Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto - nu met petitie!
- V700 register
- Nieuw lid
-
BOUWJAAR NOVEMBER 1986, DUS NA 31/12/2011; BELASTINGVRIJ!!!!!!!!!
Van Volvo liefhebber/verenigingsoprichter. Alle boekjes en facturen sinds km stand 0 beschikbaar. Carburateur behoeft lichte aandacht.
Vraagprijs EUR 11.250,-
(grijns)
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvo's zijn nu eenmaal uitermate goed geschikt om klassieker te worden én om veel kilometers te maken.Ik ben echt een liefhebber van onze bakstenen én ik maak nu eenmaal veel kilometers...Willem van Strik lidnr 328 schreef :
En daarmee bewijs je nu weer precies het enige gelijk van deze hele regeling: je wilt je dagelijkse kilometers met een klassieker rijden.MaGNeT schreef : Momenteel haal ik echter nog met gemak de 20.000km per jaar, met uitschieters naar 35.000km dus dat schiet nog niet echt op...
Eerlijk gezegd kan ik het allemaal niet zo'n groot probleem vinden: het betekent dat je met oudere auto's niet zoveel kilometers zult gaan rijden, want je betaalt per gereden kilometer (voor auto's van na 31-12-1986). Dat is precies wat er goed is aan de kilometerheffing: als ik er zin in heb om een extra semi-klassieker, bijvoorbeeld een mooie V90, toe te voegen aan het wagenpark, hoeft daar dus niet het volle pond aan wegenbelasting voor betaald te worden.
Momenteel rijd ik met de 760 nog geen 1000 km per jaar, en daarvoor betaal ik 12x45 euro aan belasting. Dat gaat dus veranderen: in het kilometerheffing-scenario zou dat voor een vergelijkbare auto een paar cent per kilometer, dus misschien 45 euro per jaar, gaan worden.
Natuurlijk ben ik blij, dat mijn twee hobby-auto's beiden van voor de grens zijn, dus hoeven er geen kostbare kastjes in aangebracht te worden, dat is een voordeel. maar ga ik er meer mee rijden vanwege deze regeling? Nee, het blijven hobby-auto's, die incidenteel een keertje op ene mooie dag meegaan naar het werk, omdat ik daar toevallig zin in heb. Voor de echte kilometers blijft er gewoon een daagse auto met volledige belasting naast staan.
Wat er tegen deze regeling spreekt, is dat veelrijden met oudere, en daarmee minder schone, auto's wordt gestimuleerd, daar ben ik het mee eens. En dat is een slechte zaak, daarom had ik het liever ook niet zo zien gebeuren. Maar voor de hobbyist is dit niet zo'n nadelige regeling als sommigen hier stellen.
En geld voor een 2e auto, die nieuwer is en zuiniger hou ik niet over... Omdat m'n wegenbelasting momenteel 97 euro per maand is...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afgezien van het feit dat dit geen advertentietopic is, toch een gepaste opmerking uit Dronten: iedereen hier weet hoe zuinig jij bent op je wagenpark. Dat je dan 11 mile vraagt voor een 740 zal terecht zijn. Maar zo'n vraagprijs is juist ook weer een reden om een auto te rijden die minder oud is dan 25 jaar. Ondanks de MRB die je moet betalen is er een enorm prijsverschil tussen datgeen wat jij graag vangt voor je auto en wat een "ander" wilt uitgeven aan een auto.
Voor die fictieve 6000 euro verschil, kun je een behoorlijk tijd MRB betalen. En daat zit de fout of bottelnek. Vult u zelf maar in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... je zag ongetwijfeld mijn "grijns" onderaan mijn berichtje...! (De 740GL is inderdaad voor 6500 getaxeerd voor de verzekering, dus je inschatting is prima! Houderschapsbelasting is 41,- per maand = 492/jaar. Bij een rentepercentage van 5% (op een spaarrekening, ietsje lager dan Icesave) kun je voor het uitgespaarde bedrag dus in totaal 492 aan rente betalen en dat staat gelijk aan een geleend bedrag van 9840,-. Een beetjee igen geld erbij (€1410) en je hebt mijn zeer fraaie 740 GL.... Koopje, dus.)
Ik ben dus het namelijk met iedereen eens: het systeem is niet rechtvaardig/reëel en bedacht door "volksvertegenwoordigers" die gewoon geen tijd hebben om de 10 cm dikke onderbouwing van rapporten door te nemen en dus hun beslissingen nemen (en dat heet dan vervolgens wetgeving) "op het gevoel", hetgeen de kwaliteit niet ten goede komt.
Dus vraag ik 11250 voor mij auto.
