kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-04-2017 19:19 - 15-04-2017 19:21 #168232 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
De gasklep-positie-sensor is nog niet direkt nodig, maar aangezien ik een gasinstalatie-computer heb liggen die zo'n sensor nodig heeft heb ik de gasklep-as toch maar vast geschikt gemaakt.



Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-04-2017 19:33 #168234 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Uiteindelijk werkt het dan naar het zin;



Dit is trouwens het gasklephuis waaruit ik de mijne gezaagd heb, is een elektronisch gestuurd exemplaar van een Iveco motor.







Omdat ik eens gelezen heb dat de weerstand in je rotor een superbobine niet altijd overleeft heb ik de weerstand overbrugd door een stukje koperdraad te solderen tussen rotormiddenstipen rotortip. Daarom eerst de kunsthars wat weg gefreesd met dremeltje;








(de rotor op de voorgrond was oefening, helaas hield de elektrische soldeerbout het voor gezien, daarom maar overgeschakeld op iets grover geschut; de vlamgestookte bout B)







Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-04-2017 20:00 #168235 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Sorry voor slechte foto-kwaliteit, hieronder weer wat scherper;




Het hele spulletje vanochtend op de combi gezet;




Voor de zekerheid eerst even los bengelend mijn oliedrukmeter aangesloten, wel prettig natuurlijk om te zien hoe het gaat met de smering na zo'n lange stilstand.
En dan spanning op de lpg-afsluiters zodat het vloeibare gas zijn weg naar voren kan vinden.
De voorzorg om dat even buiten in de wind te doen was niet overdreven, er lekte nog iets, de aansluiting op de verdamper :unsure: :unsure:
Sleutel d'r op en klaar.
En dan na 3 jaar weer eens een startpoging;




Valt mij nog helemaal niets tegen, voor dit filmpje eerst 30 seconden rondgetornd op startmotor om oliedruk te krijgen, daarna nog eens starten met spanning op ontsteking en vrij vlot aan slaan.

Ik was eigenlijk bang dat de Impco gascarburator geen goed mengsel zou verzorgen voor het stationaire toerental. De 200-Mixer is geschikt voor een V8, maar de kleine 4-cilinder van Volvo loopt er stationair gelukkig ook mooi op.
Heb nog wel een kleinere 100-mixer achter de hand maar denk niet dat dat gelijk nodig is;













Nou, dat was het weer, ik wens eenieder fijne paasdagen.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-05-2017 20:23 - 06-05-2017 21:55 #168797 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag genoten van een heerlijke zonnige dag!
De laatste bedrading aangesloten, koelvloeistof na 3 jaar weer terug in circuit en draaien maar.







Omdat er na het eerste deel van de uitlaat niets meer zit tijdelijk even een eind pijp er op geschoven.
Het piepen op de video komt van het alarm van de digitale temperatuurmeter, deze staat op 15 graden ingesteld en moet dus nog hoger worden gezet maar had beschrijving niet bij me.
Dynamo laadt netjes bij en op het eerste gezicht lijken er geen koelvloeistoflekkages.
Grappig genoeg wordt de verdamper ook al flink verwarmd als het koelvloeistofnivo nog onder het hoogste punt van de verdamper staat, flow genoeg dus.

Volgende project wordt het monteren van de spatborden, wordt het weer wat meer auto van.

De bestelde Lambdasensor met stuurprint is trouwens ook binnengekomen uit Duitsland, daar kan ik ook mee aan de gang, hoef mij voorlopig niet te vervelen......



Eerst maak ik een uitlezing voor de waarden die de stuurprint uit de sensor "haalt" en als dan blijkt dat de IMPCO gasinstallatie te ver buiten proporties is ga ik het uitbreiden met een regelsysteem. Alles echter zodanig dat het een aanvulling is en de motor er niet afhankelijk van wordt. Je wilt tenslotte altijd "thuis kunnen komen".

Dit is de site waar ik de spullen besteld heb;

www.breitband-lambda.de/produkte.html

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-05-2017 19:52 #169239 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wat een prachtige dag weer vandaag, naar de schuur gereden om een lang-vooruitgeschoven-klus eens voorzichtig ter hand te nemen; voorspatborden en frontje :ohmy:

De uitlijningsverhalen die ik las links en rechts deden mij wat treuzelen met dit klusje maar uiteindelijk is het mij meegevallen, hieronder wat foto's;




Van een afstandje lijkt het al snel wat.....





Totdat je dichterbij komt





En wat hij voor te veel uit steekt, komt hij achter te kort duhh





Wel even wat scherpe randjes afplakken of met lapje beschermen





Om niet helemaal het heen-en-weer te krijgen een referentie gezet op frontje














Daar heb ik wel plezier van gehad, na wat heen en weer schuiven kwam de zaak redelijk goed uit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-05-2017 20:00 - 25-05-2017 20:02 #169240 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dan is het dus tijd om de motorkapsluiting te monteren en af te stellen;








Borgmoer even oplossen van de grendelpen en dan met schroevendraaier penlengte afstellen zodat motorkap op juiste hoogte boven frontje komt.

Overigens braken de boutjes vorig jaar af van de bovenste vergrendeling en ben ik voor gemak gegaan, 6,5mm doorgeboord en gewoon M6 er in met moertje aan binnenzijde.





Met spiegeltje de grendel op het oog beetje uitrichten t.o.v. vangbek.











En tenslotte natuurlijk niet vergeten de borgmoer van de grendelpen weer vast te zetten met sleutel 3/4"







Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-05-2017 20:10 - 25-05-2017 20:14 #169241 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Motorkapscharnieren heb ik in eerste instantie trouwens gemonteerd met stukje plastic dat ik uit flacon geknipt heb, kan je ongestraft wat op en neer schuiven zonder lakschade;





Ook daar met merkstreepjes gewerkt, dan heb je wat referentie.





En af en toe gewoon even rustig stoeltje er bij met scharnier zonder veren om de werking te doorgronden, het afstellen is echt een heel gedoe, alles beinvloed elkaar.







Denk je dat je achter klaar bent, scharnieren gemonteerd met nieuwe rubbers en kit;




Komt de boel er doodleuk onderuitpuilen......
Op een enkel stukje na :ohmy:




Ik snij gewoon alles weg en leg een mooie rups zwarte PU-kit, dat zal ze leren!
Maar eerst poosje laten zitten tot alles uitgewerkt is.

Nou dat was het weer voor vandaag, zaterdag misschien weer klussen.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2017 21:32 #169245 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic kantelbeugels en amazon combi project
Lekker bezig Jan ;)
De mooie zaterdagen komen er weer aan.
We kunnen weer opschieten met onze "projecten" :) succes

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-05-2017 18:38 #169288 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
En óf het een mooie zaterdag was Maikel!
Ik heb een klusje in de schaduw opgezocht; montage van de koppelingshulpcilinder.
De VKV had de onderdelen mooi voor het weekend weten op te sturen;





De duwstang moet nog even worden opgefrist;










En dan is deze prachtige tekening van Haynes de inspiratiebron;





De koperen (of cunifer?) leiding wordt eerst even voorafgegaan door een lasdraadje, die mag evt. verprutst worden;



Aan de hand van dat modelletje buigen we de leiding op een stukje buis als mal;



Om daarna definitief een plaatsje te krijgen;


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-05-2017 18:49 - 15-07-2017 17:36 #169291 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dan snel onder de auto want de zon brandt al flink!
De koppelings-hulpcilinder had ik thuis al voorzien van nieuwe rubbers en speciaal vet, dus die zou nu plug-and-play moeten zijn.





Hmmmm, die veer "is wat lang".......




Misschien plaatje waar de veer aan haakt even halve slag draaien??




De slang moet in een chassis-steuntje worden geborgd met een U-beugeltje, helaas zit het dan nóg te ruim, een iets opgevijlde M16 ring maakt de zaak mooi strak passend;




Het ontluchten doe ik op de manier zoals op dit forum al zo vaak ge-tipt is, met een spuitje van beneden naar boven;










Als je dat doet, laat de dop op het reservoir, en doe een stapel doeken onder de hoofdcilinder, beide maatregelen moeten knoeien en spetteren voorkomen en als het mis gaat de agressieve remolie bij de lak vandaan houden.




Een spuit met een volume van 60cc laat de boel zonder overstromen netjes vullen en ontluchten.


Natuurlijk mag ook het afstellen van de vrije slag niet ontbreken, 3-4mm vlgs Haynes;





En hoor eens die mooie vogelgeluiden aan het eind :-)






En ja, dit was de laatste handeling om de Volvo weer echt rijdend te krijgen,je hoeft geen popcorn en bier te pakken want het is maar een kort saai filmpje, voor mij echter weer een mijlpaal(tje)


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.