kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
09-10-2016 07:57 #164065 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Fijn weertje he!
Mooi om weer wat updates voorbij te zien komen.
Wel realiseer ik me hierdoor weer eens dat opbouwen ook nog heel veel werk is dus dat mijn project echt nog wel een tijdje gaat duren.
Succes met het vervolg en hopelijk houdt dit weer nog even aan.
Heb je binnen wel ook ruimte om te sleutelen of is dat te krap?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-10-2016 12:48 #164073 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jawel, ik durf daar prima onder te gaan liggen hoor :-)
De auto staat in lengterichting vast aan de fiesta via de sleepstang en maar een paar cm boven stevige houten blokken die al menige zware vrachtwagen hebben gedragen.
Mocht de krik dus zakken staat de auto op blokken en lig ik nog veilig.
Assteunen zakken scheef in de ondergrond en geven eerder vals gevoel van veiligheid.

De gaatjes in de deuren zaten er al, ik hoefde ze alleen op te boren van 3 naar 4 en daarna te tappen naar M5, spiegels worden vastgezet met RVS verzonken schroeven.
Achter de deurplaat heb ik 3mm staal plaatje gelast zodat er voldoende body is voor schroefdraad. Roest hoop ik tegen te gaan door kopervet.

Binnen heb ik niet veel ruimte maar zo lang het droog is ben ik het liefst buiten, daglicht en ruimte is alles. Schuur is onverwarmd dus eigenlijk alleen tegen de regen :-)

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-11-2016 13:01 - 06-11-2016 13:03 #164752 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Zaterdag naar de schuur gegaan met een lading elektrische draden, kabelschoentjes en bijbehorende gereedschappen. Onder de motorkap lag nog geen bedrading namelijk.




Vooreerdere projecten heb ik vaak gebruik gemaakt van de buigzame zwarte ribbelbuis om draden te bundelen, daar zie ik nu even van af omdat het wat te modern oogt en het nauwelijks hittebestendig is.
De kous die ik nu gebruik is wel (bewezen) hittebestendig. Het is namelijk kous die gebruikt wordt voor het om-mantelen van sensordraden van truck-uitlaatsystemen.
Het is (en blijft) bovendien prachtig soepel dus perfect voor mijn doel denk ik.
Ik zou niet weten waar je dit spul "op de meter" kunt kopen maar heb jaaaren lang kapotte sensoren uit de container gevist en de draadboompjes er af geknipt ;)







Bovenstaand kabelboompje is voor de bedrading van VDO oliedrukzender/sensor en dynamo.
Deze kabelboom loopt evenwijdig aan de koelwaterbuis vlak onder het uitlaatspruitstuk.





Het zal puristen geen plezier doen maar om zo weinig mogelijk bedrading in het zicht te hebben koos ik er voor om de bedrading rechts van het blok ook rechts door het schutbord te voeren met een rubber kachelslang als "doorvoertule".





Van de andere zijde heb ik geen foto's , het werd al snel te donker in de schuur en de acculamp raakte leeg :-)
Ik kijk dus al weer uit naar het voorjaar B) :whistle:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2016 14:09 #164758 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Goed om te zien dat weer bezig bent Jan, laten we hopen dat het een zachte winter wordt :whistle: en wat meters kunnen maken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
20-11-2016 16:16 - 20-11-2016 16:18 #165038 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Gisteren was het op het eerste gezicht best zacht te noemen, alleen de wind maakte het wat onaangenaam. Natuurlijk kan ik uit de wind staan in de schuur maar dan sta ik ook uit het licht.....
Maar fietshandschoentjes zijn best prettig om aan te hebben merkte ik.





Laatste hand gelegd aan bedrading onder motorkap (zo goed als).
Motor tornt al rond op startmotor dus het begint ergens op te lijken.





Omdat ik de zonneklep straks wil ondersteunen met rvs spijltje vast even gekeken hoe dat paravanrooster ook al weer vast hoort.











Ik ga het voorste gat in de paravan gebruiken i.c.m. een boutje M6. Dan hoef ik nergens in te boren en is de zaak zonder schade weer terug te draaien. Er moet alleen een gat in het ALU roosterframe geboord worden.

Voor de rest bezig geweest met bedrading onder dashboard maar dat was al weer snel te donker om te fotograferen met mijn oude mobieltje.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2016 17:41 #165039 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik heb juist het gat dat het dichtst bij de voorruit zit gebruikt. Toen een klein stukje uit de rand van het rooster gezaagd ter hoogte van te gebruiken gaatje dichtst bij voorruit . Daarna een rvs plaatje met twee gaatjes erin onder de juiste hoek gezet .Plaatje met boutje moertje in gat dat dichtst bij voorruit zit vastgezet. Rooster erop en je ziet geen boutje meer (zit onder rooster).Dat er een stukje uit het rooster is gehaald zie je ook niet. Rvs plaatje steekt er onder de juiste hoek uit ..Spijltje met rvs boutje moertje aan andere gaatje in rvs plaatje vastgezet.Klaar.Ik heb er geen foto van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
20-11-2016 18:26 #165041 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Goed idee Niek, je hebt het zo beeldend beschreven dat ik er geen foto van nodig heb. Ik ga jouw suggestie dus 1 op 1 overnemen.
Hartelijk dank voor je bijdrage !

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-03-2017 19:31 - 11-03-2017 19:33 #167301 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het was vandaag zulk heerlijk weer dat ik met alle plezier de combi weer eens uit zijn winterslaap heb gewekt. Toch wel enigszins bevreesd hoe ik de schuur en combi aan zou treffen reed ik naar de schuur en zag gelukkig dat alle dakpannen er nog op lagen en geen grote takken (laat staan bomen) door het dak zijn gewaaid.

Aangezien ik veel uit het hoofd werk (of moet ik zeggen "voor de vuist weg" :cheer: ) was het best even staren naar al die draden.....





Na enige vraagtekens gingen er letterlijk en figuurlijk toch hier en daar weer wat lampjes branden. Eén van de zaken die ik graag goed voor elkaar wil hebben is de motortemperatuur-uitlezing en bewaking. Ik heb daarvoor een paar jaar geleden een mooi kastje gekocht op marktplaats inclusief temperatuurvoeler / sensor;







De sensor komt op de originele plaats in de cilinderkop. Ik heb alleen de schroefdraad opgetapt naar metrisch zodat er een nippel in past met een knelverbinding 6mm. Een pijpje van 6mm heb ik aan de onderzijde dichtgelast en steekt 50mm onder het oppervlak van de cilinderkop in de koelvloeistof. In dat pijpje heb ik wat Fluidfilm gedruppeld (voor warmteoverdracht) en daarin de sensor.






De relatief kwetsbare sensordraad heb ik in een rubber slang inw. 6mm gedaan zodat die de draad beschermd én het pijpje beschermd tegen indringen van vocht. Slang niet helemaal naar binnen geleidt, als pijpje door rot/slijt heb je de hete koelvloeistof onder je dashboard spuiten :(





Natuurlijk even spanning er op en kijken wat er wordt aangegeven;







13,7 graden, dat zal wel zo ongeveer moeten kloppen. Op de uitlezing kan je zelfs alarmen programmeren voor MIN en MAX waarden en er is zelfs een relaisuitgaang die 8 ampere mag schakelen. Natuurlijk bouw ik de uitlezing niet zo pontificaal in het zicht als afgebeeld.

Omdat ik de ontsteking nog niet definitief had vast gezet dat ook maar gedaan omdat het makkelijk vergeten wordt..... Wist zo gauw niet of er een pakking voor bestaat / hoort te zijn.
Daarom maar een rupsje pakkingvervanger. Spul is al 15 jaar oud maar komt er nog soepeltjes uit dus zal wel goed zijn.






Daarnaast nog allerhande prutswerk gedaan en lijstje opgesteld met dingen die ik thuis moet voorbereiden / kopen maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

prettig weekend, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2017 21:36 #167312 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooi Jan! Met dit weer is het toch een stuk fijner.
Slim zo'n knelkoppeling, waar haal je die?
Ik heb voor mijn project uiteindelijk een sensor met 1/2 BSP draad gevonden, maar gewoon een "staafje" was veel makkelijker voorhanden, dus dan was zo'n knelkoppeling een mooie uitkomst geweest.

Heb je het nog getest?
Sluit de koppeling de sensor inderdaad mooi af en is hij goed dicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-04-2017 19:15 #168231 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Lars, sorry voor late antwoord, was jouw vraag helemaal vergeten :whistle:
Ik heb eerst het gat in de cilinderkop iets opgeboord en daarna getapt, iets van M16 uit mijn hoofd. De koppeling is een hydrauliek-koppeling met aan de bovenzijde 6mm knel.
Toen heb ik een stukje stalen hydrauliekleiding genomen en dat dichtgelast aan de onderzijde.
Dat stukje leiding heb ik zover in het koelwaterkanaal laten zakken dat de sensor goed omspoeld wordt door koelvloeistof. Ik kan nu dus (bij wijze van spreken) met lopende motor de sensor wisselen want het stukje leiding blijft in het motorblok achter en de sensor trek ik gewoon omhoog.

Ik heb het getest en het is perfect dicht.

Afgelopen tijd bezig geweest met het inlaatgedeelte van de motor.





Ik had e.e.a. al klaar maar allemaal nog niet in detail, er moest nog een (afstelbare) aanslag komen op het gasklephuis voor stationair;





En een aanslag voor WOT Wide Open Throttle, oftewel volgas :)






Zaakje in elkaar gezet, vergeet ik nog de gasklepsensor-voorbereiding, dus gasklep-as er maar weer uit en voorzien van gaatje rond 5mm waar de sensor-as in past;




Haaks daarop een gaatje boren en tappen om sensor vast te zetten;












en tenslotte nog wat pakkingen maken, handig als je nog eens wat uit de afvalbak gevist hebt in al die jaren......



Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.