Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto - nu met petitie!
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
FEHAC site daar staat duidelijk hoe deze regeling tot stand is gekomen en dat ze het eigelijk nog eerder in wouden laten gaan.
Groet Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
probeer één ding niet te vergeten, ten opzichte van de lieden die elke x aantal jaren zich genoodzaakt voelen een nieuwe vierwieler aan te schaffen zijn wij verreweg in het voordeel:
zij betalen zich scheel aan afschrijving en die is bij mij al jaren nul komma nul.
Bij jullie ook?
Onderhoud heb je ook met een auto van 8 - 10 jaar "jong"
Peter
Lobbes
"vierkant tegen rond"!
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Ik vraag me echter af hoe dit houdbaar is met het gelijkheidsbeginsel. En hoe pakt dit straks uit met rekeningrijden (dat gingen we toch ook doen rond 2012 of zo)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Een paar jaar geleden stond links Nederland op de barricades, omdat de dekkingsgraad, de winst of het eigenvermogen bij sommige ondernemingen te hoog zou zijn. Die dekkingsgraad, winst en dat eigenvermogen moest en zou omlaag. Terug naar de consument cq. de premiebetaler. Nu hebben we een crisis en blijkt dat die dekkingsgraad, winst, het eigenvermogen dus niet te hoog was. Rolde er al een linkse kop? Nee. Meneer Bos wordt op handen gedragen.
Het verhaal van k2 kan trouwens nog een stapje "erger". Bij Cobra (u weet wel, de sportwagenfabrikant) hebben ze 30 jaar geleden te veel kentekens aangevraagd. Er worden dus nu nog auto's gebouwd voor de kentekens die destijds aangevraagd zijn. Je krijgt dus een splinternieuwe auto, die 30 jaar oud is. (Maar wel met het gaspedaal links onder het stuur i.p.v. rechts. Verder naar rechts gaat gewooon niet. Geen plaats.)
En dan het verhaal van de aantallen. Weten jullie nog dat je een bestel- of terreinwagen als particulier op grijs kenteken kon laten zetten? En dan met een dikke Amerikaanse pick-up rijden voor 30 euro per maand? Om hoeveel procent van de voertuigen ging het toen? Aantallen zeggen (de politiek) niks. Je moet een idee zien te verkopen. "We doen wat aan het milieu". En dat is nu net, wat ze niet doen. Maar ja, als politici verstand hadden van logica en van hoe dingen werken, hadden ze wel een vak geleerd en een ander beroep gekozen.
En dan die sloopregeling. Die hebben ze jaren gelden in Amerika ook ingevoerd (en ik vermoed ook weer afgeschaft). Daarbij werden emissierechten afgekocht, door oude auto's, die slecht zouden zijn voor het milieu, massaal naar de sloop te brengen. Daar hebben schijnbaar zelfs grote bedrijven aan meegedaan.
Nee, we hebben liever elektro-auto's, want die zijn "zero-emission"? Maar dat die stroom van (kern)energiecentrales komt, dat willen ze niet zien. "Ja, maar de Nuna-2 ...". Leuk, maar daar is amper plek voor één persoon in. Die ook geen bagage mee kan nemen. Ergonomie is volledig opgeofferd voor aerodynamica. Al eens botsproeven mee gedaan? Of bij 5 graden Celsius onder nul gereden?
groetjes
Mathy
[edit: Een Prius mag dan erg lelijk zijn, maar technisch is het een mooi ding. Als er een inbouwset was, zou ik best een elektromotor naast m'n 16 klepper in willen bouwen.]
- V700 register
- Nieuw lid
-
als er één gelijk krijgt geldt de rechtspraak en kunnen ze hun geld op een andere manier uit de hardwerkende bruger zijn zakken zien te kloppen
waarom zou een vereniging dit niet kunnen doen?

dat Cobra verhaal had ik ook al gehoord
schitterend dat dit allemaal kan toch....
hangt er maar van af hoe je het bekijkt natuurlijk

en een oude auto is milieuvriendelijker dan een nieuwe...
meestal
* word die met liefde gereden
* voorzichtig
* piekfijn onderhouden
* EN er wordt geen energieverspilt om een neiuwe te maken zolang de oude blijft rijden, geen transport van grondstoffen, geen produktie etc
* geen afval, geen recyclage... niets

al iemand die uitgerekend heeft hoe een nieuwe auto echt vervuilt als je dit in aanmerking neemt???

en als het dan toch niet mag vervuilen, laat de oude benzine wagens vanaf de leeftijd van pakweg een amazone dan op LPG rijden en kap ppo in de diesels die dat allemaal zonder uitzondering of ombouw kunnen zolang de temperatuur boven de 15° blijft
propere benzinewagens en diesels die 8 maanden per jaar geen roetuitstoot hebben
maar dat brengt niet genoeg op natuurlijk....
we leven in rare tijden
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
En daarmee bewijs je nu weer precies het enige gelijk van deze hele regeling: je wilt je dagelijkse kilometers met een klassieker rijden.MaGNeT schreef : Momenteel haal ik echter nog met gemak de 20.000km per jaar, met uitschieters naar 35.000km dus dat schiet nog niet echt op...
Eerlijk gezegd kan ik het allemaal niet zo'n groot probleem vinden: het betekent dat je met oudere auto's niet zoveel kilometers zult gaan rijden, want je betaalt per gereden kilometer (voor auto's van na 31-12-1986). Dat is precies wat er goed is aan de kilometerheffing: als ik er zin in heb om een extra semi-klassieker, bijvoorbeeld een mooie V90, toe te voegen aan het wagenpark, hoeft daar dus niet het volle pond aan wegenbelasting voor betaald te worden.
Momenteel rijd ik met de 760 nog geen 1000 km per jaar, en daarvoor betaal ik 12x45 euro aan belasting. Dat gaat dus veranderen: in het kilometerheffing-scenario zou dat voor een vergelijkbare auto een paar cent per kilometer, dus misschien 45 euro per jaar, gaan worden.
Natuurlijk ben ik blij, dat mijn twee hobby-auto's beiden van voor de grens zijn, dus hoeven er geen kostbare kastjes in aangebracht te worden, dat is een voordeel. maar ga ik er meer mee rijden vanwege deze regeling? Nee, het blijven hobby-auto's, die incidenteel een keertje op ene mooie dag meegaan naar het werk, omdat ik daar toevallig zin in heb. Voor de echte kilometers blijft er gewoon een daagse auto met volledige belasting naast staan.
Wat er tegen deze regeling spreekt, is dat veelrijden met oudere, en daarmee minder schone, auto's wordt gestimuleerd, daar ben ik het mee eens. En dat is een slechte zaak, daarom had ik het liever ook niet zo zien gebeuren. Maar voor de hobbyist is dit niet zo'n nadelige regeling als sommigen hier stellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het nieuwe systeem moet ook betaald worden...
Ik hoop dat het zorgt voor een verlaging van kosten voor liefhebbers zoals wij. zelf rijd ik tussen de 5000 en 10000 km per jaar met mijn 240, nu zelfs minder omdat ik veel van het OV gebruik maak.
Een andere punt over rekeningrijden. Hoe gaat Nederland het voor elkaar krijgen? In een veel technischer land als Duitsland is het met de vrachtwagens al niet goed gegaan.
meer <a href=" www.nd.nl/artikelen/2008/mei/05/kamerled...tudie-van-tolsysteem ">hier (in Stockholm werkt het blijkbaar wel) .In Londen worden automobilisten al sinds 2003 met een 'congestieheffing' ontmoedigd de binnenstad in te rijden. ,,Maar mensen raken aan betalen gewend, daarom is de tol om de ring binnen te komen inmiddels verhoogd van vijf naar acht pond'', aldus VVD'er Paul de Krom, de delegatieleider. ,,En nóg werkt het niet, want het is in de stad nauwelijks minder druk geworden.
hier meer info over "LKW Maut" in Duitsland. Het artikel rept niet echt over de flinke opstartproblemen. Kastje daar kost 500 euro, inbouw 250 (voor vrachtwagens).
Als ie er uit gaat en je een liefhebber zoekt... (zo'n BJ of HJ staat nog altijd op de verlanglijst) Verkwist 'm niet door zo'n 'goedkope rijder' er aan te laten zitten)k² schreef : doet er mij aan denken dat ik snel nog mijn oude Toyota BJ42 naar Nederland moet verkopen tegen een mooi prijsje want reeds belastingvrij en dus nog onder het oude regime in te schrijven
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)