Wegenbelasting
- Ruud Reniers
-
- Elite lid
-
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De echte klassieker rijder heeft er geen last van, rijdt toch niet in de winter, enige jammere is dat de nieuwjaarsreceptie een stuk minder klassieke Volvo's zal tellen.....
Blijft merkwaardig dat LPG en diesel over een kam worden geschoren, maar begreep dat dampgas installaties wat vervuilender zijn dan LPG G3 en die behoeft een injectiesysteem.
Al met al denk ik dat heel wat mensen opgelucht adem halen, ook is mijn 145Express van '73 met LPG onderbouw, vannacht flink wat meer geld waard is geworden.....
Blijven lachen allemaal.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
grote verliezers zijn de eigenaren van klassieke gasgestookte Amerikaanse auto's uit eind 70, begin 80er jaren die deze auto's hobbymatig gebruiken en er per auto een 2500 euro per jaar op achteruit gaan.
Je kan je alleen nog afvragen hoe lang deze regeling gaat duren; een nieuwe regering schiet misschien even makkelijk deze regeling over een paar jaar weer af.....
Ook ben ik benieuwd wat inventieve geesten gaan verzinnen om deze nieuwe regels te omzeilen.
Denken dat je 40 jaar oude auto nu weer stevig in prijs gaat stijgen lijkt me iets te optimistisch, de markt voor klassieke auto's was al lang aan het instorten en het afschaffen van de mrb vrijstelling was hoogstens een soort genadeklap.
We zullen wel zien, voorlopig is er weer even wat kou uit de lucht.
- 08541-dummy
- Premium lid
-
Maar ik denk dat heel wat importeurs van leuke 240's, die ze verkopen met LPG, nu wel met geknepen billen zitten: die handel is toch wel een beetje naar de maan...
Ik vraag me wel af wat de argumentatie is om LPG uit te sluiten van het kwarttarief, ik dacht toch dat gas minder vervuilend was dan benzine.
Richard
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Inderdaad, blijft vreemd dat LPG-auto's uitgesloten worden van de overgangsregeling : dat LPG dampgas veel vervuilender zou zijn dan LPG G3 injectie is een fabeltje, het verschil is marginaal ..... Het is hoe dan ook veel minder vervuilend dan diesel.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
240rijders en nieuwer, daarvan blijven nu de echte liefhebbers over. Er is gewoon een grote groep die goedkoop dacht te rijden, en die wordt terecht aangepakt. Met/zonder LPG/Diesel.
Je kan het ook omdraaien voor wat betreft de importeurs; Afgelopen jaren hebben ze goede zaken gedaan met de import, dan wordt het nu de winsten romen en het circuit omdraaien, export.

Om nu te spreken van een flinke waardestijging, geloof ik niet zo. We zullen het zien.
Dat komt doordat LPG zich goed leent voor goedkoop veel kilometers maken. Dit ging al lang niet meer over het milieu."Richard Carels" schreef:
Ik vraag me wel af wat de argumentatie is om LPG uit te sluiten van het kwarttarief, ik dacht toch dat gas minder vervuilend was dan benzine.
Zie ook mijn uitwerking van het interview vanmorgen met Weekers op BNR (onderaan in de blogpost).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- J.L.M. Bruin
-
- Premium lid
-
PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021
- Alex Janssen
- Senior lid
-
Dhr Weekers is aardig door de mand gevallen met zijn milieu argument en zijn cijfermateriaal geleverd door het CPB, en heeft zich geafficeerd als een onbetrouwbaar bestuurder.
Hoe is de Europese regeling betreffende historisch indistrueel erfgoed met betrekking klassieke voertuigen, zover ik weet is er in Groot Brittanie wel belastingvrijdom en bestaat er in Duitsland ook een speciale regeling , er is nu werk aan de winkel voor juristen in onze vereniging om nog verdere mogelijkheden te bestuderen.
Ik zou de L.P.G installatie maar laten zitten want de volgende stap is de verhoging van de benzine accijns, let maar op!
Velen zullen denken : daar is hij weer met zijn negatief commentaar, ik ben het moe ; korting op het pensioen, 1 maand later je AOW uitkering ontvangen, daardoor inkomstenderving van een maand, verhoogde eigen bijdrage voor ziekenkosten, iets waar normalieter niet om gevraagd hebt en als klap op de vuurpijl wordt de belastingvrijdom voor klassieke auto's uitgekleed en daardoor je hobby een stuk moeilijker gemaakt, de rek is er uit.
Ik vrees dat toekomstige regeringen toch weer aan deze nieuwe regeling gaan sleutelen, het demoniseren van de klassieke autobezitter is begonnen met het doel volledige belastingheffing, dus waakzaamheid is geboden en aan de zogenaamde organisaties zullen wij weinig of niets hebben
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Engeland: de vrijstelling is al jaren bevroren op 1973, na eerder vrijstelling 25 jaar en ouder), dit jaar verruimd naar 1974. De vlag ging daarvoor uit... Verder de volle mep voor iedereen.
Duitsland kent veel restricties: Rode H-kentekens voor oldtimers met sterke gebruiksbeperking. Mocht je de volle mep willen betalen voor een oldtimer, dan val je in een extra hoog tarief voor vuile auto's (vandaar dat een aantal jaren gelden daar oldtimers werden uitgerust met katalysator) een en mag je de binnensteden sowieso niet in. Auto's ouder dan tien jaar hebben daar al een probleem mee. Blijkt overigens moeilijk te handhaven.
In Duitsland is het nauwelijks mogelijk/betaalbaar young- en oldtimers als dagelijks vervoer te gebruiken. Daarom kregen wij al die oude Benzen en Golfjes die daar geen drol waard zijn.
Frankrijk: slooppremie voor oude auto's.... (zelfs DS-en 404's en 504's gingen de shredder in, voor zover niet naar Nederland geëxporteerd). Nu een verbod op handen voor oudere auto's voor heel Parijs. Oldtimerbezitters voeren daar al enige tijd actie, onder andere met een demonstratie in optocht over de Champs Elysee).
Veel landen hebben helemaal geen regeling.
Hoe raar het ook klinkt, ik zou de vergelijking met het buitenland liever niet in de discussie betrekken.
Zelf het huidige malle compromis -de overgangsregeling gaat vast op handhavingsproblemen stuiten- steken we nog steeds niet ongunstig af. Moeilijkste punt blijft dat je niet weet (of eigenlijk wel) dat het roer de komende jaren nog drie keer om kan gaan.