B200ET ervaring/rijder gezocht

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 18:47 #1091732 door V700 register
B200ET ervaring/rijder gezocht is gemaakt door V700 register
Zaterdag was ik gezellig bij de inbouwdag in Oss voor het inbouwen van een MBC en turbodruk meter.Op advies van Bas moest ik eerst maar eens de turbo meter installeren om te meten hoeveel turbo druk het blok zonder MBC zou leveren. Na het installeren van de meter ben ik een rondje gaan rijden.0,1 bar.....Volgens de specificaties zou een B200et 0,6 bar hebben.
Hier ging iets dus niet helemaal goed. En dan te bedenken dat ik al die tijd vond dat de auto best vlot was en de turbo voelbaar en hoorbaar zijn werk deed. Nadat Bas enkele carterontluchting slagen had veranderd wegens een vreemde slag die aan de onderkant in de luchtfilter eindigden, reed ik opnieuw een ronde met de auto. 0,4 BAR !!! Dat leek er al aardig op. Nog niet de gebruikelijke druk van 0,6, maar we kwamen in de buurt. Na het installeren van de MBC heb ik hem op de gok ingesteld, ik ben een ronde gaan rijden en schok mij dood!! Ik vloog het industrieterrein van Oss over met een turbo meter de over de 1 bar heen schoot!! Dat was even andere koek. Gaandeweg heb ik de druk verlaagd richting de 0,5 BAR. Ik wist dat dit een veilige opties was op in ieder geval zonder problemen thuis te komen.  Nu is mijn vraag of er toevallig iemand in de buurt van Hilversum woont die in het bezit is van een B200et motorblok. Ik zou in eerste instantie eens willen ondervinden hoe de slangen horen te lopen.  Verder hoop ik op tips die de problemen van een standaard te lage turbodruk kunnen verhelpen. Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 19:45 #1350433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aansluiting
Hoe was de turbometer aangesloten? Op het inlaatspruitstuk of dichter bij de turbo? Tussen de turbo en inlaatspruitstuk zijn er tal van mogelijkheden waar je druk kan verliezen. Een gescheurd slangetje, lekke intercooler, etc. Als je zo dicht mogelijk bij de turbo meet, weet je of de turbo zelf (en wastegate) in orde is. Je kan gewoon een slangetje buitenom de auto laten lopen en op een meter aansluiten die je provisorisch ergens in je interieur vastzet, zodanig dat je tijdens het rijden kan aflezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-03-2012 19:53 #1350434 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ...
Jouw auto is zeker van 86 of > want mijn 85-er heeft een overboostschakelaar, die zou ingrijpen boven de 0,7 bar.
Ik wil binnenkort wel wat foto's maken van mijn motor.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 19:59 #1350440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkage
Bedankt voor het meedenken Wouter. De meter zit nu boven op het motorblok (inlaatspruitstuk?) aangesloten en de luchtslag loop al netjes door het schutbord naar binnen.
Alle turbo slangen heb ik op het oog wel eens nagelopen. Volgens mij zag ik toen geen gekke dingen. Ik zou nog wel een keer alle slagen richting de intercooler en de intercooler zelf schoon willen maken.
Ik neem aan dat je bij een turbo lakkage ook olie moet tegenkomen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 20:04 #1350441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo
Ja Hendrik dat klopt. Mijn auto komt uit 1986. Ik kwam volgens mij van jou een ouder bericht tegen waarbij je last had van een fuel cut? Ik zou inderdaad graag een foto willen zien van de bovenkant van het blok. Bij mij is daar een kleine slang los getrokken (zat vast aan de dikke slang die over het blok naar de zijkant van de luchtfilter loopt) waarbij de druk naar 0,4 schoot.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 20:08 #1350443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlaat
Nog 1 kleine kanttekening. Net voor de achterdemper  zit een redelijk gat in de uitlaat. Ik weet niet of dit ook invloed heeft op het presteren van de turbo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-03-2012 21:25 #1350447 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ...

mark-gb schreef : Ik zou inderdaad graag een foto willen zien van de bovenkant van het blok.

mail me even dan stuur ik er twee op

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 09:30 #1350482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inlaatspruit.

Wouter1973 schreef : Hoe was de turbometer aangesloten?

Zit op de inlaatspruit, inderdaad.Op diezelfde spruit, zit een slangetje, zoals bij alle (?) redblocks, naar de carterontluchting.De dikke slang van deze carterontluchting, kwam ergens in de open lucht naast het luchtfilter uit.Dan vind ik eigenlijk 0,1 bar op een drukschaal, nog knap, is nogal een gapend vacuum lek, zeg maar.
Nu zit ie op de bovenste aansluiting, als het goed is, maar die carterontluchtingsslang, is eigenlijk nog steeds de vraag, waar die op moet, ....
Tenminste, Mark, zo ging je zaterdag naar huis, toch?
Dus, feitelijk:- Welke slangen zitten er op het inlaatspruitstuk?- Waar gaat de dikke pijp vanaf de carterontluchting heen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 10:12 #1350487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slang
Die carterontluchtinslang zit bij mijn B200et op het luchtfilterhuis aangesloten,alleen heb ik het filtertje binnen in luchtfilterhuis er niet meer op zittem.
Zie o.a foto in deze discussie:
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/38572 "> www.volvo700vereniging.nl/node/38572
Zit een soort pijpje in het luchtfilterhuis,aan de smalle kant , waar deze slang over heengaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 10:21 #1350489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filter

Baseman schreef : Dus, feitelijk:- Welke slangen zitten er op het inlaatspruitstuk?- Waar gaat de dikke pijp vanaf de carterontluchting heen?

Dit klopt. Ik heb al wel via het forum een foto gevonden van iemand die problemen had met olie in de bak van de luchtfilter. <a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/38572 "> www.volvo700vereniging.nl/node/38572
Ik zie alleen op de foto dat er een soort van filterje aan het einde van de slang hangt. Zou dit een verbetering moeten geven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD