Van plan een 940 estate te kopen
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2019 14:54 #1452739
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Nog ééntje ..
Nog eentje in de rij van verschillende gewichten. Bij mijn 740 GL- B230K/ benzine staat 1248 kg op kenteken. Best gunstig, want is weer net voor de grens van 1251 tot 1350 kg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2019 18:49 #1452742
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Willem van Strik: Als ik
@ Willem van Strik: Als ik het zo hoor denk ik dat ik er maar niet aan ga beginnen, het is financieel ook niet heel erg interessant want voor 500 euro extra staan er mooie exemplaren te koop met werkende airco. Het liefst koop ik ook een auto waar in principe geen grote dingen aan moeten gebeuren, zeker omdat ik momenteel aan het afstuderen ben en dus niet zoveel tijd heb. Ik ga daarom ook gewoon rustig wachten tot er eentje te koop komt die zoveel mogelijk aan mijn wensen voldoet.
Op zich zou ik het niet heel erg vinden om LPG te rijden maar volgens mij gaat de levensduur van de motor er op achteruit, of heb ik het dan helemaal mis? Ik heb ook even snel gerekend en volgens mij is het bij 500 km/maand nog niet direct goedkoper.
LPG:
500km/maand met 10L/100km -> 50L/maand brandstof, 50L * 0,85 euro/L = 42,5 euro/maand, 110 euro/maand MRB + 42,5 euro/maand brandstof = 152,5 euro/maand.
Benzine:
500km/maand met 10L/100km -> 50L/maand brandstof, 50L * 1,5 euro/L = 75 euro/maand, 65 euro/maand MRB + 75 euro/maand brandstof = 140 euro/maand.
Hier heb ik gerekend dat de auto net zoveel LPG verbruikt als benzine, maar volgens mij verbruikt een auto altijd wat meer op LPG dan op benzine.
Break even punt:
km per maand = (MRB_benzine – MRB_gas) / (Verbruik_gas * Prijs_gas – Verbruik_benzine * Prijs_benzine) = (65 - 110) / (0,1L/km * 0,85 euro/L - 0,1L/km * 1,5 euro/km) = 692 km/maand.
Omdat LPG meer belastend is op de motor dan benzine (corrigeer me alsjeblieft als ik het fout heb) en omdat ik lang niet op 700km/maand kom ga ik toch maar gewoon benzine rijden denk ik. Zou het het eventueel waard zijn om een gas-auto te kopen en terug te bouwen/keuren naar benzine?
Op zich zou ik het niet heel erg vinden om LPG te rijden maar volgens mij gaat de levensduur van de motor er op achteruit, of heb ik het dan helemaal mis? Ik heb ook even snel gerekend en volgens mij is het bij 500 km/maand nog niet direct goedkoper.
LPG:
500km/maand met 10L/100km -> 50L/maand brandstof, 50L * 0,85 euro/L = 42,5 euro/maand, 110 euro/maand MRB + 42,5 euro/maand brandstof = 152,5 euro/maand.
Benzine:
500km/maand met 10L/100km -> 50L/maand brandstof, 50L * 1,5 euro/L = 75 euro/maand, 65 euro/maand MRB + 75 euro/maand brandstof = 140 euro/maand.
Hier heb ik gerekend dat de auto net zoveel LPG verbruikt als benzine, maar volgens mij verbruikt een auto altijd wat meer op LPG dan op benzine.
Break even punt:
km per maand = (MRB_benzine – MRB_gas) / (Verbruik_gas * Prijs_gas – Verbruik_benzine * Prijs_benzine) = (65 - 110) / (0,1L/km * 0,85 euro/L - 0,1L/km * 1,5 euro/km) = 692 km/maand.
Omdat LPG meer belastend is op de motor dan benzine (corrigeer me alsjeblieft als ik het fout heb) en omdat ik lang niet op 700km/maand kom ga ik toch maar gewoon benzine rijden denk ik. Zou het het eventueel waard zijn om een gas-auto te kopen en terug te bouwen/keuren naar benzine?
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2019 18:54 #1452743
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De kans dat een 940 met LPG
De kans dat een 940 met LPG binnen niet al te lange tijd een nieuwe kop moet hebben is reeel. En uiteraard zal de verkoper dat niet vertellen. Dan moet je de kleppen bekijken, en daar dus kijk op hebben.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2019 02:10 #1452749
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee
en gas auto zal in de regel altijd veel gelopen hebben en dus toe kunnen zijn aan een nieuw kop. Je zal het maar net treffen. Dat is minder tof dan.
Ga voor een goed benzine exemplaar zou ik zeggen.
Gas geeft ook meer storingen. Pas bij veel rijden neem je de storingen en de hogere slijtage op de koop toe. Dat betekent dan meer reparaties maar die kan je dan betalen vanwege de besparing bij het rijden met veel km's op gas oplevert.
Op benzine heb je die hogere kosten van onderhoud niet bij dat geringe aantal km's dat jij rijdt.
500 per maand is 6000 per jaar. Ben je na ca 16 komma nog wat jaar nog maar 100000 km verder.
Ga voor een goed benzine exemplaar zou ik zeggen.
Gas geeft ook meer storingen. Pas bij veel rijden neem je de storingen en de hogere slijtage op de koop toe. Dat betekent dan meer reparaties maar die kan je dan betalen vanwege de besparing bij het rijden met veel km's op gas oplevert.
Op benzine heb je die hogere kosten van onderhoud niet bij dat geringe aantal km's dat jij rijdt.
500 per maand is 6000 per jaar. Ben je na ca 16 komma nog wat jaar nog maar 100000 km verder.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2019 09:53 #1452752
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een auto die nooit op gas
Een auto die nooit op gas gelopen heeft zal inderdaad geen uitgestelde kop hebben, maar het tegendeel is zeker niet waar: de snelheid waarmee de speling achteruit loopt lijkt exemplarisch. Mijn LPG-940 staat op 703000 km met de eerste, onaangepaste, kop en heeft nog stelruimte. Afgezien van de KANS op een uitgestelde kop hoef je van een gasinstallatie eigenlijk geen extra onderhoud te verwachten bij een redblock.
Je sommetjes kloppen overigens niet helemaal: je neemt voor LPG de landelijke adviesprijs maar voor benzine niet. Dat is geen eerlijk vergelijk, ik betaal al maanden niet meer dan 60 ct/l. Met 60 ct/l tegen 150 ct/l kom ik met je sommetjes exact op een omslagpunt bij 500 km...
Verder is een verbruik van 1:10 erg optimistisch, zeker met een automaat. Mijn B230FB automaat heeft gemiddeld 12,81 l/100 km lpg, en 0,65 l/100 km benzine verbruikt over de laatste 2,5 ton. Ik rijd niet extreem zuinig maar evenmin extreem onzuinig. Voor real-life verbruik van echte automobilisten: zie www.spritmonitor.de .
Je sommetjes kloppen overigens niet helemaal: je neemt voor LPG de landelijke adviesprijs maar voor benzine niet. Dat is geen eerlijk vergelijk, ik betaal al maanden niet meer dan 60 ct/l. Met 60 ct/l tegen 150 ct/l kom ik met je sommetjes exact op een omslagpunt bij 500 km...
Verder is een verbruik van 1:10 erg optimistisch, zeker met een automaat. Mijn B230FB automaat heeft gemiddeld 12,81 l/100 km lpg, en 0,65 l/100 km benzine verbruikt over de laatste 2,5 ton. Ik rijd niet extreem zuinig maar evenmin extreem onzuinig. Voor real-life verbruik van echte automobilisten: zie www.spritmonitor.de .
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2019 20:13 #1452758
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Verschillende klepstelintervals
Verschillende klepstelintervals kom je in de praktijk inderdaad tegen.
Dat klopt wat Willem zegt. En zowel bij gas als benzine trouwens.
Bij gas denk ik dat er meer variatie is in wanneer kleppen gesteld moeten worden tussen de ene gas -auto en de andere.
Volgens mij gaat sowieso op dat bij auto's met een respectabele km stand de intervallen vaak groter kunnen zijn.
Maar onderschat het verbruik zowel op gas als benzine niet. Rond in je rekenwerk maar eerder af naar beneden dan naar boven. 500 km per maand heb je zo weggereden natuurlijk en dat tikt het extra aan.
Toch ben ik het op 1 punt niet eens met Willem. Dat is over extra onderhoud vanwege gas. Ik doel op extra onderhoud aan de gasinstallatie. Niet op extra onderhoud aan de motor doordat er op gas gereden wordt.
Met een gasinstallatie heb je toch wat componenten erbij die ook geld kunnen kosten bij storingen.
Injectors, relais, pompen, etc etc..
Volgens mij valt dat gewoon niet te ontkennen.
Dat klopt wat Willem zegt. En zowel bij gas als benzine trouwens.
Bij gas denk ik dat er meer variatie is in wanneer kleppen gesteld moeten worden tussen de ene gas -auto en de andere.
Volgens mij gaat sowieso op dat bij auto's met een respectabele km stand de intervallen vaak groter kunnen zijn.
Maar onderschat het verbruik zowel op gas als benzine niet. Rond in je rekenwerk maar eerder af naar beneden dan naar boven. 500 km per maand heb je zo weggereden natuurlijk en dat tikt het extra aan.
Toch ben ik het op 1 punt niet eens met Willem. Dat is over extra onderhoud vanwege gas. Ik doel op extra onderhoud aan de gasinstallatie. Niet op extra onderhoud aan de motor doordat er op gas gereden wordt.
Met een gasinstallatie heb je toch wat componenten erbij die ook geld kunnen kosten bij storingen.
Injectors, relais, pompen, etc etc..
Volgens mij valt dat gewoon niet te ontkennen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2019 00:51 #1452777
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aircovarianten
Hallo Pieter
Er zijn meerdere varianten van "airco" te vinden bij de 940s:
- De originele automatische Volvo airco, ook wel ECC genoemd.
- De originele niet-automatische Volvo airco.
- De (meestal na import in opdracht van de importeur ingebouwde) niet-automatische Deltamil airco.
- De automatische airco van Deltamil. Ook later ingebouwd, maar zeer zeldzaam.
De origineel Volvo airco's hebben volgens mij een grotere opbrengst dan de Deltamils.
groetjes
Mathy
Er zijn meerdere varianten van "airco" te vinden bij de 940s:
- De originele automatische Volvo airco, ook wel ECC genoemd.
- De originele niet-automatische Volvo airco.
- De (meestal na import in opdracht van de importeur ingebouwde) niet-automatische Deltamil airco.
- De automatische airco van Deltamil. Ook later ingebouwd, maar zeer zeldzaam.
De origineel Volvo airco's hebben volgens mij een grotere opbrengst dan de Deltamils.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2019 10:12 #1452795
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Een ingebouwde installatie is erg aantrekkelijk maar fflucnhe heeft wel een punt m.b.t. tot onderhoud. Alle dure reparaties die ik in de afgelopen jaren aan mijn Volvo's heb gehad betroffen de LPG installatie. 2 keer een uitgestelde kop, dus daar moest een andere op, een relais probleem en nog wat kleinere zaken. Recent een lekke lpg leiding (!) onder de auto laten vervangen. De LPG installaties zijn over het algemeen net zo oud als de 940 dus vervangende onderdelen zijn er niet altijd meer, die lpg leiding kostte mij dik 600 euro omdat die niet meer standaard op de plank lag. Ik weet niet of ik weer een LPG auto zou kopen tenzij de installatie net ingebouwd is maar "helaas" rijd ik per jaar zo'n 25000 km dus het kan ondanks de reparaties wel uit.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2019 13:59 #1452828
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 600 euro voor 1 leiding? Dat
600 euro voor 1 leiding? Dat is ongeveer het bedrag waarvoor je een complete LPG installatie nieuw koopt, ex montage...
Ik rijd inmiddels zo'n 1,5 miljoen kilometers op LPG verspreid over diverse auto's, en heb in die tijd 1 keer een verdamperrevisie uitgevoerd en een paar keer LPG-filtertjes vervangen. Oh, en 1 keer een kop gewisseld bij een 740 met ingekorte klepstelen, vanwege gescheurde kleppen. Mijn vader reed sinds 1974 ongeveer drie miljoen op gas, met eenzelfde onderhoudsbeeld. Een injector vervangen is nog nooit nodig geweest.
Dus nee, ik kan echt niet onderschrijven dat je meer onderhoud hebt met LPG.
Ik rijd inmiddels zo'n 1,5 miljoen kilometers op LPG verspreid over diverse auto's, en heb in die tijd 1 keer een verdamperrevisie uitgevoerd en een paar keer LPG-filtertjes vervangen. Oh, en 1 keer een kop gewisseld bij een 740 met ingekorte klepstelen, vanwege gescheurde kleppen. Mijn vader reed sinds 1974 ongeveer drie miljoen op gas, met eenzelfde onderhoudsbeeld. Een injector vervangen is nog nooit nodig geweest.
Dus nee, ik kan echt niet onderschrijven dat je meer onderhoud hebt met LPG.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2019 17:04 #1452834
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt iedereen voor alle
Bedankt iedereen voor alle wijze adviezen, ik heb inmiddels besloten om niet teveel te kijken naar of het een lpg of benzine en ben van plan om eind deze week een proefritje te gaan rijden in deze wagen:
www.avh-autos.nl/occasions/volvo-polar-e...turbo-automaat/2712/
Ik ben van plan om deze checklist langs te lopen tijdens de proefrit: chris-fix.com/upload/How%20to%20Inspect%...cklist%20%20FULL.pdf
Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij deze auto, eventuele zwakke punten?
Ik ben van plan om deze checklist langs te lopen tijdens de proefrit: chris-fix.com/upload/How%20to%20Inspect%...cklist%20%20FULL.pdf
Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij deze auto, eventuele zwakke punten?
Moderators: Jerry Stam