Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto - nu met petitie!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:18 #1071057 door V700 register
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.De rest van het belastingplan 2009, bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.bron: www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329 …Nu is het zo dat mijn Volvo 740 rond oktober 1986 op kenteken is gekomen en dus nog net binnen de oude regeling zou valllen.Maar het is zuur voor iedereen die hier met één of meer jaren nieuwer model (vaak al met katalysator) achter het net vist.Ben je jaren zuinig op je baksteen, betaal je je blauw aan wegenbelasting en blijkt dat je dat zal blijven doen...Wat gaan we doen? Acties?... update:Ik vond op een ander forum waar ik vaak rondhang een petitie van een Kever bezitter:http://www.axci.nl/?ln=ned&id=3398

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:34 #1219491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lelijke woorden
Ik zou godverdomme kunnen zeggen, en gristen klootzakken, of
We hadden ze allemaal aan de leeuwen moeten voeren in Rome,
Of religie en politiek zou verboden moeten worden.
Maar ik doe het maar niet, want dat helpt niet. en als moderator mag ik al helemaal niet aan politiek doen.
Maar als ik een van de Cu voor mijn wielen krijg..
... rem ik toch maar heel hard. 
(want om nou ook nog een kras op mijn bumper te krijgen van dat soort volk gaat me echt helemaal te ver! )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:52 #1219495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel mensen rijden er
Hoeveel mensen rijden er nou daadwerkelijk met een klassieker/belastingvrije wagen?
Neenee, stel we zouden het openbaar vervoer verbeteren.... dan zouden er minder auto's rijden... en dus minder inkomsten.. oeioei..
Laten we dan maar diegene straffen die belastingvrij willen rijden.. Ze zouden beter een katalysator kunnen verplichten ofzo..
Ik vind het gewoon TRIEST, mijn stem zullen ze NOOIT krijgen. 
Ik heb besloten mijn belastingvrije 760 de rest van mijn leven te blijven rijden (zo ver dat mogelijk is..) en lekker veel CO2 uitstoten.
En trouwens, CO2 uitstoot van onze auto is niet slecht, het is in feite gewoon het verbruik dat de CO2 uitstoot bepaald. 
Een beetje stationcar van tegenwoordig rijdt ook geen 1:15...
Ik erger me weer kapot... 
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:57 #1219497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet snappen
Ik snap het niet..... Ze willen de vrijstelling voor auto's ouder dan 25 afschaffen om het gebruik daarvan af te schrikken. En dan verhogen ze de lage bijtelling grens voor leaseauto's naar 25, in mijn ogen een aanmoediging om juist in die oude autos te gaan rijden.Snapt u ik het, snap ik het....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:59 #1219499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien...

henk 940LPT schreef : Ik snap het niet..... Ze willen de vrijstelling voor auto's ouder dan 25 afschaffen om het gebruik daarvan af te schrikken. En dan verhogen ze de lage bijtelling grens voor leaseauto's naar 25, in mijn ogen een aanmoediging om juist in die oude autos te gaan rijden.Snapt u ik het, snap ik het....

Misschien omdat men verwacht dat je toch niet meer in een Volvo Bertone langs je klanten gaat?

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 22:01 #1219500 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Beide
Wat mij betreft blijven dan beide op de weg. >)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-11-2008 22:11 #1219503 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Schelden en boos worden heeft geen enkele zin
Voor alle duidelijkheid: Ik betreur dit besluit.
Maar ik ben blij dat ik in dit land mag wonen waar we met zijn allen tot dit soort besluiten komen.
Er waren immers meer als 75 kamerleden die hier voor hebben gestemd. Vergeet dat niet!!
Dat de CU nu juist zo een vermeend groen plan moet lanceren ontgaat mij ook als ik naar de signatuur kijk.
Wel weet ik net als velen met mij dat er veel misbruikers zijn van de huidige maatregelen. Het was een maas in de belastingwet.
Dat de goede daar nu weer onder moeten lijden is ronduit jammer.
Er had nog wel een tussenweg mogelijk geweest en ook uitstel tot de kilometerheffing zijn intrede zal doen zou ook niet echt schadelijk zijn geweest.
Maar het is nu eenmaal democratie.
Het leuke is weer dat over enkele jaren de wegenbelasting geheel verdwijnd en we gewoon per KM gaan betalen.
Dan maakt het met die weinige kilometers weer niets uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 22:22 #1219505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Democratie?

Wytze schreef : Voor alle duidelijkheid: Ik betreur dit besluit.
Maar ik ben blij dat ik in dit land mag wonen waar we met zijn allen tot dit soort besluiten komen.
Er waren immers meer als 75 kamerleden die hier voor hebben gestemd. Vergeet dat niet!!
Dat de CU nu juist zo een vermeend groen plan moet lanceren ontgaat mij ook als ik naar de signatuur kijk.
Wel weet ik net als velen met mij dat er veel misbruikers zijn van de huidige maatregelen. Het was een maas in de belastingwet.
Dat de goede daar nu weer onder moeten lijden is ronduit jammer.
Er had nog wel een tussenweg mogelijk geweest en ook uitstel tot de kilometerheffing zijn intrede zal doen zou ook niet echt schadelijk zijn geweest.
Maar het is nu eenmaal democratie.
Het leuke is weer dat over enkele jaren de wegenbelasting geheel verdwijnd en we gewoon per KM gaan betalen.
Dan maakt het met die weinige kilometers weer niets uit.

Een democratie houdt niet in dat je als gepeupel volgzaam en zonder tegenspraak achter dat groepje van 150 mensen moet aanrennen.Een democratie houdt in dat je mag proberen om een deel van dat groepje van 150 mensen van gedachten te laten veranderen.En tja, schelden en vloeken... Binnenmonds floept er bij mij ook wel eens wat uit... Maar het helpt zo verd*mde weinig...
Dat je met kilometerheffing en een echte klassieker straks vermoedelijk toch wel iets minder gaat betalen (tenzij je het als leasebakvervanger ziet) is inderdaad wel een voordeel.Momenteel haal ik echter nog met gemak de 20.000km per jaar, met uitschieters naar 35.000km dus dat schiet nog niet echt op...

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-11-2008 22:38 #1219509 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ben het helemaal met je eens
Iedereen mag daar zelf zijn keuze in maken.
Leuker kunnen ze het niet maken.
CITAAT; 
Een democratie houdt niet in dat je als gepeupel volgzaam en zonder tegenspraak achter dat groepje van 150 mensen moet aanrennen.Een democratie houdt in dat je mag proberen om een deel van dat groepje van 150 mensen van gedachten te laten veranderen.Ik ga het niet doen maar er zijn er toch altijd genoeg te vinden en die mag jij met alle democratische middelen proberen te beinvloeden.
Wat een zegen toch die democratie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 22:43 #1219510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Als inwoner in Belgie treft dit mij niet direct maar vervelend vind ik het wel. Wat mij WEL enorm tegen de borst stuit is dat Leaseplan een dikke 1,5miljard heeft geleend van de staat. Leaseplan.... Een autolease onderneming die met een 2-e hands wagenpark in de maag zit dat niet verkocht kan worden omdat mensen in deze tijd geen slurpende 2-e hands auto willen kopen en de leasevraag terug loopt. Ja, gek he? Dat is logisch in deze tijd. Slecht (management)gedrag wordt beloond!! met 1,5 miljard! dat wij (ik ook) als belastingbetaler maar goed vinden en op onze hals halen. Leaseplan kan namelijk ook over de kop gaan. Bank licentie van lease plan of niet, DIT keur ik niet goed. Een zielig bedrijf dat lease plan zonder enkel moreel behalve henzelf. Moet dik geld lenen bij de bank om hun auto's te kunnen kopen. Kunnen ze dat zelf niet financieren van de bedrijfswinst??? Als het goed gaat hoor je ze niet, als het slecht gaat gaan ze klagen en vragen geld bij de staat door met hun banklicentie te wapperen bij Bos. Een autolease bedrijf nog wel... Goede bedrijfsvoering ziet de crisis aankomen en neemt zelf van te voren maatregelen. Je kunt net zo goed aanhalen dat Maastricht ook maar eens bij de staat moet aankloppen om geld te vragen om de drugshandel in het vaandel te houden. Hier gaat tenslotte heel veel geld in om. Wist u trouwens dat Volkswagen 50% eigenaar van leaseplan is en een rijke oliestaat voor 25%????? Waarom worden de burgers met dit risico opgezadeld? en gebruikt Bos dit geld niet voor de gezondheidzorg of onderwijs??? Sorry hoor, maar hier spring ik echt van uit mijn vel. VW en het verre oosten lachen zich krom! De staat, en dus de Nederlandse gezinnen (zonder lease auto), financieren even een autoleasemaatschappij in moeilijke tijden te helpen dat lease auto's met geleend geld aan werknemers van bedrijven beschikbaar stelt. Kunnen we met zijn allen zelf niet een auto kopen? Volgens leaseplan niet. Volgens mij wel. Heb er 4 staan. En MOET die auto elke 4 jaar worden afgeschreven?? Volgens leaseplan wel. Volgens mij is dat niet nodig... Heel, heel erg triest en slecht gedrag wordt beloond in dit geval. Schande!
Robert
Sorrry voor deze politieke uithaal. Heeft wel iets met auto's van doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC