Van plan een 940 estate te kopen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 17:09 #1452835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet iemand trouwens of het
Weet iemand trouwens of het mogelijk is een soort oldtimer/youngtimer verzekering af te sluiten zonder kilometerlimiet?
Ik vind namelijk dat de reguliere verzekeringen nogal duur zijn voor een brave netjes rijdende volvo-bestuurder die nog geen schadevrije jaren heeft opgebouwd (rond de 50-55 euro/maand bij centraal beheer is het goedkoopst)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 17:15 #1452831 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Willem heeft gelijk...
Nu heeft de Witte Dame wel een F4 AMS lpg-installatie, geen Lpi. En die wil ik dan ook niet. Kijkend naar het onderhoud ben je met een dergelijke LPG wagen goedkoper uit dan met een benzine of zelfs een G3 model. Al is de motorrijtuigenbelasting hoger met een F4. Hoewel, dit hangt er van af hoe veel je er mee rijdt,. Staat de wagen stil dan klopt het. Maar met 20.000 km. per jaar scheelt dat maar €460 aan belasting,, oftewel 0,02,3 Euro per kilometer in vergelijking met een G3.

Verdere voordelen van LPG:

De drukopbouw van een LPG motor bij de ontbranding verloopt rustiger, de krukaslagers,het big end en de piston en ook de zuigers/zuigerveren krijgen dan minder op hun falie. Dus minder slijtage aan de motor.

Een revisiesetje voor een Vialle F4 verdamper kost tussen de vier en zes tientjes de revisie is goed te doen op een nattig zondagmiddagje.

De Vialle actuator is praktisch niet meer leverbaar of tegen hoge prijzen, tussen de 120 en 280 (ja echt!!) eurietjes. . Gematigd is de prijs bij Van Meenen in België, €70,-. Maar ook de Prins actuator is goed te monteren en is technisch gelijk op de regelklep na. De actuator heb je al voor een tientje of vijf, zes, en is met wat minimale handigheid in te bouwen. Levensduur rond de 250.000 km. Aan banden of zelfs iets banaals als motorolie verbruik je meer....

De motor blijft schoon, 'onder-het-kleppen-deksel' van een LPG motor is dit een significant verschil. Doordat de motor minder vervuild mag je de motorolie- en fiterwissel vaan 10.000 naar 15.000 kilometer brengen.

Een cilinderkop gaat bij mij lang mee, de klepgeleiders slijten minder omdat er amper sprake is van koolaanslag. Bovendien is het een goede gewoonte de kleppen 0.05 ruimer te stellen, hierdoor zijn ze langer in contact met de zitting en blijven ze koeler waardoor ze ook minder snel zijn uitgesteld. De kop gaat dan een zeer ruime 600.000 km mee. Daarna moeten er hooguit twee of drie uitlaatkleppen worden vervangen en natuurlijk moet de kop weer worden gevlakt. Vermogensverlies door te ruime klepspeling is verwaarloosbaar, en dan nog. Een verschil van 3 - 5% is in de praktijk zeer oninteressant.

Bij de laatste APK scoorde De witte Dame met een B200F U9 netjes 0,02% CO2, dus zeer ruim binnen de toegelaten hoeveelheid... en dus geschikt voor een Duitse Umweltplakete 4, en dat voor een '91-er...

En bovendien bijt ik Willem nog een beetje de spits af, dat toont ook aan dat hij gelijk heeft met zijn opmerkingen. Ik heb uitgerekend dat ik er in mijn leven zo'n 1,8 miljoen kilometers op LPG er op heb zitten. De benzinewagen (Lelijke Eend, samen met de Volvo 2, 7 en 9 een van de heerlijkste wagens die er ooit zijn gemaakt) telt uiteraard niet mee. Nee, geeft u mij maar LPG, al zou waterstof nóg mooier zijn. Maar dat zien wij binnenkort nog wel op groter schaal gebeuren.

Saillant detail, een liter water kun je een oneindig maal gebruiken, een liter benzine of gas en helaas ook whisky gaat maar één keer mee...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 18:49 #1452838 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Persoonlijke
ervaringen (Willen en Jur) zijn geen garantie voor anderen naar de toekomst lijkt mij en het gaat ook niet om gelijk hierin. Het gelijk dat sommigen hier menen te hebben lijkt met name gebaseerd te zijn op persoonlijk ervaringen die wederzijds herkend worden door iemand met dezelfde ervaring. Door de wijze van formuleren wordt onbedoeld een zaadje gelegd voor een stammenstrijd tussen gas versus benzine en daar is al zoveel (teveel) over geschreven.

Mijn opmerking was uit te leggen als dat er bij een gas auto onderdelen gemonteerd zijn die niet op een benzine auto zitten. En wat er op zit kan kapot en wat er niet op zit niet. Simpel zat. Niet meer en niet minder. En er komen genoeg topics langs van mensen met stukken aan de gasinstallatie componenten. Die herkennen vast ook elkaars ervaringen.

Maar ik ga niets adviseren wat betreft gas of benzine.

Voor wat betreft de verzekering. Kijk eens bij GIO.
Die hebben meerdere kilometerkeuzes en scherpe tarieven.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 19:05 #1452840 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zo
mooie kleur hoor. Die 940 die je gaat uitchecken.
En fan van Chris Fix lees ik.
Die heeft zeker goede tips. Zijn natuurlijk generiek.
Specifiek voor de 940 ? ik ben 740 rijder dus anderen zijn meer specialist op de 940.
Maar aan de andere kant is een 940 gewoon een doorontwikkelde 740. En er zijn ook overeenkomsten. Denk aan de bodemplaat en de balken/langsliggers.
Check in de motorruimte de langsliggers, Daar waar de motor ook op staat en dan met name bij de aansluiting bij wat ze in de VS de firewall noemen. Het schot dat de motorruimte afschermt van de rest van de carrosserie.
Dan goed inspecteren bij diezelfde langsliggers aan de onderzijde.
Eveneens bij de voorste krikpunten en aan het einde van de kokerbalken.
Roesten wil ook wel onder de accu trouwens,
Zag laatst een gestripte 940 en die roestte op al die plekken die ik noem ook zoals een 740. Was goed zichtbaar .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 19:42 #1452841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga eens kijken naar de
Ik ga eens kijken naar de tarieven van GIO, bedankt voor de tip!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 19:44 #1452842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt ook fflunche voor de
Bedankt ook fflunche voor de tips, ik zet ze er bij op de checklist. Ik ben inderdaad een volger van zijn youtubekanaal, zijn videos hebben er deels aan bijgedragen dat ik een 940 wil kopen en zelf gaan onderhouden.
De kleur is inderdaad mooi, ik ben benieuwd of hij echt zo strak in de lak zit als de foto's laten zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2019 21:48 #1452844 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is een goede lijst om van
Dat is een goede lijst om van uit te gaan. Algemeen natuurlijk, niet secifiek 940. Zo hoef je niet te letten op bubbels in het vaatje: een 940 met lekke koppakking zie je alleen bubbelen als je het overloopslangetje losneemt en onder de vloeistof dompelt. Bubbelt het vanuit de hoofdleiding dan is de hele pakking zo'n beetje weg...
Wat roest betreft somt fflunche het al aardig op. Ik zou nog expliciet letten op de accubak en z'n maatje aan de andere kant, en de dorpels achter de achterste kriksteunen. Als je de auto op de brug kan zien, dan ook alle felsnaden in de bodem. Lichte roest is geen probleem, opgezette naden zijn wat minder. Gaten betekenen vrij snel laswerk.
Kijk goed bij de aanhechtig van de spoorstangen voor: rond de verstevigingsplaten rotten de balken weleens, daar zit een dikke coatingop waaronder het gaat bubbelen.
Magneettest is normaal gesproken in nederland niet nodig. Kijk langs de auto, ga door je knieen en kijk met strijklicht of je sporen van schade ziet.
Dat zijn wel dingen waar je ervaring voor nodig hebt: als het kan, neem dan iemand mee die vaker auto's heeft bekeken. Dat helpt ook tegen een te roze bril, zeker als die iemand niets met oude volvo's heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2019 17:49 #1452856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag de auto even bekeken
Vandaag de auto even bekeken en een afspraak gemaakt om morgenmiddag een proefritje te gaan maken. De lak is uiteraard niet zo straks als op de foto, er zitten genoeg krasjes op maar dat vind ik niet zon probleem. Ik heb wel een aantal puntjes gezien waar ik graag jullie mening over zou horen:
- alle 4 de deur rubbers uitgedroogd en aan de bestuurdersdeur doorgescheurd, ook zijn ze alle 4 nat aan de onderkant
- voor twee dezelfde banden (vredestein), achter een michelin en ik dacht een continental, wel alle 4 nog goede banden
- schimmel op de buitenste gordels van de achterbank op het deel dat in de auto verdwijnt
- kleine roestplekjes op de voorkant van de achterste wielkasten, niet aan de buitenkant (de zichtkant zegmaar) maar aan de binnenkant
- motorblok een klein beetje vettig net als de turbo maar geen hangende druppels
- koelvloeistof reservoir is viezig aan de binnenkant maar de koelvloeistof ziet er goed uit, net als de motorolie trouwens
- linkervoorband is aan de buitenzijde meer versleten (moet denk ik uitgelijnd worden op termijn?)
- achterste raampjes gaan maar half open, verder durfde ik niet te draaien omdat het toen erg zwaar ging, ik maak hier zelf geen probleem van maar misschien is het een slecht teken?
- aan de onderkant van de auto in et algemeen wel wat roest te zien maar niets ernstigs, zeker nog niet zo erg als mijn moeders vorige autotje (eerste generatie ford ka...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2019 18:41 #1452857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik vergeten ben in mijn
Wat ik vergeten ben in mijn vorige berichtje: de felsnaden net voor de achterwielen zijn wel flink aan het roesten, ze zijn ook krom (ooit de krik verkeerd onder de auto gezet?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2019 21:00 #1452859 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic De felsnaden
aan de onderzijde van de kokerbalk.
Dat ze krom zijn zie je wel vaker. Dan is er een drempeltje geraakt of zo.
Over het algemeen is dat we weer redelijk in model te kloppen met een klosje hout en een hamer. Roest is minder .

Ford Ka staat er berucht om. Heb een keer wat laswerk aan de Volvo laten doen. En daar stond ook een Kaatje voor laswerk. Die auto was 15 jaar oud en dramatisch qua roest. Echt vreselijk.
Bedenk dat Volvo's sterke auto's zijn. Maar....
Ze kunnen ook roesten en omdat ze sterk zijn roesten ze langer. :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD