Koude motor, aarzeling/hik/afslaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2017 11:47 #1437659
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet alleen
Je bent blijkbaar niet de enige met dit probleem(pje):
www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=267957
www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=267957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2017 20:56 #1437676
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tip, dat
Bedankt voor de tip, dat lijkt inderdaad sprekend!
Met dat verschil dat het bij mij alleen op LPG optreedt en (tenminste vooralsnog) niet op benzine.
Ik ga dat even volgen.
Met dat verschil dat het bij mij alleen op LPG optreedt en (tenminste vooralsnog) niet op benzine.
Ik ga dat even volgen.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-05-2017 08:46 #1437695
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic En..
En al wat meer duidelijkheid/ een oplossing? Ik volg dit draadje nauwgezet omdat mijn lpt ook wel een een hikje geeft tijdens t rijden op lpg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2017 19:53 #1437700
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog niets definitief in ieder
Nog niets definitief in ieder geval.
Afgelopen vrijdag is er een lekkende injector vervangen, en klein vacuüm lek bij het gasklephuis verholpen, en de complete achterdemper is vervangen.
Nou verwacht ik dat dat laatste geen effect heeft, maar we moeten het zien.
Wel was gemerkt dat de auto zowel op benzine als lpg soms wat matig oppakt. Misschien heeft het er mee te maken.
Er hangt soms een vaag geurtje van uitlaatgas in de motorruimte, misschien een klein lek in het uitlaatspruitstuk wat de lambdasonde in de war maakt.
Ook dat moet nog blijken. Eerst even de komende dagen kijken wat de auto nu doet.
Afgelopen vrijdag is er een lekkende injector vervangen, en klein vacuüm lek bij het gasklephuis verholpen, en de complete achterdemper is vervangen.
Nou verwacht ik dat dat laatste geen effect heeft, maar we moeten het zien.
Wel was gemerkt dat de auto zowel op benzine als lpg soms wat matig oppakt. Misschien heeft het er mee te maken.
Er hangt soms een vaag geurtje van uitlaatgas in de motorruimte, misschien een klein lek in het uitlaatspruitstuk wat de lambdasonde in de war maakt.
Ook dat moet nog blijken. Eerst even de komende dagen kijken wat de auto nu doet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2017 20:52 #1437769
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In het topic op het andere
In het topic op het andere forum is een oplossing gevonden, nl. een lekje in de aanzuigbuis tussen LMM en turbo.
Die heb ik zelf eens nagekeken, kan ik geen schade aan ontdekken.
De bouten van de turbo op het uitlaatspruitstuk zitten goed.
Wel merk je dat het toerental van de motor even verandert als ik flink in de aanzuigbuis knijp, maar ik neem aan dat dat hoort.
Als ik bij stationair de stekker van de LMM los haal, lijkt ie een fractie stabieler te lopen, maar zodra je het gaspedaal (gasrol) aanraakt valt de motor direct uit.
Vervolgens eens met de multimeter aan de slag gegaan.
Reden: vandaag met filerijden leek het er op dat het licht schommelende stationaire toerental minder/niet meer schommelt als ik stroomverbruikers uitschakel. Ik heb de koplampen uitgezet, radio uit, airco uit.
Dus eens de multimeter er bij: bij enigszins afgekoelde motor, niet gestart, is de spanning over de accupolen 11.94V.
Als ik de auto dan start loopt dat op tot 12.5 V. Dat lijkt me vrij weinig.
Als de motor iets gedraaid heeft loopt de spanning gemeten over de accupolen op tot 12.9 á 13V. Echter, direct op de dynamo gemeten meet ik 13.9V.
Ook het uitlezen van de LPE gaf een hint richting een lage spanning.
Zou het niet zo kunnen zijn... dat bij koude motor de spanning gewoon nét iets te laag wordt als vanuit stationair optrekken de LPG-installatie aan de gang gaat?
Sowieso heb ik het idee dat maar krap aan 12V over de accupolen erg weinig is, en dat de spanningsval tussen dynamo en accu ook groot is. Doet me even denken aan het andere topic dat nu loopt.
Zou dan de accu niet gewoon aan zijn einde zijn? Er staat wel een sticker op met productiedatum maar die is niet meer te lezen. Nou heeft een 940 niet zoveel electronica als andere moderne auto's waarbij een lage spanning voor spookgedrag kan zorgen; maar misschien dat voor de LPG-aansturing toch wel geldt.
Die heb ik zelf eens nagekeken, kan ik geen schade aan ontdekken.
De bouten van de turbo op het uitlaatspruitstuk zitten goed.
Wel merk je dat het toerental van de motor even verandert als ik flink in de aanzuigbuis knijp, maar ik neem aan dat dat hoort.
Als ik bij stationair de stekker van de LMM los haal, lijkt ie een fractie stabieler te lopen, maar zodra je het gaspedaal (gasrol) aanraakt valt de motor direct uit.
Vervolgens eens met de multimeter aan de slag gegaan.
Reden: vandaag met filerijden leek het er op dat het licht schommelende stationaire toerental minder/niet meer schommelt als ik stroomverbruikers uitschakel. Ik heb de koplampen uitgezet, radio uit, airco uit.
Dus eens de multimeter er bij: bij enigszins afgekoelde motor, niet gestart, is de spanning over de accupolen 11.94V.
Als ik de auto dan start loopt dat op tot 12.5 V. Dat lijkt me vrij weinig.
Als de motor iets gedraaid heeft loopt de spanning gemeten over de accupolen op tot 12.9 á 13V. Echter, direct op de dynamo gemeten meet ik 13.9V.
Ook het uitlezen van de LPE gaf een hint richting een lage spanning.
Zou het niet zo kunnen zijn... dat bij koude motor de spanning gewoon nét iets te laag wordt als vanuit stationair optrekken de LPG-installatie aan de gang gaat?
Sowieso heb ik het idee dat maar krap aan 12V over de accupolen erg weinig is, en dat de spanningsval tussen dynamo en accu ook groot is. Doet me even denken aan het andere topic dat nu loopt.
Zou dan de accu niet gewoon aan zijn einde zijn? Er staat wel een sticker op met productiedatum maar die is niet meer te lezen. Nou heeft een 940 niet zoveel electronica als andere moderne auto's waarbij een lage spanning voor spookgedrag kan zorgen; maar misschien dat voor de LPG-aansturing toch wel geldt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2017 08:25 #1437774
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In het andere topic was al
In het andere topic was al gesteld dat meer dan 0,2 volt kabelverlies reden voor actie is. Jij hebt 0,9 tot 1 volt, dus ik zou eens beginnen met alle aansuitingen schoonmaken, invetten en opnieuw vastzetten. Andere accu kan altijd nog.
En ja: een hard werkende dynamo is stationair heel goed te voelen.
En ja: een hard werkende dynamo is stationair heel goed te voelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2017 15:32 #1437777
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan ga ik es goed de
Dan ga ik es goed de spanningsval nameten.
Even zoeken naar alle massapunten, ik zie de dynamo zijn massa nemen van het motorblok, en ik zie een massakabel tussen motorblok en schutbord. Nog even zien waar de massa van de accu heen gaat.
Even zoeken naar alle massapunten, ik zie de dynamo zijn massa nemen van het motorblok, en ik zie een massakabel tussen motorblok en schutbord. Nog even zien waar de massa van de accu heen gaat.
Moderators: Jerry Stam