Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto - nu met petitie!
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Natuurlijk, Jan, zo heb ik het ook jarenlang gedaan. Maar die kilometeradministratie komt je ook de neus uit op een gegeven moment.jsnijder schreef : De 15 jaars regeling was minder gelukkig in mijn ogen. Hoe rot ook voor de mensen die het treft, er zijn goede alternatieven (zoals in jouw geval, Eric) voor het verdwijnen van de 15 jaar regeling. Je hebt 2 identieke Volvo's. Zet er één in als zakelijke auto en voer een kilometeradministratie conform de eisen van de fiscus. Dan hoef je geen bijtelling te betalen. De andere auto gebruik je privé.
Wat steekt is het onredelijke 'alles of niets' tarief in die bijtelling. Ik zie heus wel in dat een auto van de zaak een vorm is van beloning, en dat je die dus moet belasten. Maar als ze een normaal systeem hanteerden, waarbij je bijvoorbeeld na 5 of 10 jaar geen 25% bijtelt maar 15% of 10% of wat dan ook, dan zou dat hele 'misbruik' verhaal van 15+ jaar overbodig worden. Die 15+ regeling is alleen ongelukkig omdat er tot die vijftien jaar geen afbouw in de 25% zit.
Maar goed, ik kan er nog tijden over zeuren, dat heeft op deze plaats geen zin dus stop ik ermee. Ik kan beter het emailadres van de kamerleden nog eens opzoeken om te zien of ik ze niet tot rede kan brengen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kijk eens naar het verbruik van een nieuwe V70 2.0 (langzaam...), dat is gemiddeld 8.6 L/100km
Met een 740 kom je ook aan 9L/100km, weliswaar niet als je veel stadsgebruik hebt... maar gemiddeld 10L/100km is zeer goed te doen.
De uitstoot van NOx en weet ik wel niet wat, is wel een betere reden, maar verplicht dan een katalyator bij modellen die dat niet hebben..
Ohja, en fijnstof... (voor de diesels)... Het schijnt dat bijna veel van al het fijnstof van de remmen af komt... En roetfilters veroorzaken een hoger verbruik...
In dat volkskrantartikel van laatst (met die 740 station) zeggen ze simpelweg: Koop een nieuwe auto, sommige halen al 1:23....
Moet ik zeker in een nieuw koekblik rijden dat in de kofferbak van een 740 past... dat is toch geen vergelijking.
De laatste jaren zijn auto's op zich wel zuiniger geworden denk ik (over het algemeen), maar moderne auto's zijn weer zo zwaar en beladen met opties dat het verbruik in feite maar weinig verbeterd is.
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Dat is een enorm verschil en toont aan dat de moderne dieselmotor met zijn common rail techniek toch heel wat efficiënter met de brandstof omgaat. Ik denk dat het verschil met auto's met benzinemotor niet zo groot is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik geen moderne auto op benzine heb.
Vervelend dat auto = emotie. Anders konden we allemaal in een Aygo, C1 en 107 . Maar die beurt laat ik ook maar aan me voorbijgaan.
En Eric, die km. administratie komt inderdaad je neus uit, daar heb je helemaal gelijk in. Ben dit jaar al aan lijst nr. 25 toe. Wat was de slogan ook alweer? Leuker kunnen we...............................etc.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik gebruik de auto van de zaak in het geheel niet zakelijk, hij blijft ook mooi op de zaak na m'n werk. Dus voor mij geen km registratie... Zou ook de discipline niet kunnen opbrengen vrees ik...jsnijder schreef : Ondanks dat nieuwe auto's zwaarder en sneller zijn geworden ( even de SUV's buiten beschouwing gelaten, dat is een verhaal apart) zijn ze over het algemeen wel zuiniger geworden. Zeker waar het diesels betreft. Ter illustratie: mijn MB 200D(60 pk) uit 1982 met automaat en 1320 kg zwaar komt gemiddeld op een liter 11,5 km ver. Mijn s80 D5 met automaat en roetfilter en bijna 1600 kg zwaar komt onder dezelfde omstandigheden 14,5 kilometer ver op die zelfde liter. Dus ondanks het feit dat de s80 103 pk meer heeft en ruim 250 kg zwaarder is, is het verbruik van de oude diesel ruim 25% !!! hoger.
Dat is een enorm verschil en toont aan dat de moderne dieselmotor met zijn common rail techniek toch heel wat efficiënter met de brandstof omgaat. Ik denk dat het verschil met auto's met benzinemotor niet zo groot is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik geen moderne auto op benzine heb.
Vervelend dat auto = emotie. Anders konden we allemaal in een Aygo, C1 en 107 . Maar die beurt laat ik ook maar aan me voorbijgaan.
En Eric, die km. administratie komt inderdaad je neus uit, daar heb je helemaal gelijk in. Ben dit jaar al aan lijst nr. 25 toe. Wat was de slogan ook alweer? Leuker kunnen we...............................etc.
Groeten, Jan.
M'n voorstel om dagelijks in een 940 Estate naar m'n klanten te gaan rijden ipv een Kangoo 1.5DCI (die ieder jaar voor 2000 euro wordt verspijkerd terwijl ik er maar 15.000km in rijd) is helaas nog niet echt serieus genomen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Door wat te doen? Als ik de VVD even bij de gevestigde politici tel (want toch redelijk op tijd in de regering en dan ook niet altijd autovriendelijk), dan houden we over:jsnijder schreef : En laten we vooral bij de volgende verkiezingen niet vergeten om onze gevestigde politici te "belonen" voor hun handelswijze.
- groenlinks (ga maar op de fiets!)- SP (fiets? De deelfiets zul je bedoelen!)- SGP (met paard en wagen kom je overal. Maar een vrouw aan de teugel? Dat nooit!)- D66 (stemmen over: de auto, de premier, de burgemeester, het waterschap, de poetshulp, de frietenboer, de melkboer, de keeper, de slager, de trainer van het Nederlands elftal, de badjuffrouw, de politiecommissaris, de herder, de nieuwslezer, de leraar, de stratenveger, de krantenverkoper, de lobbyist, de kleur van het stempotlood, het aantal lagen van het toiletpapier, de hoeveelheid pekel die er gestrooid dient te worden en het moment waarop dat dient te gebeuren, het aantal regenwormen dat je per vierkante meter tuin max. en min. dient te hebben, hoeveel water je mag gebruiken bij het tandenpoetsen, etc., etc., etc. Voor autorijden hou je dus helemaal geen tijd meer over!)- PvdD (o.a. geen leer meer in de auto!)- PVV (hadden we dat 70 jaar geleden niet ook al)
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik neem aan dat je bedoelt: 'in het geheel niet prive'. Of je in principe onder een kilometeradministratie uitkomt hangt af van de vraag, of de auto in principe op jouw naam geregistreerd is, of op naam van de zaak. In het laatste geval zou de belasting kunnen oordelen, dat het om een pure servicewagen gaat, en hoef je inderdaad geen eigen administratie te voeren. Maar bij het geringste vermoeden dat dat niet helemaal klopt, hang je ineens wel aan een complete administratie, met postcodes van bezochte adressen en de gereden kilometers daartussen.MaGNeT schreef : Ik gebruik de auto van de zaak in het geheel niet zakelijk, hij blijft ook mooi op de zaak na m'n werk.
Voor veel mensen met een "auto van de zaak" ligt het niet zo simpel. Eric woont vlak naast de zaak: waar de auto staat doet er dus niet toe. Bovendien is hij ook eigenaar vande zaak, wat het ook al compliceert. Zelf werk ik in de detachering, en kom ik gemiddeld vier keer per jaar op de zaak van m'n eigen baas. Had ik een leaseauto, dan diende die voor het vervoer van en naar mijn opdracht. Geen bijtelling=kilometeradministratie.
<>
<> Met moderne benzinemotoren is het verschil veel minder, behalve in stadsverkeer. Een snelwegritje Brabant-Lelystad met een Smart (toch in principe zo'n 1:23 auto) op LPG resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1:11. En tegen de wind in was plankgas de toegestane 120 km/h...jsnijder schreef : Zeker waar het diesels betreft. Ter illustratie: mijn MB 200D(60 pk) uit 1982 met automaat en 1320 kg zwaar komt gemiddeld op een liter 11,5 km ver. Mijn s80 D5 met automaat en roetfilter en bijna 1600 kg zwaar komt onder dezelfde omstandigheden 14,5 kilometer ver op die zelfde liter. Dus ondanks het feit dat de s80 103 pk meer heeft en ruim 250 kg zwaarder is, is het verbruik van de oude diesel ruim 25% !!! hoger.<><>Dat is een enorm verschil en toont aan dat de moderne dieselmotor met zijn common rail techniek toch heel wat efficiënter met de brandstof omgaat. Ik denk dat het verschil met auto's met benzinemotor niet zo groot is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik geen moderne auto op benzine heb.
<>Een Prius-rijder die verder rijdt dan z'n accu's lang zijn scoort ineens nog maar 1:14, en rijdt dan keurig volgens de regels. Trap je een beetje door met zo'n ding, dan scoort ook een Prius eenvoudig 1:10.
Ik heb altijd het idee, dat de officiele cijfers tegenwoordig domweg meer geflatteerd zijn, en dat bij benzinewagens het feitelijke verbruik helemaal niet zoveel is opgelopen. Dit onder andere gebaseerd op het feit, dat een Amazon en een S70 ongeveer hetzelfde verbruiken op een gezamenlijk gereden rit.
In het geval van de 200D denk ik, dat het hoge verbruik voornamelijk veroorzaakt wordt doordat die auto het huidige verkeer eigenlijk niet kan bijhouden, en dus altijd op de toppen van z'n vermogen rijdt. Een 740 turbodiesel is dan een betere vergelijking: motortechniek uit 1980, en een gemiddeld verbruik van zo'n 1:14 is prima te halen met een gezond exemplaar. Onze huidige clubauto's met zes, zeven of meer ton op de teller halen nog altijd zo'n 1:13 als het onderhoud normaal is gedaan. Hoeveel zuiniger is die diesel dan eigenlijk geworden... <>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem, hoewel je betoog verder prima is (in algemene zin) wil ik bovenstaande toch even corrigeren: ik woon namelijk op 12,5 km van de zaak. Waar de auto staat doet er voor mij dus wel toe .Willem van Strik lidnr 328 schreef : Eric woont vlak naast de zaak: waar de auto staat doet er dus niet toe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoewel ik dat idee met je deel, kan ik niet ontkennen dat ik een tijdje terug een paar tanken lang in een afzichtelijke 1.4 FSI turbo heb moeten rijden. Ik heb redelijk lopen planken en het gekke ding kwam niet onder de 1 op 16.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Ik heb altijd het idee, dat de officiele cijfers tegenwoordig domweg meer geflatteerd zijn, en dat bij benzinewagens het feitelijke verbruik helemaal niet zoveel is opgelopen. Dit onder andere gebaseerd op het feit, dat een Amazon en een S70 ongeveer hetzelfde verbruiken op een gezamenlijk gereden rit.
<>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik lees ondermeer dit : Het voorstel is op 25 november 2008 aangenomen door de Tweede Kamer. PvdA, GroenLinks, D66, PvdD, ChristenUnie, SGP en CDA stemden voor. Het <a href=" www.eerstekamer.nl/begrip/voorbereidend_onderzoek "> voorbereidend onderzoek door de Eerste Kamercommissie voor Financiën vindt plaats op 2 december 2008. De plenaire behandeling vindt plaats op 15 en/of 16 december 2008.
Hoe zit dat ?
Verwarde groet, Rudiger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik bedoel uiteraard "in het geheel niet privé".Er rijden ook diverse mensen in het busje, afhankelijk van wie er op pad moet. Meestal ben ik dat overigens. Zo hebben we 7 mensen voor de buitendienst beschikbaar en 4 busjesWillem van Strik lidnr 328 schreef :
Ik neem aan dat je bedoelt: 'in het geheel niet prive'. Of je in principe onder een kilometeradministratie uitkomt hangt af van de vraag, of de auto in principe op jouw naam geregistreerd is, of op naam van de zaak. In het laatste geval zou de belasting kunnen oordelen, dat het om een pure servicewagen gaat, en hoef je inderdaad geen eigen administratie te voeren. Maar bij het geringste vermoeden dat dat niet helemaal klopt, hang je ineens wel aan een complete administratie, met postcodes van bezochte adressen en de gereden kilometers daartussen.MaGNeT schreef : Ik gebruik de auto van de zaak in het geheel niet zakelijk, hij blijft ook mooi op de zaak na m'n werk.
Voor veel mensen met een "auto van de zaak" ligt het niet zo simpel. Eric woont vlak naast de zaak: waar de auto staat doet er dus niet toe. Bovendien is hij ook eigenaar vande zaak, wat het ook al compliceert. Zelf werk ik in de detachering, en kom ik gemiddeld vier keer per jaar op de zaak van m'n eigen baas. Had ik een leaseauto, dan diende die voor het vervoer van en naar mijn opdracht. Geen bijtelling=kilometeradministratie.
<>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





