Van plan een 940 estate te kopen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2019 18:19 #1108608 door V700 register
Van plan een 940 estate te kopen is gemaakt door V700 register
Ik ben Pieter Melis, 22 jaar oude student (aanstaande zomer afgestudeerd als het goed is) uit Zeeland die gek is op eenvoudige degelijke techniek. Ik ben van plan om binnen nu en 4 maanden ongeveer een auto te gaan kopen, na wat zoekwerk kwam ik uit op een 940 estate. Omdat deze voor zover ik weet bekend staat als een van de degelijkste zo niet dé degelijkste volvo ooit gebouwd en vanwege de hoeveelheid ruimte (ik wil graag een ruime auto om mijn kitesurfspullen makkelijk mee te kunnen nemen). Maar natuurlijk ook omdat het gewoon de gaafste en meest karaktervolle eerste auto is die je jezelf kan indenken. Ik ben op zoek naar een exemplaar op benzine van rond de €2000 maar voor een hele mooie wil ik wel tot maximaal €3000 gaan.
Ik heb de volgende eisen:
- Airco
- Cruisecontrol
- (Bordeaux rood), groen of blauw
En de volgende wensen:
- Automaat
- Elektrische stoelverstelling
- Crème lederen interieur

Momenteel heb ik de volgende drie auto’s op het oog en ik zou graag eens de meningen van de experts hierover willen horen:
1. www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m13708...a26e&previousPage=lr
2. www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m13649...a26e&previousPage=lr
3. www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m13679...a26e&previousPage=lr

Kent iemand (een van) deze auto’s? En wat is de prijs/staat verhouding van deze wagens? Weet iemand misschien een ander exemplaar te koop staan dat aan mijn eisen voldoet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2019 00:30 #1452647 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Pieter
Hallo Pieter

Als je de achterbank plat legt, is de vloer vlak maar hard. Maar met een (zelfopblazende) matras is een estate ook geschikt als slaapplek. Sinds een tijdje rijd ik rond met <a href=" www.solarplexius.nl/ " target="_blank">deze platen voor de kleine ruitjes in de achterdeuren en de grote achterste ruiten van de estate. Het voorkomt inkijk, maar vooral ook instraling van (straat)verlichting.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2019 10:20 #1452652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom hier !
Hallo Pieter ,
Welkom hier, voor je hobby is de 940 een goede auto.
Leg een matras achterin en dan kun je er prima in slapen.
Het blijft moelijk om via advertenties een auto te beoordelen.
Dan ligt het een beetje aan je eisen en wensen.
Beter 1 met 5ton op de teller en een goede historie dan 1 zonder aantoonbaar goed onderhoud.
Wat je koopt, bijna altijd zal er nog wat geld bij moeten.
Als het je niet zoveel uitmaakt wat de optische staat is word het makkelijker.
Mogelijk komt er op deze site binnenkort nog iets te koop ?
Tevens kun je even je aanmelden op het Volvo facebook gebeuren.
Succes met je zoektocht !

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2019 23:22 #1452656 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welkom hier Pieter! Goede
Welkom hier Pieter! Goede smaak kwa gewenste uitvoering ook...
De auto's die je linkt zien er knap uit: die twee van Schuurman staan er erg netjes bij en zijn heel goed gefotografeerd. Bij de eerste is de bestuurdersstoel aan opvullen toe (dat kost 2-300 euro denk ik), bij de tweede is het leer erg verdroogd. Daar wil je op termijn waarschijnlijk andere stoelen in (nette interieurs komen met een beetje zoeken te koop tussen de 100 en 400 euro, afhankelijk van uitvoering en staat).
Geen van beide lenen zich makkelijk tot ombouw naar een beige interieur: dan wil je ook alle panelen vervangen en het dashboard. En heb je gezien dat die tweede geen NAP-vlaggetje heeft en dus de kilometerstand niet gegarandeerd is? (Maar ik heb ook zo-eentje, met 703000 km, dus dat zegt weinig).
De rode is minder uitgebreid gefotografeerd maar staat er ook knap bij: ik zie wel een doorgepoetst plekje middenboven op de achterklep (of een reflectie), mis de asbak en sigaren-aansteker, en zie een lelijke telefoon-inbouw. Verder te weinig foto's om goed te oordelen. Hij staat op 15 inch wielen, wat ik zel minder lekker vind rijden dan de 16 inch onder de andere twee.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2019 23:30 #1452657 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verder: de laatste bouwjaren,
Verder: de laatste bouwjaren, vanaf 1995, zijn extra populair mdat die modellen allemaal een turbomotor (LPT of HPT) hebben, en vaak ook erg luxe zijn. Technisch beter dan de 1991-1994 modellen zijn ze niet.
Gezien je budget zou ik je aanraden ook eens met die 1992 van je tweede link te gaan rijden: de B230FB is een heerlijke koppelmotor die goed met een automaat combineert, en modellen uit die jaren zijn vaak flink goedkoper in vergelijkbare staat. En ze zijn af-fabriek van betere roestbescherming voorzien dan de latere modellen en daardoor vaak in betere staat. Al blijft dat met 20-25 jaar oude auto's natuurlijk altijd goed opletten.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2019 06:52 #1452659 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Opvullen van de stoel door
Opvullen van de stoel door een professional kost circa 150 euro.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2019 19:06 #1452673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat leuk om zoveel
Wat leuk om zoveel enthousiaste reacties te lezen!
Ik neig zelf ook wel wat meer naar de tweede, vooral vanwege de prijs en vanwege de automaat. Verdroogd leer ben ik niet zo bang van, ik heb aardig wat ervaring met het opknappen van oude leren tassen en schoenen etc. dus dat komt wel goed. Ik heb de kilometerstand via de finnik app gecheckt en deze is onlogisch. De advertentie zegt ook dat de auto geen airco heeft terwijl deze wel op de foto's zichtbaar is, ik vermoed dat hij dan gewoon niet werkt. De voordelen van de modellen van voor 1995 had ik al gevonden op dit forum vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de tweede link en niet de derde.
Kan iemand mij vertellen waar ik terug kan vinden wat de technische verschillen zijn tussen de verschillende uitvoeringen van de b230 motor? En hoe ik weet met welke uitvoering ik te maken heb?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2019 23:18 #1452679 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Motortype
Staat op een sticker op de distributiekap.
Bij een 940 kom je B230FK ( Low pressure Turbo, dacht 140 PK) tegen of
B230FB ( Non Turbo, 135 PK) of B230FT ( high Pressure Turbo, 165 PK)
Maar anderen vullen het lijstje wel aan als er meer motortypes geleverd zijn in de 940.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2019 23:27 #1452680 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 16
klepper kan ook nog. Maar zijn zeldzaam en duurder in onderhoud.
Dat zijn de b204 en b234, respectievelijk 2 en 2.3 liter.

En dan de 8 kleps 2 liter, B200, vaak import uit Italië.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2019 16:41 #1452687 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Non-turbo is er ook de B230FD
Non-turbo is er ook de B230FD. Die is in de laatste jaren (1994/1995) in NL als atmosferische motor geleverd. Het is in feite een vergelijkbare motor als de B230F (ook 116 pk, tamme nokkenas) met de emissie-prestaties van een FB. misschien is de FD zelfs wel euro-2 geklassificeerd.
Wat vinden betreft: googelen op de motorcodes (staat meestal inderdaad op de sticker, maar als die weg is kan het chassisnummer ook uitsluitsel geven.
Maar heel belangrijk is het niet in je zoektocht: de hoofdverschillen zijn 2 liter (zonder turbo wat onderbemeten), 2,3 liter (altijd voldoende, ook in F of FD uitvoering, maar de FB is net wat pittiger) en turbo. Een LPT (B230FK) is desnoods op te schroeven tot HPT prestaties met een boostcontroller.
De 16 kleppers zou ik laten staan als je voor de eenvoudige techniek gaat, ze zijn net wat kwetsbaarder dan de andere motoren en doen vooral bovenin het toerenbereik (flink) wat extra. In combinatie met een automaat is dat minder interessant, dan wil je juist koppel onderin.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC