- Berichten: 1253
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Deze velgen hebben namelijk een gatenpatroon rond,ovaal,rond,ovaal,etc.
Ik gooi ze voorlopig in de schuur en gebruik misschien alleen de velgbedden, we zien wel.
Hieronder nog eens goed te zien hoe veel ruimer de modernere velgbedden zijn t.o.v. de oude volvo-harten;
Dan wordt het tijd de combi even op te krikken en eens even de nieuwe "steelies" te passen;
Onverwachte mazzel, door toepassing van Volvo-240 remschijven achter die over de originele (afgedraaide) naven vallen waren mijn wielbouten te kort, d.w.z. de moeren "hadden nog wat draad over".
De Mazda velgen zijn kennelijk wat minder hoog waardoor de moeren wel volledig op de draadeinden zijn te draaien.
Ik had al bijna langere besteld......
Aan de achterzijde is er plenty ruimte, ik kan de ET-waarde zo kiezen als ik wil zonder dat er direct iets aan gaat lopen.
De waarden die Lars in zijn overzicht geeft op zijn site zullen daarbij nog van pas komen!
Te zien is ook hoe het kleinere centergat van de velg achter geen rol speelt, de velg is niet naaf-centrerend maar bout-centrerend.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Misschien valt dat randje wel net weg in de binnenradius van het kleinere "Mazda-centrer-gat" ???
Een plakbandje kan dat wel aantonen;
Als dat na montage/demontage van de velg onbeschadigd gebleven is dan is er genoeg ruimte, zoniet dan moet er een maatregel genomen worden........
Helaas, er moet dus iets verzonnen worden om de velg goed op de voornaven te krijgen.
In mijn beleving kan ik dan kiezen uit;
- pasrand afdraaien van de naaf
- "spoorverbreders" van 2mm
- velgensetje centergaten uitdraaien/kotteren
Iedere optie heeft voor en nadelen, ik laat de gedachten dus nog even gaan.
Hieronder nog even wat foto's van de montage voorzijde;
Nou dat was het al weer, andere bezigheden en regen hebben mij verder van de combi afgehouden.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Ik ben er wel eens mee bezig geweest maar kwam toen lichtmetalen velgen tegen en heb daarvoor gekozen.
Ik dacht maar weet dat niet zeker meer dat de middenstukken van een amazone velg ook in de velgring van een terios passen.
Je zou eens een oude velg op kunnen zoeken om het e.e.a. te proberen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
Vooral de velg aanpassen door het hart te verplaatsen. Zo creëer je een soort van custum -made velg die geheel aangepast is aan jouw auto.
Ik zag wel op een van de foto's dat het ventiel aan de binnenkant zit. Dit geeft geen problemen voor nu en in de toekomst?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ha Gideon, leuk dat het jou ook weer inspiratie geeft, het is voor mij relatief weinig moeite tussendoor wat foto's te schieten en hier (steeds makkkelijker) te plaatsen.
Ventielen gaat niet goed, achter raken ze de remklauw en voor de fusee-arm. Daar ga ik dus nog verandering in brengen. Staat sowieso beetje raar om half onder de auto, liggend op je buik de bandenspanning te meten / corrigeren......…
Groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Een opstaand randje van 72x2mm zorgde er voor dat de velg niet vlak aan kwam te liggen op de naaf, (zie foto's hierboven).
Maar hoe krijg je zo'n randje uit de velg...........
Verwend als ik ben grijp je dan al snel naar een grote draaibank maar dan moet ik naar oude werkgever toe en kost het de hele ochtend, 30 min. uitdraaien, 3.5 uur bijpraten hahahaha.
Bovendien is het soms goed jezelf te dwingen met eenvoudige middelen te werken, het houdt je creatiever.
Bovenstaande gatensnijder kocht ik eens op een rommelmarkt voor een euro of 5.
Hij heeft al heel wat voor z'n kiezen gehad maar dat was voornamelijk hout, z'n stabiliteit is echter zo goed dat ik er incidenteel ook wel eens staal mee snij.
Voorwaarde is wel dat de centreerpen goed spelingsvrij in het centergat moet passen én het centergat niet uitlubbert tijdens het snijden. Omdat er maar één snijmes op het gereedschap zit zijn de snijkrachten niet summetrisch, sterker nog, de kotterkop oefent grote zijdelingse kracht uit die het hele spul (dus ook het gat) uit het midden drukt en on-rond maakt.
Laat ik nu nauwelijks iets weggooien en zelfs troep verzamelen die ánderen weggooien, uit die verzameling komt nu een mooi lager van pas dat exact in het naafgat past.
Als ik daar nu een busje op las wat uitwendig de maat heeft van het lagergat.......
Beetje meten, bijstellen en nog eens meten......
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Deze ga ik gebruiken ter controle als ik straks het velghart recht/slingervrij in de velgringen ga persen/slaan.
Mijn ama staat niet bij huis en bovendien wil ik geen meppen uitdelen op lagers waar ik nog langer mee wil rijden.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.