Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto - nu met petitie!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 16:18 #1219569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom niet in het nieuws
Zou echt erg balen zijn, heb ik eindelijk een goede auto van net 15 jaar en dan kan ik maar een jaar voordelig bijtellen als zakelijke rijder.
Maar is het verhaal wel helemaal te vertrouwen, ik lees het alleen maar bij autoweek en als je dan even verder zoekt dan kom je steeds precies het zelfde stukje tekst tegen als wat hier ook op de site is geplaatst, met een fout in de tekst:
'Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde.' 
Het is toch juist niet interessant voor de privé rijder, maar voor de zakelijke rijder, of zie ik dit verkeerd?  Ene 'ZEN' heeft het stukje in het begin op het forum van Autoweek gezet.
Wie heeft hier wel/ook iets over kunnen vinden op een betrouwbare website van de overheid bijvoorbeeld, of een gerenommeerde krant oid.
groet, michiel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 17:20 #1219572 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Bron

liv schreef : 'Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde.' 
Het is toch juist niet interessant voor de privé rijder, maar voor de zakelijke rijder, of zie ik dit verkeerd? 

Ik denk dat hij bedoelt te schrijven 'Op dit moment geldt, dat als je ook privé in een auto van de zaak rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde.'
Immers, als je er niet privé in rijdt, gebruik je de auto 100% zakelijk en heb je geen bijtelling.
Maar wat je zegt is wel een goed idee: ook andere bronnen gaan raadplegen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 18:01 #1219574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ga hier aan een boompje
ik ga hier aan een boompje schudden waar een hele hoop rotte appels riskeren uit te vallen maar jullie hebben er eigenlijk een beetje zelf om gevraagd...
dan heb ik het niet over de volvo-rijders
ik loop al een aantal jaren rond in het 4x4 wereldje
al jaren kopen nederlanders in belgie, frankrijk en engeland bvb oude Range Rover Classics op
snotrot is geen probleem
maar wel papieren aub
en dan rijzen er bedrijven uit de grond als paddestoelen die adverteren met "kom uw recente RRC V8 of TDI bij ons laten ombouwen naar een belastingvrije wagen, wij leveren het chassis en de papieren en doen de ombouw en u rijdt belastingvrij met een moderne auto"
nu heeft die Range Rover idd hetzelfde chassis gehouden tot ergens in de jaren 90 en zijn er dus belastingvrije RRC's in Nederland met de moderneste V8 motoren en LPI
 als je dat hier in belgië doet vlieg je zo de bak in voor belastingfraude...
doet er mij aan denken dat ik snel nog mijn oude Toyota BJ42 naar Nederland moet verkopen tegen een mooi prijsje want reeds belastingvrij en dus nog onder het oude regime in te schrijven

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 18:09 #1219573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor degenen die nog hoop hadden:
Het is helaas  allemaal waar...Op de <a href=" www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31704_belastingplan_2009 " target="_blank">website van de eerste kamer staat ondermeer het stemmingsverslag van de Tweede Kamer op 25 november. Hieronder het onverkorte deel over de MRB40 à 70  (Cramer  c.s.)

Dit amendement ziet op twee wijzigingen. Voor de bijtelling en onttrekking privégebruik van de auto van de zaak wordt uitgegaan van de catalogusprijs van de auto met inbegrip van de BPM. Voor een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, wordt daarentegen uitgegaan van de waarde in het economisch verkeer. Als gevolg van dit amendement wordt deze grens met ingang van 1 januari 2010 verhoogd naar 25 jaar. De opbrengst van deze wijziging bedraagt jaarlijks € 21 mln. Deze dient ter dekking van verdere vergroeningsmaatregelen, zoals een sloopregeling, per 2010.

Ten tweede bewerkstelligt dit amendement een wijziging in de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar. Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Een beperking van de vrijstelling ligt in de rede, gelet op de toegenomen rijwaardigheid van moderne auto’s, waardoor grotere aantallen oudere auto’s, op reguliere basis, van de weg gebruik maken, terwijl ze minder energie-efficiënt zijn dan nieuwere auto’s. Hiernaast kan handhaving van de vrijstelling verstorende effecten hebben op de invoering van de kilometerbeprijzing. De maatregel treedt in werking op 1 januari 2012. Deze wijziging heeft een budgettaire opbrengst tot gevolg vanaf 2012. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Voor de rijksoverheid wordt de extra opbrengst geraamd op € 3 miljoen in 2012, € 10 miljoen in 2013, € 16 miljoen in 2014, € 22 miljoen in 2015 en € 28 miljoen in 2016 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is rekening gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen tariefstijging van de motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de provincies wordt de opbrengst geraamd op € 1,5 miljoen in 2012, € 4,5 miljoen in 2013, € 7,5 miljoen in 2014, € 10,5 miljoen in 2015 en € 13,5 in 2016.

Aangenomen. Voor: PvdA, GroenLinks, D66, PvdD, ChristenUnie, SGP en CDA   Bedankt!

<p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal">Ik kan me nu ook zo voorstellen dat er nu een "run" komt op autos van voor 1986 ipv de iets jongere "groenere" Resultaat zal natuurlijk wel erg uitstootonvriendelijker zijn dan wat de politici voor ogen hebben...<p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal">. <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal"> <p class="MsoNormal">  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 18:54 #1219579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hè......
Laat mijn 740 Turbo nou net in januari 1987 op kenteken gezet zijn

Bij mij in de schuur staat ook nog een juweel van een 760 uit jawel februari 1987....................................

Nu weet ik nog een 745 uit 1985 voor weinig te staan,denk dat ik die maar eens ga halen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 19:09 #1219581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is toch niet te geloven.
Fijn, het wordt bijna onmogelijk gemaakt om voor je plezier een oude auto te rijden.
Ja, ik ben er zo één die zakelijk in een auto rijdt die ouder is dan 15 jaar, op LPG. Ik heb er niet al te veel moeite mee om €100 per maand te betalen om deze auto te mógen rijden (motorrijtuigenbelasting) Jammer dat de 7-prachtig niet over 5 jaar hiervan is vrijgesteld, maar oké.
Wat me vooral steekt en verdrietig maakt is dat ik de auto over een jaar óf privé moet gaan rijden met kilometervergoeding, óf een andere oplossing moet gaan zoeken. 25% bijtelling betalen over een auto met een nieuwprijs van €71.000,- lijkt me wat te dol.
Wie heeft het eigenlijk verzonnen om auto's tot en met 1987 vrij te stellen van motorrijtuigenbelasting? Wat is het verschill met een auto van 1988 of 1989? Zijn die slechter voor het milieu? of juist beter?  of maakt het geen verschil?
&#160;
Volstrekte willekeur steekt mij! Driewerf hoera voor onze (s)linkse regering!

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 19:17 #1219582 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Kort door de bocht.
Dit is weer een typische kort door de bocht reactie, k2. Het hele oldtimerbestand in Nederland is nog geen 3% van het totale wagenpark. Daarmee wordt ( bron: een enquete onder 70000 Fehac-leden) gemiddeld 1800 km per jaar gereden. En natuurlijk zijn er een handjevol mensen onder die 3% van het wagenpark die dagelijks vele kilometers maken met hun oldtimer. Maar vergeet niet dat het zgn. belastingvoordeel meestal teniet wordt gedaan door hogere brandstofkosten en veel meer onderhoud t.o.v. een moderne auto. Onder deze groep zitten veelal mensen die uit passie niet anders willen rijden dan deze (oude) auto. Dat de politiek dit nu aangrijpt om een regeling de nek om te draaien is buiten proporties. En die kreten van bedrijven die als paddestoelen uit de grond rijzen zijn alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens en niet gestoeld op feitelijkheden.
In Nederland doe je niets illegaals met die door jou beschreven ombouw. De overheid heeft daardoor slim willen zijn door auto's ouder dan 15 jaar te willen belasten op basis van de economische waarde i.p.v. de oorspronkelijke (goedkope) catalogusprijs. Dat ze daarbij in hun eigen mes zijn gelopen was een nare bijkomstigheid die ze nu weer hebben teruggedraaid.
En het meest trieste is  dat de komende generatie niet meer in staat zal zijn om hun tijdseigen oldtimers te bewaren op een paar gefortuneerden na.
Goedkope symboolpolitiek dus en gesol met de burgers. Eerst cataloguswaarde, dan economische waarde, nu weer cataloguswaarde etc. etc.
Het gaat alleen om geld en betutteling.
En als we er als Nederlanders zelf om gevraagd hebben dan begrijp ik niet waarom daar geen Volvo rijders volgens jou toe behoren. Als je op de VKB gekeken had dan had je vele belastingvrije Amazons en 1 en 2 series kunnen spotten met LPG.
Dus wat mij betreft niet zo maar wat roepen, K2, dat komt niet zo goed over. En smiley of niet, die laatste opmerking doet toch enig leedvermaak vermoeden. 
O ja, voor de goede orde: deze reactie is van mij op persoonlijke titel en de maatregelen treffen mij persoonlijk helemaal niet. En ik behoor ook niet tot de groep veelrijders met een oude auto want mijn dagelijkse zakelijke kilometers rijd ik met een moderne s80 D5 met roetfilter.

Groeten, Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 19:23 #1219583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Melk Koe
Heren,
Laten we reëel zijn, de auto is de grootste melk koe van nederland.
- Komt er een 15% tarief voor leaserijders, vallen alleen boodschappenauto's en ander gespuis onder die regeling.... Maar let op! er is een 20% regeling!! Hahaha!! Mijn 2008 focus met een 1,6 Tdci motor heeft net een half grammetje teveel uitstoot, dus jammer maar helaas! Bestel je hem in de Econetic uitvoering (andere bandjes, andere olie in de bak) haalt hij het net wel... Die was er nog niet toen ik mijn auto bestelde DUS 25%...
- Denk je een leuke auto te hebben in de vorm van een mooie 940/960/780/ect. en wil je niet alleen fantasieloze 13 in een dozijn auto's op de weg zien, wordt je ook afgestraft... Je mag zometeen niet eens meer "de grote stad""in met je auto...
- Een leuek 25+er dan... worden misschien wel te "modern" stel je voor!! afschaffen! Laatst was er een link naar een website waar je kon zien hoeveel auto's van een bepaald model er nog waren... Hoeveel zijn het er nou helemaal?! 50% ervan is niet in handen van liefhebbers en haalt de 25 jaar toch al niet, en de rest... Die is in handen van de liefhebber en wordt ook alleen incidenteel gebruikt... Mag ook niet meer....
- Maar ondertussen gaat het niet om het Milieu!! het gaat om geld! Eén vliegtuig dat opsteigt stoot meer uit dan jij in de 25 jarige volvo in een hele lange tijd voor elkaar krijgt!!
Als het aan dat groene k*t volk ligt rijden we straks allemaal in een Prius...
Bah!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 19:54 #1219593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jan,   kort door de bocht
jan,
&#160;
kort door de bocht is een goede techniek om het probleem duidelijker te stellen
niet meer
niet minder
maar wat heeft een amazon op LPG trouwens te maken met een Range Classis in de laatste uitvoering op een taksvrij chassis (meestal zonder enig attest)???
&#160;
 ik durf er een mooi bedrag op verwedden dat er binenkort 9 series rondrijden op 7 serie taksvrij papieren
en da's absoluut geen verwijt naar nederlanders toe
da's gewon een gevolg van idiote kortzichtige politiekers
&#160;
leedvermaak?
absoluut niet
ik ben blij dat ik in belgië woon
jullie betalen je blauw om met de auto te mogen rijden
het moet wel gezegd dat er hie rbepaalde mensen ondertussen een aardige duit verdiend hebben door taksvrije auto's voor hoge bedragen (naar belgische normen dus) naar nederland te verkopen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 19:56 #1219595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ga alvast op jacht naar
ik ga alvast op jacht naar oude 740's hier
iemand?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC