Koude motor, aarzeling/hik/afslaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2017 17:45 #1436070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmiddag was het op benzine
Vanmiddag was het op benzine het eerste stukje prima.
Daarna overschakelen naar LPG: leek even goed te gaan, maar bij gas geven geen vermogen en afgeslagen. Na herstarten 100m ok, toen ging ie weer over een viel ie weer uit.
En nog wat verderop viel ie weer bijna uit op LPG bij 50kmh, lambda lampje sprong aan. Meten heb ik hem op benzine gezet en alles weer ok.
Verder maar op benzine blijven rijden en thuis gekomen. Lambda lampje bleef aan maar dat zal wel over een paar starts uit gaan.

Conclusie is iig wat mij betreft dat het aan de LPG ligt.
En ik neem aan dat de BDP sensor ook voor lopen op benzine nodig is...?
In dat geval ligt het probleem bij pomp, injectoren, of aansturing/zekeringen lijkt mij.
Ik hoop niet de pomp, dáár heb ik echt geen behoefte aan met ook een lekke kachelradiateur in de reparatie-planning...

Voor nu dus nog even pech met mijn 940-die-ik-nog-geen-twee-weken-heb...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-04-2017 21:03 #1436071 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Geluid lpi pomp
BDP sensor 'signaleert, op basis van putjes in je vliegwiel, waar de zuiger staat in z'n slag. Mede op basis van deze informatie bepaalt je ontstekingscomputer wanneer de bobine zijn door inductie opgewekte elektrische spanning richting de verdeler stuurt. Dus bdp sensor is ook van belang voor benzine.

Vervangen van de 4 zekeringen kost een paar eurocent (max. 2 euro schat ik zo in).

Wat voor geluid maakt de lpi pomp? En schakelt deze qua toerentallen (max. 5 stappen) bij verandering van toerental van motor? Dit is nodig om voldoende gas aanbod keveren voor de wisselende motor toerentallen. Bij starten van auto,met lpg schakelaar op gas / automatisch overschakelen naar gas, zal de lpi pomp initieel op hoogste toerental moeten draaien voor paar seconden en daarna terugvallen op laagste toerental. Loopt de lpi pomp soepel of is het onregelmatig en/ of 'vermoeid'? Kan je horen door bij alu kleurige deksel van lpg pomp te luisteren, evt. via schroevendraaier als soort stethoscoop. Indien onregelmatig of 'vermoeid' is de lpi pomp richting einde levensduur aan t gaan. Vervangen is klusje wat je niet zelf kan / wil dien. Gelukkig anderen wel. Afhankelijk van soort tank, donut type of twin tank kies je 'een van de anderen'. Donut type vervangen via Romeo, zoek hier maar op op dit forum, of marktplaats kost 200 -250 euro (eigen ervaring). Twin tank doet iemand anders, naam is oom te vinden op dit forum. Prijs wat hoger (dacht ik).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2017 21:26 #1436074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik hoor zeker de pomp draaien
Ik hoor zeker de pomp draaien, maar de toeren hoor ik niet maar heb er ook niet op gelet.
Aangezien de auto niet op LPG wilde heb ik dat ook niet getest.
Morgen bij daglicht eerst maar eens de zekeringen vervangen en kijken of de injectoren vast zitten. Dat moet mij nog wel lukken, haha!

Dinsdag gaat de auto al gepland naar Verkerk vanwege het uitvallen en voor o.a. mijn lekke kachelradiateur (iig om te zien wat vervanging bij hem kost) en nog wat andere punten. Als ik er zelf niet uit kom komt de LPG gewoon op de lijst er bij, al verwacht ik dat alle hikken en afslaan allemaal dezelfde oorzaak hebben.
Links en rechter hier lezende weet hij veel van LPG in onze bakstenen dus dat komt vast wel goed maar als ik het in de tussentijd zelf weet op te lossen is dat wel tof natuurlijk. En anders kan Peter vast de diagnose stellen.

Het zou ook best het omschakelrelais kunnen zijn natuurlijk.

Ik baal alleen dat ik nu al 2 stevige dingen met de auto heb terwijl ik hem nog maar net heb, maar ik zie het maar even als opstartkosten...

Met de 940 heb ik mezelf voorgenomen te proberen zelf de techniek wat te leren. Maar de auto is ook het eerste gezinsvervoersmiddel dus stilstaan mag niet overdreven worden...

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-04-2017 21:31 #1436075 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Soortgelijk?
Zie dit draadje: volvo700vereniging.nl/node/53543 . Hierin worden, mijn inziens, soortgelijke problemen qua verstoring(en) genoemd en uiteindelijke oplossing van dat geval.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2017 23:08 #1436083 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Balen
Ik snap je 100% zeker dat het komt als een teleurstelling bij een voor jouw nieuwe auto. Maar vergeet niet dat ook deze beestjes allemaal minimaal 19jaar oud zijn en allemaal al 3ton+ gedraaid hebben. Even door de zure appel heen bijten en het 1e half jaar zien als ''proefperiode'' om de auto naar je zin te maken/ te ontdekken. Hierna weetje precies wat je hebt en vooral wat je eraan hebt. Succes en hou ons even op de hoogte komende week van zijn bezoekje bij Peter..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2017 10:02 #1436098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Coen1970, lijkt inderdaad erg
Coen1970, lijkt inderdaad erg op dat probleem!

Vandaag de 4 15A-zekeringen onder de motorkap vervangen, maakt geen verschil Op benzine prima, bij overschakelen naar LPG hikken, bokken en moeite met blijven draaien.
Mijn gok is dat het het relais is.
Voor nu maar even een paar dagen op benzine.

Volgende week laat ik weten wat er aan de hand bleek te zijn.

Oh en stinos... het is idd wel een beetje balen maar ik had er op zich wel rekening mee gehouden dat er in de eerste tijd wat extra aan moest gaan gebeuren. Maar het moet niet teveel worden :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2017 13:33 #1436112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeite blijven draaien
Met moeite blijven draaien is wat anders dan direct afslaan!
Dit lijkt toch wel heel erg op twee brandstoffen tegelijkertijd krijgen. Als de motor net blijft draaien, trek dan eens een connector van een benzine-injector los. Ze worden per paar van twee afgeschakeld, dus probeer ze één voor één. Merk je daarbij verschil in de motorloop, dan is (vrijwel) zeker het benzineverbreekrelais de oorzaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2017 14:11 #1436113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die zitten op het
Die zitten op het inlaatspruitstuk neem ik aan? Aan de rechterzijde vanaf de voorkant gezien? Ik zie daar 4 stuks zitten maar nam aan dat dat de gasinjectoren zijn.
Ik heb gechecked of voor mijn gevoel diee gas-injectoren goed zitten, lijkt in ieder geval niets los te zitten.

Over het niet-afslaan... ik heb er niet mee gereden tijdens het testen, gewoon op de oprit met de motorkap open. Transmissie in N en een dotje gas, gaf raar gedrag: geen stijgend motortoerental, en vervolgens bij stationair hik-hik met de toerenteller die richting de 500 zakte. Ik denk dat als ik echt vermogen had gevraagd om te rijden, hij wel was afgeslagen.

Ik heb het lambda-lampje i.i.g. meteen uit gekregen door even zekering 1 los te nemen achter de asbak.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-04-2017 14:45 #1436115 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Meestal de 2 'in het midden'
Van de 4 zekeringen van het lpi systeem zijn de 'middelste 2' zekeringen, per zekering, 2 lpi injectoren. Dus als je er daar 1 van los maakt vallen er 2 lpi injectoren uit. Hoef je dus niet de stekker bij de injector los te maken. Indien er 2 brandstoffen tegelijk in de cilinder komt ligt t probleem in t verbreekrelais. Even zoeken op de site want daar is voldoende over geschreven (incl. Plaatjes). Er is een oud type (berucht) en een nieuw type (beter).

Lampje motorstoring is inderdaad alleen te resetten middels onderbreking van elektriciteit (zekering 1 even eruit of accupolen los, maar dan mogelijk meer ontregeld).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2017 15:17 #1436116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine injector
Benzine-injectoren zitten bovenop het spruitstuk. De gasinjectoren hangen er onder en zijn een stuk lastiger te bereiken.
Trek bij stationair draaien op LPG één voor één de zwarte stekkers van de BENZINE-injectoren los en luister naar het motortoerental. Niet gaan rommelen met de gaszekeringen, want a) de volgorde kan bij jouw installatie heel anders zijn, en b) als je de gaszekering lostrekt hoor je altijd een verandering in het motortoerental (die draait immers op gas) en weet je dus nog niets.
De motor krijgt nu LPG en waarschijnlijk ook benzine ingespoten en dat vindt die niet lekker. Omdat de benzine-injectoren per paar van twee worden geschakeld, kan het best zijn dat er maar twee benzine-injectoren ten onrechte inspuiten, dus probeer alle injectoren één voor één. Stelt niets voor en je hebt meteen duidelijkheid.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC