Hulp gevraagd bij aanschaf oldtimer 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2011 11:55 #1320226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijkje nemen
Ik ben nu enkele dagen aan het mailen met iemand die een 740 2.0 turbo te koop heeft. Hij gaf zelf al aan dat daarin een B200et motorblok ligt. Even voor de duidelijkheid, deze kan ik op LPG laten rijden, toch? Moet dan wel een duurdere installatie worden. Maar dat geeft niet.
Hij zegt dat de auto afkomstig is van de tweede eigenaar. Helaas geen onderhoudboekjes aanwezig. Best wel gek, 1 keer van eigenaar gewisseld, en de boekjes zijn verdwenen. Is dit normaal bij auto's van 25 jaar oud? Lijkt mij niet. Hij zegt dat hij nu 380.000 km heeft gelopen. Klinkt wel geloofwaardig na 25 jaar. Als ik ga kijken, moest ik letten op pedaal rubbers, roest in accubak, dorpels reservewiel en achterbalk? Zijn er vanuit het interieur nog roestpunten te ontdekken? Vaak kan je ergens de binnen vloerbekleding lostrekken en daaronder het staal bekijken.

Alvast bedakt allemaal!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2011 12:20 #1320229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Je kan het bekijken alleen dan moet het halve interieur ge-demonteerd wil je daar onder kunnen kijken.
Waar je zeker goed naar moet kijken is de onderkant van de auto, en dan vooral terhoogte van de pendalen aan de onderkant, en terhoogte van de voor stoellen, als er ooit lekkage is geweest is de plek onder de voor stoellen het laagste punt dus loopt daar al het water heen,
Controleren doormiddel van een harde kunstof schroevendraaier er tegen aan tikken, hoor je een helder kort geluid is hij goed, hoor je daar waar je dikt een dof lang geluid kun je er gif op in nemen dat hij daar slecht is. de bodem moet ook vrij stevig zijn is, hij mag licht bewegen maar dan moet je er wel wat kracht voor moeten zetten, druk jij en het beweegt heel erg makkelijk is de bodem zijn kracht kwijt en dat is ook het begin statium van een slecht wordende bodem.
KM stand is wel geloofwaardig na 25 jaar, dit kun je verder goed zien aan het stuur, de km teller cijfers moeten mooi op 1 lijn staan, dus niet de een wat hoger dan de andere (mag geen Golf idee zijn), kijk goed naar de banden of die niet schuin zijn afgesleten, als je het stuur recht hebt staan moeten de banden ook recht staan.
als er na 25 jaar geen boekjes meer zijn komt vaak voor(eigenlijk altijd en uitzonderingen daar gelaten) Bonnen van reparatie's vertellen ook of het een beetje klopt, iedereen heeft wel bonnen en een beetje normaal mens bewaard ze ook, als dat ook niet aanwezig is heeft iemand weinig onderhoud in mijn ogen uitgevoerd, indien de auto is geimporteerd is dat spul er meestal niet bij maar dan moet je gewoon een gok nemen.
welke heb je op het oog? Je mag als je dat wilt de link ook via PB sturen kan ik even met je mee kijken.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2011 16:22 #1320786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij geen et kopen ??.
bijna alle gasboeren bouwen geen gas in de et turbo omdat ie net als de gle een k-jetronic heeft en door het grotere vermogen zo goed als onmogelijk is om fatsoenlijk op gas te laten lopen.
er schijnt ooit een installatie bestaan te hebben waar die wel op liep maar schijnt al tig jaar uit de handel te zijn .
en hij zei me de naam maar ik weet em niet meer :{
dus voor je een et koopt bel effe met de gasboer of ie em uberhaupt inbouwd ?
succes will
p.s. vanwege dat ze geen gas er in bouwen was ik op zoek gegaan naar een ft van 86 en ook 1 gevonden dus ze zijn er wel :}

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2011 17:20 #1320796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motronic

sanshan schreef : bijna alle gasboeren bouwen geen gas in de et turbo omdat ie net als de gle een k-jetronic heeft en door het grotere vermogen zo goed als onmogelijk is om fatsoenlijk op gas te laten lopen.

Klopt niet, mijn B230ET moet ook gas in binnenkort (al tijdje mee bezig)ET is namelijk Motronic..Inbouwers willen er een Landi setje in zetten. Heb verschillende inbouwers benaderd en deze zeggen dat dit gewoon mogelijk is.Vialle is niet mogelijk vanwege de te hoge weerstand van de injectoren.
Tenslotte is K-jetronic ook gewoon mogelijk om in te bouwen. Maar dat kost dan idd een flinke duit: €3000 @ BT.
Groet,Johan Groeneveld
Heeft een Volvo 460 1.8i 1996 Benzine -TE KOOP-Heeft een Volvo 760 2.3 TIC 1985

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2011 21:33 #1321031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG inbouwen
Bedankt voor jullie reactie.
Johan, zou jij mij kunnen informeren over waar je dit laat inbouwen en hoeveel het daar kost.Alvast bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 17:19 #1322678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijkje nemen
Morgen ga ik een kijkje nemen bij een 740 estate B200et. Ik heb een hele waslijst uitgeprint met punten waar ik extra aandacht aan moet besteden. Ik ben alleen bang dat ik wegens geen ervaring met een Volvo moeilijk kan beoordelen of hij motorische in orde is. Ik weet natuurlijk niet wat normaal is qua trekkracht, schakelen, lampjes die aan horen te gaan of juist niet en metertjes die de juiste waarde aangeven. Ik denk dat ik maar gewoon op mijn gevoel af moet gaan. Het betreft in ieder geval een oldtimer. Helaas veelte duur, maar daar ontkom je niet aan in Nederland. Helaas zit er geen dakje, airco en cruise control in. De cruise control wilde ik er achteraf zelf nog in proberen te zetten.  Weet iemand nog een goed adres waar ik terecht kan voor een LPG installatie? Ook was ik benieuwd naar de prijzen hiervoor.Alvast bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 21:59 #1322727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als het wat lijkt kun je altijd nog laten keuren
Op je gevoel afgaan is prima als het gaat om het rijgedrag en dergelijke. Wat je altijd nog kunt doen bij een bonafide verkoper wanneer de auto je bevalt is een prijs afspreken die je zult betalen als een keuring geen essentiële gebreken laat zien. En dan zelf de keurende garage uitzoeken en die keuring betalen. Met name essentiële zaken bij de motor zoals compressie en de conditie van dragende delen (roest) kun je tijdens een proefrit niet goed checken. Maar ik denk ook eerst kijken of de auto lekker rijdt. En het is misschien al wel eerder opgemerkt maar ook als de auto nu geen gebreken heeft is het geen garantie dat die niet komen.  Je rijdt wel belastingvrij maar je moet wel rekening houden met extra onderhoud. 

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2011 22:55 #1322744 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goed oppassen!
Belastingvrij rijden?
<a href="/node/39334">Mijn ervaring...Lees en Huiver. ;)</a>
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 23:07 #1322748 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neem iemand mee
met verstand van deze modellen.

Je bent het perfecte slachtoffer. Wordt erg duur op deze manier, en niet zeker dat het gaat lukken.

Oude auto's moet je zelf (kunnen) fixen, anders loop je leeg.

En dan nog een gasinstalatie erop. Voor het goedkope idee ?

Het is jouw begrafenis, succes

Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 09:16 #1323071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste allen,  Bedankt voor
Beste allen,  Bedankt voor jullie eerlijke en soms te eerlijke reacties. Ik kan mij eindelijk prijzen als gelukkige eigenaar van een grijze volvo 740 turbo estate. Wat een heerlijke auto!! Alle roest/aandachtspunten die ik via dit forum heb kunnen noteren, zien er werkelijk perfect uit. Blokje loopt goed en het interieur oogt als zo goed als nieuw. Onze hond is helemaal gelukkig als hij weer eens achterin mag. Daar hebben we het uiteindelijk ook voor gedaan!! Ik zal na een grondige poetsbeurt een mooie foto reportage overhandigen.

@ Rolf: Sleutelen kan ik prima zelf, heb veel verstand van auto's in het algemeen. Maar weinig verstand van Volvo. Maar bedankt voor je eerlijke reactie.

Moderators: Jerry Stam