Koude motor, aarzeling/hik/afslaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2017 10:18 #1436848
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschakeltijd
Dit weekend gemeten: omschakeltijd bij deze buitentemperaturen en koude motor is ca. 2 minuten. Er wordt dan overgeschakeld als de motor sneller dan ca. 1600-1800 tpm draait en vervolgens het gas wordt losgelaten, anders kan het nog wel iets langer duren.
Wat betreft de LPi regeling: omdat het LPi systeem het originele benzinesysteem 100% volgt, reageren beide systemen ook hetzelfde. Er zit bijvoorbeeld geen aparte regeling in voor het stationaire toerental. De benzine computer regelt net zolang bij tot het stationaire toerental goed is (met de CIS-klep) en het gassysteem volgt dat als een slaafje. Er kan natuurlijk wel iets mis zijn met het slaafje, zoals een losse injector of zo.
Als de CIS klep goed werkt en het gasklephuis schoon is, is het stationaire toerental normaalgesproken ook redelijk stabiel. Dat schommelende stationaire toerental lijkt ook wel een beetje op het in- en uitschakelen van de airco. Als die leeg is, gaat dat relatief snel achter elkaar. En natuurlijk als je naar D of R schakelt, is er even een dipje.
Voor de aardigheid: de Vialle inbouwinstructie van de injectoren in het inlaatspruitstuk.
Wat betreft de LPi regeling: omdat het LPi systeem het originele benzinesysteem 100% volgt, reageren beide systemen ook hetzelfde. Er zit bijvoorbeeld geen aparte regeling in voor het stationaire toerental. De benzine computer regelt net zolang bij tot het stationaire toerental goed is (met de CIS-klep) en het gassysteem volgt dat als een slaafje. Er kan natuurlijk wel iets mis zijn met het slaafje, zoals een losse injector of zo.
Als de CIS klep goed werkt en het gasklephuis schoon is, is het stationaire toerental normaalgesproken ook redelijk stabiel. Dat schommelende stationaire toerental lijkt ook wel een beetje op het in- en uitschakelen van de airco. Als die leeg is, gaat dat relatief snel achter elkaar. En natuurlijk als je naar D of R schakelt, is er even een dipje.
Voor de aardigheid: de Vialle inbouwinstructie van de injectoren in het inlaatspruitstuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2017 13:04 #1436853
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks Rob!
Thanks Rob!
Ik heb het ook (bij benadering) getimed, bij mij kom ik bij koude motor ook op ongeveer 2 minuten nu (enigszins variabel met belasting).
Als ik kijk naar dat inbouwvoorschrift: volgens mij kijk ik tegen de onderzijde aan?
Bij mij is het de injector rechts (die ene die een kwartslag gedraaid is t.o.v. de andere) die lichtjes wobbelt.
En ik zie daar Loctite genoemd; dan kun je de injector dus in principe opnieuw fixeren?
Ik heb de CIS-klep en gasklephuis nog niet open gehad.
Vanwege het feit dat ik nu die loszittende injector heb gevonden, lijkt me dat verdachte en dus prioriteit 1. Ik kan me ook zo voorstellen dat een lekke aansluiting (en daarmee een luchtlek) niet echt meehelpt aan een stabiele mengselregeling. En zou daarmee ook meteen een oorzaak kunnen zijn van een enigszins instabiel stationair toerental.
Ik vraag me meteen af of dat luchtlekje ook de reden kan zijn van een iets moeilijke koude start. Bij warm slaat de auto vrijwel meteen aan, bij koud duurt het een paar tellen.
Misschien dat bij warme motor de injector zich wat vaster zet en daarmee het luchtlek dicht? Dat zou (1) verklaren waarom de auto warm prima start maar koud wat slechter, en (2) waarom het hikken zich tot nu toe vooral bij koude motor voordoet.
Ik heb het ook (bij benadering) getimed, bij mij kom ik bij koude motor ook op ongeveer 2 minuten nu (enigszins variabel met belasting).
Als ik kijk naar dat inbouwvoorschrift: volgens mij kijk ik tegen de onderzijde aan?
Bij mij is het de injector rechts (die ene die een kwartslag gedraaid is t.o.v. de andere) die lichtjes wobbelt.
En ik zie daar Loctite genoemd; dan kun je de injector dus in principe opnieuw fixeren?
Ik heb de CIS-klep en gasklephuis nog niet open gehad.
Vanwege het feit dat ik nu die loszittende injector heb gevonden, lijkt me dat verdachte en dus prioriteit 1. Ik kan me ook zo voorstellen dat een lekke aansluiting (en daarmee een luchtlek) niet echt meehelpt aan een stabiele mengselregeling. En zou daarmee ook meteen een oorzaak kunnen zijn van een enigszins instabiel stationair toerental.
Ik vraag me meteen af of dat luchtlekje ook de reden kan zijn van een iets moeilijke koude start. Bij warm slaat de auto vrijwel meteen aan, bij koud duurt het een paar tellen.
Misschien dat bij warme motor de injector zich wat vaster zet en daarmee het luchtlek dicht? Dat zou (1) verklaren waarom de auto warm prima start maar koud wat slechter, en (2) waarom het hikken zich tot nu toe vooral bij koude motor voordoet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2017 13:06 #1436854
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh en aanvulling; mijn
Oh en aanvulling; mijn diagnosekastje geeft 1-1-1 bij de injectiepoort, dus er wordt geen storing gerapporteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2017 10:29 #1436976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier ook een update-je.
Hier ook een update-je.
In overleg met Verkerk wachten we nog even met het verdenken van de LPG-computer.
Reden: (1) de thermostaat was duidelijk niet goed meer, die is vervangen en nu is de motor veel eerder op temperatuur, dat zou effect kunnen hebben op de LPG-perikelen; en (2) er zit inderdaad een injectorzitting los.
Over (2): de losse zitting veroorzaakt overduidelijk valse luchtaanvoer. Bij draaien op stationair heeft Verkerk alle injectoren met een kannetje schoon water bedruppeld; bij injector 1-2-3 geen effect, bij injector 4 reageerde de motor duidelijk protesterend en kwam er wat waterdamp uit de uitlaat. Het is dus zaak om die loszittende injector aan te pakken.
Ik doe dat nu eerst even provisorisch door hem vast te lijmen. Als dat het gewenste effect heeft zal de oplossing op termijn dan het reviseren/vervangen van het inlaatspruitstuk zijn. Maar da's best wel even gedoe, dus ik wil eerst even checken of dat vastzetten mijn 'hik'-probleem oplost.
Of zou er ook een manier zijn om de injector weer goed te fixeren zonder dat het spruitstuk er af moet? Het gaat dus om injector 4.
Stukje bij beetje komen we er wel, hoop ik.
In overleg met Verkerk wachten we nog even met het verdenken van de LPG-computer.
Reden: (1) de thermostaat was duidelijk niet goed meer, die is vervangen en nu is de motor veel eerder op temperatuur, dat zou effect kunnen hebben op de LPG-perikelen; en (2) er zit inderdaad een injectorzitting los.
Over (2): de losse zitting veroorzaakt overduidelijk valse luchtaanvoer. Bij draaien op stationair heeft Verkerk alle injectoren met een kannetje schoon water bedruppeld; bij injector 1-2-3 geen effect, bij injector 4 reageerde de motor duidelijk protesterend en kwam er wat waterdamp uit de uitlaat. Het is dus zaak om die loszittende injector aan te pakken.
Ik doe dat nu eerst even provisorisch door hem vast te lijmen. Als dat het gewenste effect heeft zal de oplossing op termijn dan het reviseren/vervangen van het inlaatspruitstuk zijn. Maar da's best wel even gedoe, dus ik wil eerst even checken of dat vastzetten mijn 'hik'-probleem oplost.
Of zou er ook een manier zijn om de injector weer goed te fixeren zonder dat het spruitstuk er af moet? Het gaat dus om injector 4.
Stukje bij beetje komen we er wel, hoop ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2017 12:15 #1436979
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit is een LPT toch? Als je
Dit is een LPT toch? Als je ermee geholpen bent: ik heb een los spruitstuk met vialle injectoren liggen, dat je eventueel kan lenen als je eigen spruitstuk voor reparatie naar Vialle opgestuurd moet worden.
De makke is: ik heb het los gekocht. Conditie van de gasinjectoren is dus wel een vraagteken.
De makke is: ik heb het los gekocht. Conditie van de gasinjectoren is dus wel een vraagteken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2017 11:15 #1437012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad een LPT Willem.
Inderdaad een LPT Willem.
Bedankt voor het aanbod, maar aangezien ik zelf niet het spruitstuk kan vervangen maakt het niet echt wat uit, ben ik bang.
Vanmorgen weer een mini-hikje bij koude motor, ondanks dat de injector in kwestie wat beter vast zou moeten zitten.
Dan vraag ik me af:
- zou er geen sprake kunnen zijn van een te krappe klepspeling
- zou er sprake kunnen zijn van een lekkende of haperende injector, en kan ik dat testen
- checken of de pomp wel goed op 2 toerentallen kan lopen
Lastig. Wordt misschien toch tijd om een echte LPG-specialist (of Timen) om raad en daad te vragen.
Bedankt voor het aanbod, maar aangezien ik zelf niet het spruitstuk kan vervangen maakt het niet echt wat uit, ben ik bang.
Vanmorgen weer een mini-hikje bij koude motor, ondanks dat de injector in kwestie wat beter vast zou moeten zitten.
Dan vraag ik me af:
- zou er geen sprake kunnen zijn van een te krappe klepspeling
- zou er sprake kunnen zijn van een lekkende of haperende injector, en kan ik dat testen
- checken of de pomp wel goed op 2 toerentallen kan lopen
Lastig. Wordt misschien toch tijd om een echte LPG-specialist (of Timen) om raad en daad te vragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2017 13:38 #1437015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overigens heb ik de test met
Overigens heb ik de test met het kannetje water herhaald: de zitting van de 4e injector is nu in ieder geval gefixeerd en er wordt daar geen valse lucht meer aangezogen.
Ik lees links en rechts ook nog e.e.a. over de o-ringetjes, maar ik ben een beetje huiverig om zelf de injectoren te verwijderen... als ik ze niet meer goed terug krijg heb ik een groter probleem...
Ik lees links en rechts ook nog e.e.a. over de o-ringetjes, maar ik ben een beetje huiverig om zelf de injectoren te verwijderen... als ik ze niet meer goed terug krijg heb ik een groter probleem...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 107
29-04-2017 14:08 #1437017
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Timen
Mijn advies zou zijn: Bel Timen eens op, hij heeft vaker met dit bijltje gehakt en modificeert ook uitlaatspruitstukken door er zelf nieuwe injector houders aan te lassen (of zoiets) waardoor deze niet meer los kunnen trillen.
Ik rijd zelf ook rond met zo'n modificatie, deze geven dan meteen ook een betere gasflow omdat de locatie van die injector op een gunstiger plek zit.
groet,
Pascal
Ik rijd zelf ook rond met zo'n modificatie, deze geven dan meteen ook een betere gasflow omdat de locatie van die injector op een gunstiger plek zit.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2017 14:29 #1437019
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou geen gek idee zijn.
Dat zou geen gek idee zijn.
Het lastige is: alleen bij echt koude motor hikt ie één of twee keer, daarna gewoon niet, niet bij rustig toeren, niet bij heftig vermogen vragen, gewoon niet. Dat vind ik zo raar...
Want dat maakt ook dat het probleem best lastig reproduceerbaar is. Je moet er echt onder de juiste omstandigheden bij zijn. Alleen komen die 'gunstige' omstandigheden op werkdagen gewoon precies juist voor...
Het lastige is: alleen bij echt koude motor hikt ie één of twee keer, daarna gewoon niet, niet bij rustig toeren, niet bij heftig vermogen vragen, gewoon niet. Dat vind ik zo raar...
Want dat maakt ook dat het probleem best lastig reproduceerbaar is. Je moet er echt onder de juiste omstandigheden bij zijn. Alleen komen die 'gunstige' omstandigheden op werkdagen gewoon precies juist voor...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2017 15:06 #1437409
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb net maar even de
Ik heb net maar even de bovenstaande interface besteld.
Volgende week staat een afspraak met de specialist gepland.
Volgende week staat een afspraak met de specialist gepland.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam