Koude motor, aarzeling/hik/afslaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2017 12:08 #1106563
door V700 register
Koude motor, aarzeling/hik/afslaan is gemaakt door V700 register
Hoewel de auto over iets meer dan een week er voor naar Verkerk gaat, wil ik graag beslagen ten ijs komen.
Situatie: de auto (B230FK met automaat en Vialle LPI) hapert soms bij koude motor en willen wegrijden vanuit stilstand.
Nu 2x afgeslagen: 1x vooruit rijdend een doorgaande weg op draaiend, 1x na achteruit de oprit op gedraaid te zijn.
Het lijkt alleen bij niet warme motor te gebeuren, volgens mij zowel op benzine als LPG.
Soms hapert ie een beetje dan ook alsof ie moet nadenken om gas te geven.
De bougies en kabels zijn vrij recent vervangen, er is ook een gasinjector vervangen geweest.
Rondlezende zou ik denken aan:
- klepspeling
- vervuild gasklephuis
- vervuilde cisklep
Of er is iets dat de stationairregeling ontregelt.
Zoals gezegd gaat de auto binnenkort naar de 940-dokter, maar ik dacht toch even hier een balletje opgooien.
Toevallig net getankt: 375 km op 44 liter LPG. Dus ongeveer 1:8.5. Dat lijkt me wel ongeveer wat ik mag verwachten geloof ik?
Situatie: de auto (B230FK met automaat en Vialle LPI) hapert soms bij koude motor en willen wegrijden vanuit stilstand.
Nu 2x afgeslagen: 1x vooruit rijdend een doorgaande weg op draaiend, 1x na achteruit de oprit op gedraaid te zijn.
Het lijkt alleen bij niet warme motor te gebeuren, volgens mij zowel op benzine als LPG.
Soms hapert ie een beetje dan ook alsof ie moet nadenken om gas te geven.
De bougies en kabels zijn vrij recent vervangen, er is ook een gasinjector vervangen geweest.
Rondlezende zou ik denken aan:
- klepspeling
- vervuild gasklephuis
- vervuilde cisklep
Of er is iets dat de stationairregeling ontregelt.
Zoals gezegd gaat de auto binnenkort naar de 940-dokter, maar ik dacht toch even hier een balletje opgooien.
Toevallig net getankt: 375 km op 44 liter LPG. Dus ongeveer 1:8.5. Dat lijkt me wel ongeveer wat ik mag verwachten geloof ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-04-2017 13:05 #1435875
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic BDP sensor
Je zou de BDP sensor (zit achter tegen het schutbord pal achter het onderblok) en/of de vonkversterker (klein grijsmetalen kastje, zit a.d binnenkant vh voorscherm naast de accu) eens kunnen uitwisselen/vervangen door een ander. Bij plotseling uitvallen tijdens het rijden willen dit wel eens de veroorzakers zijn. Bij mij heeft het destijds geholpen. Mijn 940 (ook met Vialle LPI) viel toen plotseling al rijdend uit. Motor stierf en alle lampjes uit. Na een paar keer starten liep de motor weer alsof er niets gebeurd was om vervolgens na verloop van tijd weer uit te vallen. Verder zou je het brandstofrelais kunnen vervangen om te kijken of dat verschil uitmaakt (wit blokvormig relais links in de relaisbak achter de asbak).
Verbruik van 1 op 8,5 is prima voor Vialle LPI.
groet,
Pascal
Verbruik van 1 op 8,5 is prima voor Vialle LPI.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2017 13:16 #1435877
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pascal
(ik vraag nu vast iets heel doms)
Vonkversterker, is dat hetzelfde als bobine?
Ik heb nog een reserve bobine achterin liggen van een vorige eigenaar.
Vonkversterker, is dat hetzelfde als bobine?
Ik heb nog een reserve bobine achterin liggen van een vorige eigenaar.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-04-2017 17:26 #1435882
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Domme vragen bestaan niet
Nee, ik bedoel niet de bobine (al versterkt die ook) maar de vonkversterker die aan de binnenkant vh voorscherm aan de bestuurderskant zit.
Ik heb er even een paar foto's van gemaakt voor jou:
Het gaat om het grijze Bosch kastje die je achter de zwarte kabel bevestigd zit (rechts onderin zie je nog net een pool van de accu zitten).
Op de tweede foto is het duidelijker te zien. Als deze dingen de geest geven kun je klachten krijgen zoals het plotseling doodvallen van de motor (maar het kan ook de BDP sensor zijn). Ik zou ze beide door Verkerk laten vervangen/omwisselen. Succes!
groet,
Pascal
Ik heb er even een paar foto's van gemaakt voor jou:
Het gaat om het grijze Bosch kastje die je achter de zwarte kabel bevestigd zit (rechts onderin zie je nog net een pool van de accu zitten).
Op de tweede foto is het duidelijker te zien. Als deze dingen de geest geven kun je klachten krijgen zoals het plotseling doodvallen van de motor (maar het kan ook de BDP sensor zijn). Ik zou ze beide door Verkerk laten vervangen/omwisselen. Succes!
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 07:56 #1436050
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteren bewust de keuzeknop
Gisteren bewust de keuzeknop even wat langer op benzine laten staan; pas een dikke kilometer later zelf met de hand op LPG overgeschakeld.
Het lijkt zich niet te hebben voorgedaan toen. Vandaag nogmaals dezelfde routine: iets langer op benzine rijden vóór ik overschakel.
Voorzichtig is mijn conclusie voor nu dat het zich voordoet als gevolg van te snel overschakelen naar LPG. Dat zou dus kunnen betekenen dat er even in de LPG-computer gekeken moet worden, of de temperatuursensor die de temperatuur van de verdamper meet, niet helemaal OK is.
Raar genoeg heb ik er 's ochtends geen last van; maar dan heb ik ook geen last vaan 'stop'-momenten de eerste 5 km, dus echt stationair draaien is er dan niet bij.
Wel viel me vanmorgen op (nou ja, opvallen... ik lette er op) dat bij een stoplicht stil staan het stationaire toerental een heel klein beetje varieert. Zo tussen 750 en 850 toeren. Misschien een koppeling met dit probleem; dus ook even gasklephuis en cisklep controleren lijkt me?
Het lijkt zich niet te hebben voorgedaan toen. Vandaag nogmaals dezelfde routine: iets langer op benzine rijden vóór ik overschakel.
Voorzichtig is mijn conclusie voor nu dat het zich voordoet als gevolg van te snel overschakelen naar LPG. Dat zou dus kunnen betekenen dat er even in de LPG-computer gekeken moet worden, of de temperatuursensor die de temperatuur van de verdamper meet, niet helemaal OK is.
Raar genoeg heb ik er 's ochtends geen last van; maar dan heb ik ook geen last vaan 'stop'-momenten de eerste 5 km, dus echt stationair draaien is er dan niet bij.
Wel viel me vanmorgen op (nou ja, opvallen... ik lette er op) dat bij een stoplicht stil staan het stationaire toerental een heel klein beetje varieert. Zo tussen 750 en 850 toeren. Misschien een koppeling met dit probleem; dus ook even gasklephuis en cisklep controleren lijkt me?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 10:03 #1436051
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdamper
Een LPi installatie heeft geen verdamper. Ook wordt alleen de buitentemperatuur gemeten, niet de koelwatertemperatuur.
De computer schakelt over op benzine als er een aantal Lambda signalen door de benzine ECU zijn verwerkt en afhankelijk van de buitentemperatuur (-20°C --> 4 min; 0°C --> 2 min; +20°C --> 1 min; +40°C --> 20 sec). Als één van de signalen ontbreekt, dan schakelt de computer na 3 tot 5 minuten over.
Te snel overschakelen is eigenlijk nooit aan de orde bij LPi, je zou vaak juist willen dat dat sneller gebeurde. De reden van die vertraging is dat een koude benzinemotor een rijker mengsel nodig heeft en LPG niet. Een ander gevaar is dat verdampend vloeibaar geïnjecteerd LPG zoveel warmte aan de lucht onttrekt, dat in de lucht aanwezige waterdamp bevriest in het spruitstuk.
Maar valt de motor echt ineens uit op het moment van overschakelen, of is het meer een stervende zwaan? In dat laatste geval lijkt de extra belasting van stuurbekrachtiging en D inschakelen niet snel genoeg te worden bijgeregeld. Inderdaad vervuilde gasklep of gasklepschakelaar(afstelling).
De computer schakelt over op benzine als er een aantal Lambda signalen door de benzine ECU zijn verwerkt en afhankelijk van de buitentemperatuur (-20°C --> 4 min; 0°C --> 2 min; +20°C --> 1 min; +40°C --> 20 sec). Als één van de signalen ontbreekt, dan schakelt de computer na 3 tot 5 minuten over.
Te snel overschakelen is eigenlijk nooit aan de orde bij LPi, je zou vaak juist willen dat dat sneller gebeurde. De reden van die vertraging is dat een koude benzinemotor een rijker mengsel nodig heeft en LPG niet. Een ander gevaar is dat verdampend vloeibaar geïnjecteerd LPG zoveel warmte aan de lucht onttrekt, dat in de lucht aanwezige waterdamp bevriest in het spruitstuk.
Maar valt de motor echt ineens uit op het moment van overschakelen, of is het meer een stervende zwaan? In dat laatste geval lijkt de extra belasting van stuurbekrachtiging en D inschakelen niet snel genoeg te worden bijgeregeld. Inderdaad vervuilde gasklep of gasklepschakelaar(afstelling).
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 13:25 #1436059
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic notoire LPI aandachtspunten
notoire aandachtspunten bij Lpi zijn de 4 zekeringen, onderbreekrelais (beiden meestal geplaatst nabij veerpoot) en Lpi pomp (zit in LPG tank). Mijn ervaring is dat (vooral) zekeringen niet het eeuwige leven hebben (trillingen??) en dat ook de contactvlakken van de zekeringen wel eens vervuild kunnen raken ondanks dat ze in afgesloten zekeringenboxje zitten.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 13:27 #1436060
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic BDP verstoring uit te lezen
BDP verstoringen leiden tot foutmeldingen in de ECU (of EZK), maar zijn dus uit te lezen met het juiste kastje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 14:23 #1436064
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij valt niet uit als een
Hij valt niet uit als een stervende zwaan, het is echt *poef* en weg.
Alsof net het motortoerental te veel daalt en daardoor het klaar is.
Ik zal zien of ie uitgelezen kan worden.
Denk dat preventief gasklephuis en cisklep schoonmaken geen gek idee is.
Hij heeft een nieuwe set bougies en -kabels, daar verwacht ik geen punt mee.
Maar v.w.b. de zekeringen/pomp; is dat logisch als het alleen vroeg bij koude motor optreedt? En dat je daarna direct weer kunt starten?
Alsof net het motortoerental te veel daalt en daardoor het klaar is.
Ik zal zien of ie uitgelezen kan worden.
Denk dat preventief gasklephuis en cisklep schoonmaken geen gek idee is.
Hij heeft een nieuwe set bougies en -kabels, daar verwacht ik geen punt mee.
Maar v.w.b. de zekeringen/pomp; is dat logisch als het alleen vroeg bij koude motor optreedt? En dat je daarna direct weer kunt starten?
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 16:31 #1436069
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic geen peil op te trekken
Bij mij was er qua zekeringen / slechte contacten geen peil op te trekken. Zelfs het doormeten van de zekeringen bracht niet aan t licht dat 2 stuks haarscheurtjes / breukjes hadden. Heb preventief alle 4 de zekeringen vervangen en probleem van uitvallende LPG installatie opgelost. BDP sensor is ook met enige regelmaat t probleem. Mijn tip: ga voor een kwaliteitsvariant want kabel en afscherming daarvan is aanzienlijk beter (en dus betrouwbaarder).
Moderators: Jerry Stam