En als hij daarvoor niet wordt verkocht, dan gaat de prijs gewoon omhoog tot 19.999,- of zoiets (Hij heeft wél lederen bekleding, hoor en via Ebay zijn ook de Japanners bereikbaar!). (Net zo irreëel als alle regeltjes in Nederland op dit gebied!). Bovendien weet ik dan persoonlijk heel zeker dat ik mijn auto lekker mag houden omdat-ie een voor dergelijk bedrag tóch niet wordt verkocht. En dan mag ik mijn pleziertje gewoon lekker voor mezelf houden.
Kortom mijn advies: allen die een Volvo 700 van vóór 01/01/1987 bezitten: KOESTER de auto en onderhoud hem goed! (Past bovendien prima bij de doelstelling van deze leuke vereniging, waarvan we allemaal lid zijn.
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Komt in ordeLHOsinga schreef : Kortom mijn advies: allen die een Volvo 700 van vóór 01/01/1987 bezitten: KOESTER de auto en onderhoud hem goed! (Past bovendien prima bij de doelstelling van deze leuke vereniging, waarvan we allemaal lid zijn.
Kheb uitgerekend dat met mijn huidige km/jaar ik nog 17 jaar moet rijden om de motor 200.000 km te hebben laten lopen. En ik ben niet van plan er gigantisch veel mee te gaan rijden...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij heb jij de NIEUWE maas in de nieuwe wet nu al gevonden: koop een auto van vóór 1/1/1987 en lepel er een nieuwer (jouw B204FT is zeer milieuvriendelijk) motorblok in.
Dan rij je belastingvrij en kun je nog héél veel kilometers voorauit!
(Láchen, dit soort besluitvorming uit Den Haag)
Groet, Lieme Huib
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
scheppe de gehele techniek er onder uit
neme de gehele techniek van een 95-98 Lpt of Ft automaat die je effe chipt
Schroeve die er geheel onder met een late LPI vialle installatie
Stopt er nog een glasschuifdak in
Zou het interieur er ook 1 op1 in passen?
En je lacht je toch redelijk rot.
Ja ja, een nummer omzetten is makkelijker hoor ik enkelen denken, maar dat mag dus niet.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben al goed onderweg dan, met veerpoten van een Engelse 940 sloper...Wytze schreef : Men neme een 7xx van de juiste leeftijd
scheppe de gehele techniek er onder uit
neme de gehele techniek van een 95-98 Lpt of Ft automaat die je effe chipt
Schroeve die er geheel onder met een late LPI vialle installatie
Stopt er nog een glasschuifdak in
Zou het interieur er ook 1 op1 in passen?
En je lacht je toch redelijk rot.
Ja ja, een nummer omzetten is makkelijker hoor ik enkelen denken, maar dat mag dus niet.
En nee, die heb ik nog steeds niet gemonteerd... Ze liggen ontroest, gelakt en in de bitumen te wachten op mooi sleutelweer...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Waar ik problemen mee heb, is dat er mensen onder de vrijstelling toch grote aantallen kilometers willen rijden: daarvoor is die niet bedoeld. Degenen die dat heel bewust met bijvoorbeeld een DS, Amazon of Mercedes 600 zouden willen doen niet te na gesproken natuurlijk.
Maar persoonlijk vind ik, dat als je met een auto veel kilometers wilt rijden, je daar dan ook de bijbehorende belasting voor dient te betalen, ongeacht de leeftijd die die auto heeft.
Liefst zag ik dan ook een systeem waarbij simpelweg per kilometer betaald wordt, ongeacht de auto in kwestie. Helaas is dat nu dus niet het geval, en hebben we toch weer een ingewikkeld, tweeslachtig systeem dat voor ongelijke behandeling en uitbuiting van mazen gaat zorgen...
Wat betreft het tarief, is er afgesproken dat de gemiddelde automobilst kostenneutraal uitkomt. Dat betekent, dat het kostenneutrale punt bij circa 12000-15000 km ligt, en je met je klassieker met nog geen 5000 km dus goedkoper uit bent.
Ze zouden ook iets anders kunnen doen, zorgen dat dat kastje niet verplicht is en bij geen kastje de 1e x kilometers (weer evt alleen buiten de spits) gratis en de rest duurder. Dan kan de klassieker liefhebber er voor kiezen om de wagen origineel te houden, heb je een gebied waarop het voor de nieuwere wagens loont om het kastje niet te hebben en zorgen dat je voor meer dan 10.000 zo'n ding wel nodig hebt om goedkoper uit te zijn. Dan is het aan de mensen om te beslissen of ze de investering de moeite waard vinden. (of de wagen origineel willen houden)
De klassieker liefhebber en de mensen die weinig rijden help je, de liefhebber die meer of zelfs veel rijdt laat je de keus en de rest betaalt gewoon voor het gebruikt. Simpel, eenvoudig, iedereen te vreden... toch?
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)