Wegenbelasting

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 16:20 #126602 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wegenbelasting
klopt René, APK is inderdaad om de 2 jaar voor auto's van 30 jaar en ouder; auto's van voor 1960 hoeven helemaal niet meer gekeurd te worden.
dit staat overigens helemaal los van de aangepaste wegenbelastingsplannen.

zie voor een volledig overzicht over de APK-frequentie:
www.rdw.nl/Particulier/Paginas/K ... frequentie

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 18:47 #126611 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Wegenbelasting

"René Minnebo" schreef:
Wordt dus toch de auto houden en de gastank eruit halen en hem dan maar klaar maken voor mijn zoon. 120 euro per jaar is MRB is voor hem dan wel op te brengen.

hangt natuurlijk wel een beetje af van het aantal kilometers per jaar; rij je rond de 5000 per jaar en zet je 'm in de winter drie maanden stil dan is benzine het gunstigst. Wil je geen beperking van drie maanden dan is gas vrijwel gelijk aan benzine (brandstof kosten + mrb). Bij kilometrages van 10.000 en meer blijft rijden op gas gelijk tot fors gunstiger bij 20.000 per jaar...
ik zou niet meteen in paniek raken en die gastank eruit gooien....

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 19:29 - 26-04-2013 20:33 #126613 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Wegenbelasting
Je merkt ook nu op Marktplaats (waar ik dagelijks doorheen scroll) dat alle Youngtimers (met name Mercedes en Golfjes diesels maar ook 244 en elke auto tussen '74-'87) nu massaal gedumpt worden.
Ik had een maand geleden contact met iemand voor een LPG volvo 145 waar ik naar was wezen kijken maar was te erg voor woorden ondanks de APK. Je kunt ook niks verwachten voor een vraagprijs van 850, maar nu is de prijs gestegen zag ik naar 1300 euro en mensen bieden het nog ook !
Auo's die maanden te koop stonden en ouder zijn dan 40 jr op LPG vliegen als warme broodjes weg. Ik heb dat aan de lijve ondervonden vandaag. De verkoper had een Amazon mij beloofd na contact een serieus bod , bod door hem geaccepteerd en een afspraak gemaakt om hem as maandag op te halen. Vrij genomen voor as maandag, vandaag geld opgenomen om maandagochtend vroeg af te reizen voor een ritje van 200km . Helaas een bericht ontvangen, dat die hem toch maar aan een ander had verkocht (Amazon op LPG)

groeten van mij en mijn volvo ('s)
Laatst bewerkt 26-04-2013 20:33 door luuk verburgh (GAST).

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 20:22 #126616 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Interessant inderdaad die marktwerking. Dat maakt echter ook dat zoveel youngtimer bezitters boos zijn.
De waarde van hun auto bestond soms wel tot 70% uit het feit dat hij belastingvrij was.
Een 1988-er Volvo 240 kocht je voor 1750 terwijl een 1985-er al snel 4000 was.

Hebben jullie al gestemd op mijn poll?
Ik zou graag willen weten hoe mensen over de regeling denken.
Kun jij je vinden in / neerleggen bij de voorgestelde regeling?
Alvast bedankt!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2013 21:34 #126621 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Interessant ook dat er een regering zit die marktwerking op de stomste plekken wil en geen oog heeft voor de marktwerking. :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-04-2013 21:34 #126622 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Wegenbelasting
Heb geluk dat mijn rode volvo op lpg uit 74 is en dus blijvend vrij is..

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2013 10:08 #126633 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wegenbelasting
Lars,stel dat jouw auto als datum eerste ingebruikname 1 oktober 1974 heeft,dan zul je toch nog vanaf 1 januari tot 1 oktober 2014 de lpg belasting moeten betalen .Immers jouw auto is dan pas 40 jaar !

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
27-04-2013 11:17 #126635 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic Wegenbelasting
Gekopieerd van het mercedes-forum:

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!

Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van €120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.

Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.

LPG-motie: zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf

Dieselmotie: zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf

De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.

Fractievoorzitters:

D.Samsom@tweedekamer.nl ; a.pechtold@tweedekamer.nl ; A.Slob@tweedekamer.nl ; C.vdStaaij@tweedekamer.nl ; h.krol@tweedekamer.nl ; b.vojik@tweedekamer.nl ; g.wilders@tweedekamer.nl ; m.thieme@tweedekamer.nl ; e.roemer@tweedekamer.nl

Fractiewoordvoerders:

e.groot@tweedekamer.nl ; h.nepperus@tweedekamer.nl ; P.omtzigt@tweedekamer.nl ; r.vvliet@tweedekamer.nl ; w.koolmees@tweedekamer.nl ; c.schouten@tweedekamer.nl ; f.bashir@tweedekamer.nl

Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.

Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.

Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Farshad Bashir (Tweede Kamerlid / SP)

Volg mij op twitter: twitter.com/FarshadBashir

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 21:39 #126712 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wegenbelasting
Ja, ik had al een bericht aan hem gestuurd en ontving dezelfde mail, is onrechtvaardig diesel en LPG over een kam te scheren....pak deze kans en stuur een reactie aan hem en alle fractievoorzitters om nog meer aandacht te vragen voor echte klassieker rijders. Dus in de winter klassieker in het hok, maar met LPG is niks aan de hand....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2013 21:52 #126715 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Ed van der Zee" schreef:
is onrechtvaardig diesel en LPG over een kam te scheren....

Het is maar hoe je het bekijkt....
Uiteraard is LPG schoner dan diesel, maar ik vind de argumenten van Weekers ook wel sterk.
Het ging namelijk daar expliciet over in de afgelopen TROS autoshow. ( zie mijn uitwerking daarvan )
- LPG leent zich ook voor veel kilometers
- LPG is anders vervuilend dan benzine
- Oude G1 installaties zijn stiekum niet zo schoon
- Eenmaal teruggebouwd op benzine zal een auto vermoedelijk minder kilometers maken dus cumulatief minder uitstoten

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD