Hulp gevraagd bij aanschaf oldtimer 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 12:12 #1319886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veel geld
Ja, het is idioot veel geld. Vandaar dat ik ook in het buitenland aan het kijken ben. Daar betaal je voor een auto als deze ongeveer 3 a 4000....

Iemand nog tips om de motorblokken uit elkaar te kunnen houden??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 12:38 #1319887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijken
Kijken naar aantal cilinders, wel/geen turbo en wel/geen carburateur aanwezig (zo niet, dan is het injectie). Verder zit er (vaak nog) een sticker op het deksel van de distributie waarop de motorcode staat (B2x0xx voro benzine motoren).

• Vincent van der Spek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-06-2011 12:58 #1319888 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic blokken
Type staat op de kap van de distributie. Vaak zie je het ook aan de onderdelen. Een turbo valt op en het staat dan ook op het luchtfilterhuis. Deze zit bij de turbo aan de rechter zijde. Bij de non turbo zit die aan de linkerzijde. Vaak is een klassieke 740 turbo een 2 liter turbo. Volgens mij code B200ET. Over de geschiktheid voor lpg verschillen de meningen.
Daarnaast heb je de B230A. Dan heb je een carburateur. Die herken je ook vrij gemakkelijk. De carburateur kan problemen geven als ie is versleten (voor het rijden op benzine), maar voor LPG is het weer makkelijk.
In die dure bak hierboven zit een B230E. Dit is een K-jet injectie. Dat is een mechanische injectie. Te herkennen aan de 'platte koektrommel' als inlaat. Heeft zo'n 130 pk, maar is niet de makkelijkste voor LPG zegt men.
De B230F is ook een injectie (LH-injectie, LH 2.2), maar dan electronisch. Bij deze is het inlaat gedeelte wat gestroomlijnder dan de k-jet. Het vermogen is 116 pk en is goed op LPG te zetten.
Wellicht zijn vroege 740 ook nog met een non turbo 2 liter geleverd, maar ik dacht van niet.
Ik neem aan dat je een diesel wel weet te herkennen en ook een 6 cilinder benzine (760) valt wel op.
Volgens mij zijn dit wel de motoren die origineel zijn geleverd in de 740 die jij zoekt. Als iemand aanvullingen of verbeteringen heeft, go your gang. Succes met zoeken. Let niet alleen op motoren, maar ook op typische roest plekken, zoals onder de voeten van de voorstoelen. Vanaf modeljaar 1987 zijn ze beter beschermt tegen roest. Deze zijn geleverd van augustus 86 en hebben een 'H' in de vincode.
groeten
Vincent

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 13:56 #1319896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B200et

Tampert81 schreef : Type staat op de kap van de distributie. Vaak zie je het ook aan de onderdelen. Een turbo valt op en het staat dan ook op het luchtfilterhuis. Deze zit bij de turbo aan de rechter zijde. Bij de non turbo zit die aan de linkerzijde. Vaak is een klassieke 740 turbo een 2 liter turbo. Volgens mij code B200ET. Over de geschiktheid voor lpg verschillen de meningen.
Daarnaast heb je de B230A. Dan heb je een carburateur. Die herken je ook vrij gemakkelijk. De carburateur kan problemen geven als ie is versleten (voor het rijden op benzine), maar voor LPG is het weer makkelijk.
In die dure bak hierboven zit een B230E. Dit is een K-jet injectie. Dat is een mechanische injectie. Te herkennen aan de 'platte koektrommel' als inlaat. Heeft zo'n 130 pk, maar is niet de makkelijkste voor LPG zegt men.
De B230F is ook een injectie (LH-injectie, LH 2.2), maar dan electronisch. Bij deze is het inlaat gedeelte wat gestroomlijnder dan de k-jet. Het vermogen is 116 pk en is goed op LPG te zetten.
Wellicht zijn vroege 740 ook nog met een non turbo 2 liter geleverd, maar ik dacht van niet.
Ik neem aan dat je een diesel wel weet te herkennen en ook een 6 cilinder benzine (760) valt wel op.
Volgens mij zijn dit wel de motoren die origineel zijn geleverd in de 740 die jij zoekt. Als iemand aanvullingen of verbeteringen heeft, go your gang. Succes met zoeken. Let niet alleen op motoren, maar ook op typische roest plekken, zoals onder de voeten van de voorstoelen. Vanaf modeljaar 1987 zijn ze beter beschermt tegen roest. Deze zijn geleverd van augustus 86 en hebben een 'H' in de vincode.
groeten
Vincent

Bedankt Vincent, voor de verhelderende informatie. Ik heb nu een B200et 2.0 Turbo op het oog. Betreft dit dan ook een redblock? Uiteraard zal ik de bekende roest/probleem punten niet over het hoofd gaan zien. Ik wilde mij eerst even goed inlezen over de mogelijkheden voor een LPG systeem. Het zou zo lullig zijn als ik eindelijk een mooie Volvo vind, en ik die vervolgens niet op LPG kan laten rijden.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2011 14:01 #1319898 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ET's
Ja, een B200ET is een redblock.
Volgens mij zijn er ook B23ET's geleverd in die jaartallen, dacht ik althans.
Waren toch ook allemaal Motronics?
voor deze motoren is LPG wel geschikt, maar duurder en ook weer gecompliceerder omdat je op LPG Injectie uitkomt.
Prijsjes rond de 1500 euro voor een LPG installatie.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 15:04 #1319912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
1500 euro heb ik er nog wel voor over. Als het blok er maar vrolijk van blijft.
Is dit blok dan ook een LH-injectie?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2011 15:43 #1319918 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Motronic

mark-gb schreef : Is dit blok dan ook een LH-injectie?

Nee, Waarschijnlijk Motronic.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 17:50 #1319930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2x k-jetronic
wel ik heb 2x gle op gas en lopen op een simpele g2 installatie met plunje .
en die lopen er op als rakketten en 1 ervqan sleept gemiddelt 5 tot 7 maal per week een aanhangwagen met 1000 tot 1500 kg weg.
alle 2 automaat en geen prob tot nu toe .
groet will

• Vincent van der Spek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-06-2011 18:22 #1319934 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic red
Schijnt ook te moeten kunnen, alleen is er meer risico op backfire (met schade) begreep ik uit verschillende draadjes. Ik ben geen (gas) deskundige. Trouwens alle 4 cilinder benzine blokken zijn red blokken.
<a href="/ed-classified/tid/286">Hier</a> zag ik dat er ook twee liters zijn geleverd voor 1987.
groeten
Vincent

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 19:14 #1319941 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Zonder turbo.
Alle redblocks zonder turbo doen het prima op een normale eenvoudige gasinstallatie met ringverdamper. Ik heb sinds 1981 eerst met een 245 op gas gereden ( nog met carburateur) en daarna een 740 GL uit 1989 met injectie, daarna een 940 uit 1992 met injectie en allen zonder turbo. Deden het perfect op gas. Toen kwamen de lage druk turbo's op de redblocks ( de LPT's) en vanaf dat moment voldeed de normale gasinstallatie niet meer en moest er een veel duurdere LPI of dampgasinstallatie gemonteerd worden. Kies gerust voor een redblock op gas. Die zijn onverwoestbaar en ik kan dat na 800000 km in drie Volvo's met redblock en gas gerust stellen. En wil je het ultieme gasrijden, kies dan voor een 960 of s/v90 met de 2.5 of 3.0 zescilinder in lijn. Inmiddels rijd ik dat al sinds 2002  en ik wil nooit meer wat anders.
Kies je voor een belastingvrij exemplaar bedenk dan dat de beste ( en waarschijnlijk ook duurste) auto uiteindelijk toch de goedkoopste is. Een 7 serie is een goede auto, mits goed onderhouden. Op een afgetrapt werkhok kun je behoorlijk leeglopen, zelfs als je veel zelf sleutelt. En uit je verhaal begrijp ik dat je eigenlijk best een druk bestaan hebt, dus dan zit je daar zeker niet op te wachten. Heb geduld, je komt er uiteindelijk eentje tegen die zijn geld echt waard is. En kijk uit voor malafide handelaren die of afgetrapte belastingvrije hokken aanbieden of omgekatte exemplaren. Ik kwam er laatst eentje tegen die zeer geraffineerd was omgekat. Maar het productiejaar kun je vinden in de ruiten en de veiligheidsgordels. En dat waren ze nou vergeten. Naast natuurlijk het feit dat vele details van de eerste belastingvrije serie niet terug te vinden zijn in de latere auto's.
Succes met je keuze.

Groeten, Jan.

Moderators: Jerry Stam