kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
15-12-2017 23:21 #173857 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project

Johan Geers schreef : als de klemstrip 12mm is zou ik aan een kant (binnenzijde) wat weghalen dan valt hij in het geheel over de goot.

Ja, dat zou mooi zijn, maar ik heb nog geen 12mm U-vormige klem strip gevonden, alleen 9 maar dat is dus te weinig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2017 07:26 #173858 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Da's pech hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-12-2017 19:35 #173881 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het weer nodigt niet echt uit om in de tochtige schuur de combi weer eens te bezoeken.
Maar de schuur thuis heb ik sinds kort voorzien van een straalkacheltje 600-1200-1800W en dat bevalt prima!
Voorlopig is 600W genoeg om het een beetje aangenaam te hebben.

Voor de borging van de bovenste wiel-draagarm-bouten heb ik een tweetal plaatjes gestanst, gewoon omdat het kan :-)
Die schuif ik over de aangedraaide boutkoppen heen en zet het plaatje dan met slangklem aan "het hondenbotje" vast.
Natuurlijk weet ik dat er plaatjes voor geleverd worden in de webshop maar ik ga zelf de uitlijning doen en denk dat het niet bij één sessie blijft. Nu kan ik het borgplaatje "levenslang" gebruiken.
Even kijken of het maximaal 1/6 slag verder draaien van de bout teveel is, anders maak ik er een twaalfkant uitsparing van.

ponsen door stuk stiftsleutel in dop te persen.
stiftsleutel is zoekertje aan gedraaid, dop is scherp afgedraaid voor rechte "snijkanten"
plaatje is voorgeboord met de maat van de gedraaide neus van de stiftsleutel

plaatjes maken meer duidelijk denk ik;







We zullen wel zien of het in de praktijk straks ook zo'n succes is als gedacht :-)


Vervolgens heb ik "het interieur" van mijn richtingaanwijzers / parkeerlichten voorzijde eens onder handen genomen.
De lampfittingen die origineel van staal zijn hebben vadertje tijd ook op bezoek gehad;



Aangezien ik nog wat fittingen uit moderne lamphuizen verzameld had (schadekoplampen die werden weggegooid bij werkgever) was er voldoende materiaal voorhanden om wat te knutselen;











Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-12-2017 19:36 - 16-12-2017 19:49 #173882 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
De fittingen van de 21W lampen zijn vastgezet in stukje plexiglas, in dat plexiglas een soort banjonet-gat geboord/gevijld zodat de fitting er mooi in past.
Het plexiglas houdt dan tevens ook het 5W lampfittinkje op z'n plek.










Ik zal alleen nog even twee reflectortjes overzetten van de originele stalen lampfittingen naar het plexiglas.
Alle lichtschijnsel is immers meegenomen.....

Heeft iemand toevallig nog een linker (bestuurderszijde) knipperlichtglas ter overname?
Ik heb er namelijk nog eentje nodig.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-12-2017 18:11 - 19-12-2017 18:17 #173956 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het is echt weer om lekker bij de kachel te moeken.
Maar ja, dat verveeld ook al snel, dus snel wat electronica naast de kachel uitgestald.
Voor wie het zich nog vaag herinnerd; ik was al jaren bezig mijn snelheidsmeter en kilometerteller electronisch te maken.
Voortraject ( helemaal naar beneden scrollen na openen link)

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...ect?start=320#156987


Dat lijkt nu in de laatste fase beland te zijn, ik heb een werkend model, er moet alleen nog wat aan de software worden geschaafd.



Schrik niet, de herrie in het filmpje wordt veroorzaakt door het tellerasje dat nu nog aanloopt tegen het tellerhuis.
Dat gaat uiteraard veranderen.
Wat er gebeurd is het volgende;

- een VR-sensor wekt een golfsignaal op zodra er een stukje metaal "langs komt". (oude ABS-sensor)
- componentje NCV1124 maakt van het golfsignaal een mooi bloksignaal 0V 5V etc.
- een microcomputer 16F628A rekent uit "hoe snel gereden wordt en stuurt een signaal naar een "stappenmotorchip"
- die chip, de ULN2003 zet met dat signaal een stappenmotor in positie die de snelheid aan geeft
- dan volgt een nieuwe berekening en wordt bij verandering van snelheid positie stappenmotor aangepast
- bij opstarten (en na evt. spanningsonderbreking) wordt de snelheids"rol" eerst weer op nul gecalibreerd met lichtsluisje

Op vrijwel gelijke wijze wordt ook de afgelegde weg berekend en vastgelegd met het originele (op)telwerk.
Kanttekening daarbij is dat het signaal eerst door een CD4017 "door 10 gedeeld wordt" zodat er niet onnodig veel pulsen binnenkomen per 100meter, want 100m is de laagste eenheid waarmee opgeteld wordt in onze ama tellerbak.

Wat nog gebeuren moet; software wat aanpassen, hoe sneller gereden wordt, hoe minder graden de stappenmotor draait. Deze "verliest" stappen omdat de tijd van ieder stapje te kort wordt bij hogere snelheid.
Dat gaan we dus nog even fijn bekijken.

Grote voordeel is in elk geval dat ik straks gemakkelijk de teller kan ijken na een andere bandenmaat o.i.d.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-12-2017 18:01 - 23-12-2017 18:36 #174045 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Aangemoedigd door de leds in Rob's dashboard heb ik ook maar eens gekeken of de led-techniek iets voor mijn klokkenwinkel zou zijn;




Ik heb twee klokkken liggen en bij beiden zijn de groene lensjes doorgebrand, ouderdom? te zwaar lampje qua vermogen? In het verleden heb ik al eens een soort hulsje gekocht welke je over een gloeilampje kunt schuiven om dit euvel wat te ondervangen. Ik heb het eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd maar nu de zaak toch open ligt laat ik de hoesjes voor wat het is en heb ik de restanten van de groene lensjes weggebroken.

Daarvoor in plaats in eerste instantie 4 groene leds in serie met een weerstand. Dat is voor een goede spreiding naar links en rechts net wat weinig, daarom per zijde 6 leds, opgedeeld in 2x3 st.



Hierboven slecht te zien, maar het samengestelde ledkluster past natuurlijk nooit meer in het originele gat.....
Daarom heb ik met de boormachine en dremel stervormig 6 uitsparingen aangebracht waarin de leds vallen. Na het bewerken is het plexiglas dan dof op de lopse kant van die nieuw gemaakte uitsparingen, dus dat is weer glad gepolijst met een lasdraadje waar doek omheen getrokken was met commandant.

De leds schijnen hun bundel dan precies "in de hartlijn" van het plexiglas. Het plexiglas transporteert het licht dan naar alle gewenste hoeken. Het ledkluster zelf heb ik met hetelijmpistool gefixed in het klokkenhuis.

De stroom door de leds bij 12V is zo'n 15mA bij toenemende spanning (als dynamo laadt) neemt de stroom toe richting de maximale ledstroom van zo'n 20 mA








Met dit licht valt mij op dat met name de tellerstanden wat wazig zijn, 50 jaar stof wegvegen met de dikke vinger heeft het plexiglas wat dof gemaakt......
Onder een bepaalde hoek zag je precies allemaal horizontale lichte krasjes.
Even poetsen met commandant doet wonderen.














Helaas heeft vadertje tijd ook zijn tanden gezet in het ooit grijs gespoten messing masker......
De grijze laag laat los en is hier en daar al helemaal weg, dan de rest ook maar afkrabben met een hobbymesje.
Messing behoeft wel een goede grondering, dus dat moet ik nog even regelen voordat ik het weer grijs spuit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-12-2017 18:48 - 23-12-2017 18:54 #174046 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
en daar gaan we weer, van de hak op de tak :-) even iets grofstoffelijks tussendoor (vergeleken met de klokken).

