Van plan een 940 estate te kopen
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2019 19:31 #1452884
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Trouwens
zie hier op de site dat er ook een aardig exemplaar aangeboden wordt !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2019 19:45 #1452885
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou vanmiddag de proefrit
Nou vanmiddag de proefrit gemaakt, jullie hadden me wel even mogen waarschuwen zeg, had bijna een overdosis plezier te pakken. Dat wordt zeker drie weken azijn drinken om die grijns van mn gezicht te krijgen, manman wat een karakterbak zeg, en wat een plezierig rustig rijgedrag heeft zon auto. Het is voor mij nu echt overduidelijk, ik moet en zal een 940 estate hebben.
Ik heb nog eens goed gekeken in het hele interieur en alles oogt en ruikt helemaal droog dus ik denk dat het wel meevalt met vochtprobleem. Tijdens het rijden zijn me eigenlijk ook geen gekke dingen opgevallen. Auto trekt niet naar één kant tijdens het rijden, de remmen trillen niet en de auto remt netjes recht. Alle belangrijke functies werken (behalve de stoelverwarming maar dat vind ik niet heel belangrijk met stoffen bekleding). Er zijn we wel twee dingetjes opgevallen waar ik jullie mening over zou willen horen:
- Er is continue een zacht gesis te horen, volgens mij vanuit de ventilatieroosters, ook wanneer de ventilatie uit staat
- De automaat schakelt vrij laat op van 2 naar 3 en 3 naar 4 (bij rustig gas geven pas rond de 3500-4000 toeren, maar als je het gas even lift bij 2500 toeren schakelt hij ook over) en hij schakelt voor mijn gevoel wat schokkerig maar dat kan ook komen omdat ik moderne zf bakken gewend ben (o.a. jaguar f-pace en bmw 5-serie)
Ik denk inderdaad dat de prijs op zich niet slecht is, ik hou het nu ongeveer een half jaar in de gaten en zie inderdaad de prijzen langzaam oplopen. Ik wil inderdaad wel proberen om rond de 2250 te komen zoals fflunche zegt. Dit exemplaar heeft wel cruisecontrol trouwens, al hapert het wel volgens mij of ik moet de bediening gewoon niet zo goed snappen, maar daar kan ik natuurlijk eventueel een nieuw hendeltje voor kopen of de contactjes schoonmaken (had namelijk het idee dat het knopje gewoon een beetje lam is)
Welke advertentie bedoel je fflunche? Ik zie namelijk geen station met automaat te koop staan.
Ik heb nog eens goed gekeken in het hele interieur en alles oogt en ruikt helemaal droog dus ik denk dat het wel meevalt met vochtprobleem. Tijdens het rijden zijn me eigenlijk ook geen gekke dingen opgevallen. Auto trekt niet naar één kant tijdens het rijden, de remmen trillen niet en de auto remt netjes recht. Alle belangrijke functies werken (behalve de stoelverwarming maar dat vind ik niet heel belangrijk met stoffen bekleding). Er zijn we wel twee dingetjes opgevallen waar ik jullie mening over zou willen horen:
- Er is continue een zacht gesis te horen, volgens mij vanuit de ventilatieroosters, ook wanneer de ventilatie uit staat
- De automaat schakelt vrij laat op van 2 naar 3 en 3 naar 4 (bij rustig gas geven pas rond de 3500-4000 toeren, maar als je het gas even lift bij 2500 toeren schakelt hij ook over) en hij schakelt voor mijn gevoel wat schokkerig maar dat kan ook komen omdat ik moderne zf bakken gewend ben (o.a. jaguar f-pace en bmw 5-serie)
Ik denk inderdaad dat de prijs op zich niet slecht is, ik hou het nu ongeveer een half jaar in de gaten en zie inderdaad de prijzen langzaam oplopen. Ik wil inderdaad wel proberen om rond de 2250 te komen zoals fflunche zegt. Dit exemplaar heeft wel cruisecontrol trouwens, al hapert het wel volgens mij of ik moet de bediening gewoon niet zo goed snappen, maar daar kan ik natuurlijk eventueel een nieuw hendeltje voor kopen of de contactjes schoonmaken (had namelijk het idee dat het knopje gewoon een beetje lam is)
Welke advertentie bedoel je fflunche? Ik zie namelijk geen station met automaat te koop staan.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 00:44 #1452890
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Deze
volvo700vereniging.nl/content/volvo-940-...vialle-lpi-2500-euro
maar lees niet zo snel of het een automaat is of handbak
of ik lees eroverheen.
maar lees niet zo snel of het een automaat is of handbak
of ik lees eroverheen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 08:28 #1452895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kevin ter Beek heeft op
Kevin ter Beek heeft op facebook een 940 automaat te koop in Hardenberg. Zilvergrijs, vraagprijs 3500 en 321.000 gelopen. Ziet er wel goed uit.
In de groep "Volvo Liefhebbers Nederland"
In de groep "Volvo Liefhebbers Nederland"
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 10:48 #1452898
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zacht gesis kan ook komen van
Zacht gesis kan ook komen van de temperatuursensor in de binnenverlichting: daar zit bij de ECC versies een meetpunt. Beetje laat, maar je had bij je proefrit even een vinger op dat kleine gaatje kunnen houden. Mijn S90 heeft er ook last van.
Automaat schakelt zo te lezen inderdaad erg laat op: dat kan een kwestie zijn van een te strak gespannen (of van de gasrol gelopen) kickdown kabel. Als dat zo is zal hij inderdaad wat schokkerig schakelen door de hoge toeren.
De oorzaak kan ook iets tot veel ernstiger zijn: een te laag automaatoliepeil geeft een vergelijkbaar gedrag, dan blijft hij vooral extreem lang in de 2 hangen. Of de automaat zelf is slecht (ik heb er al twee afgeschreven in de 940, ben sindsdien niet zo dol op die ZF bak).
Maar ik zie op de foto's dat hierin een AW bak zit, die is een stuk betrouwbaarder dan de ZF.
Automaat schakelt zo te lezen inderdaad erg laat op: dat kan een kwestie zijn van een te strak gespannen (of van de gasrol gelopen) kickdown kabel. Als dat zo is zal hij inderdaad wat schokkerig schakelen door de hoge toeren.
De oorzaak kan ook iets tot veel ernstiger zijn: een te laag automaatoliepeil geeft een vergelijkbaar gedrag, dan blijft hij vooral extreem lang in de 2 hangen. Of de automaat zelf is slecht (ik heb er al twee afgeschreven in de 940, ben sindsdien niet zo dol op die ZF bak).
Maar ik zie op de foto's dat hierin een AW bak zit, die is een stuk betrouwbaarder dan de ZF.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 12:42 #1452899
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ik
Zou als ik jou was je even goed inlezen mbt de automaatbak van de 9 serie. In tegenstelling tot de 4traps die in mijn 245 lag is de 4 traps in een 940 een andere bak. Wel het zelfde merk maar qua karakter heel anders. De 240 met 4 traps schakelt veel mooier op en houd zijn positie ook veel beter vast in de 4e trap bij lage snelheden een 4 traps in de 940 is heel erg zoekerig en schakeld terug op moment dat jij het niet wil en andersom. Wat je veel zal lezen is het schakelkarakter. Dat wordt vaak als een vervelende eigenschap gezien en zal het comfortabel rijden met een automaat niet beter op worden. Wel jammer want dat is de rede dat ik een 5 bak heb genomen maar liever rij ik automaat. Rijd gewoon in zo een auto erg relaxed.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 13:14 #1452900
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic AW 71
Ik heb in mijn 242 en in mijn 940 allebei de AW-71, de ene in een -2 en de andere in een -3L versie of zoiets. Heerlijke bak en hij schakelt hetzelfde, in allebei de autoos. Bij de 242 moet ik een knopje indrukken aan de zijkant om hem van de over-drive terug te laten schakelen, bij de 940 moet ik dat knopje dat dan plat aan de achterkant verstopt zit (ik vond het pas toen ik de auto een half jaar had) indrukken om hem er niet in te laten schakelen, maar verder merk ik helemaal geen verschil in schakelkarakteristiek. Ik ben zeer tevreden over de automaat. Alleen de lock up komt in bij 99 km/uur dus dat is af en toe een snelheid dat ie erin en eruit gaat als je honderd probeert te rijden. Daar kan je je aan ergeren, maar het is wel een luxe probleem. Dan heb je het eigenlijk heel erg goed en is je auto ook verder helemaal tip-top in orde als je niks ergers hebt om je aan te ergeren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 15:36 #1452903
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook goede ervaring met AW-71L
Ook ik heb prima ervaringen met mijn 940 met AW-71L automaat.
Zelfs mijn zéér kritische schoonzoon, die gewend was aan een DSG in een nieuwe
Passat was verbaast over het karakter van deze automaat.
De lock-up komt ook rond de 100. Soms geef ik rond 80km/uur iets
gas bij zodat hij even naar een "luiere" versnelling opschakelt.
Prima automaat, rijd super relaxed, wél kan een te strak afgestelde
kick-down kabel wat roet in het eten gooien maar dat is snel te verhelpen.
Zelfs mijn zéér kritische schoonzoon, die gewend was aan een DSG in een nieuwe
Passat was verbaast over het karakter van deze automaat.
De lock-up komt ook rond de 100. Soms geef ik rond 80km/uur iets
gas bij zodat hij even naar een "luiere" versnelling opschakelt.
Prima automaat, rijd super relaxed, wél kan een te strak afgestelde
kick-down kabel wat roet in het eten gooien maar dat is snel te verhelpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 16:50 #1452905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @fflunche: Dat is een handbak
@fflunche: Dat is een handbak, wel een mooi exemplaar inderdaad maar ik ga toch echt voor een automaat
@whitehorse: Ik heb geen facebook maar heb de advertentie al gevonden op marktplaats ( www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m13728...-aut-1996-grijs.html deze bedoel je toch?), het is zo te zien een erg mooi exemplaar dat goed onderhouden is en hij heeft niet teveel kilometers, ik ga dan alleen wel erg veel over mijn budget heen
@Willem: Bedankt voor de tip, dat zal ik bij een volgende proefrit zeker controleren. Is er een manier om tijdens een proefrit te checken of de kickdown kabel te strak staat/van de gasrol afgelopen is?
Is er ergens een peilstok van de automaat olie zodat ik die tijdens een proefrit kan checken?
@whitehorse: Ik heb geen facebook maar heb de advertentie al gevonden op marktplaats ( www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m13728...-aut-1996-grijs.html deze bedoel je toch?), het is zo te zien een erg mooi exemplaar dat goed onderhouden is en hij heeft niet teveel kilometers, ik ga dan alleen wel erg veel over mijn budget heen
@Willem: Bedankt voor de tip, dat zal ik bij een volgende proefrit zeker controleren. Is er een manier om tijdens een proefrit te checken of de kickdown kabel te strak staat/van de gasrol afgelopen is?
Is er ergens een peilstok van de automaat olie zodat ik die tijdens een proefrit kan checken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2019 17:10 #1452906
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad Pieter, dat is-m.
Inderdaad Pieter, dat is-m.
Ach, als je minder uitgeeft, komt er altijd nog een hoop achterstallig onderhoud om de hoek kijken en ben je uiteindelijk hetzelfde kwijt. Ik heb ooit een auto die 1000 tot 1500 waard was (is inmiddels flink gestegen) voor 2000 gekocht omdat er aantoonbaar net voor zo'n 1000 euro onderhoud was gedaan....
Blijf kijken naar 940's, de laatste drie bouwjaren roesten niet of nauwelijks, in tegenstelling tot de meeste 245's..en bovendien rijdt het veel beter.
Ach, als je minder uitgeeft, komt er altijd nog een hoop achterstallig onderhoud om de hoek kijken en ben je uiteindelijk hetzelfde kwijt. Ik heb ooit een auto die 1000 tot 1500 waard was (is inmiddels flink gestegen) voor 2000 gekocht omdat er aantoonbaar net voor zo'n 1000 euro onderhoud was gedaan....
Blijf kijken naar 940's, de laatste drie bouwjaren roesten niet of nauwelijks, in tegenstelling tot de meeste 245's..en bovendien rijdt het veel beter.
Moderators: Jerry Stam