Hulp gevraagd bij aanschaf oldtimer 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 12:12 #1087208 door V700 register
Hulp gevraagd bij aanschaf oldtimer 740 is gemaakt door V700 register
Beste fotumleden,
Ik ben nieuw op dit forum, nieuw op het gebied van oudere auto's en nieuw bij de Volvo's.Nu ben ik opzoek naar een grotere auto (mede voor de hond) die wegenbelasting vrij en betrouwbaar moet zijn.
Mijn oog was gevallen op diverse Volvo 740-ers. Ik wil het liefst een Volvo met een beetje power en kwam al snel bij de Volvo turbo benzine en turbo diesel uit.
Mijn vraag aan jullie is, wat is verstandiger en zuiniger om tot aanschaf over te gaan? Uiteraard zou ik in de benzine turbo uitvoering een LPG installatie willen laten inbouwen. Dit brengt natuurlijk wel weer extra kosten met zich mee....
Graag jullie mening en hulp. Tevens misschien wat tips waar ik specifiek op moet letten bij het uitzoeken van een Volvo en het doen van een proefrit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 12:22 #1317791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk
Leuk dat je ons gevonden hebt !<a href="/node/10789" target="_blank">Hier</a> staan wat aankooptips voor specifiek de 700 serie. Voor de diesel moet je het type zijn, traag als hij koud is maar als hij warm is wat vlotter. In ieder geval niet te vergelijken met de moderne TDI's. Je rijstijl moet bij de diesel passen, als je harder wilt dan het blok (vooral koud) dan is het blok binnen no-time versleten. De benzine-turbo blokken rijden erg prettig, en hebben (zeker voor een benzineblok uit die tijd) veel koppel onderin. Ik dacht dat de oudere (lees: de belastingvrije) blokken K-Jetronic injectie hadden. Als je hier een LPG injectiesysteem op wilt hebben, aan te bevelen vanwege de turbo, dan wordt dat een duurder grapje dat enkele LPG inbouwstations kunnen uitvoeren. Je zou ook kunnen overwegen om geen belastingvrije te nemen. Een nette uit '87 heb je voor 1000-1500 (of minder), voor eentje die een jaar ouder is betaal je zo 1000-2000 euro meer. Met een beetje mazzel kan daar ook een goedkoper LPG systeem op. Kun je ook een paar jaartjes MRB van betalen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 13:35 #1317793 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic TDIC
Met de Turbo Diesels moet je echt om kunnen gaan.
Heel veel power, dat zeker, maar heel erg traag, en je kan er bijna niet mee meekomen met het normale verkeer...maar om dingen te trekken, absoluut een beer.
De hoge snelheden haalt ie gerust, het daar komen duurt alleen wat langer...
Koud echt rustig aan doen, helemaal met de combinatie Automaat...je hebt het blok zomaar kapot..
En je voelt wel of hij meer power leveren wilt of niet, negeer je dit en "forceer" je hem, dan is je blok zomaar kapot.
Ik heb een paar weken geleden nog een revisie aan onze TDIC 940 uit '95 gedaan (een modernere variant, maar nog steeds hezelfde blok)
De kop was op meerdere plaatsen gescheurd en hij bouwde druk op.
Is hij eenmaal goed warm, dat duurt wel heeel wat KM's...dan kan je hem wel gaan "misbruiken" en is ie aardig vlot. en voel je ook dat ie er "zin" in heeft.
met de Turbo benzine blokken is het een stuk makkelijker en vooral vlotter rijden..en ook meer dan zat koppel onderin...maar..je mist het mooie 6 cilinder TD geluid :)
Met een 'wat' modernere variant, van '87 of '88 ben je inderdaad een heel stuk goedkoper uit in aanschaf kosten, waarschijnlijk ook in onderhoud, en zeker weten ook in het in bouwen van een LPG installatie..
Met het verschil in kosten hieraan kan je wel een dik jaar MRB betalen..
Belastingvrij is NIET zaligmakend!
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 15:28 #1317804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mark-gb
ik weet nog een héle nette 745 op LPG uit '88 voor de verschrikkelijke prijs van 550 euro!!! PB maar als je interesse hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 15:30 #1317805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En

gerryberrie schreef : Belastingvrij is NIET zaligmakend!

dàt mag ook wel eens gezegd. Ik ben het er helemaal mee eens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 16:47 #1317811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesels en Turbo Diesels
Yep, je moet er mee kunnen omgaan. En Gerben zoals jij direct al spreekt over de power en traag betekend dat jij geen echte diesel rijder bent.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 17:26 #1317814 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic uch

volvo-henk schreef : Yep, je moet er mee kunnen omgaan. En Gerben zoals jij direct al spreekt over de power en traag betekend dat jij geen echte diesel rijder bent.

<div class="content">Dat klopt, ik ben een 16V rijder en geen Diesel rijder.</div><div class="content"></div><div class="content">Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 17:27 #1317815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snel
De top ven een 760GLE Turbo Diesel lag toen (1983) al op 185Km./h toch?
Da,s net zo hoog als de V6.
De turbo Diesel was toen ( 1983) de snelste diesel ooit.(tot dat BMW om de hoek kwam kijken)
Dus snel .....ja,...dat vind ik wel !
Oké,oké ik ben blijven "hangen"in de 80,s.......

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 17:29 #1317818 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Snelle Dieseltjes.

hdalhuisen schreef : De top ven een 760GLE Turbo Diesel lag toen (1983) al op 185Km./h toch?
Da,s net zo hoog als de V6.
De turbo Diesel was toen ( 1983) de snelste diesel ooit.(tot dat BMW om de hoek kwam kijken)
Dus snel .....ja,...dat vind ik wel !
Oké,oké ik ben blijven "hangen"in de 80,s.......

<div class="content">Klopt.."snel" in de zin van hoge-snelheden halen zijn ze wel, maar "snel" in de zin van, hoe lang duurt het voordat je die snelheid hebt bereikt(optrekken), is het flink minder.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2011 17:41 #1317824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blabla

gerryberrie schreef : <div class="content">Dat klopt, ik ben een 16V rijder en geen Diesel rijder.</div><div class="content">Groeten,Gerben</div>

YES! 16V wint altijd! ;-)
Het heeft tijd gekost maar ik ben er nu achter wanneer hij echt lekker rijdt, vanaf 3500 toeren! Moet echt meer Duitsland-kilometers gaan maken.

Verder, aankooptips, controleer chassis en carrosserie goed onder de voorstoelen, droom niet weg bij WB-vrije exemplaren, makkelijkste blok+bak ooit zijn B230F met M47.
Extra turbo's, nokkenassen en andere brandstoffen zorgen altijd voor compicaties, kaal blijven ze het lang doen. Meer dan 2-2,5 duizend is een WB-vrij exemplaar eigenlijjk niet waard, in de staat waarin ik ze de laatste tijd veel aangeboden zie staan (Marktplaats etc.). Vaak is een (nette) 88 of 89-er voor max. 1000 sowieso een betere koop.
Vanaf MY1987 is de auto prima verzinkt, een aantal 86-ers hebben hier nog voordeel van. Hoef je weer minder te lassen...

Moderators: Jerry Stam