Hulp gevraagd bij aanschaf oldtimer 740
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben nieuw op dit forum, nieuw op het gebied van oudere auto's en nieuw bij de Volvo's.Nu ben ik opzoek naar een grotere auto (mede voor de hond) die wegenbelasting vrij en betrouwbaar moet zijn.
Mijn oog was gevallen op diverse Volvo 740-ers. Ik wil het liefst een Volvo met een beetje power en kwam al snel bij de Volvo turbo benzine en turbo diesel uit.
Mijn vraag aan jullie is, wat is verstandiger en zuiniger om tot aanschaf over te gaan? Uiteraard zou ik in de benzine turbo uitvoering een LPG installatie willen laten inbouwen. Dit brengt natuurlijk wel weer extra kosten met zich mee....
Graag jullie mening en hulp. Tevens misschien wat tips waar ik specifiek op moet letten bij het uitzoeken van een Volvo en het doen van een proefrit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Heel veel power, dat zeker, maar heel erg traag, en je kan er bijna niet mee meekomen met het normale verkeer...maar om dingen te trekken, absoluut een beer.
De hoge snelheden haalt ie gerust, het daar komen duurt alleen wat langer...
Koud echt rustig aan doen, helemaal met de combinatie Automaat...je hebt het blok zomaar kapot..
En je voelt wel of hij meer power leveren wilt of niet, negeer je dit en "forceer" je hem, dan is je blok zomaar kapot.
Ik heb een paar weken geleden nog een revisie aan onze TDIC 940 uit '95 gedaan (een modernere variant, maar nog steeds hezelfde blok)
De kop was op meerdere plaatsen gescheurd en hij bouwde druk op.
Is hij eenmaal goed warm, dat duurt wel heeel wat KM's...dan kan je hem wel gaan "misbruiken" en is ie aardig vlot. en voel je ook dat ie er "zin" in heeft.
met de Turbo benzine blokken is het een stuk makkelijker en vooral vlotter rijden..en ook meer dan zat koppel onderin...maar..je mist het mooie 6 cilinder TD geluid
Met een 'wat' modernere variant, van '87 of '88 ben je inderdaad een heel stuk goedkoper uit in aanschaf kosten, waarschijnlijk ook in onderhoud, en zeker weten ook in het in bouwen van een LPG installatie..
Met het verschil in kosten hieraan kan je wel een dik jaar MRB betalen..
Belastingvrij is NIET zaligmakend!
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : Belastingvrij is NIET zaligmakend!
dàt mag ook wel eens gezegd. Ik ben het er helemaal mee eens.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Dat klopt, ik ben een 16V rijder en geen Diesel rijder.</div><div class="content"></div><div class="content">Groeten,Gerben</div>volvo-henk schreef : Yep, je moet er mee kunnen omgaan. En Gerben zoals jij direct al spreekt over de power en traag betekend dat jij geen echte diesel rijder bent.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Da,s net zo hoog als de V6.
De turbo Diesel was toen ( 1983) de snelste diesel ooit.(tot dat BMW om de hoek kwam kijken)
Dus snel .....ja,...dat vind ik wel !
Oké,oké ik ben blijven "hangen"in de 80,s.......
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Klopt.."snel" in de zin van hoge-snelheden halen zijn ze wel, maar "snel" in de zin van, hoe lang duurt het voordat je die snelheid hebt bereikt(optrekken), is het flink minder.hdalhuisen schreef : De top ven een 760GLE Turbo Diesel lag toen (1983) al op 185Km./h toch?
Da,s net zo hoog als de V6.
De turbo Diesel was toen ( 1983) de snelste diesel ooit.(tot dat BMW om de hoek kwam kijken)
Dus snel .....ja,...dat vind ik wel !
Oké,oké ik ben blijven "hangen"in de 80,s.......
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
YES! 16V wint altijd!gerryberrie schreef : <div class="content">Dat klopt, ik ben een 16V rijder en geen Diesel rijder.</div><div class="content">Groeten,Gerben</div>
Het heeft tijd gekost maar ik ben er nu achter wanneer hij echt lekker rijdt, vanaf 3500 toeren! Moet echt meer Duitsland-kilometers gaan maken.
Verder, aankooptips, controleer chassis en carrosserie goed onder de voorstoelen, droom niet weg bij WB-vrije exemplaren, makkelijkste blok+bak ooit zijn B230F met M47.
Extra turbo's, nokkenassen en andere brandstoffen zorgen altijd voor compicaties, kaal blijven ze het lang doen. Meer dan 2-2,5 duizend is een WB-vrij exemplaar eigenlijjk niet waard, in de staat waarin ik ze de laatste tijd veel aangeboden zie staan (Marktplaats etc.). Vaak is een (nette) 88 of 89-er voor max. 1000 sowieso een betere koop.
Vanaf MY1987 is de auto prima verzinkt, een aantal 86-ers hebben hier nog voordeel van. Hoef je weer minder te lassen...