Koude motor, aarzeling/hik/afslaan

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 20:29 #1436807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag gereden met de
Vandaag gereden met de 'geresette' LPG-computer.
Het schijnt me nu in ieder geval niet toe dat de auto te snel op LPG overschakelt. Bij de temperaturen van vandaag lijkt het ergens tussen de 1 en 2 minuten te duren.

Maar, bij achteruit rijden de oprit op (de motor was nog koud, was een kort ritje om de fiets van mijn zoon met lekke band bij de sporthal op te halen), op LPG, sloeg ie toch bíjna af. Even het gaspedaal erbij en no problemo meer.

Toen ging er even een lampje branden. Het is me al eens eerder opgevallen dat het stationair toerental niet helemaal stabiel is. Afgaande van de toerenteller zit er toch wel zo'n 100-150 rpm variatie in af en toe. Je ziet de naald dan een beetje schommelen.

Zou het kunnen zijn, dat de auto koud op LPG nét iets te laag in de toeren komt? Kan het zo zijn, dat je bij LPG een fractie hoger stationair toerental nodig hebt om lekker stabiel te draaien, in vergelijking met benzine?
Indien ja... is het dan wel een LPG probleem, of staat het stationair toerentaal gewoon nét te laag? Of is er sprake van een niet 100% functionerende CIS-klep? Omdat het 'haperen' direct weg is als je even het gaspedaal beroert...

Lastige diagnose hoor. Een keer uitwisselen van de LPG-computer kan sowieso, maar ik hou nog meer opties open. Misschien ligt het probleem in iets heel eenvoudigs ergens anders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 20:48 #1436808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kwam nog deze bijdrage
Ik kwam nog deze bijdrage tegen:

volvo700vereniging.nl/comment/322607#comment-322607

Dat lijkt wel een verklaring te kunnen zijn voor het gedrag van mijn zeecontainer.
Ik heb natuurlijk een automaat, waardoor je in principe zou verwachten dat je bij het loslaten van de rem kunt kruipen op 'stationair'. Maar omdat de 'hikjes' optreden op het punt dat ik een klein beetje het gaspedaal beroer, omdat ik immers een bochtje wil maken, of een drempel/oprit wil nemen, zou er ook kunnen gebeuren wat er in de beschreven post gebeurt. Ik snap dan nog niet waarom bij LPG dat lijkt op te treden en bij benzine niet, tenzij het zo is dat de reactie van de LPG-computer op het intrappen van het gaspedaal een fractie van een seconde trager is dan als je op benzine loopt omdat de computer de LPG-injectie moet omrekenen vanuit de benzine-ECU.

Of bazel ik nou een partij onzin?
In dat geval, disclaimer: ik ben geen autotechnicus maar ben door mijn achtergrond enigszins bedreven in techniek en logisch proberen na te denken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 22:52 #1436812 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Die tip van 18w heb ik
Die tip van 18w heb ik destijds van jou gekregen blabla.

Ff mbt vialle interface:
Die vialle software draait op Windows XP.
Er zit wel extra software bij om het op een moderner os te draaien, geloof dmv virtueel XP daarin te draaien (wm ware oid).
Ik heb nog een laptop uit 2005 met xp erop. Dat werkt iig uitstekend.
Op internet Is er meer over geschreven.

Is altijd lastig om op afstand precies voor te stellen wat een hikje precies Is..
De waarneming kan voor iedereen anders zijn.

Op LPG reageert mijn auto met LPI identiek als op benzine.
Het zal Denk dus iets kleins in lpg of ontsteking zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 23:08 #1436813 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic stationair niet stabiel
Dan ga je toch eerst de gasklep en de cisklep schoonmaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 23:36 #1436815 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Inhouden
Inhouden / licht hikken / aarzelend versnellen Vialle -LPI is vaak een LPI-injector kwestie.
1 zit er een injector ietwat los in het spruitstuk
2 aansluiting inspuitpijpje in de injectorhouder
3 vacuum lek elders in het inlaatspruitstuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 09:46 #1436817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Timen,
Hoi Timen,
Zou je bij iets dergelijks dan ook niet verwachten dat bij normaal rijden optreedt?

Straks zal ik eens kijken of er een injector los zit. Al verwacht ik dat Peter dat wel gezien zou hebben...
En meteen kijken of ik de CIS klep kan schoonmaken. Schijnt dat ik dat zelf wel moet kunnen....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 12:29 #1436818 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Hogere toerentallen
Bij hogere toerentallen is zoiets minder kritisch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 14:01 #1436825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Timen, het zou zomaar kunnen
Timen, het zou zomaar kunnen dat je met de eer gaat strijken.

Daarnet eens de injectoren langs gelopen.
Van de 4 LPG injectoren zitten er 3 muurvast in het spruitstuk.
De 4e (de laatste vanaf de distributie geteld) zit minder vast.
Niet echt superlos, maar heeft wel duidelijk speling.
Er zit ook een dotje kitachtige substantie waar de injector in het spruitstuk zit wat mij aangeeft dat ie al eens gerepareerd is.

Daar moet dus wat aan gedaan worden.

Moet toch ook wat doen met het vacuüm toch? Dat moet minder goed zijn.

Ik heb bij de gasrol ook de klikjes gecheckt, die zijn er gewoon.
Het is me nog niet duidelijk wat nou de CIS klep is, dus daar nog niks aan gedaan. Ik dacht even het ronde metaalachtige geval bovenop de motor aan de distributiezijde? Er loopt een duimdikke slang vanuit het inlaatspruitstuk naar toe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 14:19 #1436827 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Loszittende
Loszittende LPI-injectoren-houders is een bekend fenomeen.
Is ook 1 van de aandachtpunten bij aankoop.
Remedie,
Inlaatspruitstuk opsturen naar Vialle, die zet er nieuwe houders in.
Er zijn ook lieden die zetten er houders voorzien van schroefdraad in!
Zoeken naar een spruitstuk waar de houders nog vast in zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 14:30 #1436830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangezien de auto ook het
Aangezien de auto ook het dagelijkse vervoermiddel is, moeten we even zien hoe te handelen.
In ieder geval is er een diagnose die mogelijk het gedrag verklaart. Dat is al heel wat!

Ik wist niet van dit aandachtspunt helaas. Maar het is vast links- of rechtsom op te lossen.
En anders plan ik graag een trip naar Vaassen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD