kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-07-2017 15:36 - 29-07-2017 15:46 #170832 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha René, jouw waarneming en conclusie is juist, de aangelaste neus van de kotterkop zat een haartje uit het midden en de kotterkop zelf zat ook een tikkie scheef in de boorkop. Maar precies zoals jij zegt maakt dat nauwelijks uit als de velg maar rustig mee kan slingeren.

Ha Rob, bedankt, ben zelf ook heel blij met de vorderingen, hieronder gaan we weer vrolijk verder met de slotfase;


Nadat ik de velgharten met een flinke hamer en blokje hout weer "andersom" in de velgringen heb geslagen volgt er een snelle controle van ET-waarde en dan een eerste controle op slingering. Voor dat doel een naaf van een Mitsubishi Grandis in de bankschroef gezet en een plaatje hout met slepende "aanwijzers" in de vorm van latjes.......






De velg draaien op de naaf geeft dan feilloos aan waar het hoogste / laagste punt zit.
Op dat punt maakte ik dan een streepje met stift maar dat is na 10 correcties een janboel, dus een magneetje op de plaats van correctie is praktischer.




Als de slingering minimaal is, helemaal nul lukt niet, de velgrand zélf is best een grofstoffelijk ding, en ik ben uitgekomen op een slingering van 0,5mm per velg. Uit ervaring weet ik dat een beetje slingering of deuk in je velg niet gelijk gevolgen heeft voor comfort, laat staan veiligheid.






Dan volgt het kruiselings vasthechten en aflassen van de velg over dezelfde las-lengte als de originele velgen;




Beetje lasspetters wegslijpen.











Uiteraard nog een keer slingeren ná aflassen ter controle op trekken;







En dan is na wat hobby-en een setje velgen klaar om geschuurd en geschilderd te worden met hammerite.








Ik heb velgen laten spuiten, poedercoaten en beide beschermlagen gaven toch na verloop van tijd corrosie.
Daarom ga ik nu eens proberen hoe hammerite zich zal houden, (evt. makkelijk bij te werken met kwastje).
Als dat niet bevalt kan ik altijd weer laten stralen en coaten/spuiten.
Natuurlijk heeft deze overweging er ook mee te maken dat ik nu niet even op de zaak de velgen bij collega's neer kan gooien.
Anders dient het gemak de mens :-)

fijn weekend (of zelfs vakantie) , groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2017 01:35 #170837 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Beste Jan, hoe ga je het met de wieldoppen oplossen of komen die re niet op?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2017 08:49 #170838 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Leuk stukje huisvlijt !. Hammerite is prima spul, heeft alleen het nadeel dat het erg hard wordt, als je met de velg ergens tegenaan komt zal het er vanaf splinteren, maar ik ben benieuwd hoe het in verhouding tot poedercoaten (zelfde euvel) en epoxy (mijn keuze) zal houden

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2017 11:29 #170841 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, mooi gedaan met je velgen. Staat bij mij ook op mijn to-do lijstje. Wat ik mij wel afvraag hoe groot de kans is dat tijdens het lassen de velg krom trekt door de hitte? Het is wel redelijk dik staal zo te zien, dus valt het wel mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
31-07-2017 19:06 - 31-07-2017 19:07 #170869 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Johan, dat is een goeie! Heb ik nog niet eens aan gedacht.......
Zonder wieldoppen vind ik weliswaar stoerder maar het kan geen kwaad even te kijken of er sowieso mogelijkheden zijn voor montage wieldoppen :-)

Ha Ed, dank je, ik zal na een jaar met de auto gereden te hebben mijn bevindingen hier nog eens posten t.a.v. hammerite.

Ha Gideon, dankjewel, het bovenstaande filmpje toont de velg na het lassen en is wat mij betreft goed recht gebleven. Heel iets slingering vind je toch vaak wel in gebruikte velgen. Omdat de vier lassen in het midden van de velgrand liggen (en omdat de velgrand behoorlijk geprofileerd is ) blijft de invloed van het trekken sowieso verwaarloosbaar klein.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-09-2017 22:28 #171522 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Waar waren we ook al weer gebleven?
O ja, wielen-verhaal........het werk aan/voor de combi ligt soms even stil helaas maar nu tijd voor kleine update;

De wieldoppen-vraag is snel beantwoord, die kunnen er niet simpel op omdat de nokken die op de originele velgharten zitten aan de zijkant van de verhoging zitten, mijn velgharten hebben een grotere verhoging waardoor er niet mooi nokken op te lassen zijn. Daar komt bij dat ik niet zo'n liefhebber ben van wieldoppen dus ik laat dat voor wat het is.












Nadat de oude ventielgaten zijn dichtgelast en de nieuwe gaten zijn geboord is het tijd om de velgen eens goed te scotchen en ontvetten;





Aangezien thinner niet zo fijn is om in te ademen en op je handen te hebben gezocht naar een alternatief ; St Marc;





Speciekuip gevuld met goed warm water en St Marc, daarna velgen ontvet en de naad uitgeblazen met perslucht.





De late avondzon deed de velgen goed drogen waarna ze maar even in de huiskamer moeten wachten op het schilderen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-09-2017 22:48 - 01-09-2017 23:02 #171523 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Bij het schilderen met Hammerite bewees de naaf ook weer goede diensten; makkelijk als je de velg kunt draaien tijdens het schilderen.









Wegens weinig ruimte in de schuur de velgen maar weer de huiskamer in :-) , nee mijn vrouw is niet zo moeilijk!






Omdat er in augustus nog wel eens een zaterdag verregende ook maar weer de tellerunit ter hand genomen, die wil ik elektronisch maken, gewoon omdat het kan.......
Tevens is het dan mogelijk om de snelheid en afgelegde weg tot achter de komma kloppend te krijgen (lekker belangrijk zullen velen denken maar ik vind het wel handig)





Je begint met een stukje gaatjesprint wat componentjes te plaatsen en dan nog even dit pakken en dat meten en voilá de tafel ligt al weer vol........





In het kort komt het er op neer dat ik met een getande schijf en (VR) sensor een wisselspanning op wek.
Die wisselspanning "gaat een IC in" de NCV1124 (bovenstaande foto) welke van de wisselspanning een bloksignaal maakt.
Dat bloksignaal "gaat een microcomputer in" die berekend hoe snel de aandrijfas draait en dus ook kan berekenen hoe snel de auto rijdt.

De NCV 1024 is een zogenaamd SMD , mooie afkorting voor een componentje dat op het oppervlak van de print gesoldeerd ligt i.p.v. met pootjes er dwars door heen. Dat is dan best een klein dingetje als je net een paar stalen velgen gelast hebt.......






Om het hele spul te testen heb ik een testopstelling gemaakt met een elektromotortje dat een regelbare snelheid heeft. Dat motortje laat een tandwiel rond draaien dat "afgelezen" wordt door de sensor.





We vorderen langzaam, software voor in de microcomputer is in grove lijnen klaar maar moet nog geoptimaliseerd worden.
Wat je op de computer ziet zijn de twee signalen;

rood is sensorsignaal, de wisselspanning
grijs is blokspanning die NCV1124 maakt van de wisselspanning

Duidelijk is te zien hoe de signalen "inkrimpen in lengte" bij oplopen van toerental, er gaan immers méér pulsjes in dezelfde tijd. Display toont alleen wat info die ik gebruik tijdens testen, vervalt later.


Er moet ook nog ergens een filmpje zijn van de snelheidsmeter maar die kan ik zo gauw niet vinden.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2017 00:53 #171526 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik ben ook niet zo'n tinner/ benziene fan ik ontvet altijd met Ariel waspoeder gaat ook goed laats nog een versnellingsbak schoon gemaakt.
In de waskuip een borstel 10 min en hij was schoon.

succes ziet er goed uit

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-09-2017 15:37 #171988 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Heel goed Johan, doe je het niet voor jezelf : doe het dán voor het milieu.
Die Ariel zal ik onthouden, je weet nooit hoe het nog eens van pas komt.

in de tussentijd op marktplaats een setje uitlijnspullen kunnen scoren die afkomstig zijn van een defecte uitlijncomputer.



Het gaat mij om de onderstaande klemmen die je op je velgranden klemt, op basis daarvan ga ik dan met een lasertje de uitlijning in orde proberen te maken, daat houd ik jullie tzt wel van op de hoogte.



Terwijl vele volvoliefhebbers zich op de beurs (en daarbuiten) liepen te verlekkeren aan de prachtige klassiekers heb ik mij lekker in de zon gestationeerd aan mijn eigen klassieker.



eerst het aggregaatje maar eens aangetrokken om de paravan uit te stofzuigen, daar was inmiddels al een hoop troep in gewaaid van de bomen.




toen de ruimte even flink ondergesproeid met dunne tectyl, je weet wel, met zo'n slangetje waaraan een vernuftig spuitkopje zit. Dat werkt erg mooi. het is uiteindelijk immers wel een ruimte die gevoelig is voor vochtophoping.





Nog een tipje; na gebruik van het slangetje even doorspuiten op een busje remmenreiniger zorgt er voor dat over een paar maanden het miniscule mondstukje nog open is.


In het kader van zichtwerk zou het ook wel leuk zijn om de RVS sierstrippen weer terug te plaatsen;




bovenstaande clipjes hebben al meer van de wereld gezien dan ik, ze zijn vanuit China naar Nederland gevlogen :-)
na een klein beetje afsnijden passen ze mooi strak in de sierlijsten.....


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-09-2017 15:47 #171989 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het waterdicht maken van de clips t.o.v. de carrosserie (met name achterspatbord) vind ik wel een belangrijk ding.
Ik heb gekozen voor een kit die soepel blijft en toch goed afdicht; ruitenkit van Wurth



In eerste instantie bracht ik het op de toppen van de clips aan, later smeerde ik gewoon klodders op de carrosserie




Dat geeft een lekkere smeerzooi........





die zich heel makkelijk laat verwijderen;














Aan vankelijk had ik 90/100W koplamp-gloeilampen gekocht, daar ben ik bij nader inzien toch van af gestapt, toch maar originele bolletjes er in;




Met koplampen staat het gelijk ook weer wat levendiger;



Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.