Van plan een 940 estate te kopen

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2019 16:48 #1452689 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Nou zou mijn advies zijn: ga
Nou zou mijn advies zijn: ga rijden. En vooral: ga rijden in een non-turbo en in een turbo. Dat rijdt anders. De turbo is nog steeds geen snelle auto, maar rijdt echt wel soepeler en daardoor gemakkelijker dan een non-turbo.

In mijn bescheiden niet objectieve mening is een non-turbo niet echt vooruit te branden. Maar dat is dus wel een kwestie van smaak. Daarom: ga rijden (en genieten natuurlijk) en vorm je eigen mening.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2019 18:50 #1452690 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wel
eens met Astax. En ook weer niet.
Een 116 pk non turbo schiet inderdaad niet op in een 940. In een 740 gaat het maar net
Maar een 136 pk FB gaat prima, weinig verschil met een FK. Het rijdt misschien anders qua vermogensafgifte/toerental. Dus de beleving zal anders zijn. Maar beiden duidelijk vlotter dan een non turbo.
En in een 740 een FB kop met bijbehorende nokkenas gaat best vlot maar dat komt door het verschil in kilootjes. Een 740 sedan of 940 estate scheelt toch al zo een dikke 250 kg.

Ervaren is het beste advies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 09:31 #1452700 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @fflunche: heb je dat wel
@fflunche: heb je dat wel goed met die "dikke 250 kg"?
Wanneer ik een tweetal boekjes naast elkaar leg dan is het verschil "maar" 119 kg tussen 740 sedan en 940 estate.

Er zal vast ook wel ergens wat verschil in de bouwjaren zitten natuurlijk...



Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 15:32 #1452710 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De vroegere niet-verzinkte
De vroegere niet-verzinkte exemplaren zijn lichter, of zijn dat tenminste volgens kenteken. Mijn 1985 760GLE sedan weegt 1327 kg, mijn 1990 940 GL estate 1451 inclusief gasinstallatie (80 liter tank). Mijn S90 weegt 1640 kg met 100 liter gastank.
Ik ken V90's die voor 1800 kg op kenteken staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 15:36 #1452712 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mijn 940 2.3 1995 automaat
Mijn 940 2.3 1995 automaat airco etc. weegt ledig volgens de RDW 1443 kilogram. Die is dus ook netjes verzinkt.
Mijn oude 760 V6 automaat 1984 weeg 1334 kilogram. En mijn oude 780 V6 automaat 1988 weegt 1540 kilogram.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 19:04 #1452716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wauw wat een berg kennis zit
Wauw wat een berg kennis zit er hier zeg! Ik ga zeker proberen een aantal proefritten te doen, ik ken iemand die ook een 940 estate heeft waar ik waarschijnlijk wel een rondje in zou mogen rijden maar volgens mij rijdt die op gas, geeft dat een vergelijkbare rijbeleving of is dat een groot verschil?
Ik heb nog contact gehad met de verkoper van de auto van de tweede link, deze heeft geen airco, de bediening zit er nog wel in maar het hele aircosysteem is verwijderd, weet iemand wat de kosten ongeveer gaan zijn als je een aircosysteem zelf inbouwt/laat inbouwen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2019 22:31 #1452727 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Niet
Aan beginnen mits je zelf kan sleutelen aan airco systemen. Het weegt niet op tegen de waarde van de auto, als je het uit moet besteden. Kans is groot dat je op de helft van de waarde van je auto uitkomt of misschien zelfs op de waarde van de auto. Je kan beter op zoek gaan naar een 940 met een werkende airco.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 23:40 #1452730 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 940 estate
zit zo rond de 1450. Dat lees ik hier ook een aantal keer.
Op het kentekenbewijs van mijn 740 sedan staat iets van 1230 kilo
Verschil 220 kg al. Ok ok , geen 250 maar toch echt wel wat meer dan 119 kilo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2019 23:42 #1452729 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De bediening en dus het
De bediening en dus het juiste kachelhuis zit er nog in. Dat maakt de ombouw een stukje makkelijker, want alles wat er moet gebeuren is in de motorruimte. Als je het systeem uit een sloper op de kop kunt tikken is het wel te doen, als het oude systeem niet te bot is verwijderd. En dan hebben we het vooral over de twee koppelingen die door het schutbord steken naast de rechter veerpoot.
Je moet wel rekenen op wat kosten: alle afdichtingen nieuw, droger nieuw (moet eigenlijk altijd als een systeem open is geweest) en eventueel condensor nieuw (want die zijn vaak lek). Rond de 500 euro als je veel zelf kunt doen lijkt me een redelijke schatting voor de vanaf-kosten.
Je kunt ook rustig doorzoeken, maar een exemplaar waarbij alles van je eisen- en wensenlijstje goed werkt valt waarschijnlijk buiten je huidige budget.
Overigens: is de 940LPT automaat die hier bij de advertenties staat niet wat voor je? Het is weliswaar een LPG/G3 uitvoering, maar dat kan vanaf zo'n 500 km per maand al uit ten opzichte van benzine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2019 12:47 #1452737 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hmm... uit pure
Hmm... uit pure nieuwsgierigheid maar weer eens de database van de RDW erbij gepakt.
Wanneer deze eenmaal door hebt, kun je er héél snel, héél veel informatie uit halen.

Blijkt wel dat er geen "vast" gewicht is voor een bepaald model, ook niet in combinatie met modeljaar. Globale tendens is wel dat hoe nieuwer de auto, hoe zwaarder deze is.

Voor het gemak maar even naar "ledig gewicht" gekeken.
Massa rijklaar is simpelweg 100kg meer.
Auto's op LPG niet meegenomen, want de ene LPG installatie is de andere niet.
Ook staan er een aantal "exotische" gewichten in, zo rijd er een 740 sedan rond welke maar liefst 16-ton zou moeten wegen! Daarom heb alleen gekeken naar gewichten die vaker voorkomen.
Ook heb ik alleen naar de 2.3 liter 4 cilinders gekeken.
Gemiddelde gewicht is alle massa's optellen, gedeeld door het aantal auto's. (lang leve excel)

Dan is de lichtste 740 sedan 1190 kg, en de zwaarste 1363 kg.
De gemiddelde 2.3 liter 4-cilinder 740 sedan weegt 1314 kg.

De lichtste 940 estate is 1350 kg, en de zwaarste 1499 kg.
De gemiddelde 2.3 liter 4-cilinder 940 estate weegt 1403 kg.

Dan weegt de gemiddelde 940 estate dus maar 89 kg meer dan een 740 sedan.
De lichtste 740 sedan is wel maar liefst 309 kg minder dan de zwaarste estate.

Grappig detail is dat er in het eerste half jaar van 1997 een bepaald model 940 estate verkocht is welke 1350 kg wegen. Dat is de lichtste serie welke zo te zien gemaakt is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD