Wat heb jij vandaag gedaan
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 18:52 #1441020
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic 418
Is 418 de eerste eis op het lijstje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 19:34 #1441025
door Lex Stax
Nee, Wytze. Ha ha.
Merk is 1, type is 2, automaat is 3, motor is 4, onderhoud is 5 en dan 'pas' kleur.
Maar het is wel een belangrijk argument om een auto te kopen. Zie de bijgevoegde foto van de vorige auto van mijn wederhelft (met kleur 428) naast mijn 940 (met inderdaad kleur 418). Mijn wederhelft gaat in de V70 rijden en die vindt een leuke kleur belangrijk.
En ik ben het daar een heel end mee eens. Een auto waar je vrolijk van wordt mag best een vrolijke kleur hebben. Dit is overigens kleur 445: Venetian red pearl.
Beantwoord door Lex Stax in topic :-) Nee, Wytze. Ha ha.

Merk is 1, type is 2, automaat is 3, motor is 4, onderhoud is 5 en dan 'pas' kleur.
Maar het is wel een belangrijk argument om een auto te kopen. Zie de bijgevoegde foto van de vorige auto van mijn wederhelft (met kleur 428) naast mijn 940 (met inderdaad kleur 418). Mijn wederhelft gaat in de V70 rijden en die vindt een leuke kleur belangrijk.
En ik ben het daar een heel end mee eens. Een auto waar je vrolijk van wordt mag best een vrolijke kleur hebben. Dit is overigens kleur 445: Venetian red pearl.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-09-2017 20:28 #1441049
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Mooi
Ding
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2017 10:39 #1441052
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stickers en kentekenplaathouder
Gisteren de 940 maar eens gewassen en voorzien van wat atributen.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-10-2017 15:37 #1441056
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ik
Heb de vriezer verkocht en de koelkast weer verkocht die ik 2e hands had aangeschaft voor ons tuinfeest van vorige week. Druivenstruik gesnoeid en ons mini tuintje voor langs de voorgevel bijgewerkt. Wilde heel veel doen vandaag maar het kwam er niet echt van. Volgend weekend dan maar weer. Kan niet wachten tot ik 4x9 kan gaan werken dan is mijn weekend een dag langer en om de week 2 dagen langer. Dan heb ik vrijdag en de maandag vrij. Heerlijk met het weekend mee 4 dagen vrij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2017 16:42 #1441057
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De twee cilinderkoppen verwijderd....
Heb de twee cilinderkoppen verwijderd van 1 van mijn tractoren. Van de week sloeg een cilinderkoppakking door. Opeens een harde knal en het water spoot er uit. Gelukkig was ik net het weiland afgereden en op de straat toen het gebeurde, ik heb rechtsomkeer gemaakt. Als dat onderweg was gebeurd moest ik de trekker opladen en dat kost geld.. de trekker weegt 6,5ton en zonder motor kun je niet sturen, afslepen gaat dus niet. Een twee weken geleden begon de trekker enorm blauwe rook uit te stoten. Deed ie altijd wel een beetje maar lang niet zo veel; er kwamen toen soms enorme blauwe wolken uit zag ik in de speigel. Ik wist niet wat het was maar moest doorrijden naar huis. Van de week werd het problem dus duidelijk.. Een koppakking lek. Koppen afgenomen en 1 pakking was enorm vet. En jongens wat een gewicht zo'n kop: 20kg! Dat is puur ouderwets gietijzer. De twee koppen naar boven gesjouwd (zwaar...) en ontdaan van pakkingsresten evenals het blok. De kleppen ingeslepen op hun zittingen, ze zijn er tenslotte toch af. Een special hulpstukje gelast om de klepveren in te drukken met de kolomboor om de halve maantjes welke de klepsteel vasthouden er uit te halen. Dat ging er goed. Koppen en motorblok schoongemaakt met een staalborstel op de boormachine. De koppen beleken nog vlak. Met een stalen rei kon er geen 0.05mm voelermaat tussen. Nwe pakkingen besteld en ook maar meteen nwe zuigerveren, alles ligt er toch af. Ik las in het werkplaatshandboek van de motor dat een zuigerstang 4,2kg weegt. Tis allemaal wat anders sleuetel dan aan een Volvomotor uit onze auto's. Zie wat foto's van het geheel. De motor is een direct ingespoten diesel van 6,7liter en 100pk bij 1700rpm.
Sleutelgroet,
Robert
Sleutelgroet,
Robert
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2017 14:05 #1441069
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mooi werk Robert!
Mooi werk Robert!
Zondag hebben we de bobine-draadboom van de 960 gewisseld voor de reparatieset van Elbert Bos. Dat was wel nodig ook: eigenlijk maakte geen enkele stekker nog een 100% goed contact met de bobine-pennen, en de mneeste draden waren al eens gerpareerd, maar dieper zaten ook nog breukjes. Nu is alles onder het deksel vernieuwd: de lassen in de bedrading zitten achter het motorblok.
En het verschil mag er wezen: de motor loopt weer mooi zuiver op zes cilinders, terwijl er de laatste tijd duidelijk misfires waren. De 960 is ook zoveel soepeler en sneller geworden dat dit duidelijk vanaf aankoop (12.000 km geleden) al een probleem was, al leek hij toen best te lopen.
We hebben de bedrading gesoldeerd: dat heb ik laten doen door een vriend die daar echt goed in is: ikzelf waag me alleen aan iets minder kritische toepassingen, heb nog niet zo heel veel soldeerervaring.
Zondag hebben we de bobine-draadboom van de 960 gewisseld voor de reparatieset van Elbert Bos. Dat was wel nodig ook: eigenlijk maakte geen enkele stekker nog een 100% goed contact met de bobine-pennen, en de mneeste draden waren al eens gerpareerd, maar dieper zaten ook nog breukjes. Nu is alles onder het deksel vernieuwd: de lassen in de bedrading zitten achter het motorblok.
En het verschil mag er wezen: de motor loopt weer mooi zuiver op zes cilinders, terwijl er de laatste tijd duidelijk misfires waren. De 960 is ook zoveel soepeler en sneller geworden dat dit duidelijk vanaf aankoop (12.000 km geleden) al een probleem was, al leek hij toen best te lopen.
We hebben de bedrading gesoldeerd: dat heb ik laten doen door een vriend die daar echt goed in is: ikzelf waag me alleen aan iets minder kritische toepassingen, heb nog niet zo heel veel soldeerervaring.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2017 17:05 #1441077
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.... die draden naar de
Ja.... die draden naar de bobines zijn een vorm van problemen. Je merkt het nauwlijks en wordt steeds irritanter en vraagt je af wat het probleem is. Het wordt ook pis en pis heet daarboven en contacten zijn ontbetrouwbare componenten... Leuk dat het weer allemaal goed is gekomen!! Hou de bobines ook in de gaten, deze staan ook bloot aan hoge temeperaturen en de inwendige isolatie laat het ook langzaam afweten op den duur heb ik gemerkt.
Vandaag ontdekt dat de draad van 1 van de klepstelbouten van het motorblok van de trekker echt niet meer goed is. 1 of andere gast in het verleden had die moeren om de kleppen te stellen veel te vast aangehaald. Heb de draad moeten fatsoeneren met een buitendraadtap M10x1.0. Ik had natuurlijk M10x1.25 liggen dus moest een nwe tap kopen. Nwe moeren gekocht, aleen 1 bout was echt rot. Kon er niks meer aan doen. Doorgezaagd met de hand en moet een nwe klepstelbout maken. Dat wordt dus een bout met M10x1.0 draad en uit 10.9 staal, want die dingen zijn hard en moeten slijtvast zijn. Dan een bolletje oplassen met RVS zodat ie in de ronde uitholling past van de klepstoterstang. Grrr.... Wat een werk voor zo'n stelboutje. Pff... Altijd wat aan die trekkers.
Donderdag ga ik 600km naar het noorden van Duitsland rijden om de pakkingen en nog wat material op te halen. Een overnachting geboekt en vrijdag weer terug. Ik heb nu (eindelijk) zomervakantie dus waarom niet?
Succes met de 960 en vertrouw de bobines op den duur NIET.
Robert
een foto van de klebstelbouten als voorbeeld met hun ronde uiteinde waarvan ik er 1 moet namaken en een foto van de klepstoterstangen. De bolle kant van de klepstelbouten vallen dus in die lange klepstoters.
Vandaag ontdekt dat de draad van 1 van de klepstelbouten van het motorblok van de trekker echt niet meer goed is. 1 of andere gast in het verleden had die moeren om de kleppen te stellen veel te vast aangehaald. Heb de draad moeten fatsoeneren met een buitendraadtap M10x1.0. Ik had natuurlijk M10x1.25 liggen dus moest een nwe tap kopen. Nwe moeren gekocht, aleen 1 bout was echt rot. Kon er niks meer aan doen. Doorgezaagd met de hand en moet een nwe klepstelbout maken. Dat wordt dus een bout met M10x1.0 draad en uit 10.9 staal, want die dingen zijn hard en moeten slijtvast zijn. Dan een bolletje oplassen met RVS zodat ie in de ronde uitholling past van de klepstoterstang. Grrr.... Wat een werk voor zo'n stelboutje. Pff... Altijd wat aan die trekkers.
Donderdag ga ik 600km naar het noorden van Duitsland rijden om de pakkingen en nog wat material op te halen. Een overnachting geboekt en vrijdag weer terug. Ik heb nu (eindelijk) zomervakantie dus waarom niet?
Succes met de 960 en vertrouw de bobines op den duur NIET.
Robert
een foto van de klebstelbouten als voorbeeld met hun ronde uiteinde waarvan ik er 1 moet namaken en een foto van de klepstoterstangen. De bolle kant van de klepstelbouten vallen dus in die lange klepstoters.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 00:33 #1441088
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 20 KG
Zoiets zal een b230 kop toch ook wel wegen ?
Is dat nou zo enorm zwaar ?
Hier vh weekend een2e hands tuinhuissie opgebouwd.
Is dat nou zo enorm zwaar ?
Hier vh weekend een2e hands tuinhuissie opgebouwd.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 11:04 #1441095
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kan je niet beter de kop van
Kan je niet beter de kop van de bout afdraaien totdat je dat bolletje overhoudt? Als ik zo op de foto kijk, zie ik verder geen boutkop aan die stelboutjes?
Of moet je dan een rvs bout in M10x1.0 zien te vinden, omdat 10.9 staal te zacht is voor het kopje?
@fflunche: dat haal je niet hoor, met zo'n lichtmetalen kopje. Ik denk iets meer dan de helft inclusief kleppen, nokkenas en alles erop en eraan. Een hele bedrijfsklare redblock motor weegt tenslotte ook maar 160 kg.
Of moet je dan een rvs bout in M10x1.0 zien te vinden, omdat 10.9 staal te zacht is voor het kopje?
@fflunche: dat haal je niet hoor, met zo'n lichtmetalen kopje. Ik denk iets meer dan de helft inclusief kleppen, nokkenas en alles erop en eraan. Een hele bedrijfsklare redblock motor weegt tenslotte ook maar 160 kg.
Moderators: Jerry Stam