Wegenbelasting

Lees meer
18-02-2015 19:38 #148666 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Maikel Groener" schreef:

En vanaf 1 april doe ik hem wederom in de regeling (€120)

Dat kan helaas niet. Je heb maar één keuzemoment voor de overgangsregeling en die is al geweest.
Je auto zit dus voor 2015 het hele jaar in de reguliere belasting en mag je dus ook in december rijden.
Eind dit jaar is er weer een keuzemoment voor 2016: gewoon tariefvof overgangsregeling.
De gemaakte keuze voor regulier of overgangsregeling blijft ook in stand bij verkoop, dus even overschrijven helpt niet.
Als het zo simpel was als jij beschrijft dan zou de fiscale maatregel helemaal geen zin hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2015 19:50 #148667 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Wegenbelasting
@Lars,
Ik zal het je laten weten na 1 april ;)
Geloof mij, ik ga niet over een-dag-ijs.
Ik heb vorig jaar tot 3 keer toe de belastingdienst gebeld of dit mogelijk was.
Alle 3 keren zeiden ze hetzelfde verhaal.
Je kunt per 01-01 overstappen naar het normale belastingtarief, en daarna kun je wanneer de auto aan de regels van de overgangsregeling voldoet weer aanbieden voor deze regeling.
Ik heb het vandaag geregeld.
De enige eis was dat je 3 mnd belasting betaald dit kan niet maandelijks.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2015 20:41 #148670 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Wegenbelasting
Ik heb de afgelopen weken ook regelmatig met de belastingtelefoon "auto" gebeld. Ik kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat ze het zelf niet weten daar.

Bij mij ging het over de overname van de overgangsregeling bij de koop van een auto en over het krijgen van vrijstelling als de auto in de stallingsperiode naar de apk moet,

De één zegt dit, de ander dat.

Ik zou er dus maar niet op vertrouwen.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2015 21:00 #148674 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Ik ook niet, tenzij je het zwart op wit hebt en dan nog eigenlijk niet.
Volgens mij kan later instappen in de overgangsregeling alleen als je auto daarvoor nog niet in aanmerking kwam, bijv. door opheffen schorsing of uitbouwen LPG.

Check deze pagina , een samenvatting van het Belastingplan 2014 (de bron van alles)

Wordt er in de loop van het kalenderjaar alsnog overgestapt naar de reguliere MRB dan wordt het reguliere tarief aan belasting nageheven over het gehele kalenderjaar. Hiermee wordt het “cherry picking” effect ondervangen zodat het niet mogelijk is bijvoorbeeld voor de maanden maart tot en met november onder het tarief van de overgangsregeling te vallen en voor de maanden december tot en met februari onder het reguliere MRB-tarief. Het verzoek voor de toepassing van de overgangsregeling bestaat uit het betalen van de MRB over het gehele kalenderjaar onder vermelding van het betalingskenmerk zoals in de brief aangegeven door de inspecteur. Zodra de betaling volledig en tijdig bij de Belastingdienst is binnengekomen, is het verzoek ingewilligd. Indien de betaling niet volledig of niet tijdig is, valt het motorrijtuig voor dat kalenderjaar niet onder de overgangsregeling. In dat geval valt de belastingplichtige voor dat motorrijtuig onder de reguliere MRB en betaalt hij op de gebruikelijke wijze.

Maar ik ben erg benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2015 22:06 #148675 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Wegenbelasting
Ik heb ze dit ook voorgelegd, maar bij alle 3 personen vorig jaar was deze regeling niet bekend.
Ze hebben het tijdens de gesprekken alle 3 nog nagevraagd bij de achterban.
Ik laat het je gelijk weten als ik meer weet. ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2015 18:57 #149851 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Wegenbelasting
Vandaag de verlossende brief gekregen. :D
Ik kan mijn 244 van 1979 gewoon aanmelden voor de overgangsregeling voor de rest van het tijdvak van 2015.
Het is dezelfde brief als die ik vorig jaar november heb gekregen zoals menigeen van ons.
Het bedrag is ook gewoon het zelfde vaste bedrag van 121€.
Op deze manier hoef ik maar een maandje de 244 te stallen. ;)
Och daar kom ik ook wel overheen :P

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2015 10:27 #149865 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Wegenbelasting
Ik heb ook weer die brief gekregen...

Terwijl de vorige 'eigenaar' de 121 euro voor 2015 al betaald heeft (ik in dit geval want de auto stond op naam van mijn zoon, maar het was mijn auto). In februari hebben we hem laten overschrijven op mijn naam en nu wil de balastingdienst me dus nog een keer 121 euro laten betalen.

Je wordt er echt knetter gek van!
Dat wordt weer bellen en bezwaarschriften schrijven...

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2015 21:00 #149932 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Maikel Groener" schreef:
Vandaag de verlossende brief gekregen. :D
Ik kan mijn 244 van 1979 gewoon aanmelden voor de overgangsregeling voor de rest van het tijdvak van 2015.
Het is dezelfde brief als die ik vorig jaar november heb gekregen zoals menigeen van ons.
Het bedrag is ook gewoon het zelfde vaste bedrag van 121€.
Op deze manier hoef ik maar een maandje de 244 te stallen. ;)
Och daar kom ik ook wel overheen :P

Ik zou haast zeggen, goed nieuws en gefeliciteerd, maar ik blijf het lastig vinden om te geloven dat de overgangsregeling zo makkelijk te omzeilen zou zijn. En en weet zeker dat je dan niet ook gewoon de reguliere MRB aanslagen voor 2015 blijft ontvangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2015 21:32 #149935 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Wegenbelasting
@Lars,
Ik heb de afgelopen week gebeld met de belastingdienst.
Zij gaven aan dat de 244 gewoon uitgeschreven was voor de reguliere MRB en dat hij de rest van het jaar in de overgangsregeling zit.
Mocht ik toch een afrekening krijgen voor het reguliere MRB laat ik het weten.
Anders kunnen we in de overgangsregeling 11 maanden genieten van het rijden in onze Volvo
Het kost wel iets meer, maar daar gaat het niet om ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2015 14:27 #154907 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
@Maikel, sorry vergeten nog te reageren, maar bijzonder verrassend. Had niet gedacht dat er zo'n maas in zou zitten.
Maar goed, tijd voor weer een update.

Weliswaar nu veel auto's al verloren zijn gegaan eindelijk weer eens een positief bericht op dit vlak.
Zie blogpost: Doorbraak wegenbelasting oldtimers, Wiebes steunt cijfers Autobelangen
Het is nogal een verhaal geworden, maar dit kon in mijn ogen best nog wel eens verstrekkende gevolgen hebben met zelfs in mijn ogen reële kans op een betere regeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.