GESLOTEN: Group Buy H4 LED 6S+

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 10:09 #1462853 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Lichtkleur in Kelvin heeft
Lichtkleur in Kelvin heeft niets met de kleur van staal te maken.
Het is 1 of andere theoretische waarde van iets wat ze "black body radiation" noemen.
Om te begrijpen hoe dit exact zit was mij te theoretisch, en lijkt me verder ook niet relevant. Wil je het toch weten? Google is your friend ;)

Verder heb ik het idee dat er altijd gesjoemeld wordt met lichtopbrengst, sterkte en weet ik wat allemaal. De opgegeven waardes door de fabrikant (in welke eenheid dan ook) zijn niet te controleren door de consument.

"Vroeger" had je Watt, en daar moest je het zo ongeveer mee doen.
Alle lampen gebruikten min of meer dezelfde techniek. Nu heb je Led, Xenon etc...
Ook komen er ineens Lumen, Lux, Candela, CRI, Kelvin en weet ik het wat allemaal bij.

Ik kijk vaak gewoon waar andere goede ervaringen mee hebben gehad, en ga daar op af.
Ik heb daar meer vertrouwen in dan de "specificaties" vanuit China...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2020 22:09 #1462862 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ha
Nou nee hoor. Geen behoefte aan een nadere uitleg. Vond het al wat ( let op de aanhalingstekens! ) "geneuzel".
Indirect staat het voor kleur. En dat Kelvin en kleur toevallig allebei met een k beginnen is voor sommigen kapstok om uit te leggen met natuurkundige verhandelingen dat de K in bv 6000K vooral niet voor kleur staat. In mijn oren zegt iemand die zegt dat de K in 6000K de kleur aangeeft geen onzin. En ook niet als het woord kleur toevallig niet met een k zou beginnen.

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2020 14:40 #1463272 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Kapje in de reflector
Sinds de eerste led groupbuy rijd ik naar alle tevredenheid rond met deze fantastische lichtopbrengst in alle voorlampen. Vandaag vroeg ik mij echter het volgende af: in de reflector voor dimlicht zit een metalen kapje. Zie foto. Dit lijkt me een reflector voor de standaard halogeen peertjes.

Bij het inbouwen van de led verlichting heb ik deze gewoon laten zitten. Zijn er mensen die het kapje eraf geslepen hebben, maar de lampfitting wel gewoon hebben laten zitten? Ik weet nou even niet wat de juiste manier is.

Led heeft natuurlijk ingebouwde reflectoren. De autoreflector wordt hierdoor overbodig. Wel heb ik (citaat van de APK-man) een nagenoeg perfect lichtbeeld zonder strooilicht. Zou dat dan komen doordat het licht toch wordt weerkaatst op een of andere manier?

Wat is jullie visie hierop? Kapje laten zitten, of verwijderd?

Hartelijk dank!

[Moderator: Foto erin geplakt]

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2020 11:51 #1463289 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Reflector
Laten zitten
en kapje ook.
Je gebruikt de termen wat door elkaar trouwens

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2020 16:20 #1463301 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Nutteloos
Als initiatiefnemer van deze group buy, heb ik, alvorens hier een en ander aan te prijzen, ook geëxperimenteerd met het verwijderen van het kapje op pootjes uit het lamphuis. Nutteloos. Met het kapje voor de LED-lamp - zoals jouw keuringsmonteur al opmerkte - een uitstekend lichtbeeld. Gewoon laten zitten, dus. De oudere led-lampen waren iets langer dan het nieuwe type. Toen bleek het verwijderen van het kapje onontkoombaar.

Adriaan

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2020 16:48 #1463302 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Duidelijk :)
Dank Adrian voor je antwoord! Hij blijft gewoon lekker zitten.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2020 00:31 #1463349 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Weghalen
Weghalen van dat kapje voegt niets toe zeg maar dus.

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2020 21:42 #1463384 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Dat was duidelijk
Dat was duidelijk ja, nogmaals dank Adriaan. Wat is het achterliggende idee achter dat kapje dan, als de led een 'ingebouwde' reflector heeft?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2020 01:35 #1463385 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zoals
Ik al eerder wat aangaf.
Je gooit de termen wat door elkaar. Dat ingebouwde kapje op een ledlamp of het originele kapje in de lampunit is niet de reflector. De reflector is het parabool vormige spiegelende deel aan de achterzijde van de lamp. Die reflecteert het licht naar voren. Dat kapje is geen reflector. Die reflecteert niets.
Dat kapje zorgt er slechts voor dat het licht niet te hoog gaat schijnen.
Het is eerder zo je wel een deflector. Maar zelfs dat niet eens eigenlijk.
Het zorgt er in ieder geval voor dat het licht niet te veel in een ongewenste richting schijnt.

Dat ingebouwde kapje was nodig bij een H4 lamp. Niet elke led lamp heeft trouwens ook een ingebouwd kapje. Dat zijn wel de mindere led lampen qua ontwerp. Dan heeft het originele kapje nog een functie.

Bij een goede led lamp met kapje zou het originele kapje niet meer zoveel toevoegen.
Maar het doet ook geen kwaad en mocht het ingebouwde kapje vd led lamp niet optimaal werken dan heb je altijd het originele exemplaar nog.

Dus. Zoals ik al zei het weghalen voegt niet veel toe aan de werking met Ledlamp, het laten zitten misschien een beetje. Dus waarom zou je het eruit slopen ?

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-10-2020 13:18 #1463391 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kapje en halogeen
Het kapje is noodzakelijk voor halogeen. Dat straalt 180 graden bolvormig rondom en zou dus recht in de ogen van een tegenligger schijnen, en het licht dat via de reflector en het glas gaat geeft alleen het gewenste lichtbeeld. Bij led is dat minder van belang, dat schijnt veel minder recht vooruit, maar meer cirkelvormig rondom, zodat vrijwel al het licht via de reflector en de lens het gewenste beeld geeft. Als je het kapje laat zitten kun je dus altijd tijdelijk met halogeen rijden bij een kapot led lampje.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC