Terugblik MBC inbouwdag.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Afgelopen weekend naar Frankrijk geweest, op en neer goed voor 614 km. Voor aanvang de auto "tot de nek" gevuld, want ik had geen zin om te tanken onderweg.RVL schreef : Helemaal met je eens Willem, het soepel rijden staat bij mij ook voorop maar ik ben met name geinteresseerd in je benzine verbruik na de installatie van de chip van Martijn. Als dat echt werkt bestel ik hem direct.
Vanavond maar gelijk even langs de pomp gereden en wederom "tot de nek" gevuld. Voor de 614 km had ik 56,76 ltr. Een snelle rekensom levert dan een verbruik op van 1:10,8 .
Of het nu beter is dan voorheen ? Moeilijk te zeggen. Toen ik de auto net had, heb ik er een weekendje "Volvobeurs" mee gereden. Dat waren toen 520 km met 57,05 ltr, dus 1:9,8. Theoretisch dus ca 10% zuiniger, maar dat is niet helemaal eerlijk denk ik. Het ritje naar Frankrijk was op de heenweg 299 km. Een stop, veel snelweg, alleen de laatste 80 km was redelijk bergop en bergaf.
Wat is er nu toe te rekenen aan de inbouw van de MBC en wat aan de chip ? Aangezien het bij ons de famalie-auto is, waar behalve mijn ega, ook de jeugd in rijdt, blijft het moeilijk te controleren.
Het gemiddelde verbruik tot op heden vanaf aanschaf (laatste tankbeurt inbegrepen) is 1:8,3
Ik zal de staatjes verder blijven uitwerken en kijken of het gemiddelde wat hoger komt te liggen.
Dus kort samengevat denk ik dat ik niet de aangewezen testpersoon ben voor het uittesten van de chip, maar ik haal hem er niet weer uit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kortom, bij normaal gemiddeld verbruik zal er nauwelijks verschil in verbruik zijn. Als je je MBC net hebt geinstalleerd en het niet kan laten het vermogen voortdurend aan te spreken zal je enorm veel verbruiken. Klaar.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Lijkt me vrij logisch.
Wellicht had ik erbij moeten zetten "bij gelijkblijvende rijstijl" ?
De een die zegt dat met een verhoogde turbodruk er zuiniger gereden kan worden, de ander zegt dat een aangepaste brandstof chip ook een duidelijk resultaat zou moeten geven.
Mijn beleving is dat ik nu een lekker soepel lopende auto heb en een "woeshhh" bij gas loslaten. Dat laatste komt vlg mij door het wegnemen van de isolatie uit de luchtfilterdeksel. Hiervoor ga ik nog eens op zoek naar een andere vorm van isolatie die niet kan verpulveren en mogelijk in de LMM kan komen, ben niet helemaal "wild" van dat extra geluid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
komt niet door je luchtfilterbak hoor, maar is het afblazen van de wastegate, turbo zit dicht tegen je schutbord aan daarom hoor je dit zo goed. Komt door de verhoogde druk nu en is alleen maar een goed teken, bij gas dicht blaast ie dan af zeg maar...
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verbruik van mijn volledig standaard B230FK i.c.m. M90 is 1 op 10,7 bij lange snelwegritten (snelheid tussen 120 en 140 km/u). Bij normaal gecombineerd gebruik rond de 1 op 9,5.
Dit als referentie voor de MBC/chippers, ik heb de indruk dat het voor het verbruik dus allemaal niet zo nodig is. Maar verder gun ik jullie het plezier van harte natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een CBV (Compressor Bypass Valve) wel.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Willem V. schreef : Mijn beleving is dat ik nu een lekker soepel lopende auto heb en een "woeshhh" bij gas loslaten. Dat laatste komt vlg mij door het wegnemen van de isolatie uit de luchtfilterdeksel. Hiervoor ga ik nog eens op zoek naar een andere vorm van isolatie die niet kan verpulveren en mogelijk in de LMM kan komen, ben niet helemaal "wild" van dat extra geluid.
Dat wordt dus toch plakken.Pietjeprecies schreef : Mijn, nog altijd MBC-loze, turbo woesht ook lichtjes sinds ik het luchfilterhuis open heb gemaakt, maar volgens mij is dat de CBV die afblaast, de klep dus op het inlaat-gedeelte van de turbo. Wastegate zit op het uitlaatgedeelte.
Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een ander luchtfilterhuis. Er zaten al weinig klemmen op de originele manier vast en de laatste klem is inmiddels ook gesneuveld.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
je gebruikt de klemmen waarmee het koplampglas vast zit
duw deze naast de kapotte klemmen op het luchtfilterhuis over de rand van het deksel
wel een beetje doorduwen
- V700 register
- Nieuw lid
-