Mijn deurpanelen waren vergane glorie, het hardboard was inmiddels meer zachtboard geworden en het was de panelen aan te zien dat ze er in de afgelopen tijd "wel eens vanaf getrokken waren".....
In eerste instantie wilde ik daar gewoon nieuwe platen hardboard voor bestellen maar daar kwam dat stemmetje weer; waarom zo simpel, t'kan toch ook veeel omslachtiger!!

Dus op internet gezocht naar een oplossing die sterk ,licht én watervast is en blijft; een sandwich plaat van aluminium/kunststof/aluminium heeft de toets gewonnen.
hieronder een impressie van de fabricage;




Eerst van 9mm multiplex mallen gemaakt, deze zijn zo nauwkeurig mogelijk uitgezaagd(adhv oude panelen) en geschuurd.








Vervolgens de multiplex panelen op de sandwichpanelen gelegd ,ruim afgetekend en dus ook iets te ruim uitgezaagd.














Dat te ruim uitzagen heeft een reden; het multiplex doet dienst als kopieer-mal.
Er bestaan freesjes met een kogellager(tje) aan het uiteinde, exact dezelfde diameter als de frees.
Als je dan twee platen op elkaar klemt en de overmaatse boven houdt kan je de overmaatse op maat frezen door simpel de bovenfrees een rondleiding te geven langs de omtrek.





Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-12-2017 18:58 - 23-12-2017 19:09 #174047 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Als het voor de buitenomtrek geldt, dan gaat dat voor binnen-omtrekken natuurlijk ook super.
Dus de gaten voor de deurbediening en handgrepen laten zich ook perfect kopiëren.













Zoals te zien is in bovenstaande foto's zijn de voorpanelen nog niet van gaten voorzien voor de kaart-vakken/zakken.
Ik zit er nog over te denken of ik dat zo laat en de zakken er alleen voor de sier op plak óf dat ik die plek reserveer voor luidsprekers, de multiplex mallen zijn al wél van de bedoelde gaten voorzien dus als ik mij bedenk is het gat alsnog zo te maken.......



Ik ben zeer te spreken over het (voor mij) nieuwe materiaal. Misschien zijn er hier nog meer mensen die het spul nog niet kennen, ik heb er zelfs nog een buigproefje mee gedaan en dat gaat ook magnefiek!
Een pijp van 60mm geeft een prachtige radius, het materiaal veert iets terug maar dat heb je met veel andere materialen ook.
Ga je veel kleiner in buigradius dan scheurt het aluminium, veel kleiner dan R25mm zou ik niet gaan denk ik.










Heeft het spul dan helemaal geen nadelen? Jawel, al het zagen en frezen geeft veel (kunststof)spaanders.
Die komen dus ook in het milieu terecht als je alles maar laat waaien of in het hoge gras aan het werk bent.....
In mijn geval heb ik alles weer kunnen opvegen en wegzuigen maar ik vind het wel een nadeel, het milieu wordt al zwaar belast en het zit in de optelsom van kleine dingen.


Ik denk dat ik voor de kerst nu verder niets meer ga doen aan de ama, dus iedereen fijne feestdagen gewenst!

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2017 21:07 #174048 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic kantelbeugels en amazon combi project
Opvegen en in een plastic zakje doen en dit dan in de afval bak voor plastic doen. Word alles incl plastic zakje gerecycled.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2017 00:18 #174078 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project


Dat is lachen dat paralel klemmetje op de foto, volgens mij heeft iedere technische opleiding dit ding standaard in het pakket zitten :-)
Deze heb ik zelf gemaakt in 1980 toen ik op de Anthony Fokker school in Den Haag zat :-)

Jan van Bochove schreef : Aangemoedigd door de leds in Rob's dashboard heb ik ook maar eens gekeken of de led-techniek iets voor mijn klokkenwinkel zou zijn;

Mooi Jan, dat is de kracht van informatie delen. Ik hoop dat er in 2018 nog veel meer van dit soort wow momenten komen via dit forum, ik heb ze in elk geval regelmatig als ik de topic's lees
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.