Wegenbelasting

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-04-2013 16:39 #126180 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Wegenbelasting

"Hans Wassink" schreef:
He Lars, bedankt voor je duidelijke verhaal, geen aspiraties om in het Haagse wat te gaan doen? Mijn stem heb je ;)

Groeten, en ik hoop ook op een voor ons allemaal goede uitkomst!

Hans,

Wellicht is Lars te eerlijk en te nuchter voor die poppenkast in Den Haag. Laat die maar lekker actief op het forum blijven!

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-04-2013 17:13 #126182 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Lars is heel zeker te eerlijk en te nuchter......en dat dat niet past in Den Haag spreekt op zichzelf boekdelen. Ik zie hiervandaan weinig nederlandse politici op de tv, maar als ik ze zie geloof je de onwaarachtigheid bijna niet...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
17-04-2013 20:20 #126191 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic Wegenbelasting
Sorry Ed, ik moet toch even reageren op je woordkeus: misbruik van de regeling. Maak jij vaker dan 30 dagen gebruik van je klassieker? Misbruik jij het dan ook niet, mocht je dat een redelijke oplossing vinden?
Ik denk dat er gewoon mensen zijn geweest (incl mij) die gebruik gemaakt hebben van de regeling. Eerst alleen met de Amazon, toen ook nog een Benz erbij.
Wanneer er steeds meer mensen hybride auto's kopen, maken die er dan ook misbruik van de vrijstellingsregeling? Of mensen met een klein autootje? (want dat 'kost' de overheid ook steeds meer!)
Misbruik is net zo'n misplaatste term als het milieu-argument en de term dat bepaalde regelingen die in het voorstel genoemd worden, het Weekers geld KOST.

Nee, laten we niet zwarte pieten en voor het karretje laten spannen. Mijn mening.

• Marcel van Soest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-04-2013 21:41 #126197 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Wegenbelasting
Misbruik?? Nee die term klopt ook niet voor mij vind ik. Toen ik in 1981mijn eerste Amazon kocht heb ik jaren wegenbelasting betaald.Het is toen afgeschaft voor auto's ouder dan 25jaar,was mooi meegenomen om de auto te onderhouden ik heb er nooit om gevraagd. AL die jaren ben ik dagelijks Amazon blijven rijden omdat het een fijne auto is die prima meegaat in het huidige verkeer en ik heb nooit overwogen om een modern koekblik te kopen. Ik hoop voor ons dat er een redelijke oplossing komt waardoor de waarde van het erfgoed een beetje behouden blijft en vooral de garagebedrijven hun werk kunnen behouden.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-04-2013 22:39 #126206 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Wegenbelasting
Ook ik GEBRUIK mijn Amazon sinds 1984. Dezelfde auto, inmiddels al ruim 600.000 km. Ook een vorm van duurzaamheid.

Ik heb dan ook een jaar of tien gewoon wegenbelasting betaald voor deze auto, nooit gevraagd om vrijstelling en zal mijn Amazon ook niet wegdoen vanwege eventuele belastingheffing. Ik heb hem immers ook niet gekocht omdat er geen belasting op zou worden geheven.
Ik heb gewoon een auto gekocht die ik de afgelopen 29 jaar niet heb weggedaan. Heb daar ook geen enkele reden voor. Mijn Amazon voldoet prima, zomer en winter, in binnen- en buitenland, van Portugal tot de Noordkaap.

We hebben een oldtimerregeling die heel lang heel royaal is geweest - ook in vergelijking met andere landen - en daardoor lange tijd de import van barrels heeft gestimuleerd.
In deze barre tijden ziet de regering vervolgens ook een mogelijkheid om inkomsten te genereren.

De term misbruik lijkt mij niet op zijn plaats. Zie ook de opmerkingen over 14 en 20 procentsbijtelling-auto's. Als er daar te veel van komen, gaat ook het mes in die regeling.

• Jan Snijder (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2013 00:22 #126210 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Wegenbelasting
De vrijstellingsregeling is destijds in het leven geroepen om mensen de gelegenheid te geven om naast hun dagelijkse auto één of meerdere oldtimers te hebben en het zo (enigszins) betaalbaar te houden. Ik heb 5 oldtimers van 3 merken ( w.o. 1 Volvo) en die rijden geen van vijven meer dan 30 dagen per jaar. Voor mij hebben de auto's van de seventies de meeste emotionele waarde ( op mijn Vauxhall Cresta uit 1962 na). Ik vind dat wie dagelijks rijdt met zijn oldtimer gewoon de volle mep moet betalen net als ieder ander. Voor dagelijks gebruik heb ik een gewone moderne auto waarvoor ik conform betaal. In mijn optiek is de 30 ( of 60) dagenkaart de enige eerlijke optie die recht doet aan datgene waarvoor de regeling destijds is bedacht. En een gekoesterde oldtimer hoort in een stalling en niet het hele jaar op de straat. Maar waar gaat het eigenlijk om. Die paar procent van het nederlandse wagenpark die onder het mom van het milieu de nek worden omgedraaid.

Als de onzinnige roofzuchtige plannen van onze overheid doorgaan ( en dat zal helaas wel) helpt men een hele bedrijfstak om zeep en pakt men tienduizenden mensen hun geliefde hobby af. Er zal netto niet veel winst voor de graaiende roverheid overblijven. En als dit roetzwarte scenario werkelijkheid wordt, dan zal mijn dagelijkse Volvo met een G3 gasinstallatie ( € 353 MRB per kwartaal) de mottenballen ingaan en ga ik permanent in mijn mooie dieseltje ( bj. 1982) van Das Haus rijden. Tot nu toe in 7 jaar slechts 10000 km en dan per jaar minstens 40000 km. En gezien de huidige km.stand van 53000 houdt ie dat de komende 10 jaar prima vol. Goed voor het milieu ( t.o.v.lpg G3). En dan kan niemand wat zeggen want de vervuiler betaalt. En kan ik toch genieten van mijn auto, want om hem 9 jaar in de opslag te zetten ga ik niet doen.

Arm Nederland. Arme oldtimerliefhebbers. En sterkte voor de mensen die de afgelopen jaren dachten een mooi bedrijf te hebben opgebouwd en nu met lege handen zullen staan. Erasmus had het destijds al over de Lof der Zotheid.

Groeten, Jan (een zeer boze maar vooral heel verdrietige liefhebber.)

Life is too short for bad cigars

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-04-2013 11:16 #126214 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Wegenbelasting

"Jan Snijder" schreef:
En een gekoesterde oldtimer hoort in een stalling en niet het hele jaar op de straat.

En dat lijkt maar steeds terug te komen.. De m.i. pretentieuze mening dat een klassieker in een stalling hoort.
In een stalling draag je m.i. dan weer weinig bij aan het cultureel erfgoed waar je deel van zou zijn met je oldtimer.
Een oldtimer is iets om te laten zien, en dat is ook gewoon op straat..
Ik weet niet hoe vaak ik mensen al bij mijn auto heb zien staan kijken om eens te kijken wat dat was en het te bewonderen.
Zoveel auto's als er zijn, zoveel manieren zijn er ook om die auto's te gebruiken.
Een stalling vind ik dan weet niet de manier.

Maar ok,
ik hoop ook nog steeds op een gunstige regeling.
Ik heb geen 5 klassiekers waar ik in kan afwisselen wanneer ik er mee rijdt.
Een kwarttarief is zeer ongunstig voor zware auto's uiteraard, maar wel redelijk eerlijk.
Een keuze tussen 1/4 MRB en dagenkaart is natuurlijk ook mooi, maar administratief bewerkelijk..

De optie die ik zelf het liefst zou zien is, [mensentegenhetbeentrapmodus]
opschuiven van de klassieker grens naar een jaar of 35 en deze wel te bevriezen.
M.i. is dat een goede manier om dagelijks gebruik van de zware vervuilende diesels te voorkomen.
[/mensentegenhetbeentrapmodus]

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2013 12:51 #126215 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Wegenbelasting
Ach misschien was rekeningrijden, betalen naar gebruik zo gek nog niet.

• Paul de Beer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2013 13:35 #126217 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Wegenbelasting
Ik ben van mening dat een klassieker op de weg hoort en gebruikt moet worden. Wat heb je eraan om je auto mooi gerestaureerd en gepoetst in een stalling te zetten? Musea's zijn er tenslotte genoeg! IK wil mijn bezit gebruiken maar begrijp dat niet iedereen hetzelfde denkt.

Ik wil best MRB betalen maar voor auto's waar al 25 jaar voor betaald is voelt dat niet goed.
Ongeacht welke regeling er komt ik blijf dagelijks genieten van mijn auto. Auto rijden kost nu eenmaal veel geld en hobby's mogen geld kosten. Als ik het niet meer kan betalen zie ik wel weer verder...

We kunnen nog tot Januari gewoon blijven rijden en daarna wordt het wat duurder zoals alles duurder wordt de komende jaren. Ik heb medelijden met degene die veel gëinvesteerd hebben in hun auto (waaronder ikzelf, nog steeds) maar uiteindelijk kunnen we er helaas weinig aan veranderen.
Hier is niemand schuld aan, dit is nu eenmaal het gevolg van de economische malaise.

Even bij stilstaan maar dan gewoon weer verder! Genieten doe je nu en niet in de toekomst!

164 - daily driver

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2013 11:58 #126252 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Update comment regeling wegenbelasting met standpunt KNAC
www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17 ... mment-5570
Gelijk hebben is niet gelijk krijgen. Ik denk dat ze de verkeerde strategie te pakken hebben.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD