 V staat ingesteld, dat komt overeen met lambda 1.  Het setje dat ik gebruik stuurt een voltage uit 0-5V en de formule luidt; lambda =afgelezen spanning x 0.12 + 0.7 

Lager dan de stippellijn = rijk gebied
Hoger dan de stippellijn = arm gebied

Eind goed al goed, ik ben erg blij met deze reparatie, volgende week nog een keertje de kopbouten natrekken en dan lekker toeren.
O ja, de stalen distributie tandwielset van de penta maakt bij mij niet hoorbaahoor meer herrie dan de pertinax die er af kwam.

Ieder bedankt voor meedenken en belangstelling!

 

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 28-09-2024 20:07 door Jan van Bochove.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
21-02-2025 18:30 #1048200 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Was dat niet bij Bassie en Adriaan dat er iemand riep "ik heb ook altijd pech"?
Hoe dan ook, daar moest ik wel even aan denken als het om mijn ama gaat.

Nadat ik een paar weken met grote glimlach rondgereden heb met de nieuwe nokas gaf de auto een flinke backfire toen ik s'morgens wilde starten.
Daarna nooit meer aanslaan, nader onderzoek bracht aan het licht dat het membraan van de Impco gascarburateur gescheurd was. Voor nood even een stuk EPDM er in geflanst want ik had de ama echt nodig. Intussen een membraan besteld, origineel Impco en flinke proefrit gemaakt, opnieuw grote glimlach dus. Dat duurde echter maar een half uurtje want na een bak thee moest de ama weer ingezet worden om mijn moeder op te halen. Ik stap in, en tot mijn stomme verbazing komt de startmotor wel in actie maar staat het blok volledig geblokkeerd.

Paar dagen later had ik pas tijd dus eerst maar eens vanonder de motorkap de krukas te draaien. In de draairichting van het blok geen beweging in te krijgen, tegen de draairichting in wel een graad of 30. Daarna distributietandwiel van krukas verwijderden en geprobeerd of de krukas dan wel wil draaien, helaas, zelfde verhaal. Nokas wilde wel gewoon rond draaien, er is dus geen beletsel vanuit nokas en alles wat deze aandrijft (oliepomp en ontsteking).

Bougies er uit en geprobeerd naar binnen te kijken, niets bijzonders. Auto in 4e versnelling en voorzichtig proberen met de hand vooruit/achteruit te bewegen; krukas blijft bij zijn 30 graden bewegingsvrijheid. Dan blijft er weinig anders over dan openmaken van het blok dus met de aangename temperaturen van laatste dagen blok verwijderd.

 

Blok op z'n kop en carterpan d'r af, eerste aanblik levert alleen wat metaal op wat aan aanzuigzijde van de oliepomp zat. Ik kan het metaal niet thuisbrengen, het lijkt blik, is magnetisch, buigzaam maar waar het van afkomstig is, ik heb geen idee.

 


 

Drijftang lagerkappen verwijderd en zuigers tegen kleppen geduwt, geen resultaat, 30 graden beweging and that's it. Wel opgemerkt dat big-end lager 4e cilinder versleten is terwijl 3e, 2e en 1e cil. lagerschalen in redelijke conditie verkeren. mmm
Hoofd lagerkappen verwijderd; en ja hoor, daar is iets aan de hand op lager direct naast vliegwiel;

 


Maar met alleen die lagerkap weten we nog steeds niet, dus krukas er uit;

 

 


Huh, wat is hier gebeurd????


 

 


Er lijkt iets in oliekanaal te zitten dat er niet thuis hoort, blok weer rechter op gedraaid en met beetje remreiniger kanaal ingespoten zodat rommel loskomt.



 

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
21-02-2025 18:39 - 21-02-2025 18:47 #1048201 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
 

Komt er doodleuk stukje metaal uit kanaal dat verdacht veel op rattestaartvijltje lijkt, wat een rattenstreek!!!

 

Enige mogelijkheid is dat dit stukje zich opgehouden heeft in het blauw gestippelde oliekanaal. na het filter dus.


   


Vanuit het kanaal is het stukje vijl mede onder stroming van de olie aangemoedigd via de lagerschaal als blokkeerpen te dienen door de krukas in te glijden voor een klein stukje, genoeg om te blokkeren en schade aan te richten.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het blok vanaf aankoop auto al vaker een zwaar punt vertoonde, soms hikte de startmotor zelfs even tijdens het rondtornen van het blok..... Maar ja, wat doe je? Hele blok er uit takelen en "even openmaken"? Dat heb ik dus nooit gedaan en nu moest het alsnog ;-)



 

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 21-02-2025 18:47 door Jan van Bochove.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
21-02-2025 19:05 - 21-02-2025 19:16 #1048202 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Nu heb ik een aantal opties; 

- we zijn nu toch bezig dus we gaan het heel serieus aanpakken; het eind is dan zoek, ik heb nog een B20 penta staan met 8-gaats krukas die op laten boren naar 2,5 liter etc. 

- we gaan het snel en voordelig aanpakken met beperkte middelen; oliekanalen reinigen, nieuwe lagers (krukas en drijfstangen) nieuwe keerringen en met een frisse pakkingset onderzijde weer dichtschroeven. 

Tussen de 1e en 2e optie zitten er nog een stuk of 2645, iedereen zal dit anders aanpakken. Toch ga ik nu voor de meest simpele methode omdat tijd en geld niet op mijn rug groeien. Ik heb er vertrouwen in dat dit wel een slordige 50.000KM zal draaien, compressie van het blok is nog heel netjes dus algehele staat rechtvaardigt voor mij deze keuze wel.
De krukas is op het hoofdlager dan wel beschadigd maar die beschadiging beperkt zich tot een omtrekkende baan welke correspondeert met de oliegroef in het hoofdlager. Oftewel waar de beschadigingen zitten op de baan rond de krukas is er geen aanraking met het lagermateriaal. 
De drijfstanglagertap is onbeschadigd uit de strijd gekomen, het zachtere lagermateriaal heeft gelukkig de schade "op zich genomen".

Volgende week hoop ik de spullen binnen te krijgen uit de club webshop en kan er weer opgebouwd gaan worden.
Even reclame voor de webshop; het valt mij allemaal reuze mee, zowel de prijzen als ook de verkrijgbaarheid;

 


Bij elkaar een slordige 300,- de boodschappen bij de super voor één week zijn zowat al duurder ;-)



 

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 21-02-2025 19:16 door Jan van Bochove.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD