Van plan een 940 estate te kopen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 17:22 #1452907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar heb je wel een punt denk
Daar heb je wel een punt denk ik, ik vraag me alleen af of dat niet gewoon voor alle 940's geld, dat je altijd nog voor 500-1000 euro aan achterstallig onderhoud moet verwachten. Het is namelijk bijna altijd waar dat een duurder exemplaar een beter onderhouden/netter exemplaar is.
Ik verwacht sowieso genoeg te moeten doen aan de auto maar dat is juist een van de redenen dat ik een 940 wil. Het lijkt me hartstikke leuk om zelf onderhoud te doen en zo de auto beter te leren kennen. Ik wil alleen wel een goede basis hebben om mee te beginnen, dus chassis, motor, bak en ophanging in moeten wel in goede staat zijn. Dus ik vind het daarom ook niet erg om richting de 3000 euro te gaan maar liever niet er boven.
Je zegt dat de laatste drie bouwjaren nauwelijks roesten, maar op andere plekken op het forum lees ik juist dat t/m 1994 de roestbescherming beter is dan vanaf 1995 en later. Hoe zit dat dan precies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 18:43 #1452908 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Achterstallig
onderhoud kan je uitsmeren in de tijd.
Inderdaad valt de keuze grofweg uiteen in twee richtingen.
Een goedkope en onderhoud wegwerken maar echt goedkoop vind ik ze nou niet echt meer.
Of een duurdere met beter onderhoud. En dan kan het nog wat uitmaken in de prijs of iemand dat zelf heeft gedaan of heeft laten doen. Bij de laatste categorie zal iemand er zijn "centen uit willen halen" en wellicht nog meer vragen.
Maar als het je zelf leuk lijkt onderhoud te doen dan zou ik gaan voor de beste low budget car.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2019 20:41 #1452910 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Dat is
Wat ik dus bedoel mensen met het karakter van de automaat in een 9 serie en die van de 2 serie. Je leest vaak (zoek maar op bij de zoek functie) dat bij een bepaalde snelheid de bak van een 9 serie niet weet welke versnelling hij moet aanhouden en dat heeft de automaat van de 2 serie niet en als dat zoals ik lees bij 99 km/h uur is lijkt mij dat hoogst irritant rijden en vooral omdat we veel 100 km/h wegen hebben in nederland.

Maar ik heb geen 9 serie met automaat dus ik put uit de informatie hier op het forum.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-02-2019 21:08 #1452911 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic die lock up is dus hetzelfde
Hoi Admiral, ik reageer op een vraag van iemand over de automaat en antwoord uit eigen ervaring dat het in de 2 en 9 hetzelfde is, dat geldt dus ook voor de lock-up. Of denk je dat een 240 zo rammelt dat het daar niet irritant is en een 940 zo lekker rijdt dat het daar wel irritant is? het is dus níet irritant én het gebeurt in beide modellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 21:28 #1452912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Over de roestproblemen: de
Over de roestproblemen: de 940 is zowieso redelijk roestbestendig, ik heb nu mijn vierde 940, en ze roestten alle vier niet...en ze waren van 1996, 1997 en 1998.. (de 245's die ik ervoor had, waren een ander verhaal, al zat daar wèl veel verschil in bouwjaren en roest)

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2019 22:17 #1452915 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb een 940 uit 1995 en die
Heb een 940 uit 1995 en die is ook vrij van roest.
Is automaat. Geen idee of het ZF is of AW, maar het schakelt prima.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-02-2019 22:18 #1452916 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik ken verschillende potentiële kopers van een 7/9 serie.
Krijg derhalve af en toe vragen om soort aankoop keuring te doen.
Wat mij opvalt is dat er veel troep te koop is die als toppers worden aangeboden.

Laatste kwam er 1 met een wagen aan met "wat roest bij schuifdak". Bleek een verrot aftermarket dakje in je zitten met bijna losgerot frame. Dakplaat fors aangevreten. Gelukkig had ie er zelf goede foto's van gemaakt. Scheelde een ritje naar mijn werkplaatsje.

De vraagprijzen zijn hoog, maarrrrr waar worden ze voor verkocht?
Dat is de vraag.
Zie regelmatig prijsdalingen, tot forse prijsdalingen. Ook de grijze van 3500 koste paar weken terug nog 5000.
Wat kost ie over twee weken?
Er zijn echt nog wel "koopjes". Wagens die gelijk voor redelijk geld worden aangeboden.
Mijn eigen 1998 945 G3 Automaat schuifdak kocht ik 1 1/2 jaar terug voor 1500€. En ja daar zitten ook verbeterpunten aan. En de kop komt er binnen 1 à 2 jaar echt wel aan. Ik ben er blij mee.

Maar ook forse prijsonderhandelingen zijn best mogelijk.
Laatst 1 voor bekende gekocht voor de helft van de vraagprijs.
Die verkoper was het zat om allerlei mensen met de marktplaats berichtjes te krijgen die allerlei vragen stelden over krasjes, deukjes, hondenharen, olieverbruik, losse hemeltjes, vragen om 30 extra foto's, aantoonbaar onderhoud vanaf nieuw etc. etc. En dan nog de mensen die zeggen langs te komen op zaterdag ochtend.
Netjes antwoord gegeven en nooit meer iets van gehoord.
Kennen we dat?
Wij belden, maakte zelfde dag een afspraak, keken, reden, deden bod en betaalde direct. De verkoper en koper blij. Geen gezeik en getreuzel.

Maar wat onderhoud is meestal wel in te calculeren.
En voor diegene die een hele mooie zoekt moet echt in knip. Maar ja, een mooie van 21 jaar oud is ook natuurlijk een naald in de hooiberg. En ook daarvan zijn vele slijtage onderdelen 21 jaar oud. Dus die komen ook echt wel aan de beurt.

Ik zeg altijd na aankoop, ga nu eerst maar eens een paar maanden rijden.
Dan kijken we wat er werkelijk nodig is en daar beginnen we dan mee met onderhoud.
Ik ben overigens aanhanger van de stelling van " if it aint broke, don't fix it".
Maar als het dan moet, doe het goed.
Heb verschillende zakelijke klanten. Daar is onderhoud minder een issue als particuliere eigenaren die vaak te veel verwachten.

Ze zijn allemaal minimaal 21 jaar oud. Laten we dat niet vergeten.

En een volvo 7/9 rijden is gewoon niet goedkoop aan variabele kosten. Zuipt, wegenbelasting, onderhoud en verzekering. Daarentegen schrijf je weinig af. En omdat ze allemaal "al wat ouder zijn" moet je niet verwachten dat je nooit stil komt te staan. Ook ik ben de afgelopen 30 jaar met baksteen rijden echt wel vaker als 10 keer ongewenst tot stilstand gekomen.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2019 22:43 #1452918 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic @Reinier
Voel je nou niet aangevallen jongen maar lees de topics is door als het gaat om de automaat van de 9 serie,vaak komt dat verhaal naar voren dat de lockup bij een bepaalde snelheid niet weet wat ie wil en bij mijn 245 had ik daar totaal geen last van. En op basis van de informatie en verhalen hier op het forum en mijn ervaring met mijn 245 kan ik zeggen dat een automaat van een 245 (ik praat over een automaat van 1982 en een 4 traps wel te verstaan) dus lekkerder rijd dan van een 940. Maar jou ervaring is anders blijkt en zo zijn er meerdere. En de 1 ervaart het weer anders dan een ander.

Maargoed laten we het afsluiten want we vallen in herhaling en het gaat tenslotte erom dat Pieter de keus maakt. Die hoeven wij niet voor hem te maken maar ik deel alleen wel de informatie, dat moet kunnen volgens mij.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2019 09:59 #1452921 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In de 245 zit meestal een
In de 245 zit meestal een automaat zonder lockup, net als in een 740. Dan zal hij DUS ook niet pendelen rond de snelheid dat de lockup wil inschakelen. Als dezelfde automaat in een 2-serie zit, heeft die echt gewoon hetzelfde gedrag als in een 9-serie.
Lockup is vanaf circa 1987 in grotere hoeveelheden geleverd, daarvoor zat het er gewoon niet op.
Maar ELKE automaat zal snelheden kennen waarbij hij niet echt kan kiezen, en waar hij dus blijft schakelen zodra je een fractie gas bij geeft, een heuveltje tegenkomt, of een vlaag wind mee krijgt. Het is fijn als die snelheid niet net rond de 80 ligt, want bij 80 heb je er in de praktijk vaak mee te maken op tweebaanswegen. Bij de ZF automaat ligt het daar dus wel...

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2019 22:26 #1452925 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Aha
Dan is dat het verschil. Waarom hebben ze dat dan verandert eigenlijk. Beetje off-topic eigenlijk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC