Wegenbelasting

  • Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-04-2013 08:01 #126525 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Wegenbelasting
Ik zie een nieuw clubartikel: een halfstok vlaggetje :evil:

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 08:10 #126527 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wegenbelasting
Na alle fuz rondom deze aanpassing, moet ik zeggen dat deze regeling - mits hij door de kamer komt - wel kan waarderen.
De echte klassieker rijder heeft er geen last van, rijdt toch niet in de winter, enige jammere is dat de nieuwjaarsreceptie een stuk minder klassieke Volvo's zal tellen.....

Blijft merkwaardig dat LPG en diesel over een kam worden geschoren, maar begreep dat dampgas installaties wat vervuilender zijn dan LPG G3 en die behoeft een injectiesysteem.

Al met al denk ik dat heel wat mensen opgelucht adem halen, ook is mijn 145Express van '73 met LPG onderbouw, vannacht flink wat meer geld waard is geworden.....

Blijven lachen allemaal.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2013 09:00 #126529 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Wegenbelasting
persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling, mijn jongste auto is 46 jaar......
grote verliezers zijn de eigenaren van klassieke gasgestookte Amerikaanse auto's uit eind 70, begin 80er jaren die deze auto's hobbymatig gebruiken en er per auto een 2500 euro per jaar op achteruit gaan.
Je kan je alleen nog afvragen hoe lang deze regeling gaat duren; een nieuwe regering schiet misschien even makkelijk deze regeling over een paar jaar weer af.....
Ook ben ik benieuwd wat inventieve geesten gaan verzinnen om deze nieuwe regels te omzeilen.
Denken dat je 40 jaar oude auto nu weer stevig in prijs gaat stijgen lijkt me iets te optimistisch, de markt voor klassieke auto's was al lang aan het instorten en het afschaffen van de mrb vrijstelling was hoogstens een soort genadeklap.
We zullen wel zien, voorlopig is er weer even wat kou uit de lucht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-04-2013 09:05 #126530 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Wegenbelasting
Ik moet zeggen: voor mij komt het goed uit, met mijn 46 jarige Combi. In ieder geval is wel een doel bereikt: de scheiding tussen de echte liefhebber die met iets 'echt ouds' rijdt en de roetpoepende kilometervreter die het alleen om de centen doet, al zullen er altijd vervelende grensgevallen zijn die hier nu ook onder lijden.

Maar ik denk dat heel wat importeurs van leuke 240's, die ze verkopen met LPG, nu wel met geknepen billen zitten: die handel is toch wel een beetje naar de maan...
Ik vraag me wel af wat de argumentatie is om LPG uit te sluiten van het kwarttarief, ik dacht toch dat gas minder vervuilend was dan benzine.

Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 09:18 #126531 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Wegenbelasting
Ja, mijn combi is van 1968 dus geen probleem.

Inderdaad, blijft vreemd dat LPG-auto's uitgesloten worden van de overgangsregeling : dat LPG dampgas veel vervuilender zou zijn dan LPG G3 injectie is een fabeltje, het verschil is marginaal ..... Het is hoe dan ook veel minder vervuilend dan diesel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 09:29 #126533 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting
Vanaf 40jaar ontzien vind ik een prima oplossing. Dit is precies de categorie die geen kilometers vreten (ook niet met LPG-installaties.) Dat de 40+ auto's in de winter door mogen rijden, is mooi meegenomen.

240rijders en nieuwer, daarvan blijven nu de echte liefhebbers over. Er is gewoon een grote groep die goedkoop dacht te rijden, en die wordt terecht aangepakt. Met/zonder LPG/Diesel.

Je kan het ook omdraaien voor wat betreft de importeurs; Afgelopen jaren hebben ze goede zaken gedaan met de import, dan wordt het nu de winsten romen en het circuit omdraaien, export. ;)

Om nu te spreken van een flinke waardestijging, geloof ik niet zo. We zullen het zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 09:34 #126534 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Richard Carels" schreef:
Ik vraag me wel af wat de argumentatie is om LPG uit te sluiten van het kwarttarief, ik dacht toch dat gas minder vervuilend was dan benzine.

Dat komt doordat LPG zich goed leent voor goedkoop veel kilometers maken. Dit ging al lang niet meer over het milieu.
Zie ook mijn uitwerking van het interview vanmorgen met Weekers op BNR (onderaan in de blogpost).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J.L.M. Bruin
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-04-2013 10:45 #126536 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic Wegenbelasting
Voor dat dit bekrachtigd wordt is deze regering al gevallen....... :lol: :lol: :lol:

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex Janssen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-04-2013 11:20 #126538 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Wegenbelasting
In mijn ogen is dit weer een draak van een regeling, maar beter als niets ik vraag mij af hoe zit het met diesel bestelwagens jonger dan 40 jaar?
Dhr Weekers is aardig door de mand gevallen met zijn milieu argument en zijn cijfermateriaal geleverd door het CPB, en heeft zich geafficeerd als een onbetrouwbaar bestuurder.

Hoe is de Europese regeling betreffende historisch indistrueel erfgoed met betrekking klassieke voertuigen, zover ik weet is er in Groot Brittanie wel belastingvrijdom en bestaat er in Duitsland ook een speciale regeling , er is nu werk aan de winkel voor juristen in onze vereniging om nog verdere mogelijkheden te bestuderen.

Ik zou de L.P.G installatie maar laten zitten want de volgende stap is de verhoging van de benzine accijns, let maar op!

Velen zullen denken : daar is hij weer met zijn negatief commentaar, ik ben het moe ; korting op het pensioen, 1 maand later je AOW uitkering ontvangen, daardoor inkomstenderving van een maand, verhoogde eigen bijdrage voor ziekenkosten, iets waar normalieter niet om gevraagd hebt en als klap op de vuurpijl wordt de belastingvrijdom voor klassieke auto's uitgekleed en daardoor je hobby een stuk moeilijker gemaakt, de rek is er uit.

Ik vrees dat toekomstige regeringen toch weer aan deze nieuwe regeling gaan sleutelen, het demoniseren van de klassieke autobezitter is begonnen met het doel volledige belastingheffing, dus waakzaamheid is geboden en aan de zogenaamde organisaties zullen wij weinig of niets hebben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2013 12:11 #126539 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Wegenbelasting
We hadden de meest riante regeling van Europa, dat is nu minder. Natuurlijk is dat jammer, maar in vergelijking met de landen om ons heen is het nog niet ongunstig.

Engeland: de vrijstelling is al jaren bevroren op 1973, na eerder vrijstelling 25 jaar en ouder), dit jaar verruimd naar 1974. De vlag ging daarvoor uit... Verder de volle mep voor iedereen.

Duitsland kent veel restricties: Rode H-kentekens voor oldtimers met sterke gebruiksbeperking. Mocht je de volle mep willen betalen voor een oldtimer, dan val je in een extra hoog tarief voor vuile auto's (vandaar dat een aantal jaren gelden daar oldtimers werden uitgerust met katalysator) een en mag je de binnensteden sowieso niet in. Auto's ouder dan tien jaar hebben daar al een probleem mee. Blijkt overigens moeilijk te handhaven.
In Duitsland is het nauwelijks mogelijk/betaalbaar young- en oldtimers als dagelijks vervoer te gebruiken. Daarom kregen wij al die oude Benzen en Golfjes die daar geen drol waard zijn.

Frankrijk: slooppremie voor oude auto's.... (zelfs DS-en 404's en 504's gingen de shredder in, voor zover niet naar Nederland geëxporteerd). Nu een verbod op handen voor oudere auto's voor heel Parijs. Oldtimerbezitters voeren daar al enige tijd actie, onder andere met een demonstratie in optocht over de Champs Elysee).

Veel landen hebben helemaal geen regeling.

Hoe raar het ook klinkt, ik zou de vergelijking met het buitenland liever niet in de discussie betrekken.

Zelf het huidige malle compromis -de overgangsregeling gaat vast op handhavingsproblemen stuiten- steken we nog steeds niet ongunstig af. Moeilijkste punt blijft dat je niet weet (of eigenlijk wel) dat het roer de komende jaren nog drie keer om kan gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD