Koude motor, aarzeling/hik/afslaan

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-04-2017 17:14 #1436698 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic achtergrond info LPI systeem van Vialle
hierbij een link met meer achtergrond informatie over opbouw en werking van Vialle LPI system: www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/proje...aag/LPI%20Vialle.pdf .

Op blz. 42 staat de wijze van omschakeling van benzine naar gas beschreven en de stuurinformatie die daarbij gebruikt wordt:
- de omgevingstemperatuur / temperatuursensor
- lambdasonde
- motortemperatuur (sommige gevallen)

De beschrijving van Blabla over temperatuursensor eerder deze dag LIJKT niet te kloppen, maar eerder in bewust document (op blz. 38 om precise te zijn) wordt gesteld dat vanaf LPE versie 4 (LPE is je LPG computer) deze gebruik KAN maken van de temperatuursensor van de motor ipv. eigen sensor in LPE.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2017 22:32 #1436711 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Volgens mij bedoelt blabla
Volgens mij bedoelt blabla niet dat de sensor aan de lpi zit maar dat de ecu te vroeg denk dat motor warm is. (hij schrijft erbij at lpi geen watertemp meet).
Ik gebruik een andere bosch lambda sensor met een 18w heater ipv 12w.
Dit juist om de lpi eerder om de laten gaan op lpg.
Dit heeft nooit problemen gegeven.
Na een rondje krabben gaat ie van mij ook wel over op lpg, echter doet ie niet zonder dat ik het gaspedaal indruk.
Mijn lpi is van 2007, misschien zit er wel wat verschil ik.
Heb wel problemen gehad zodra mn lpi omschakelde op lpg (ff inhouden e.d.) toen de lpi druksensor rip was.
Hierdoor ook uiteinelijk een veel te rijke koudstart op benzine (long trim fout ingeleerd hierdoor).
Enige verschil is dat mn motorstringslampje wel eens aanging hierdoor na vele kilometers.
Dit is bij jou geloof ik niet het geval.
Met LPI is het wel handig om zelf een interface setje te hebben die je aan laptop aan kan sluiten. Scheelt een hoop zoek- en gokwerk ben ik achter gekomen.
1x uitlezen bij vialle dealer is duurder dan zo'n setje maar dat is ieder zn eigen keuze.

Grtz, Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 07:14 #1436719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien is zo'n interface
Misschien is zo'n interface inderdaad geen slecht idee.
Voor onze eerder wagens had ik ook zo'n OBD2-module maar daar heb ik bij de 940 niet zoveel aan.

Ik ga er eens naar op zoek.

Verder nu nog geen update, ben een paar dagen op cursus. Vanmiddag rijdt de 940 weer, ik ga eerst bewust eens op benzine rijden de eerste 2 kilometer. Kijken wat er gebeurt.
Zou toch lullig zijn als we nu alles bij de LPi zoeken als de wagen straks ook een hikje geeft op benzine... vooralsnog heb ik dat niet gemerkt maar pas 2x kunnen proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 10:03 #1436728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even tussendoor,... is dit de
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieEven tussendoor,... is dit de juiste en complete interface?

Voor 4 tientjes hoef je er niet lang over na te denken als dit de goede is.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 16:43 #1436742 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Jep, die heb ik ook.
Jep, die heb ik ook.
Alleen heb ik het van marktplaats maar dit Is dezefde en 10 euro goedkoper.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 18:17 #1436745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aansluiten
Uit interesse, waar steek je de diagnose stekker dan in?

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 18:45 #1436747 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Onder de motorkap zit een
Onder de motorkap zit een stekker van de lpg installatie.
Met de vialle kan je alleen resetten, pomp toerental ophogen om te testen, lambda waarde aflezen, injectortijden, druk e.d., vooral inzage in data.
Geen injector tijden programmeren e.d. Maar erg handig bij problemen..

Mn vrouw dr 940 heeft een vogels vgi.
Daar heb ik ook een stekker van.
Die kan je dan 100% programmeren, alles wat ze bij gasboer etc ook kunnen, van omschakelmoment tot injectortijden en alle settings in bestanden opslaan.

Er staat al ergens hier op forum een stuk over geschreven door baseman (destijds nog via Polen besteld) maar op foto's daar zie je al een en ander.

Grtz Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 19:02 #1436751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt, ik bewaar hem even
Bedankt, ik bewaar hem even bij mijn favorieten.
Vanmiddag ben ik op benzine weg gereden, en zelf na zo'n anderhalve kilometer omgeschakeld. Ik heb niks raars gemerkt, geen hikje dus voorzichtig toch de conclusie dat het met de LPG te maken heeft.
Ik heb nu de Vialle gereset door bij afzetten het knopje ingedrukt te houden totdat het lampje doofde. Dan blijkt de komende paar dagen wel of dat wat heeft uitgehaald.

En anders inderdaad eens de computer uitwisselen en de data uitlezen om te zien of we daarmee de diagnose kunnen stellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 21:05 #1436762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een nieuwe lambdasonde met
Een nieuwe lambdasonde met een 18w heater is een prima upgrade. Goede tip van Daniel. ECT sensor zit meestal niet aan de Lpe verbonden. Belangrijkste voorwaarde voor omschakelen is dat de lpe de lambda sonde in een closed loop cycle ziet gaan. Bij alle lpi installaties is het zo da ze pas overschakelen als de motor hoger dan stationair loopt. Sommige lpe's laten het groene lampje knipperen als ze nog niet overgeschakeld zijn. Die met een ouder firmware laten het lampje gewoon branden. Ook al lopen ze dan nog op benzine.

Altijd handig om een interface te hebben voor een LPI installatie, maar dingen wijzigen is eigenlijk niet mogelijk. Je kunt er wel leuk mee dataloggen.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-04-2017 00:05 #1436768 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Nog meer achtergrondinformatie
In deze link: www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachmen...?attachmentId=725234 staat nog meer achtergrond informatie over het Vialle LPI systeem en de werking ervan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC