Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto - nu met petitie!

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 15:08 #1219852 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Wie rijdt / loden voetje of fluwelen voetje ???
Willem,
deze cijfers zijn gemeten bij dezelfde gebruiker ( ik dus) . Met de 200D rijd ik altijd rond de 110 op de snelweg. Dan loopt ie mooi rustig en niet op zijn toppen. Met pijn en moeite kan ik er een top van 145 op de teller ( = 138 echte km. volgens de TomTom). Met de s80 rijd ik meestal rond de 120 a 130 op de cruise-control.
Er zijn mensen die halstarrig beweren met een 200D 1:14 te halen. Dat waag ik te betwijfelen. Net zo min lukt het mij om met de oude Volvo diesel de door jou genoemde 1: 13 te halen. Ik heb in het verleden weleens een poosje in een leenauto van de garage gereden met zo'n diesel maar ik kwam ( bij eenzelfde rijstijl zoals boven beschreven ) niet verder dan 1: 11. Dat was overigens ook een automaat maar dat zijn mijn 200d en de s80 ook. En dat kost toch ook iets meer brandstof. Ik weet ook iemand die met zijn s80 D5 beweert 1: 16,5 te rijden. Die heeft dan waarschijnlijk een hele zware veer achter zijn gaspedaal. Het zal wel aan mijn loden voet liggen, hoewel ik geen"scheurder" ben.
Maar wat ik heb willen zeggen is dat bij hetzelfde gebruik door dezelfde rijder op dezelfde trajecten het verbruik van de oude diesel een kwart hoger ligt dan van de moderne. En dat vind ik dus wel een referentiepunt. Bovendien zijn beide auto's perfect onderhouden en heeft de 200D nog maar 48000 km achter de kiezen en de s80 bijna 2 ton.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 17:59 #1219861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scheuren????????????

jsnijder schreef : Ik weet ook iemand die met zijn s80 D5 beweert 1: 16,5 te rijden. Die heeft dan waarschijnlijk een hele zware veer achter zijn gaspedaal. Het zal wel aan mijn loden voet liggen, hoewel ik geen"scheurder" ben.

Nou ben ik in de gelukkige omstandigheid om jouw rijstijl meegemaakt te hebben in beide wagens.
je bent inderdaad geen scheurder, maar je rijdt in de S80 beduidend vlotter.
Maar ik als ik naar mijn eigen V70 met de 2.5TDI kijk zie ik wel een verschil.
Met een wat mindere LMM en de dieselpomp die iets uit het lood stond was de wagen lui maar reed wel zo rond de 1:16,5 à 1:17.
Nu alles gerepareerd is met de laatste grote beurt (distributie, alles perfect op tijd en een nieuwe LMM) rijdt de wagen 1:15,6 à 1:16. Iets meer vermogen en dat gebruik je dan ook af en toe, en dat zonder te scheuren maar het verschil zittum natuurlijk in de mogelijkheid om net even iets in te halen op een tweebaansweg of net niet omdat de power niet aanwezig is.
En dat verschil zie ik bij jou in de beide genoemde wagens ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 18:04 #1219862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jep

Wytze schreef : Stopt er nog een glasschuifdak in
Zou het interieur er ook 1 op1 in passen? 

Glas is geen porum in een 740 (Siebren heeft dat ooit gedaan en dat is op de één of andere manier niet echt mooi. Staal/Alu smoelt beter bij die wagens).

Interieur past gewoon, wat aanpassingen aan de achterbankleuning en hoedenplank en it's done (heb het zelf gedaan)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 18:12 #1219863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heel wat zuiniger...

jsnijder schreef : Er zijn mensen die halstarrig beweren met een 200D 1:14 te halen. Dat waag ik te betwijfelen. Net zo min lukt het mij om met de oude Volvo diesel de door jou genoemde 1: 13 te halen.

Nou, met de 244 diesel die ik 10 jaar heb gehad haalde ik regelmatig een verbruik van 1:17. dat was dan wel voornamelijk snelweg bij 100-110 km/h
En maak me niet wijs dat zo'n apparaat nou zoveel gestroomlijnder is dan een ' baksteen' 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 19:34 #1219869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik geloof je

Janneman schreef :

jsnijder schreef : Er zijn mensen die halstarrig beweren met een 200D 1:14 te halen. Dat waag ik te betwijfelen. Net zo min lukt het mij om met de oude Volvo diesel de door jou genoemde 1: 13 te halen.

Nou, met de 244 diesel die ik 10 jaar heb gehad haalde ik regelmatig een verbruik van 1:17. dat was dan wel voornamelijk snelweg bij 100-110 km/h
En maak me niet wijs dat zo'n apparaat nou zoveel gestroomlijnder is dan een ' baksteen' 

ik geloof je, zolang het geen automaat betreft

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 20:00 #1219872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja klopt
eerste kamer moet het nog goedkeuren. Gebeurt zelden dat ze dat niet doen maar wel vaker dan vroeger.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 20:02 #1219874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik begrijp nu wel...
waarom alexander P zo graag van z'n 19 jaar oude 740 afwilde :-)

Rob

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 21:34 #1219885 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Modern rijden
Hallo Volvisti
Op het werk rijd ik bijna dagelijks een VW busje. Type T5. Zou me verbazen als het geen TDi is. (Of eigenlijk zijn het twee verschillende busjes. Een met achterbank en een zonder.)
En daar zit een boordcomputer op, waarmee je kunt zien hoeveel de bus ongeveer verbruikt. De display update wat traag, maar dat bevordert waarschijnlijk het gemak waarmee je het ding kunt aflezen.
Beide bussen verbruiken tussen 49,9 liter (waarschijnlijk de grootste waarde die de display aan kan geven) per 100 km (optrekken vanuit stilstand) tot 2 liter op 100 km (bergaf* met 100 km/h op de cruise control).
Wat vooral opvalt, is het grote verschil in verbruik tussen twee versnellingen. 60 km/h kan in de 3. Maar in de 4 verbruikt ie gewoon veel minder. En dat "poot van het gas" dat de "Doeks uit Hasselt" promoten, werkt ook echt.
Er ligt dus ook erg veel aan wanneer je schakelt. En niet alleen aan hoe snel je rijdt.
groetjes
Mathy
*: Voor lokaal bekenden: De A281 richting Heerlen, tussen de brug naar de Diligance en het Loon.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 15:08 #1219948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3e mogelijkheid
je kan ook de auto prive rijden en dan de zakelijke kilometers aftrekken voor 18 cent. De eisen die er dan aan de administratie worden gesteld zijn veel minder hoog.
Als je voor de vrijstelling gaat dan betaal je tot 499 km prive niets en vanaf 501 km het volle pond en dus maakt de fiscus er nogal een heisa van. Als je de zakelijke km's declareert bv 10.000 en je zit er een paar 100 naast dan scheelt dat maar een paar 10-tjes.
Voor het woon-werkverkeer kan je dan bv volstaan met 45 weken maal 5 dagen maal 12,5 km maal 2 (heen en terug) maal 18 cent.

Groeten Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 15:15 #1219949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op naar de 1ste kamer

Rob Hiemstra schreef : eerste kamer moet het nog goedkeuren. Gebeurt zelden dat ze dat niet doen maar wel vaker dan vroeger.
Rob

Kunnen we dan niet beter een petitie naar de  1ste kamer sturen? En bij voorkeur een wat beter onderbouwde dan degene in het kevervoorbeeld?!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC