GESLOTEN: Group Buy H4 LED 6S+

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2020 16:31 #1462447 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Levensduur
Ja, jammer, Anton. Twee jaar vind ik nog relatief kort. Hoewel... mijn dure Philips Super Vision (nu XtremeVision) en Osram Night Breaker H4 al na circa anderhalf jaar de geest gaven (dure hobby). Mede daardoor ben ik me gaan verdiepen in LED H4 en H3.
Hoeveel kilometer heb je sind de montage gereden? Ik meen dat de fabrikant als levensduur 50.000 uur had opgegeven.
Het onderwerp levensduur is trouwens vaker aan de orde geweest. Ook de eventuele relatie tussen conditie van de elektrische installatie en vroegtijdige uitval.
Ooit heb ik het initiatief genomen voor deze group buy omdat ik (en ik niet alleen) erg enthousiast was (en ben) over - naast de veel hogere lichtopbrengst - de kwaliteit van de led-lampen, zowel H4 als H3. Toen had ik beide versie al geruime tijd - ruim voor de gezamenlijke inkoop in 2018 - gemonteerd. En sindsdien nog geen enkele lamp hoeven te vervangen!
En ja, ik rijd overdag nog steeds met de H3 'mistlampen' aan als daglicht. 's Avonds met H4. Dus beide types worden niet ontzien.
Ik maak me sterk dat ik niet de enige ben zonder problemen sinds de inkoop.

Adriaan
Mijn Volvo: 945 Polar LE automaat uit 1998 met 532k km op de klok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2020 01:52 #1462459 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Misschien
Een vervangingstip.
Ik had/heb H4 leds van XenonJan. ( ca 55 euro de set)
4 jaar meegegaan en recent stopte er eentje mee.
De andere ( nota bene in het armatuur dat met de wild zwijnbotsing sneuvelde) doet het nog.
En ik rijd 15.000 km per jaar en altijd met lichten aan.
Met een gemiddelde snelheid van 40 km/h (aanname) is dat 375 uur per jaar dat ze branden. Dit x 4 jaar is 1500 uur. Opgegeven branduren van 50.000 uur lijkt me ongeloofwaardig. Dan zou je met die lampen met 15.000 km per jaar met een gemiddelde van 40 km/h 133,333333 jaar doen.

APK keuringseisen zeggen dat koplampen moeten werken en een goed lichtbeeld moeten geven. Maar verder niets over het type lamp.
Dat doet een ECE richtlijn wel. Er mogen geen lampen gemonteerd worden waar het armatuur niet voor ontworpen is. Dus H4 Leds is formeel niet toegestaan in onze Volvo's.

BA15S.. als ik met een stads- of knipperlichie van de 740 bij de amh sta en vraag om zo'n soort lampje, dan kijken ze op een soort placemat met afbeeldingen en komen ze bijna altijd met een BAU15S aan. Nee, da's niet de goede. Wel zeggen ze dan. Kijk nog maar eens goed naar de verschillen zeg ik dan. En dan hangt het af van hoeveel tijd ik heb dat ik net zo lang wacht tot ze het zelf ontdekken of toch maar op het verschil wijs en dat er niet zomaar letters en cijfers op een lampje staan. Owhhhh ...zit dat zo ? ja inderdaad... zo zit dat. Zucht.

BA=Banjonet fitting type
15=Diameter lamp basis in mm
S of D is single of dual contact ( dus enkele gloeidraad of Duplo)
De U en de Y of Z zeggen iets over de positie en de hoogte van de nokjes.
U is dat van onderaf gezien de nokjes niet 180 graden tegen over elkaar staan maar vanaf de zijkant gezien ze wel op dezelfde hoogte zitten.
Y dat de nokjes vanaf de zijkant gezien niet op dezelfde hoogte staan maar van onderaf gezien wel 180 graden tegenover elkaar staan
En bij Z staan de nokjes vanaf beide gezichtpunten niet in 1 lijn.

De letter BA en S en D zijn nog wel met wat fantasie te bedenken. 15 is ook wel voor de hand liggend als je die lampcodes zelf probeert te doorgronden.
Maar U, Y en Z weet ik zo niet eigenlijk. Denk arbitrair gekozen.

Overzicht van alle lampjes die in welke auto dan ook thuishoren is ook op de site van Osram te vinden.
Ergens merk/type/bouwjaar ingeven en je ziet een afbeelding van die auto met voor alle armaturen de juiste lamptypes erbij.

Was deze bijdrage nuttig? Klik hier.
Was deze bijdrage niet nuttig ? klik hier.

Groet
Peter
Lid nr: zeker niet nuttig.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2020 02:11 #1462490 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic U. Y en Z
Hallo Peter, Volvisti

U, Y en Z zegt iets over de kleur schijnbaar. Heb net <a href=" nl.qwe.wiki/wiki/List_of_automotive_light_bulb_types " target="_blank">deze pagina gevonden.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2020 02:59 #1462496 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij niet
In die tabel achter jouw linkje staat:

PR21W BAW15s 1 12 V en 24 V: 21 W Rood
PY21W BAU15s 1 12 V en 24 V: 21 W Amber
P21 / 4W BAZ15d 2 12 V en 24 V: 21/4 W Ook gebruikt voor DRL functie met geïntegreerde parkeerlicht beam
PR21 / 4W BAU15d 2 12 V en 24 V: 21/4 W Rood

Ik zie BAW15s en BAU15d, allebei rood. Als U iets zegt over kleur, dan zou W ook iets zeggen over kleur. En dan kan rood niet zowel W als U zijn.
U staat dus niet voor een kleur. En Y en Z denk ik dan ook niet. En W ook niet.

En als ik bij de amh sta voor een witte BAS15 en ik krijg een witte BAU15s dan kan U ook niet voor de kleur staan want anders zou er ook een U in BAS15s moeten zitten omdat ze allebei wit zijn en dan zouden ze allebei BAU15s moeten heten en dat doen ze niet dus het onderscheid zit op een andere eigenschap.

Bovendien zijn diameter en single of dual eenduidige begrippen die je prima met een beginletter van dat begrip kan aanduiden.
Bij hoe de nokjes staan is dat wat lastiger, want dat kan je op tig manieren verwoorden dus welke beginletter neem je dan ? Iets arbitrairs als W, U , X en Y en Z dus.
Ze zijn gewoon aan het eind van het alfabet terug gaan werken lijkt mij.
Had net zo goed K, L, M, N kunnen zijn.

En dan nog een reden. Als er dan sprake is van een codering met beginletters zou R, Y, W of A logischer zijn geweest voor Red, Yellow, White of Amber.
Want ook dat zijn eenduidige begrippen. Rood is rood, en wit is wit etc.
Ik schat in dat er ten tijden van het ontstaan van de BAxxx lampenreeks niet eens gekleurde versies waren dus voorziet het naamgevingssysteem daar niet in,
En wat heeft het voor zin dat er op een lampje een letter in de code voor een kleur is opgenomen terwijl ik ook gewoon aan dat lampje kan zien dat ie bv oranje is ?
Een diameter zie je niet altijd op het blote oog en verdraaide nokjes ook niet. Maar een kleur wel ( tenzij kleurenblind).

Tis een beetje zoals terugslagklep versus antiterugslagklep zal ik maar zeggen. Het is maar net welke logica je volgt wat je de meest van toepassing zijnde benaming/codering vind.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2020 18:12 #1462506 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Led
”En wat heeft het voor zin dat er op een lampje een letter in de code voor een kleur is opgenomen terwijl ik ook gewoon aan dat lampje kan zien dat ie bv oranje is ?”

Het is een kwestie van tijd, alvorens kwetsbare gloeilampjes definitief worden vervangen door ledlampjes. Dan lijkt me een kleurcode wel degelijk zinvol. Zonder is namelijk slechts brandend vast te stellen welke kleur het betreffende lampje heeft.

Adriaan

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2020 21:14 #1462520 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Code
Hallo Volvisti

En het scheelt natuurlijk ook als je gewoon een code kunt doorgeven c.q. ingeven i.p.v. ieder doosje één voor één te moeten bekijken c.q. openen. En je kunt iemand anders naar de AMH sturen die geen verstand heeft van lampjes en gewoon zeggen: "Ik moet BAxyz" hebben.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2020 01:10 #1462527 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic En ..
Je kan het ook gewoon zeggen dat er inderdaad bij nadere beschouwing geen kleurcode in zit ipv over iets flauws als doosjes openen te beginnen.
Is een kleurcode nuttig in bepaalde situaties ? jawel en vml ook bij leds. ( alhoewel ik hier wit schijnende BAS15s heb en oranje schijnende en de ledjes zijn respectievelijk ook wit/gelig en oranje van kleur als ze uitstaan) ( zijn led lampjes van Immers led, laatst in de uitverkoop gekocht).

Die coderingen voluit zijn bedacht om te kunnen bestellen en de juiste te kunnen leveren en ze in het magazijn terug te kunnen vinden etc etc. Logisch.
De strekking van wat ik typte lijkt me echter duidelijk, in die BAhuppeldepupcodes zit geen aanduiding voor een kleur zoals ergens door iemand geopperd werd. Die naamgevingssystematiek voorziet daar simpelweg niet in. Daarvoor moet je ook niet in een lijst van lampjes op wikipedia kijken, want daar staat de systematiek ook niet in uitgelegd. Da's slechts een opsomming.
De code is ook te "kraken" door er zelf de juiste duiding op los te laten. Kan soms handig zijn als je een lampje in handen hebt met een onleesbare code erop. Door goed naar dat lampje te kijken kan je de code ook zelf bepalen.

En er is niets mis mee met het oude BAS15s lampje meenemen naar de AMH en zeggen "precies zo'n lampje als deze alstublieft". Ik mag dan redelijkerwijs verwachten het juiste lampje geleverd te krijgen.
Dat ze dan met de verkeerde komen aankakken ligt echt niet aan mij maar dat er een onwetende zaterdaghulp in de winkel staat die niet leest wat er op het lampje staat maar eerder een "raad het plaatje" exercitie gaat doen door het lampje naast de voorbeelden op die placemat die op de toonbank ligt te houden en dan een verkeerde match maakt. Vast een herkenbaar beeld voor degenen die wel eens een lampje bij de AMH gehaald hebben. De code niet kennen en geen voorbeeldlampje meenemen en zeggen dat je baxxx nodig heb werkt als het gaat om risicobeperking voor een verkeerde levering. Klopt.
Dan koop je iets zonder dat je snapt waar de cijfertjes en lettertjes voor staan. Voor sommigen volstaat dat.
Niets mis mee. Maar je kan niet dat lampje bestellen door het noemen van die code als er niet eerst mensen zijn geweest die die codes bedacht hebben want anders zou je ook elke x met een verkeerd lampje wegggaan.
Ik wil graag weten hoe dat zit met die codes en wat ik ervan weet deel ik hier ter algemeen nut geheel en al in filosofie van de vereniging.
Of iemand er waarde aan hecht of er grappen over maakt is aan diegene zelf.

• DOMINIEK Pollet (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2020 16:54 #1462607 door DOMINIEK Pollet (GAST)
Beantwoord door DOMINIEK Pollet (GAST) in topic Leuke pagina...
... maar ik heb zonet de 1,2 Watt knopverlichting vervangen door LEDs met T5 fitting (een aanrader trouwens) en die T5 staat niet echt in de opsomming vermeld.
Op het doosje staat ook nog 'WB' vermeld maar deze code komt helemaal al niet voor. Zijn de Volvo lampjes dan so uniek misschien? ;-)

Meer informatie onder code '93533998' in deze catalogus van Bosma: www.bosma-group.eu/wp-content/uploads/20...og-SMALL-ver-ENG.pdf

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2020 19:43 #1462619 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee hoor
Niets unieks aan.
Alleen nieuwe lampjes hebben nieuwe codes.
Die bestonden nog niet back in the day.

En je hebt standaarden en standaarden.
De facto standaarden ( door de industrie afgesproken) en standaarden door genormeerde instituten (DIN, NEN etc). Wettelijk bepaalde normen dus.
Soms verwordt een defacto norm tot een wettelijke norm,

Met welke norm heb je te maken ? dat is soms handig te weten.

En in 1980 kan een normsystematiek bedacht zijn voor de destijds beschikbare fittingen/diameters/nokjes of wat dan ook.
Maar dan kan het zijn dat een nieuw type lampje niet in die systematiek is in te passen.
Gevolg een nieuwe norm. En dan krijg je het verhaal van de bomen en het bos.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2020 18:24 #1462729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu beide stuk
Nu zijn beide stuk. Jammer maar nogmaals als je ze eenmaal hebt wil je niet meer anders. Ik zag op de site van immers led lights h4 lampen die 8000 lumen leveren. Geven die dan nog meer licht als de exemplaren uit de group-buy?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC