Hulp gevraagd bij aanschaf oldtimer 740

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2011 16:07 #1319597 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Sleutelervaring
Hij rijdt dan toch belastingvrij, en dan is Dieselen wel erg leuk.
Maar wat Henk zegt, klopt wel. de RedBlocks op LPG, aldanwel een 4 cilindertje KUNNEN zuiniger rijden.
Als je een GOED Dieseltje hebt, is er niks aan de hand..en is ie HEEL erg betrouwbaar...maar is er iets mis..of is ie slecht behandeld door vorige eigenaren (auto van 25 jaar oud) dan kan je flink in de kosten vallen en is de betrouwbaarheid soms ver te zoeken.
En een 6 cil Turbo Diesel, lijkt impressive, maar met een Ongeblazen RedBlock op LPG ben je denk ik nog wel sneller..
Maar..je zei..je had veel sleutelervaring..en de ruimte..en een 6 Cilinder TD is echt heeel erg fijn om mee te rijden, en het geluid is ook zo fantastisch, dus zou ik zeggen. ga lekker voor de Diesel.
Met een TD haal je realistisch, ongeveer 1 op 12, voor 1 op 14 moet je heel veel rijden, of erg je best doen.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• laurens linssen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2011 16:12 #1319599 door laurens linssen
Beantwoord door laurens linssen in topic Zweden
Pas een beetje op met Zweden:
Ze knutselen graag zelf, en de keuringen zijn anders (en het lijkt lichter) dan in Nederland. Verder is het -legaal- hier krijgen van een wagen uit Zweden nog niet zo makkelijk, tenzij je gewoon achterop een transporter kunt zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 17:00 #1319741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Redblock
Bedankt heren voor jullie reactie. Ik kijk inderdaad naar prijs kilometer verhouding. LPG is inderdaad een mooie oplossing voor een redblock. Toevallig staat er nu een 740 met redblock op marktplaats link.marktplaats.nl/453244045Helaas een beetje optieloos.
Wat bedoellen jullie precies met tuning ? Kan je veel met een turboloos blok? De Turbo intercooler lijkt mij ook nog steeds een pracht blok. Maar ja, dan geen 6 cil heluid he  Het is ook altijd wat.....
De 760 leek mij ook wel een luxe auto. Deze kwam ik ook in Nederland tegenhttp://link.marktplaats.nl/448828542
Is alleen de luxe uitvoering een verschil tussen de 740 en 760?
Ik weet alleen niet waaraan ik een redblock kan herkennen. Dit motortype lijkt mij wel het beste om te hebben. Is het redblock dan een injectie?alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 17:03 #1319743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit zweden

lli schreef : Pas een beetje op met Zweden:
Ze knutselen graag zelf, en de keuringen zijn anders (en het lijkt lichter) dan in Nederland. Verder is het -legaal- hier krijgen van een wagen uit Zweden nog niet zo makkelijk, tenzij je gewoon achterop een transporter kunt zetten.

Bedankt! Ik zal er goed op blijven letten. Ik weet dat de duitsers wel goed met hun auto's om gaan. Maar daar is helaas bijna niks meer te koop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 17:34 #1319747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met een turboloos blok is tuning beperkt, vergeleken met de turboblokken. Met een turbo kun je gemakkelijk, en tegen lage kosten, tegen de 180 pk uitkomen door het verhogen van de turbodruk. Bij een non-turbo moet je (veel) meer investeren. Een 760 turbo op LPG zou mij het mooiste lijken. 165-180 pk, met het robuuste redblock en lage km-kosten.Een redblock kun je herkennen aan de rode kleur van het onderblok. Zo simpel kan het zijn :) De 4 cilinder benzinemotoren in de Volvo 700 serie zijn alle redblocks. Met carburateur of injectie geleverd (beide kan dus), en met of zonder turbo. Verschil tussen 740 en 760 is luxe, sommige motoren of motorvarianten zijn niet in de 740 geleverd (het V6 benzineblok, misschien ook de turbo op de diesel maar beperkt op de 740). Op een gegeven moment heeft de 760 onafhankelijke achterophanging gekregen (itt de x40 modellen, die hebben altijd een starre as). Ik weet niet bij welk modeljaar dat gebeurd is, mogelijk pas na de belastingvrije modeljaren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 18:10 #1319752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic redblock
<div style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: #ffffff; margin: 8px;">Bedankt voor de uitleg!Ik had al vernomen dat de redblock's een rode onderblok had. Alleen dat schijnt naar 25 jaar behoorlijk lastig te zien te zijn.
Maar als alle 4 cilinders dat hebben van de 7 serie, dat zullen dat er dus aardig wat zijn? Ik dacht dat ze namelijk behoorlijk schaars waren.
Maar jij zegt dat ik het beste een 760 met een turbo kan hebben. Luxe en best wel snel en gemakkelijker sneller te maken. Ik hoef er echt niet mee te vliegen hoor, als hij maar lekker in het verkeer mee komt. Ik vernam dat een LPG installatie wel een lastige/prijzige optie zou gaan worden op een turbo blok.
 </div>

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-06-2011 18:15 #1319753 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic redblocks
RedBlock is inderdaad altijd een 4 cilinder, en zoals de naam zegt, een roodkleurig (onder)blok.
Zijn geleverd in eigenlijk bijna alle modellen, 2 serie, 7 serie en 9 serie en zijn heel veel voorkomend.
Uit een Turbo redblock valt veel meer te halen, maar een turboloos redblock kan je ook veel mee (nokkenas, injectoren..etc)
Een Turboloos redblock is mogelijk wat 'betrouwbaarder' omdat je ja, geen Turbo hebt.
Al valt dat opzich wel mee.
Met een Turbo word LPG inderdaad moeilijker, gecompliceerder en duurder omdat je dan op LPG Injectie uitkomt..
Terwijl je met een ongeblazen blok klaar bent met een simpel verdamper systeempje.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 18:21 #1319756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Gerben, voor je
Bedankt Gerben, voor je reactie. Dan zou een turboloos blok het best zijn. Wat is het snelste blok zonder turbo? Toch wel een 6 cilinder in een 760? Als ik iets specifieker heb wat ik graag wil, kan mijn contact in Zwden wat makkelijker voor mij zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 18:31 #1319758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij de 760 heb je alleen de turbo of het V6 blok. De non-turbo motoren vind je in de 740. Ik denk inderdaad dat een 760 met V6 sneller is dan een 740 met redblock zonder turbo. Ik zou niet op één paard wedden, je kunt natuurlijk ook laten uitkijken naar een V6 EN de 760 turbo.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-06-2011 18:32 #1319757 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic PRV 6 cilinder niet geschikt voor LPG
De PRV 6 cilinders zijn heel erg ongeschikt voor LPG (en dan helemaal de verdamper systemen)
de PRV is ook Geen redblock.
Het is een Peugeot, Renault en Volvo motor en gezamenlijk ontwikkeld.
op LPG gaat het vaak fout! (backfires, scheuren, koppakkingen..etc) en de "eerste reeks" PRV motoren hebben problemen met de te kleine olie-kanalen en olie moet daar heeel regelmatig vervangen worden.
Ook word de distributie-ketting opspanning gehouden door de oliedruk, in de te kleine oliekanaaltjes.
Als je betrouwbaar wilt rijden, zou ik de PRV V6 achterwege laten.
Gewoon een 4 cilinder redblokje met een carburateur (230FK met pierburg carb o.i.d) op LPG
Dat gaat rap zat en is heeel betrouwbaar.
Of back to basic: Diesel
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam