motorolie kopen bij de Action?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 23:22 #1335679 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goedkoop of duurkoop
Wat ik bij dit halfjaarlijkse rondedansje Motorolie - een vast ritueel op dit forum - telkens mis, is de vraag: waarom moeilijk doen?
We rijden in grote bakstenen, die een vermogen kosten aan wegenbelasting en die meer zuipen per maand dan een bijstandsmoeder (of vader) haar kinderen aan eten en kleding kan bieden.
En dan zeuren over een paar euro's verschil aan kosten voor motorolie? Neem 't zekere voor het onzekere en pak iets wat zeker goed is. Het is toch de keuze tussen dure Durex of een goedkoop boterhamzakje. Niet iets om mee te gokken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 23:29 #1335681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic naaien kan altijd nog

jeex schreef : Wat ik bij dit halfjaarlijkse rondedansje Motorolie - een vast ritueel op dit forum - telkens molgens mij is het is, is de vraag: waarom moeilijk doen?
We rijden in grote bakstenen, die een vermogen kosten aan wegenbelasting en die meer zuipen per maand dan een bijstandsmoeder (of vader) haar kinderen aan eten en kleding kan bieden.
En dan zeuren over een paar euro's verschil aan kosten voor motorolie? Neem 't zekere voor het onzekere en pak iets wat zeker goed is. Het is toch de keuze tussen dure Durex of een goedkoop boterhamzakje. Niet iets om mee te gokken.

Volgens mij is het het verschil tussen colgate en albert heijn tandpasta.
Groeten,Jeroen
+++t blijft behelpen+++
If it doesn't blow, It sucks.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 23:57 #1335686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar groei je mee op?
tja, de één zweert bij Shell, de ander bij Total weer een ander bij Esso, Texaco of misschien wel Brandoil, Q8, Tinq, of weet ik veel waar je tankt.
Smaken verschillen is de kwaliteit ook anders? De één eet graag maisbrood de ander donkervolkoren weer een ander tarwe of veelgranen. Is daarmee de kwaliteit van het brood anders? Lijkt me niet.
Dat is dus precies hetzelfde als met Olie. Het kan je smaak niet (of juist wel) zijn maar kwalitatief gezien zijn de specificaties doorslaggevend. Als die voldoen aan de eisen gesteld door de fabrikant kan je er alle merken die je maar wilt inmikken.
Vergeet niet dat Shell hier in Ned. een grote jongen (A-merk) is in bijv. Zweden of Noorwegen een zeer kleine (B-merk).Het is maar waar je mee opgroeit! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 00:07 #1335690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plank mis
Je slaat de plank volledig mis Ruspek.
De kwaliteit van brood kun je zien, ruiken, voelen en proeven. Wat olie in het motorblok doet, kun je niet waarnemen. Je kunt alleen maar hopen dat het goed is.
Het is dus beduidend meer een gok om met goedkoop en vaag spul aan de slag te gaan in je motorblok, dan met spul waar duizenden garagisten en monteurs tevreden over zijn.
En die gok neem je niet als het maar om een paar rottige eurootjes gaat.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 01:09 #1335697 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 360
Een kennis van mij rijdt al een paar jaar en enkele tonnen met zijn 360's rond met olie van de Action.  Hij vervangt regelmatig het filter en de olie en het motortje spint nog genoegelijk in het vooronder.

• Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-11-2011 08:31 #1335702 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Nou Jeex koop jij maar
Nou Jeex koop jij maar lekker dure olie dan, rijd ik lekker door op mijn Action olie.

Met vriendelijke groet, Ziko

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 08:44 #1335703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik maar tegenkom
In de baksteen van Jeex zit de olie dit ik toevallig tegenkom. Henk doet er Kroon in, ik vul aan met witte blikken die ik in mijn schuur tegenkom. Ik heb geen voorkeur voor deze of die olie.
Maar als je daadwerkelijk zeker wilt weten dat je auto goeie olie krijgt (Laten we wel on topic blijven ;-) - mij interesseert het niet zoveel - dan kun je voor die paar euro verschil beter het zekere voor het onzekere nemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 08:53 #1335704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er wordt in dit topic maar
Er wordt in dit topic maar van alles geroepen over goeie olie en geen goeie olie. Maar ik heb volgens mij tot nu toe nog nergens gezien dat de olie van de Action niet goed is? Ik vind het in dit soort discussies altijd wel fijn als zaken onderbouwd kunnen worden en er niet alleen maar geroepen wordt dat je voor de dure merken moet gaan omdat die nou eenmaal beter zijn. Het blijft een beetje egootjes botsen en ervaringen tegen elkaar opbieden op deze manier.
Dus wie van de "kenners" (zet ik even tussen aanhalingstekens omdat ik er zelf totaal geen sjoechem van heb, dus iedereen die er iets meer kijk op heeft vind ik al kenner) durft hem aan en onderbouwd waarom de olie van de action inferieur is aan bijvoorbeeld Kroon, of het Nederlandse A Merk (maar tegelijk het Zweedse B Merk zoals ik las) Shell olie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 09:00 #1335705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitdaging onderzoek
Jeex ik daag je dan uit om met onderzoek aan te tonen dat de olie van de Action (of aanverwante ketens) van mindere kwaliteit is dan die van een "bekend" merk.
En KWALITEIT van brood kan je niet zien, proeven en ruiken. KWALITEIT heef te maken met de grondstoffen en specificaties, die worden tegenwoordig zo gemanipuleerd dat de KWALITEIT van de grondstoffen in principe overal gelijk is. Er zijn in Nederland (de wereld) maar een handvol zeer grote bedrijven die alles in hun macht hebben. In het geval van brood: vanaf het graan / mais tot aan de vlokken en kleurstoffen die donker meergranen het tot donker meergranen maken. De basis is allemaal hetzelfde. En dat is het met olie ook zo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 09:08 #1335708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter lezen Ruspek
Ik zeg nergens en nooit dat het ene beter is dan het andere. Simpelweg omdat ik dat niet weet en eigenlijk niemand dat zeker weet.
Laat ik het nog eens samenvatten:
  • Je kunt niet, zoals bij brood, vaststellen wat olie doet in een blok. Wellicht dat onderzoekers dit gedaan hebben, maar die staan dan weer ergens op de pay roll zodat we nog niets weten.
Het keuzealgoritme voor de beste motorolie is dus:
  • ALS :: je er belang aan hecht dat er goede olie in je auto zit
  • EN :: je weet niet of goedkope olie wel zo goed is als dure (zoals goedkoop brood toch meestal een stuk slechter smaakt dan duur brood)
  • EN :: je bent niet aan de bedelstaf
  • DAN :: neem je het zekere voor het onzekere en koop je een of ander merk.
  • ANDERS :: neem je wat je in de schuur tegenkomt.
Vooral omdat het maar om een paar euro's gaat: niet om honderden euro's.
Kortom: Nait soezen moar doun.
Dan nog een kleine correctie: In Zweden is Shell een klein merk, maar geen B-merk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC